ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: Nostusek
Sob 07 Gru, 2013
Silnik 2,2 do 3kW, tani , DC czy AC , od czego wziąć
Autor Wiadomość
norman02
młodzik


Dołączył: 20 Wrz 2013
Posty: 67
Skąd: pomorskie
Wysłany: Sob 21 Wrz, 2013   Silnik 2,2 do 3kW, tani , DC czy AC , od czego wziąć

Witam wszystkich

autko mam lekkie 3 kołowe w układzie delta . Rama bardzo podobna do tej


Brakuje mi silnika, skąd wziąć o mocy 2,3 do 3kv ? Prędkość zwykła 20-50km max, a prędkość maksymalna - 80 góra 90km/h . Zaznaczam ze waga jest niezwykle niska.

Czy ktoś coś wie z praktyki o trwałości silnika DC tzw bułgar ? Albo silniki 1kv od skuterów na allegro - są trwałe ? Co będzie prostsze i tańsze - rozwiązanie na DC czy na AC ?
Bardzo mi zależy na wysokiej niezawodności , silniki są proste, ale by elektronika była najlepiej z zapasem i tak prosta jak się da.

Może ktoś podać przykład skąd wziąć tani silnik AC do stałej pracy ? - od szlifierek 2kv są mocne lekkie ale niestety do pracy czasowej.

Pojazd na tą chwilę będzie do testów. Chcę sprawdzić też jak będzie się zachowywał z napędem tylko na przód albo tylko na tył, Jeździłem poziomką z napędem na przód - byłą mocna.
Ostatnio zmieniony przez Wto 24 Wrz, 2013, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Sob 21 Wrz, 2013   

Jak kolega ma zamiar osiągać takie prędkości to silnik 5KW jest tu mało :)

No chyba ze w całej konstrukcji z akumulatorami i sobą zmieści się poniżej 200kg
_________________
pozdr
Tomek
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 36
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Sob 21 Wrz, 2013   

90 km/h na czymś takim ? zdajesz sobie sprawę co mówisz ? 50 to już samobójstwo a ty chcesz 90.... po drugie aby się bujnąć 90 km/h - 3 kW to będzie mało...

Na takiej ramie bałbym się rozwijać więcej niż 50km/h. Bułgary są mocne ale są ogromne...
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Sob 21 Wrz, 2013   

Nie kv a kW.
 
 
norman02
młodzik


Dołączył: 20 Wrz 2013
Posty: 67
Skąd: pomorskie
Wysłany: Sob 21 Wrz, 2013   

Jak bym był zielony, zupełnie to wtedy rozumiem kpienie. Jednak zajmuję się mechaniką wogóle, więc wiem co robię. Zdjęć niemam czym wykonać, ale rama może być lekka i mocna. Proszę np zobaczyć ramę Lotusa Esprit - czy jest to wielka ciężka krowa czy może 1 centralna rura ? - mówię o samej ramie.


Co do lekkości narazie zbijam wagę i mogę zejść nawet poniżej 200kg. na kolarzówce jechałem prawie 60km.h , bez strachu, a rama cienka i lekka - ale kolarzem niejestem. Tutaj środek ciężkości jest nisko.

Więc jaki silnik będzie lekki , możecie odpowiedzieć na te pytania ? Fakt, literówka - kw
 
 
adamcebo
[Usunięty]

Wysłany: Sob 21 Wrz, 2013   Re: Silnik 2,2 do 3kv, tani , DC czy AC , od czego wziąć

norman02 napisał/a:
Brakuje mi silnika, skąd wziąć o mocy 2,3 do 3kv ? .

A jakaś redukcja obrotów jest w ogóle? No bo chyba trzebaby policzyć na jakich obrotach ten silnik ma chodzić przy jakimś nominalnym zasilaniu, żeby w ogóle pokonać opory powietrza, bo chyba będzie to jakoś zabudowane :wink:
Silników indukcyjnych 3 fazowych pełno przecież i są falowniki, które potrafią nawet hamować nimi,
tyle że te komercyjnie dostępne tanie nie są-mowa o falowniku, bo silnik 4kW 3 fazowy Indukta indukcyjny AC chyba mają u mnie za ok. 800 PLN do wzięcia, a 1.5kW za ok. 350 PLN,
a na Aledrogo chyba taniej widziałem i używki też są...

Tyle że jak lekki to trzebaby ważyć, bo czasami nie podają wagi na tabliczce znamionowej,
ale ten 1.5kW raczej poniżej 10kg.
W którymś wątku było jak ktoś ładnie tuningował Audi chyba i wkładał jakiś indukcyjny (nie 11kW chłodzony cieczą przypadkiem do czołgu o wadze ponad tonę?) traktowany wysokim napięciem przez profesjonalny falownik.

Na tym filmie
Falownik Siemens Sinamics 1,5kW 1F6SL3211
Nie jest jakiś wiekich rozmiarów bynajmniej.

Powiedzmy że ja poszedłem w kierunku silników indukcyjnych AC, bo chcę mieć możliwość chwilowego przeciążenia (bez obaw o rozmagnesowanie magnesów w BLDC) i aktywnego chłodzenia.

A waga pojazdu ma wpływ na przyspieszenia przedewszystkim, bo jak są małe opory ruchu to nawet kilkuset Watami można rozpędzić się ponad 100km/h.
 
 
norman02
młodzik


Dołączył: 20 Wrz 2013
Posty: 67
Skąd: pomorskie
Wysłany: Sob 21 Wrz, 2013   

adamcebo - jesteś pierwszą osobą w tym wątku która zaczęła mówić na temat, dziękuję.

Niemam problemów innych , jedynie te związane z silnikiem i to chcę podrążyć. Autko jest kompletne - obudowa niska laminat-kompozyt itp, to niejest ważne. Pracowałem przy kit-carach więc mam spore doświadczenie mechaniczne. Po latach przerwy wróciłem do mechaniki by sobie zrobić autko, tym razem własne i elektryczne.

"Silników indukcyjnych 3 fazowych pełno przecież" tak, ale to kloce, więc jak ktoś ma propozycje mały lekki tani- proszę o konkret od czego wziąć. Jak już miałbym dać AC to by t obyło lekkie tak jak to możliwe i trwałe. Silnik 1,5kv jaki miałem niedawno w rękach taki od piły, miał kołnierz oraz "komin" na przyłącze elektryczne - te 2 rzeczy zwiększają niepotrzebnie jego gabaryty i wagę. 8 stów to trochę za dużo.

Cytat:
Na tym filmie
Falownik Siemens Sinamics 1,5kW 1F6SL3211
Nie jest jakiś wiekich rozmiarów bynajmniej.
tak, falownik na pewno jest lekki, ale to niejest na tą chwilę problemem.

Pojazd ma niską wagę, i ją zbijam jak mogę, zmniejszam opory i potrzebną moc. Robiłem Lotusy 7 więc mam już doświadczenie.

Jeśli będzie vmax 70 lub coś koło tego, to też zaakceptuję. Mam bardzo realne podejście, od teorii do praktyki dzieli mnie kilka metrów.

Czemu wybrałeś silnik AC ? ma go np tesla, twike, ev1 - każde z tych aut spokonie leci 100km.h . Jak możesz napisz więcej. Nieboję się elektroniki ale cenię wysoko niezawodność i prostotę.

Załóżmy że jak bym miał na teraz silnik bułgar DC 2kw - to w jakiej sytuacji bym mógł go rozmagnesować czyli zniszczyć ?
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 36
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Sob 21 Wrz, 2013   

Chodzi mi o konstrukcję ramy - może i będzie lekka, może i będzie mocna - ale z jednym kołem z przodu i sztywnym mostem z tyłu to się będziesz na zakrętach podpierał narożnikami ramy. Tym bardziej konstrukcja będzie bardzo niestabilna w zakrętach. Popatrz sobie na Polskiego SAM-a (Re-Volt) - on ma konstrukcję dokładnie odwrotną do Twojej i mimo że lata do 90 km/h (a można więcej) to jadąc nim 90 km/h jest rozsądnie stabilnie jak na trójkołowca. Wiem sam bo jeździłem dużo Re-Voltem nawet po autostradzie. Jednakże zastosowanie tylnego sztywnego mostu będzie dramatycznie pogarszało właściwości trakcyjne pojazdu choć z drugiej strony uprości konstrukcję. Jeśli kiedyś jeździłeś na trójkołowym rowerze to powinieneś wiedzieć co się dzieje na zakrętach. Uniesiesz w zakręcie wewnętrzne koło a zewnętrznym narożnikiem będziesz darł po glebie. Gdyby Twoja rama miała kształt zbliżony do trójkąta - byłoby lepiej... Przy okazji jeśli zastosowałbyś w niej dwie poprzeczki na krzyż w środku ramy w podłodze i zwiększysz sztywność skrętną przez co całosć nie musiałaby być taka gruba jak u Ciebie

Druga sprawa - w tej ramie bardzo istone jest dobranie kąta wyprzedzenia zwrotnicy a dokładnie kąta obrotu koła względem ramy w osi pionowej. Dasz pionowo - będziesz unosił jedno z kół i darł ostro narożnikami ramy po podłożu ale za to zwrotność będzie świetna przy niskich prędkościach. Dasz bardziej pod kątęm oś obrotu - pogorszy się zwrotność ale polepszą się walory trakcyjne. Koło skrętne musi się ładnie wykładać do zakrętu pod kątem i nie może stać pionowo - inaczej przyczepność i kierowanie przy większej prędkości będzie dramatycznie słaba. Przesadzisz z pochyłem koła - to na prostej będzie dobrze a zakręty będziesz brać trzy razy. Zasada roweru i jazdy po łuku - nie trzeba kręcić kierownicą przy większej prędkości - nieraz wystarczy się pochylić na bok i rower sam skręci...

Druga sprawa - gotowy do jazdy Re-Volt waży pół tony i ma 15 kW mocy i duuuuużo momentu obrotowego na kole. Samo podwozie Re-Volta waży nie za wiele - dwóch ludzi może goły szkielet podwozia podnieść spokojnie i bez wysiłku...
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
mmoto 
prezes
mmoto


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 13 Sty 2010
Posty: 801
Skąd: Szczecin
Wysłany: Sob 21 Wrz, 2013   

Nie do końca z jednym kołem z przodu jest tak źle, na własnoręcznie wykonanym trójkołowcu z silnikiem Warburga smigałem ok. 140 km/h i dało radę a przednie zawieszenie z MZ 250,
natomiast drugi miał GTi 1,8 i smigał tyle ile skrzynka z Audi automat 3 biegowy pozwolił, pewnie ze 180 km/h.
No ale zakręty to rzeczywiście tragedia i męczarnia.
 
 
r2d2 
prezes
Reverse engineer



Pomógł: 4 razy
Wiek: 52
Dołączył: 22 Lip 2006
Posty: 664
Skąd: Kielce
Wysłany: Sob 21 Wrz, 2013   

norman02 napisał/a:
Załóżmy że jak bym miał na teraz silnik bułgar DC 2kw - to w jakiej sytuacji bym mógł go rozmagnesować czyli zniszczyć ?
Przekroczenie temperatury pracy.

Pozdro.
_________________
I choć bym szedł ciemną doliną, ciemności się nie lękam bo robię światło...
 
 
adamcebo
[Usunięty]

Wysłany: Sob 21 Wrz, 2013   

norman02 napisał/a:
Pojazd ma niską wagę, i ją zbijam jak mogę, zmniejszam opory i potrzebną moc. Robiłem Lotusy 7 więc mam już doświadczenie.

Zapotrzebowanie na moc będzie zależeć też od stylu jazdy.

Pojazd elektryczny też na średnią 70km/h mam zaprojektowany, bo więcej nie potrzeba na naszych kiepskich drogach, a za autostrady nie mam zwyczaju płacić bo za tą kasę to przejadę obok zwykłą dwupasmówką i jeszcze zostanie :lol:

norman02 napisał/a:
Czemu wybrałeś silnik AC ?

Bo są w miarę łatwo dostępne i z sensownym ograniczeiniem prądowym i czujnikiem temperatury,
chłodzeniem cieczą, trudne do zajechania, chyba że mechanicznie.
Tyle że te na więcej kW faktycznie więcej ważą, ale ten 3 faziak 1.5kW za ok. 300 PLN Indukty nie jest ciężki, tyle że do takiego 3 kołowca co zapodałeś to chyba za mały.
Na pewno jest więcej doświadczonych osób na forum w kwesti silników,
bo powiedzmy, że mam nieco niekonwencjonalne podejście do EV, ale jak teoretyczne wyliczenia sprawdzają się w praktyce i potrafię jakiś mikrokontroler zaprogramować i to działa, to się tym nie przejmuję :grin:

Akurat zrezygnowałem z 3y kołowca póki co, bo w okolicy są drogi bez pobocza i za dużo drogi bym zajmował (mogłoby to być zbyt niebezpieczne, bo tir'ciarze są zbyt zajęci obsługą CB radia w czasie jazdy), a obecnie nie jest to "wyścigówka" typu Tesli i co niektórzy w spalinowcach jak ktoś jedzie 50-70km/h świrują i lepiej zajmować jak najmniej drogi w naszych warunkach.
Jak pojawią się lepsze trwalsze i szybciej ładowalne baterie to można będzie pomyśleć o upgrade.
Dwukołowiec ładnie zabudowany, stabilizowany żyroskopem nie jest zły i łatwiej zminimalizować opory powietrza.

Notabene.
Takie cacka robiłeś? :wink:

Wiki Lotus Seven

 
 
norman02
młodzik


Dołączył: 20 Wrz 2013
Posty: 67
Skąd: pomorskie
Wysłany: Nie 22 Wrz, 2013   

"A jakaś redukcja obrotów jest w ogóle? " przekładnię dobiorę. Silnik na pewno ma mieć te 2800-3000 obrotów.

"Chodzi mi o konstrukcję ramy - może i będzie lekka, może i będzie mocna - ale z jednym kołem z przodu " - zobacz Twike i Bond Bug którego dałem ramę, Twike jest od ponad 20 lat na rynku i ludzie nim jeżdzą, jak by był zły... ale ma ciężar nisko oraz kąt ramy dobrany, to wszystko, A Bond Bug jest chwalony za dawanie radości z jazdy i zrobili go jako pojazd sportowy.
Tak żle niejest jak piszesz o 3 kołach w układzie delta. Rozmawiałem z ludźmi którzy jeździli Twike, o układzie 3 kół zebrałem sporą wiedzę. Trzeba wiedzieć czego się chce.

(Re-Volt) ma prawie cały ciężar w podłodze, prócz osób - u mnie wszystko będzie nisko. Więc stabilność wzrośnie.


Kiedy powstał pierwszy elektryczny samochód z silnikiem elektrycznym AC ? bo niemogę tego znaleźć.



"Jednakże zastosowanie tylnego sztywnego mostu będzie dramatycznie pogarszało właściwości trakcyjne pojazdu choć z drugiej strony uprości konstrukcję."
- wiem, chodzi mi o max uproszczenie konstrukcji= niezawodność. Mała ilość elementów. Jeżeli będzie to zupełnie złe dam wachacze albo belkę skrętną.


"Gdyby Twoja rama miała kształt zbliżony do trójkąta - byłoby lepiej."
niekoniecznie, patrzę w szerszym aspekcie.


"Druga sprawa - w tej ramie bardzo istone jest dobranie kąta wyprzedzenia zwrotnicy a dokładnie kąta obrotu koła względem ramy w osi pionowej." masz rację. to jest kluczowe, dlatego przyjrzałem się uważnie Twike i Bond Bug jako jednym z lepszych konstrukcji 3 kołowych.

"Zapotrzebowanie na moc będzie zależeć też od stylu jazdy. " w tym projekcie będzie styl jazdy taki :
http://www.youtube.com/watch?v=gejav85TZ5o

Założenia : solidność, prostota, wygoda, lekkość. Dlatego mimo że jestem motocyklistą, lubię ogólnie Lotusy. W motocyklach też fajna była prostota i lekkość.

"Bo są w miarę łatwo dostępne i z sensownym ograniczeiniem prądowym i czujnikiem temperatury,
chłodzeniem cieczą, trudne do zajechania, chyba że mechanicznie. " więc sillnik raczej powinien być chłodzony wodą ? szkoda, bo to komplikuje.

"powiedzmy, że mam nieco niekonwencjonalne podejście do EV," to jest dobre, bo jak się patrzy z własnego pkt widzenia to się czasem widzi więcej, niż iść za stadem.

"z 3y kołowca póki co, bo w okolicy są drogi bez pobocza i za dużo drogi bym zajmował"
mój będzie szerokośc max zwykłego auta

Tak, Lotusy 7 takie i inne, ludzie chcieli często mieć pojazd retro itd, szło to często za granice, tyle off topu.



Lekkość prostota trwałość - stare Detroit eletric mialy silniki DC 7,5kv, zasięgi dobre, zero zbędnej elektroniki ich silniki chyba się nierozmagnesowywały bo do dziś śmigają. A napęd z 1 kołem z przodu - piękna prostota , tam niema masy części, niema się co psuć i zawiecha jest lżejsza.

Jak silniki AC są takie nieodzajechania :) to jak by można zrobić prosto jak cep i solidnie, czemu nie, twike ceniony jest za wiele, między innymi napęd - ale ma tam napchane trochę elektroniki. A w takich DC - same druty... no prawie
 
 
tomek701 
prezes


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 23 Lip 2013
Posty: 545
Skąd: Chełm
Wysłany: Nie 22 Wrz, 2013   

Ale wy panowie macie problemy pochylana trajka

Atu bardziej szczegółowo z bliska

A tu rozwiązanie dziecinnie proste dziecinnie proste
_________________
https://photos.app.goo.gl/pK7oCAa4oXAxfxds8
 
 
adamcebo
[Usunięty]

Wysłany: Nie 22 Wrz, 2013   

norman02 napisał/a:
Lekkość prostota trwałość - stare Detroit eletric mialy silniki DC 7,5kv, zasięgi dobre, zero zbędnej elektroniki ich silniki chyba się nierozmagnesowywały bo do dziś śmigają.

DC skreśliłem już dawno, bo z zapłonem iskrowym nie mam zamiaru jeździć :lol:

Postawiłem na elektronikę i podsystemy przez I2C się komunikują w moich sterownikach.
Wzoruję się na rozwiązaniach zastosowanych oczywiście w tym cacku i gotowe pomysły do podglądnięcia wykorzystania w swoim EV są tam:

Youtube: Tesla Model S - Official Walkthrough HD

tomek701 napisał/a:
A tu rozwiązanie dziecinnie proste dziecinnie proste

Tylko pytanie po co, bo jak kilka razy walniesz w jakąś dziurę to te ośki z tyłu ustawią się w... trójkąt ostrzegawczy :lol:
 
 
tomek701 
prezes


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 23 Lip 2013
Posty: 545
Skąd: Chełm
Wysłany: Nie 22 Wrz, 2013   

I znowu problemy tam gdzie ich nie ma a muszą być takie oski i takie spawy jak na filmie? Gość testuje idee w wielu trakach są takie ości z pedałów i nikomu się nic nie stało pedały i korby to najwytrzymalsze elementy w rowerze.
_________________
https://photos.app.goo.gl/pK7oCAa4oXAxfxds8
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group