ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Enkoder optyczny do silnika BLDC
Autor Wiadomość
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 46
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Sob 05 Paź, 2013   Enkoder optyczny do silnika BLDC

Czujniki nadawczo odbiorcze refleksyjne z tarczą enkodera mogą zastąpić czujniki hala w silniku jak jest problem z zamocowaniem czujników.







Będą pracować w silniku 24 zęby stojana i 10 biegunów na wirniku.

Otwór w PCB to 30mm
Średnica mocowań pcb to 60mm
Grubość pcb z czujnikami to 3.5mm
_________________
pozdr
Tomek
 
 
Mechano 
szef
młody elektronik


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 29 Paź 2012
Posty: 1337
Skąd: Poznań
Wysłany: Nie 06 Paź, 2013   

Co to za silnik?
 
 
nanab 
kierownik
Elektronik


Pomógł: 4 razy
Wiek: 31
Dołączył: 26 Lip 2011
Posty: 330
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Nie 06 Paź, 2013   

Trzeba tylko wziąć pod uwagę, że nie będą zbyt niezawodne.
 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 46
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Nie 06 Paź, 2013   

Stojan jest od pompy danfossa a dekle i wirnik dorobione od nowa.
Średnica wirnika z magnesami 46mm
Wirnik ma 10 biegunów z magnesów segmentowych materiał N30EH
Długość pakietu blach 80mm

Na obciążeniu przy napięciu 38V silnik pobiera 34A i ma 1240 obrotów połączony jest w gwiazdę.
Podłączałem go wcześniej do sterownika bezczujnikowego.

Tarcza enkodera jest w środku silnika to nie będzie się kurzyć i myślę że trwałość nie będzie gorsza niż zwykłych czujników hala i łatwiej je zamocować.
_________________
pozdr
Tomek
 
 
adamcebo
[Usunięty]

Wysłany: Nie 06 Paź, 2013   

tomson napisał/a:
Tarcza enkodera jest w środku silnika to nie będzie się kurzyć

Ale może być podatne na wibracje.
Jakby ta cała elektronika była zatopiona na 5mm w jakiejś przezroczystej masie to chyba byłoby lepiej to przeczyścić po ewentualnym wycieku czegoś albo zabrudzeniu.
Nie bedą się indukować na tych scieżkach tam jakieś prądy zakłocające przy tylu amperach fruwających w pobliżu z silnymi polami magnetycznymi?
 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 46
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Nie 06 Paź, 2013   

Sygnały wyjściowe z układu optycznego są takie same jak z czujnika hala także nie wiem co tam ma się zakłócać Sygnał w czujniku jest kształtowany przez przerzutnik schmitta .
A ścieżki i układy optyczne są polakierowane przed wpływem wilgoci.
No na prądy i pole magnetyczne to chyba bardziej układ hala jest czuły niż detektor optyczny.
W układach pomiarowych nie bez powodu są używane enkodery optyczne a nie czujniki hala w servo napędach.

A po drugie tu czujnik ma bardzo mało impulsów stosunku na przykład do enkodera o rozdzielczości 400 impulsów na obrót
_________________
pozdr
Tomek
 
 
adamcebo
[Usunięty]

Wysłany: Pon 07 Paź, 2013   

tomson napisał/a:
A ścieżki i układy optyczne są polakierowane przed wpływem wilgoci.

Tyle że jak się "zasyfią" to ciężko to będzie się doczyścić, no chyba że nic tam nigdy nie wycieknie np. z łożyska jakiegoś, ale ten układ bardziej przypomina elektronikę komputera (silniczka BLDC z DVD ROMu), niż coś co może w nieco bardziej trudnych warunkach atmosferycznych pracować.
Takie coś niezabudowane jako prototyp tylko bym raczej traktował, żeby sprawdzić czy układ działa poprawnie, a nie jako docelowy do użytku codziennego...
 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 46
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Sob 12 Paź, 2013   

Układ jest zamontowany w silniku a z łożysk to nie bardzo co ma wyciec :twisted:
_________________
pozdr
Tomek
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Nie 13 Paź, 2013   

Kulki wyciekną :D
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 35
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Nie 13 Paź, 2013   

Enkoder optyczny jest ok - ale nie do zastosowań trakcyjnych. Mimo super uszczelnień zawsze coś się znajdzie co wpadnie w komorę enkodera...
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 46
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Nie 13 Paź, 2013   

Widziałem jak to jest rozwiązane w servo napędach maszyn SMD i po X latach pracy nic się nie dostaje do komory z czujnikiem a rozdzielczość czujników tam zastosowanych jest o przynajmniej dwa rzędy wielkości większy niż tu zastosowany. Sprawdzałem ten czujnik refleksyjny działa już prawidłowo przy szczelinie wynoszącej już 2mm.Jedyna zmiana jaką
dokonam to technologia wykonania tarczy enkodera żeby miała większą trwałość mechaniczną
i była odporna na czynniki środowiskowe.
_________________
pozdr
Tomek
 
 
rarek 
dyrektor


Wiek: 49
Dołączył: 24 Paź 2008
Posty: 476
Skąd: Ozorków
Wysłany: Pon 03 Mar, 2014   

u mnie działa ten enkoder :)

jeszcze się nie zabrudził
_________________
24S LiFePO4 30Ah; 66s2p NiMH 6,5Ah;
26s2p 53Ah lipol; 26s54p 2,2Ah Li-ion;
http://egear.pl
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group