ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Selekcja ogniw 18650
Autor Wiadomość
JerzyZ 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Lip 2010
Posty: 794
Skąd: Warszawa - Ursynów
Wysłany: Nie 03 Lis, 2013   Selekcja ogniw 18650

Zrobiłem zakup baterii laptopowych, tanio, w Allegro.
Do pomiary zrobiłem kilka "stanowisk" - pary ogniw są lutowane do końcówek, które połączone są z wtykiem DB25. Dzięki temu mam swobodę przełączania równolegle, szeregowo, grupowo - zależnie od potrzeby, za pomocą wtyków zwierających. Jeżeli kogoś to interesuje - załączę foto.
Baterie pochodziły ze zwrotów. Na każdej było coś namazane, np. 0V, trzyma 4min - po polsku. Każda bateria inna, w tym sensie że nawet jeżeli z wierzchu wyglądały tak samo, to w środku inny kolor, albo inna płytka, albo inny montaż. Naprawdę trudno byłoby znaleźć dwie baterie identyczne.
Wniosek: nadzieja w "leżakach magazynowych" - ale te powinny być w miarę JEDNAKOWE!! Jeżeli takie leżaki istnieją:-)
Ogniwa były początkowo były naładowane do ok. 4V - bez jakiejś wielkiej precyzji. Ale na pewno nie do np. 3,7V!!!!
Na wykresie są wyniki rozładowania par ogniw prądem 2A, czyli rzędu 1C. Widać szaloną rozbieżność pojemności.
Podejrzane są linie z dołkiem - niby dobre, ale w zmontowanej baterii musiałem takie wymienić na "bez dołka".

 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Nie 03 Lis, 2013   

To powiem tak: wolę już te kilka baterii żelowych. Fakt, że cięższe, ale mam takowe problemy z głowy ;)
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Nie 03 Lis, 2013   

Tak, tak, nadzieja w leżakach ale nie tych co ja kupiłem. Badam teraz ogniwa 18650 2600mAh i na razie po przebadaniu około 50 szt 1/3 ma ponad 1000mAh (ale niewiele) a reszta po kilkaset czy nawet poniżej 100mAh. :cry:
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Nie 03 Lis, 2013   

Zeltom, mówisz tak bo nie jeździłeś na litowych (ja również nie), ale mam aku li-jon w kosiarce 14,4V 26Ah i waży 2,4kg. Ładuję go prostownikiem ,,bester" z 74r (z mostkiem selenowym), nie ma żadnych bms-ów. Co jakiś czas sprawdzam czy się nie rozjechał i jak napięcie spada poniżej 14V to ładuję, a jak dojdzie do 16 to wyłączam (sprawdzam co godzinę). To tylko tak wygląda.
Co do ogniw z dołkiem, to mogły się zagrzać i spadła rez wew. Można rozładować je prądem o połowę mniejszym.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Nie 03 Lis, 2013   

No widzisz, a ja podłączam ładowarkę i nic nie sprawdzam, samo się wyłącza ;) Mam 4 akusy i 4 woltomierze, więc na bieżąco widzę, co się dzieje z każdym z nich.
Na dziś nie będę zmieniał zasilania w moich rowerkach. Pozostaję przy żelach, bo wygodnicki się ostatnio zrobiłem ;)
Co prawda widziałem na allegro lifepo4 w obudowach od żeli z pełną automatyką w te i we wte w środku, ale to nie ten przedział cenowy, jak dla mnie.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Nie 03 Lis, 2013   

To już nie dla mnie. Wolę stare, sprawdzone metody ;) Niech młodsi walczą z dziesiątkami kabli i ogniwek :)
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Nie 03 Lis, 2013   

Dzięki Zeltom, powalczę.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 03 Lis, 2013   

Moje doswiadczenia zakupowo pomiarowe sa takie ze obecnie kupuje zalozenia
- o poj. Nominalnej 2600-2900
- chetnie w pakietach 1S2P lub 1S3P aby dostawca
gwarantowal przynajmniej równe (identyczne) 2-3 rownolegle
- pomiar pojemnosci wykonuje przy 1A/ ogniwo
- co pare mies sekwencyjnie mierze pakiety eliminując takie ktore oslably od ostatniego pomiaru.
- slabsze znajduja zastosowanie przy roznych mniej wymagających urzadzeniach: wkretarka, podkaszarka,, power bank 5V, latarki, zasilanie radna na dzialce a nawet współpraca z malymi solarami i podtrzymanie systemu alarmowego.
Oczywiscie jest przy tym sporo zachodu ale niski ciężar i zastosowania dodatkowe dają sporą wartość
dodana.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Nie 03 Lis, 2013   

Oj tam, zaraz z dziesiątkami... :wink:

2013-11-03_17-42-12_238[1].jpg
Pobierz Plik ściągnięto 1410 raz(y) 496,9 KB

 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pon 04 Lis, 2013   

Szkoda tylko, że producenci nie robią sami takich potrzebnych pakietów w cenie "składaków" robionych przez zapaleńców. Wychodzę z założenia, że lepiej sprzedać dużo, ale taniej, niż niewiele, a drogo.

http://allegro.pl/lithium...3668145664.html

http://allegro.pl/akumula...3652399584.html
 
 
JerzyZ 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Lip 2010
Posty: 794
Skąd: Warszawa - Ursynów
Wysłany: Pon 04 Lis, 2013   

Trochę poszło obok...
Nie wątpię w wyższość rozwiązań "kupnych" nad "samoróbami" - w końcu całe nasze forum można skwitować stwierdzeniem: kup gotowy rower elektryczny znanej firmy!
Ale póki co ja będę bazował na 18650 - i zachęcam do dzielenia się doświadczeniami.
W szczególności interesuje mnie pomiar Rw, a może inne metody, które by radykalnie przyspieszyły selekcję.
Jestem w trakcie montowania ładowarki-rozładowarki AVT3056. Będzie łatwiej, bo samoczynnie - ale to tylko 1 kanał! Na forum była opisana 3-kanałowa, ale bez ładowania. Czy ktoś ją zrobił (oprócz Autora)?
Pozdrawiam - Jerzy
 
 
r2d2 
prezes
Reverse engineer



Pomógł: 4 razy
Wiek: 52
Dołączył: 22 Lip 2006
Posty: 680
Skąd: Kielce
Wysłany: Pon 04 Lis, 2013   

jerzyz napisał/a:
póki co ja będę bazował na 18650 - i zachęcam do dzielenia się doświadczeniami

Z doświadczeń:
Do selekcji 18650 najbardziej przydaje się wielokoanałowa ładowarka z podgladem parametrów ładowania, można taką kupić (B6) wydając nieco ponad 2x więcej niż za 6szt. czipów AVT3056, bo ile można zaoszczędzić dłubiąc z tego 6 kanałów?
W przyszłości taka ładowarka i tak się przydaje do gotowych pakietów :idea:

Rozwiazania 'kupne' (w niektórych przypadkach) są po prostu _lepszym_ rozwiązaniem niż 'brnięcie' w samoróbkę dla 'idei'. Trzeba się skupić na celu (poskładanie pakietów) i upraszczać (tam gdzie to ma sens i gdzie się da), a nie utrudniać rzeźbiąc jeszcze ładowarki ;)

Pozdro.
_________________
I choć bym szedł ciemną doliną, ciemności się nie lękam bo robię światło...
 
 
JerzyZ 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Lip 2010
Posty: 794
Skąd: Warszawa - Ursynów
Wysłany: Pon 04 Lis, 2013   

@r2d2 Dziękuję za Twój głos w dyskusji. Zgadzam się, że gotowe lepsze - sam używam małej baterii 36V 5Ah z ogniw pryzmatycznych. Ale muszę jakoś wykorzystać te 18650 co kupiłem, a wiem też że niektórzy Koledzy idą tą drogą.
Nawiązując do Twojej wypowiedzi miałbym prośbę, abyś opisał jak za pomocą ładowarki oceniać ogniwa. Oczywiście każde ładuje się (prawie) inaczej - ale jak to się przekłada na ocenę pojemności? Czyli jak czytać krzywą ładowania?
 
 
ev-drive.eu 
stażysta


Wiek: 66
Dołączył: 12 Lip 2010
Posty: 165
Skąd: Lublin
Wysłany: Pon 04 Lis, 2013   

W swoim samochodzie mam 29szt aku. żelowych 12V 56Ah , zamierzam je zamienić na na baterie laptopowe , sukcesywnie w miarę padania żelówek ( a jeśli pójdzie dobrze to szybciej , jednorazowo ). Podstawowy problem to ilość - ok 3000szt , balansowanie przy ładowaniu , chłodzenie z pomiarem temperatury , prąd rozładowanie steruje falownik , jak zabezpieczyć lub ograniczyć ryzyko zapalenia się ogniwa , pomijając problemy , o których piszecie czyli wstępna selekcja .
 
 
r2d2 
prezes
Reverse engineer



Pomógł: 4 razy
Wiek: 52
Dołączył: 22 Lip 2006
Posty: 680
Skąd: Kielce
Wysłany: Pon 04 Lis, 2013   

Spadek napięcia: charakterystyka rozładowania ogniwa li-ion na 3 poziomach:
4,2V-4.0V - 20% pojemność (nominalna)
4.0V-3,5V - 70%
3,5V-2,5V - 10%
poniżej - traci żywotność

Jeśli wszystkie ogniwa po naładowaniu i odstawieniu na dobę dobrze trzymają napięcie ~4,2V to zwykle obserwowałem (dobrze gdy się wyświetla to na jednym wyświetlaczu) różnicę spadków napięć na celach przy rozładowaniu np. 2C, jak na którymś kanale znacznie siadało to ogniwa na emeryturę do latarki ;)

Czytałem na Forum że jak przy ładowaniu rozładowanego ogniwa szybko rośnie napięcie do 4,2V to też słabo, bo duża rez.wew. i nie będzie trzymać napięcia (mnie takie nie trzymają).

Dużo ogniw to będzie zabawy żeby je wszystkie ogarnąć i sensownie spakietować, jak 'każde z innej parafii' ;) , kiedyś kupiłem 150szt. (tanio), co prawda żadnego wielkiego pakietu z nich nie zrobiłem, ale za to przy okazji wymieniłem akumulatory we wszystkich elektronarzędziach - mam teraz lepsze i w zapasie ;)

Pozdro.
_________________
I choć bym szedł ciemną doliną, ciemności się nie lękam bo robię światło...
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group