ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
TESLA -pakiet akumulatorów na ogniwach 18650
Autor Wiadomość
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 11 Lis, 2013   TESLA -pakiet akumulatorów na ogniwach 18650

Założyłem nowy wątek poświęcony analizie, wymianie informacji o ww. pakiecie o którym wspominamy na marginesie innej dyskusji o selekcji ogniw 18650. http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=2111

Konstrukcja tego pakietu może być dla nas inspiracją do własnych, mniejszych zestawów, zachęcam więc do zbierania informacji z różnych źródeł.
Dostępne zdjęcie z 2009 r oraz opis jest tu http://www.gizmag.com/pan...-module/13030/.

Wiele wskazuje, że to był jednak prototyp , bowiem aktualna (grudzień 2012 ) karta konstrukcyjna dostępna tu http://www.faqs.org/patents/imgfull/20120308859_04 i karta patentowa TESLI dostępna tu http://www.faqs.org/patents/app/20120308859 wskazują że konstrukcja pakietu uległa modyfikacji.

Na uwagę zasługuje fakt, że TESLA zgłosiła szereg patentów związanych z konstrukcją pakietów akumulatorów do zastosowań EV w tym nowatorskie metody odprowadzania, kontrolowania ciepła, bezpieczeństwa pakietów, odporność na pożar itp.

W skrócie wynika z nich że ogniwa 18650 użyte do produkcji pakietów są uproszczone w produkcji , pozbawione koszulek izolacyjnych ale za to zamontowane w pakiecie ogniwa i całe wnętrze opakowania opryskuje się dwiema warstwami materiału pęczniejącego .
Jeśli dobrze zrozumiałem działanie tego patentu to pojedyncza warstwa o niskiej temperaturze elastyczności powoduje że ciepło jest równomiernie rozprowadzane po metalowych korpusach a w przypadku jego nadmiernego wzrostu druga zewnętrzna warstwa pęcznieje i twardnieje do tego stopnia , że w razie pożaru zabezpiecza przez wybuchem i nie dopuszcza do rozprzestrzenienia ognia.

Prawdopodobnie wewnątrz są umieszczone sensory który podają sygnał o wzroście temperatury wewnątrz pakietu ale nie ma prawdopodobnie wielostykowych wyprowadzeń lecz 2-3 kontakty na cały pakiet – poza + i –

Głośny kontrakt TESLI na zakup od PANSONIC gigantycznej ilości ogniw 18650 liczonej na ok. 2 mld szt w skali 4 lat podczas gdy przez ostatnie 2 lata dostarczył ich 200 mln, sprawia że ta czy podobne konstrukcje znajdą zastosowanie w nowych tańszych samochodach i innych pojazdach .

Jeśli znajdziecie inne ciekawostki , szczegóły na ten temat to zapraszam do dyskusji.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
ev-drive.eu 
stażysta


Wiek: 66
Dołączył: 12 Lip 2010
Posty: 165
Skąd: Lublin
Wysłany: Pon 11 Lis, 2013   

Bardzo pożyteczny wątek , ale myślę że gdyby udało się dopaść taki podstawowy pakiet i zrobić mu sekcję zwłok to by odpowiedziało przynajmniej na 80% naszych pytań.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 26 Sty, 2014   

Urywek filmu z tasmy produkcyjnej
https://www.youtube.com/w...be_gdata_player
Obserwuje sie wyrazny wzrost sprzedazy aut Tesli. W IV kwc2013 sprzedano ok 6600 samochodow.
Tesla chwali przy okazji dostawcę akumulatorów litowo-jonowych, firmę Panasonic, za zwiększenie dostaw ogniw 18650.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
ev-drive.eu 
stażysta


Wiek: 66
Dołączył: 12 Lip 2010
Posty: 165
Skąd: Lublin
Wysłany: Nie 26 Sty, 2014   

Najciekawszy widok zasłonili mgiełką
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Nie 26 Sty, 2014   

Top secret :D
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 26 Sty, 2014   

Te samochody zaczynają sie sprzedawać w Rosji, wiec pewnie będzie wiecej przecieków jak juz trafią w 2-3 ręce. ?
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1756
Skąd: Gliwice
Wysłany: Nie 26 Sty, 2014   

Sory za lamerskie pytanie:). Tam są te ogniwa panasonica typu niby 5c stałego prądu rozladowania?
_________________
Moje pojazdy:
Hub middrive - w budowie http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=5394
Cruiser http://forum.arbiter.pl/v...er=asc&start=15
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 29 Mar, 2014   

Niedawno rząd Norwegii obiecał, że posiadacze elektrycznych samochodów będą je mogli „tankować” za darmo. Efekt? Elektryczna Tesla stała się najczęściej sprzedawanym autem w tym kraju..
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Mibars 
kierownik
Leń patentowany



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 10 Lis 2008
Posty: 382
Skąd: Nadarzyn k. W-wy
Wysłany: Czw 24 Kwi, 2014   

WojtekErnest, to jest tylko jeden z powodów, akurat darmowe ładowanie nie jest tak bardzo odczuwalne, w końcu pełne tankowanie kosztuje kilka, góra kilkanaście złotych :)

Głównym powodem jest różnica w cenie zakupu: Auta spalinowe obłożone są dość wysokimi podatkami, gdy pojazdy elektryczne są z nich zwolnione. W efekcie za cenę takiego Audi A6 możesz tam kupić dwie Eski.

Dodatkowo powstało tam już kilka stacji szybkiego ładowania, więc po tej bardziej zaludnionej części Norwegii jeździ się w miarę komfortowo jeśli idzie o zasięg.

Polecam ten kanał na Youtube, przygody norweskiego właściciela Tesli:
www.youtube.com/user/bjornnyland‎

Wracając jednak do pakietu: Tesla planuje teraz budowę tzw "Gigafabryki" (Gigafactory), gdzie mają zamiar sami produkować ogniwa, plus składanie ich w pakiety. Plany obejmują USA, możliwe, że w Nevadzie powstanie ta fabryka, ale ciągle jeszcze może powstać w paru dalszych stanach.

Obecnie nadal dostawy modelu S są dość powolne, to jest okres oczekiwania na swoje auto to kilka miesięcy. Problemem jest właśnie akumulator, nie wyrabiają z ich produkcją. Co ciekawe w ich planach produkcja ogniw w "gigafabryce" ma nadal być mniejsza, niż produkcja pakietów, czyli przewidują, że nawet mając własną fabrykę ciągle będą musieli jeszcze importować trochę ogniw. Przewidywany czas uruchomienia produkcji: 2020r.
_________________
No i jest :)
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 24 Kwi, 2014   

No wlasnie, niedobory względnie popularnych ogniw przy tak skromnej produkcji samochodow to jeden z hamulców szybszego upowszechnienia. W sumie to zastanawia czy nie jest to jednak globalny brak surowca.
Ja w kazdym razie pozostaję entuzjastą pakietow z uwagi na serwis a wiec i koszty eksloatacyjne takich i podobnych pojazdów.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Pon 26 Maj, 2014   

Z innej beczki taka ciekawostka odnośnie tesli:
Ta bateria nigdy nie jest rozładowywana poniżej 30% i ładowana powyżej 70% pojemnośći. Tesla wykorzystuje więc tylko 40% pojemności swoich baterii tylko w celu przedłużenia ich żywotu
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 26 Maj, 2014   

Zastanawiajace jest ładowanie tylko do poziomu 70 %. Czyzby to oznaczalo tylko do napiecia 3,84 V dla ogniwa. ? To akurat poziom na którym dostepne nam ogniwa traktuję jako rozladowane ponad połowę.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Pon 26 Maj, 2014   

Nie wiem ile to dokladnie wyjdzie napiecia na ich cele, ale cos w tym jest. Niektorzy nigdy nie dochodzą w swoich li-ionach do 4,2V ale kończą właśnie np na 4V na ogniwie, Dlatego błędem jest mniemanie że przy ładowaniu baterii zawsze na maksa i schodzeniu max do np. 70% pojemności baterii wydłuzy ich żywotność. Niestety wielu tak robi..
Jeszcze wiekszym błędem jest przechowywanie na zime akumulatorów w pełni naładowanych, w przypadku standartowych li-ion po roku pojemność takiej baterii będzie mniejsza o 20%
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 26 Maj, 2014   

Jasne, ale nawet dla ogniw ktore mają max 4,3 V, uznawalem ze 'zdrowym napięciem max ' jest przedzial 4,10 -4,15 V. Tak zresztą ustawilem balancer.
Z drugiej strony nie mielismy tych ogniw z Tesli w postaci "detalicznej' i brak jest doświadczeń z nimi na nieco mniejszą skalę niż w takich pakietach samochodowych.
W kazdym razie przypuszczać należy ze i prąd per pojedyncze ogniwo tez nie bije rekordów C..
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Pon 26 Maj, 2014   

Na pewno nie mają wysokiego maksymalnego C i nawet nie powinny.
Z tego co wiem od paru niezależnych producentów ogniw litowych te baterie dzielą się na dwie grupy - takie co mają niskie C czyli zwykłe (na ogół do 1-2C) oraz wysokoprądowe, to że w laptopach nie mamy wysokoprądowych nie jest spowodowane tym że takowe są droższe. Poprostu te zwykłe wytrzymują więcej cykli a to jest spowodowane ich inną chemią w środku. Do tego wszystkiego dochodzi oczywiście fakt że przy większych prądach ogniwa się nagrzewają co również niesprzyja ich wydajnościom. Tak więc jak nie trzeba duzych prądów albo mamy bardzo dużą pojemność pakietu to nie należy pchać na siłe super akumulatorów które będą działać niemal jak superkondensator.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group