ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
regulator modelarski szczotkowy 24V 40A
Autor Wiadomość
buckowina 
prezes


Pomógł: 2 razy
Wiek: 50
Dołączył: 07 Sty 2012
Posty: 566
Skąd: Polska
Wysłany: Wto 19 Lis, 2013   regulator modelarski szczotkowy 24V 40A

Witam,

W związku, że zaczynam budowę platformy samojezdnej, powoli zacząłem rownież rozglądać sie za regulatorem do silników DC. W robocik będzie ważył jakieś 30kg i będzie napędzany dobrze znanymi silnikami 250w 24V z przekładną od magmy. Będzie to robot 4WD ze sterowaniem jak w czołgu. Do sterowania najprawdopodobniej wykorzystam aparaturę modelarską 2,4ghz 4ch więc potrzebuje regulator modelarski. Musi mieć on wytrzymać 40A oraz napięcie zasilania z pakietu li-ion 7s czyli jakieś 24V do 30V po naładowaniu. Niestety nie udało mi się znaleźć takiego cudeńka, więc zgłaszam się do was z prośbą o namiary na takie regulatorki (potrzebuje 2szt.) w rozsądnych pieniądzach. Od razu dodam, że jeśli silniki na to pozwolą to mam zamiar jeździć na tym robocie, a ważę jakieś 70kg.

Pozdrawiam i z góry dziękuje za pomoc.
Buckowina
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Wto 19 Lis, 2013   

Dodaj do mechanizmów wykonawczych potencjometry (zamiast manetek) i zastosuj zwykłe regulatory PWM.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Wto 19 Lis, 2013   

Też aktualnie robię projekt - zdalnie sterowanego wózka na linie i zauważyłem, że regulator jak ma sprostać 40A prądowi to musi być na 80A minimum. Inaczej w 15 sek jest po nim. Dostaje takiego grzania, że ho hooo

Nie wiem jak jest z regulatorami DC, ale mój modelarski 3f tak właśnie ma.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Wto 19 Lis, 2013   

Do takiego sterowania może lepsze by były regulatory mostkowe, które pozwalają jeździć do przodu lub do tyłu. Składa się z czterech tranzystorów (albo grup tranzystorów). Poszukaj; mostek H.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
buckowina 
prezes


Pomógł: 2 razy
Wiek: 50
Dołączył: 07 Sty 2012
Posty: 566
Skąd: Polska
Wysłany: Wto 19 Lis, 2013   

Z chęcią zastosował bym regulator od skuterka, tylko niestety mój projekt wymaga posiadania mostka H w regulatorze. Ponadto aparatura modelarska daje mi precyzje sterowania, a ta jest niezbędna, gdyż pojazd będzie rozwijał ok 30km/h i przy takiej wadze kolizja z kimś lub czymś skończyła by się nieciekawie.

Robocik ma wyglądać podobnie do tego:

 
 
r2d2 
prezes
Reverse engineer



Pomógł: 4 razy
Wiek: 52
Dołączył: 22 Lip 2006
Posty: 680
Skąd: Kielce
Wysłany: Wto 19 Lis, 2013   

Zamiast sterowania manetek serwami, można to obejść w prosty sposób, otóż zamiast serw modelarskich na wyjściu odbiornika podłączamy silnik od modułu przesuwu diody laserowej z CD-ROM'a (choć najlepszy byłby jak najstarszy czytnik CD-Audio, ze względu na rozdzielczość) - te stare 'karetki' mają zajebiaszczo duże przełożenie na zębatkach silnik <-> karetka i silniki szczotkowe -oczywiście sam laser trzeba zdemontować (odchudzić z czego sie da), wtedy przesuwającą sie po prowadnicach 'karetkę' łączymy z suwakiem od potencjometu suwakowego.
Zakres ruchu karetki pokrywa się w 95% z typowymi potencjometrami suwakowymi (małymi - a dokładnie 2,2k lub 5k typu A) Stosując ten prosty wybieg otwiera się pełna dowolność w doborze tanich chińskich sterowników wszelkiego typu, oczywiście system ten nie gwarantuje zatrzymania pojazdu w przypadku wyjazdu poza zasięg nadajnika, dlatego trzeba by wykorzystać przekaźnik sprzężony z jakimś dodatkowym kanałem do głównego zasilania obwodów (gdy robot w zasięgu nadajnika - przekaźnik włacza prąd, gdy robot poza zasięgiem - wyłącza się i odcina prąd) ;)

Jakbyś był zainteresowany takim sterowaniem i jak to wygląda, to mogę fotki strzelić, sam stosuję takie rozwiązanie do RC w swojej ElektroMotoDesce.

Pozdro.
_________________
I choć bym szedł ciemną doliną, ciemności się nie lękam bo robię światło...
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Wto 19 Lis, 2013   

Ja nie pisałem o sterowaniu manetek serwami, tylko o sterowaniu serwami właśnie potencjometrów zamiast manetek ;)
Przecież potencjometr zastępuje manetkę hallotronową :D
 
 
buckowina 
prezes


Pomógł: 2 razy
Wiek: 50
Dołączył: 07 Sty 2012
Posty: 566
Skąd: Polska
Wysłany: Wto 19 Lis, 2013   

r2d2 napisał/a:
Jakbyś był zainteresowany takim sterowaniem i jak to wygląda, to mogę fotki strzelić, sam stosuję takie rozwiązanie do RC w swojej ElektroMotoDesce.


z chęcią podpatrzę :)

Przyznam, że jeśli już miał bym używać serwa do kontroli potencjometru zamiast manetki, to nadal pozostaje problem z biegiem wstecznym. Oczywiście mogę to rozwiązać na przekaźniku, ale założenie mam takie, aby do sterowania robotem wykorzystać 2 kanały tzn. neutralne położenie lewego joysticka równało by się wyłączeniu silnika, ruch w tył jeździe do tylu, analogicznie do przodu i tak samo z prawym joystickiem. W tym przypadku po puszczeniu joysticka pojazd jechał by nadal, tylko na 50% mocy. Być może jakoś da się to obejść, ale niestety nie mam doświadczenia z aparaturą modelarską.
_________________
Konwersje silników Bionx, TranX oraz podobnych pod zewnętrzny sterownik - priv
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Śro 20 Lis, 2013   

A może kit do samodzielnego montażu regulatora? Modelarski regulator dwu-kierunkowy miało w ofercie AVT. Napięcie i prąd było mniejsze ale to łatwo jest podciągnąć mając schemat i opis. Na pewno łatwiej niż modyfikować fabryczny. Neutrum drążka to zero a w jedną i drugą to przód i tył. Jakby wykorzystać sterowanie serwem potencjometru to by trzeba dodatkowy kanał na zmianę kierunku.
http://sklep.avt.pl/p/pl/...go+montazu.html
Problem jest mały w dwu-kierunkowym. Bez procesora to sroga rzeźba.
Jedno-kierunkowy jest dość prosty.
 
 
r2d2 
prezes
Reverse engineer



Pomógł: 4 razy
Wiek: 52
Dołączył: 22 Lip 2006
Posty: 680
Skąd: Kielce
Wysłany: Śro 20 Lis, 2013   


Tak to wygląda od strony łączenia 'karetki' z suwakiem potencjometru.

Szczegóły konstrukcyjne, jak widać istnieją conajmniej 2 metody łączenia, sztywne lub elastyczne (połaczenie elastyczne wprowadza niewielkie opóźnienie w relacji suwak-karetka)

Rozmiar ma kluczowe znaczenie (potencjometru oczywiście ;) ), na dole dla porównania duży potencjometr (jak widać zupełnie nie pasuje) właśnie dlatego zwracam na to uwagę.

Co do stosowania mostka H zamiast zwykłego kontrolera - zasada działania będzie taka sama, ewentualną trudność może sprawić 'uchwycenie' punktu 'równowagi' czyli silniki-stop.
Trzeba by dobrać odpowiednią rozdzielczość 'karetki' lub drastycznie obniżyć napięcie zasilania (trzeba by stestować gdzie leży granica zadziałania) slinika 'karetki'.

Mam nadzieję że conieco przybliżyłem ten nietypowy system kontroli ;)

Pozdro.
_________________
I choć bym szedł ciemną doliną, ciemności się nie lękam bo robię światło...
 
 
gorecki77 
początkujący


Dołączył: 28 Lut 2012
Posty: 13
Wysłany: Śro 20 Lis, 2013   

Witam.

O ile sterownik jednokierunkowy DC nie jest drogi, to sterowanie dwukierunkowe takich prądów i napięć trochę kosztuje.

1. Metoda droga.
http://botland.com.pl/ste...-usb-modul.html

2x ten sterownik. Prosty montaż. Wbudowana obsługa RC i wszelkie zbezpieczenia przed uwaleniem.

2. Budowa własnego sterownika. Więcej pracy no i gorzej z zabezpieczeniami.

http://www.mordzon.net/bl...-motor-control/
http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2285084.html

Driver dużej mocy, tylko napięcie max 30V zalecane do 24V

http://www.goodluckbuy.co...ic-coupler.html
 
 
r2d2 
prezes
Reverse engineer



Pomógł: 4 razy
Wiek: 52
Dołączył: 22 Lip 2006
Posty: 680
Skąd: Kielce
Wysłany: Śro 20 Lis, 2013   

W sumie rozwiązań problemu jest sporo, jedne są tanie, inne są lepsze, a tu myślę warto głownie wziąć pod uwagę oczekiwania co do czasu reakcji platformy na RC
_________________
I choć bym szedł ciemną doliną, ciemności się nie lękam bo robię światło...
 
 
buckowina 
prezes


Pomógł: 2 razy
Wiek: 50
Dołączył: 07 Sty 2012
Posty: 566
Skąd: Polska
Wysłany: Śro 20 Lis, 2013   

Zastanawialem sie nad tym regulatorem z avt tylko wymagalo by to przerobki na wieksze prady, a maja znajomosc elektroniki jest dosc niewielka.
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Śro 20 Lis, 2013   

Układ do mostka H to np hip 4081, poszukaj na elektrodzie, może ktoś robił.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Czw 21 Lis, 2013   

A może najprościej obniżyć napięcie. Regulatory modelarskie można obciążyć sporymi prądami, gorzej z napięciem. Trzeba by dodać radiator większy i gotowe.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group