|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Kontroler z EV-bike uszkodzony |
Autor |
Wiadomość |
smdrwf12300 [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 06 Wrz, 2013 Kontroler z EV-bike uszkodzony
|
|
|
Cześć ,
Ponownemu uszkodzeniu uległ mi kontroler z bardzo fajnego zestawu z http://www.ev-power.eu/EV...0W-Rear-26.html .Jest to już 2 takie same uszkodzenie ( ERROR 30 na KingMeter LCD) , a poniewż koszty wysyłki gwarancyjnej są wyższe niż cena samego kontrolera postanowiłem rozbebeszyc puszke i poszukać usterki:
Początkowo pewną nadzieje dawał fakt iż przetwornica z 48V na 13V (ta mała płytka w środkowej części zdjęcia na dole ) dawała 6V a nie 13v... niestety po odpieciu stabilizatora 5V ( po lewej stronie płytki na druku ) okazała sie sprawna .Ostatecznie idąc " po nitce do kłębka " winowajcą okazał sie MCU CY8C24533 którego noga Vcc wykazuje zwarcie do vss ... czyli GAME OVER .Co ciekawe uszkodzenie nastąpiło za pierwszym i drugim razem przy włączaniu roweru i po około 350/400km .Wnioski pozostawiam ewentualnym nabywcom .I tu mam pytanie do fachowców :
jaki jest cel/powód instalowania w kontrolerach 9 MOSFET niesymetrycznego mostka do sterowania fazami w silniku. 1 tranzystor jest od + zasilania i dwa równolegle od fazy do masy ( przez rezystor do pomiaru prądu ) ... wiecej prądu leci w dół niż przyleciało z baterii ??. No myśle sobie wymienie sterownik na chinską produkcje Crystalyte (http://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?f=16&t=8977) i pojadę dalej ... a tu problemy .Po podpięciu wszystkiego do kupy silnik trzesie jak stary traktor a amperomierz przy max obrotach bez obiązenia pokazuje 25A kable się grzeja ... zmiana konfiguracji hali ( wszytskie mozliwe permutacje ) i faz silnika niewiele zmieniły.Z orginalnym kontrolerem silnik pobierał 1.4A na biegu jałowym , a tu 25A !!! .Zmiana konfiguracji na kontrolerze ze 120 na 60 ( halle ) nic nie zmieniła ( swoja droga wydaje sie ze silnik ma hale rozstawione pod katem 120 stopni ).Skonczyły mi się pomysły na dzisaj ... nowe pomysły mile widziane. |
Ostatnio zmieniony przez Pią 06 Wrz, 2013, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
tomson
prezes TOMSON
Pomógł: 4 razy Wiek: 47 Dołączył: 15 Lut 2009 Posty: 649 Skąd: Otwock_EŁK
|
Wysłany: Pią 06 Wrz, 2013
|
|
|
Sprawdziłeś wszystkie 36 kombinacji dla czujników i przewodów fazowych |
_________________ pozdr
Tomek |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Pią 06 Wrz, 2013
|
|
|
Myślę że to kwestia umieszczenia czujników coś jak przesunięcie zapłonu w spalinowym. |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
smdrwf12300 [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 07 Wrz, 2013
|
|
|
Moim skromnym zdaniem nie ma sensu sprawdzać kombinacji przewodów fazowych bo jest symetria i za właściwą pracę i kierunek odpowiadają tylko halotrony.Coś mi się zdaje że mam mega pecha i drugi kontroler też po prostu szwankuje i źle zwiera cewki do masy .Na szczęście procek kosztuje ok 9 PLN wiec pewnie go wymienię .... pozostanie mi tylko napisanie wsadu . |
|
|
|
|
adamcebo [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 07 Wrz, 2013
|
|
|
smdrwf12300 napisał/a: | Moim skromnym zdaniem nie ma sensu sprawdzać kombinacji przewodów fazowych bo jest symetria i za właściwą pracę i kierunek odpowiadają tylko halotrony. |
Halotrony mają przecież załączać odpowiednie fazy aby silnik kręcił się w zadanym (wybranym jeśli ktoś dał taką możliwość, bo mógł też zablokowac to programowo) kierunku,
więc zamiana faz to w najlepszym wypadku mogłaby spowodować kręcenie w drugą stronę,
ale przecież to przerwania on halotronów decydują mówią o tym w jakim położeniu elektrycznym jest silnik i program decydyje co zrobić i które fazy załączyć.
Tutaj jest opisane sterowanie silników BLDC z użyciem hardware Atmela:
http://www.atmel.com/Images/doc8030.pdf
Może tu jest przyczyna jak pomieszałeś połaczenia:
"Advance commutation control
A programmable advance commutation angle can be used to adjust the phase of the
output waveform to make it lead the rotor angle. This might be necessary to get the
motor to run at it’s maximum speed and/or efficiency. The advance commutation
angle is run-time adjustable and can be set up to vary according to e.g. rotor speed or
waveform amplitude. The advance commutation angle is obtained by adding an offset
to the look-up table index, thus shifting the phase of the waveforms. The advance
commutation angle can be adjusted in increments of 1 look-up table step (1.8 ̊).
"
Czyli żeby taki ofset zrobić to raczej zakłada się, że silnik kręci się w zadaną (wybraną) stronę,
więc zamiana faz może po prostu powoduje że program głupieje, bo dodaje ten ofset aby silnik kręcił się bardziej efektywnie w prawo, a silnik (o ile się kręci) próbuje kręcić się w drugą stronę...
Prawdę mówiąc sterowników BLDC nie zabezpieczałem, aby były "idioto odporne", na wszystko, a kable zawsze mam pokolorowane i ponumerowane fazy, więc nie zdarzyło mi się jeszcze ich pomylić, ale jak widać różne wymyślne algorytmy sterowania mogą być zaszyte w oprogramowaniu takiego sterownika, więc bez kodów źródłowych i schematu takiego sterownika to może być czasami słabo |
|
|
|
|
smdrwf12300 [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 08 Wrz, 2013
|
|
|
Ta nota atmela jest do kontrolera z sinusem ... mój przypadek to AVR443 (6 step) .W sumie nic mnie nie kosztuje sprawdzenie różnych kombinacji z kablami fazowymi bo może faktycznie jestem w błędzie. |
|
|
|
|
smdrwf12300 [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 08 Wrz, 2013
|
|
|
Człowiek się myli .... kolejność faz kabli zasilających silnik ma znaczenie ze względu na sygnały zwrotne do kontrolera ... czyli jak nie wiemy co producent miał na myśli oznaczając kable pozostaje nam 36 kombinacji halli i faz.Dziękuję za sugestie .Temat to zamknięcia |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 08 Wrz, 2013
|
|
|
Założyłem ostatnio jakiś "inteligentny" kontroler, który sam sobie wszystko posprawdzał i uruchomił. Kręciło sie to najpierw w jedną stronę, później w drugą i wszystko działa prawidłowo. Chyba, że się wstrzeliłem z fazami od pierwszego podejścia. |
|
|
|
|
smdrwf12300 [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 08 Wrz, 2013
|
|
|
A może programista zaszył algorytm ustawiania własnie tych kombinacji .Z racji iz orginalny kontroler ma uszkodzone tylko "serce" pewnie w wolnym czasie napiszę wsad.Zastanawiam sie tylko nad prockiem Atmel czy orgianlny Cypress. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Nie 08 Wrz, 2013
|
|
|
Lepsze chińskie sterowniki mają taką funkcję. Samonauka faz/halli - 10sek i po kłopocie. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
adamcebo [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 08 Wrz, 2013
|
|
|
tas napisał/a: | Samonauka faz/halli - 10sek i po kłopocie. |
Rozumiem, że to tylko raz po podłączeniu jak nie może ruszyć i później już pamięta w pamięci nieulotnej
i po wyłączeniu zasilania nie trzeba czekać znowu te kilka sekund żeby silnik ruszył?
Może też dopisałbym sobie taką naukę faz (pewnie na podstawie odczytów z halotronów, bo one są niezmienne i poprawnie odczytają kierunek obrotów) i miałbym wtedy lepszy własny sterownik BLDC |
|
|
|
|
barmal
Projektant sterownika barmal X2, X4
Pomógł: 7 razy Dołączył: 20 Lip 2012 Posty: 475 Skąd: ...
|
Wysłany: Pon 09 Wrz, 2013
|
|
|
Cytat: | jaki jest cel/powód instalowania w kontrolerach 9 MOSFET niesymetrycznego mostka do sterowania fazami w silniku. 1 tranzystor jest od + zasilania i dwa równolegle od fazy do masy ( przez rezystor do pomiaru prądu ) ... wiecej prądu leci w dół niż przyleciało z baterii ??. |
Niesymetryczna konstrukcja mostka bazuje na...konieczności rozproszenia strat w części taktowanej PWM-em (konieczne dla regulacji/ustawiena obrotów). Dwa Fety mają większą bezwładność termiczną niż jeden. Górna strona natomiast jest jedynie wł/wyłączana podczas komutacji bez PWM.
Pozdrawiam
Bartek |
|
|
|
|
smdrwf12300 [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 16 Paź, 2013
|
|
|
Z uwagi na nadmiar wolnego czasu i brak pogody jak i przyzwyczajenie do funkcji PEDLEC postanowiłem dobudować do Chinskiego kontrolera moduł PAS ( chinczyk ma ustawione na stałe wspomaganie pedałowania na bardzo wysokim poziomie i nie można go zmienić).Modulik powstał na Attiny2313 ( taki akurat byl pod ręką ) i w założeniach miał obsługiwać PAS i alarm niskiego napięcia na baterii .W trakcie pisania "wsadu" dotarłem do protokołu komunikacji (www.pedelecforum.de i kolegi Jensa który to zaimplementował ten LCD w swoim projekcie ) z KingMeter LCD i moduł został wzbogacony o własnie taki wyświetlacz który to leżał bezczynnie od czasu awarii orginalnego kontrolera (http://imageshack.us/photo/my-images/811/ffg2.jpg ).Płytka zawiera stabilizator 15 V ( tranzystor UCE 250V) , 5 V Attiny2313 i Buzzer.Wymiary pudełka zapałek umożliwiaja zainstalowanie w kotrolerze lub na zewnatrz.Podpinamy się do wejścia manetki przyspieszenia.Układzik jest po pierwszy testach terenowych .Aktualnie układ ma:
- sensor pedałowania 5 magnesowy
- KingMeter LCD z funkcją wskaznika napięcia baterii ,zmiany poziomu wspomagania w krokach od 0-5 , brak prędkości na LCD ( brak wolnego timera w Attiny).
Może te informacje komuś będą pomocne dlatego dopinam kod w Bascomie.Jak na razie nie zaobserwowałem negatywnych skutków podczas jazdy rowerem jednak informuję iż kod jest jedynie dla celów informacyjno-poglądowych i nie biorę odpowiedzilności za ewentualne skutki negatywne jego pracy.
2313_King_Meter.txt
|
Pobierz Plik ściągnięto 533 raz(y) 4,42 KB |
|
|
|
|
|
smdrwf12300 [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 30 Gru, 2013
|
|
|
Jako że zima w "PEŁNI" i rower jest w trakcie modyfikacji , popełniłem update prostego modułu opisanego powyżej i wyszło takie pudełeczko ( to w srodku na zdjeciu nr.1 , pierwsze z prawej to stary moduł na Attiny , a pierwszy z lewej to Hy-min):
(http://pokazywarka.pl/77z24i/ ,http://pokazywarka.pl/0qaqp0/)
Co to może:
- pokazuje napięcie pakietu ( dzielnik jest do 68V)
- monitoruje zadane napięcie baterii i włacza alaram ( 20-68V ustawiane z menu)
- wskaznik pradu (+/- 80A -zastosowany bocznik Lem LTS 25-NP )
- wspomaganie pedalowania od 1 do 6 ( 1 -bez pedalowania 6- max obroty , poziomy ustawiane z menu 0-4.9V podpinane pod wejscie manetki gazu na kontrolerze )
- wskaznik ile pobralismy Ah z akumulatora .... zawsze mi tego brakowało
W środku siedzi Atmega8 , pamieć eeprom 1kb, wyswietlacz 4x20 czyli to co akurat było pod ręką w domu.Oprogramowanie zostało przepisane z wiekszego brata z prockiem Stm32F103VC na bascoma i aktualnie zajmuje całe 8k ( musze wywalic bzdury i pewnie zostanie jeszcze z 2k na cos nowego ).Z menu możemy wprowadzac poziom wspomagania pedałowania , low battery alaram ( 20-68V),poprawki do wskaznika napięcia ( zmiana krzywej przetwornika A/c),poprawki dla wskaznika prądu w zalezności od bocznika ).Obudowa jak widac z laminatu ( zlutowana od środka) jeszcze nie oklejona folią karbonową.Tak jak widać oprogramowanie jest małą częścia projektu na Hy-mini który jest kompleksowym sterownikiem BLDC/monitorem baterii i komputerem pokładowym , który w chwili obecnej został zamrożony ze wzgledu na niedostateczną liczbe wyprowadzeń (we/wyj) płytki Hy-mini ... poszczególne bloki działają tylko osobno ... zabrakło mi ok 10 wej/wyj do uruchomienia całości .
Pozdrawiam |
Ostatnio zmieniony przez Pon 30 Gru, 2013, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Mechano
szef młody elektronik
Pomógł: 22 razy Dołączył: 29 Paź 2012 Posty: 1337 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Pon 30 Gru, 2013
|
|
|
Pokaż więcej z tego projektu to może razem coś zdziałamy. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|