ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Ładowanie Li-Po przez zasilacz - czy można?
Autor Wiadomość
rarek 
dyrektor


Wiek: 50
Dołączył: 24 Paź 2008
Posty: 476
Skąd: Ozorków
Wysłany: Wto 17 Cze, 2014   

Witaj
ta skórka może być "bolesna" wolę zapytać ;)
-
mam pcb zabezpieczające 2 szt.
do całości potrzebuję podać prąd do ładowania, resztę zrobi PCB

biorę pod uwagę jeszcze jedną możliwość:
http://www.c-system.com.p...lonecznego.html
zaletą tego regulatora jest zasilanie niestabilizowane
_________________
24S LiFePO4 30Ah; 66s2p NiMH 6,5Ah;
26s2p 53Ah lipol; 26s54p 2,2Ah Li-ion;
http://egear.pl
 
 
Maciej S.
młodzik


Dołączył: 11 Lip 2012
Posty: 73
Wysłany: Czw 13 Lis, 2014   

Może nie do końca trafny tytuł tematu, ale mam dosyć trudne pytanie (a może nie).
Większość dtr-ek li-ion zakłada ładowanie CC. Jednak jak tak sobie to analizuję to chyba jest to związane z jak najszybszym naładowaniem pakietu.

Czy są jakieś przeciwskazania, aby ładować CV z ograniczeniem prądowym.
Dlaczego tak? Ano chciałbym ładować mozliwie prostą ładowarką do np. 4.1V na ogniwo bez zabawy w dodakowe żródło prądowe. No ale przecież zbudować źródło pradowe nie jest tak trudno. Zgadza się, ale akurat mam problem z zapasem napięcia z zasilacza dla tego źródła.

Wydaje się, że nie powinno mieć to znaczenia, bo przy wzroście napięcia pakietu prąd sobie maleje. Co prawda wydłuża to czas ładowania, ale mając do dyspozycji cała noc to nie będzie znaczenia. Po osiągnięcu napięcia powiedzmy 7x4,1V=28,8V komparator odłącza ładowanie i na tym koniec. Co prawda pakiet nie osiągnie znamionowej pojemności, ale to jest wkalkulowane.

Po co taka rzeźba? Ano kombinuję jakąś mała ładowarkę na podróźe rowerowe, żeby nie targać za dużo sprzętu.
 
 
MARCIN 
prezes


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 15 Mar 2014
Posty: 519
Skąd: Kraków
Wysłany: Czw 13 Lis, 2014   

Problem jest tego typu, że trzeba ograniczać prąd ładowania. Jeśli zasilacz ma ograniczenie prądowe, które nie dopuści do przekroczenia nastawionego prądu i nadal będzie pracował (czyli działa prawie jak źródło prądowe), to można ładować.
Jeśli ograniczenie prądowe będzie działać jako wyłącznik zasilacza, to konieczne będzie albo dodatkowe źródło prądowe albo regulacja napięcia (podnoszenie w górę) w trakcie ładowania.
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Czw 13 Lis, 2014   

Na moment mierzenia napięcia komparatorem musiałbyś odłączać ładowarke by nie mierzyć czasem jej napięcia które zawsze będzie wyższe o pare voltów. Lepiej zastosować układ mierzący prąd ładowania i odłączyć ładowanie w momemcie gdy ten spadnie np. poniżej 50mA.
Cała reszta ok. Większość ładowarek li-ion ładuje CC a potem przełącza się na CV
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 15 Lis, 2014   

A nie łatwiej kupic gotową w magmie za 70 zl ?
http://magma.sklep.pl/pro...ion-skuter.html
Ma max napięcia - 29,4v i jest dostosowana do li-ion, zmniejsza prąd i nie dopusci do przeładowania.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Sob 15 Lis, 2014   

Do żeli też pasuje, 14,7V na akumulator do pracy cyklicznej, to pasuje jak ulał ;)
Zwykle, do pracy cyklicznej, producenci zalecają 14,5V do 15,0V.
Czasami mniej, właśnie w granicach 14,7V. Tak mają np. GS.
 
 
Maciej S.
młodzik


Dołączył: 11 Lip 2012
Posty: 73
Wysłany: Sob 15 Lis, 2014   

Dzięki za namiar na magme. Faktycznie tanio to wychodzi. Muszę to rozważyć.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 15 Lis, 2014   

zeeltom napisał/a:
Do żeli też pasuje, 14,7V na akumulator do pracy cyklicznej, to pasuje jak ulał ;)
Zwykle, do pracy cyklicznej, producenci zalecają 5V do 15,0V.
Czasami mniej, właśnie w granicach 14,7V. Tak mają np. GS.

Tomku, tylko ze te ladowarki do li-ion maja ostrą charakterystyke czyli jeszcze przy 28 V moze byc 2-2,5 A a 29 spadni do 200-300 mA. Zasadniczo do zeli są inne modele.
Natomiast co do zasady ja preferuję posiadanie takiego kompaktowego zasilacza,
bo latwy do przewożenia, względnie wodoodporny i niewielki.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Sob 15 Lis, 2014   

2,5A dla żeli, to nieco większy prąd, niż zalecany, a do szybkiego ładowania, żele 12Ah można potraktować prądem nawet ponad 4A. W sumie, to nawet będzie zaleta, bo naładują się dwa razy szybciej, niż z typowej ładowarki ;)
Dla GS, 2,5A, to normalny prąd ładowania.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 15 Lis, 2014   

No i jesli kupisz taką ładowarkę to juz będzie Ci bliżej do Li-ionow :-)
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Sob 15 Lis, 2014   

Jeśli padnie ostatni bastion Żeli - Twierdza Zeeltom, to już będzie koniec świata :D
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Sob 15 Lis, 2014   

Prędzej zacznie sam wydobywać ołów i budować aku. :grin:
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Sob 15 Lis, 2014   

A ja sądzę, że po pierwszym pojeździe na litowych (który wpadnie w Jego łapska):wink:. "Nie zna życia kto nie służył w marynarce".
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
lkuc18 
kierownik


Dołączył: 10 Gru 2013
Posty: 314
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 23 Lip, 2015   

Podepnę się do tematu.

Czy 2 sztuki takich zasilaczy -> http://allegro.pl/orygina...5545256809.html nadadzą się do ładowania pakietu 60V?

Zasilacz ten ma 2.5A, oznacza to że będzie ograniczał prąd do takiej wartości? I czy przy 32V zakończy ładowanie?
 
 
MARCIN 
prezes


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 15 Mar 2014
Posty: 519
Skąd: Kraków
Wysłany: Czw 23 Lip, 2015   

lkuc18 napisał/a:
Podepnę się do tematu.

Czy 2 sztuki takich zasilaczy -> http://allegro.pl/orygina...5545256809.html nadadzą się do ładowania pakietu 60V?

Zasilacz ten ma 2.5A, oznacza to że będzie ograniczał prąd do takiej wartości? I czy przy 32V zakończy ładowanie?

Być może te zasilacze mają ograniczenie prądowe, ale zapewne działające na zasadzie włącz-wyłącz, czyli przy przeciążeniu się wyłączają. O ile mają takie zabezpieczenie. Tak więc, moim zdaniem, nie nadadzą się do zasilania pakietu bezpośrednio. Szukaj zasilacza, który pracuje w trybie CC, wtedy nie przekroczy nastawionego prądu i nie będzie się zabezpieczał.
_________________
"Nikt nie jest zniewolony w bardziej beznadziejny sposób niż ci, którzy fałszywie wierzą, że są wolni" - Goethe
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group