ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Tylko OffRoad elektryczny fatbike Rosomak
Autor Wiadomość
sannis
brygadzista


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 12 Paź 2013
Posty: 299
Skąd: z Parku
Wysłany: Nie 07 Sty, 2018   Tylko OffRoad elektryczny fatbike Rosomak

Jeden obraz wart tysiąca słów:












Dla tych co nie pogardzą słowem pisanym.
To jest mój drugi zelektryfikowany rower. Tym razem padło na fatbike’a. Po raz pierwszy fata zobaczyłem w wypasionym sklepie rowerowym w Cortina d’ Ampezzo, stał obok elektrycznego Haibika. Pomyślałem sobie wtenczas, że to trochę niedorzeczność jeździć na takich balonach. Bardziej interesował mnie elektryk, bo już miałem swojego. O zajściu zapomniałem i czytając forum w jednym z wątków kolega Tas napisał, że faty jakby naturalnie nadają się do elektryfikacji. Szukałem wówczas uniwersalnego roweru do mtb do jazdy analogowej i zacząłem zgłębiać temat balonioków. Okazało się, że opory nie są takie straszne, trakcja porażająca, opony trochę amortyzują a czasem podskakuje jak piłka. Jest wolniejszy ale charakter wszędołaza daje niesamowity fun. Absurdalne ceny tych rowerów zmusiły mnie do poszukiwań czegoś racjonalnego i tym sposobem sprowadziłem w normalnych pieniądzach setup (rama+ koła + opony) z Włoch. Trochę ryzykując stwierdziłem, że jak nie wypali to przerobię na elektryka. I tak po półtorej sezonu udanej jazdy analogowej postanowiłem rower przerobić na elektryka.
Teraz miałem już ściśle sprecyzowaną wizję, cel i oczekiwania. Rowery są zdecydowanie moim hobby od wielu lat, jeździłem na poziomce a na szosie robię ca. 1500km co sezon. Poprzedni rower elektryczny bardziej przypominał ekwiwalent motocykla, czyli jazda jazda na manetce bez wspomagania. I to słabego motocykla. A ja lubię popedałować, na rowerze ma się rozumieć. MTB ma to do siebie, przynajmniej tam gdzie je uprawiam (G.Sowie, G.Suche i G.Kamienne), że stromość podjazdów przyprawia o stan przedzawałowy, stawy pękają , mięśnie gotują się i trzeba złazić z roweru i wpychać czego nie cierpię. Jak powiedziała kiedyś M. Włoszczowska, że czasem się zastanawia dlaczego wybrała taką trudną dyscyplinę. To nie jest gładki podjazd jak na szosie gdzie nawet na stromym wolniej ale da się podjechać. Stąd oczekiwania miałem takie, że silnik ma mnie wspomóc w trudnych warunkach , zwiększyć średnią prędkość oraz dystans. Umożliwi to zjechanie z utartych szlaków w boczne ścieżki i eksplorację. Niby jest to możliwe na normalnym rowerze ale jak ktoś jeździ po górach to wie ile wysiłku kosztuje pobłądzenie czy poplątanie drogi. No i ostatnim celem miał być wygląd. Czysty bez tej plątaniny kabli, zębatek napinaczy i w miarę możliwości żeby finalnie nie przypominał skrzyżowania budy do psa ze skrzynką pocztową.
Ludzie mają błędne wyobrażenie o rowerach elektrycznych z jednej strony upatrując w nich namiastkę motocykla jak ja kiedyś, z drugiej traktując jako środek dla emeryta lub inwalidy. Trochę jest w tym prawdy, bo przecież z początku był szał i nadal jest na mocne i ciężkie rowery albo na babcine mieszczuchy. Tymczasem sprawa rowerów elektrycznych jest bardzo dynamiczna ale trochę klaruje się to, czym to ma być. Rower ma pozostać rowerem zaś elektryfikacja ma być takim elektronicznym dopingiem. Gdybym miał w kilku słowach powiedzieć jak to działa to bym porównał do kajaków i nurtu w rzece. Cały czas trzeba machać wiosłem ale woda cię popycha w dół rzeki.
Zatem baza do elektryfikacji już była pozostał wybór podzespołów. Naturalnie pierwszy wybór to Bafang middrive. Niestety w wersji pod fata występuje w najdroższych opcjach co przekraczało budżet. Mocno zastanawiałem się nad popularnym 9C ale jednak jest to spory kawał klocka. Bardzo dobrą opinię mają silniki przekładniowe w kole i poszedłem tym tropem. Od pewnego czasu jest dostępny silnik przekładniowy Bafanga dedykowany do fatbike’a o nominalnej mocy 750W. Nie ma za dużo informacji o nim na Endlessie ale Ci co go użytkują bardzo chwalą. Na ruskim forum porównują go do MACa. Mocy za dużo a co za tym idzie przyspieszeń, zrywności nie spodziewałem się, prędkości wielkich też nie oczekiwałem wystarczą rowerowe. Pierwsze odpalenie silnika z siodełkiem pod czterema literami nastąpiło w piwnicznym korytarzu. Efekt: ŁOOOOO HOOHOO. Chyba kurczę kupiłem za mocny sterownik, bo startuje jak dziki. Na drugi dzień objazd osiedla o 22, no jest czad silnik bardzo elastyczny. Podjazd pod metrowy stromy wał obok schodków, manetka na full i prawie postawiło mnie na plecy. No jest moc 2 razy większa niż oczekiwałem… Sam nie wiem czy to dobrze czy źle. Na trzeci dzień szybka wyrypa w teren, w górki. Wspomagam manetką, bo PASu chyba źle podłączyłem. Jest dobrze mały pobór mocy. Strome podjazdy? Ale takie naprawdę strome, silnik nawet nie zająknie się. I do tego jeszcze przyspiesza! Po prostu bajka. Niestety wróciły stare lęki. Ponieważ jak się jeździ fatem to się nie patrzy gdzie i po czym zaś obecnie na ścieżkach jest pełno sieczki z gałęzi i jedna wlazła między szprychę a przerzutkę i wygięło hak z wózkiem przerzutki. Mimo wkurzenia do domu wróciłem zadowolony, pozytywnie zmęczony i spocony bez tego uczucia zmordowania i obolenia. No i to tempo, bez ślimaczenia. Cel został osiągnięty. Jeszcze nie ogarnąłem PASu. Mam chiński sterownik KT z wyświetlaczem LCD3. Podłączone wszystko zgodnie ze schematami. I jak dłużej jednostajnie trzymam manetkę to się załącza tryb C cruise, nie wiem czy to tak ma być…

Silnik: przekładniowy Bafang 750W, waga ok 4,6kg.
Sterownik: KT 48V35A 12Mosfet
Bateria stara z lipo 12s10Ah
Skrzynka to osobny temat laminat epoksydowy, bez żadnego oklejania.
Ostatnio zmieniony przez sannis Pon 08 Sty, 2018, w całości zmieniany 6 razy  
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Nie 07 Sty, 2018   

Mam 80mm obręcze w swojej maszynce i fakt, nie patrzę po czym jadę, zupełnie odwrotnie niż na zwyczajnym kole :D
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Gregs 
młodzik


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 27 Sie 2017
Posty: 98
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 08 Sty, 2018   Re: Tylko OffRoad elektryczny fatbike Rosomak

sannis napisał/a:
Jeszcze nie ogarnąłem PASu. Mam chiński sterownik KT z wyświetlaczem LCD3. Podłączone wszystko zgodnie ze schematami. I jak dłużej jednostajnie trzymam manetkę to się załącza tryb C cruise, nie wiem czy to tak ma być…


Co do trybu Cruise (tempomat) pewnie masz połączone mostkiem dwa przewody sterownika odpowiadające za włączenie trybu "tempomat". Przy wyświetlaczu LCD3 przewody "cruise" powinny być rozłączone, a tempomat włącza się podczas jednostajnej prędkości przytrzymując dłużej dolny przycisk na pilocie wyświetlacza. Jak będziesz miał zmostkowane przewody "cruise" tempomat będzie się włączał sam po kilku sekundach jednostajnej prędkości.
Z PAS-em też miałem problem. Postanowiłem zamienić PAS 8 magnesowy na 12 magnesowy. Teoretycznie niby wystarczyło zmienić w LCD3 parametr C1 z 01 na 03 (według instrukcji). Ale okazało się, że PAS przerywał wspomaganie i włączał się kiedy chciał. Było to irytujące bo w trakcie jazdy było wspomaganie, na chwilę przerwało i tak w kółko.
Myślałem, że koło magnesowe jest źle ustawione i PAS słabo odczytuje ruchy magnesów, okazało się że jest ok. Podejrzewałem też uszkodzenie sterownika. Wreszcie metodą prób i błędów sprawdzałem ustawienie parametru C1 ( możliwości są od 01 do 15). U mnie nowy PAS prawidłowo działa przy ustawieniu parametru C1 na 05.
 
 
sannis
brygadzista


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 12 Paź 2013
Posty: 299
Skąd: z Parku
Wysłany: Pon 08 Sty, 2018   Re: Tylko OffRoad elektryczny fatbike Rosomak

Gregs napisał/a:
Co do trybu Cruise (tempomat) pewnie masz połączone mostkiem dwa przewody sterownika odpowiadające za włączenie trybu "tempomat". Przy wyświetlaczu LCD3 przewody "cruise" powinny być rozłączone, a tempomat włącza się podczas jednostajnej prędkości przytrzymując dłużej dolny przycisk na pilocie wyświetlacza. Jak będziesz miał zmostkowane przewody "cruise" tempomat będzie się włączał sam po kilku sekundach jednostajnej prędkości.


No tak, to może być to, bo tak się spieszyłem, że nie wyciągnąłem wtyczek m/ż, które są dodawane do sterownika i zmostkowane kablami.
 
 
djmarcin56 
prezes


Pomógł: 5 razy
Wiek: 35
Dołączył: 05 Sie 2016
Posty: 522
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Pon 08 Sty, 2018   Re: Tylko OffRoad elektryczny fatbike Rosomak

Gregs napisał/a:
sannis napisał/a:
Jeszcze nie ogarnąłem PASu. Mam chiński sterownik KT z wyświetlaczem LCD3. Podłączone wszystko zgodnie ze schematami. I jak dłużej jednostajnie trzymam manetkę to się załącza tryb C cruise, nie wiem czy to tak ma być…


Co do trybu Cruise (tempomat) pewnie masz połączone mostkiem dwa przewody sterownika odpowiadające za włączenie trybu "tempomat". Przy wyświetlaczu LCD3 przewody "cruise" powinny być rozłączone, a tempomat włącza się podczas jednostajnej prędkości przytrzymując dłużej dolny przycisk na pilocie wyświetlacza. Jak będziesz miał zmostkowane przewody "cruise" tempomat będzie się włączał sam po kilku sekundach jednostajnej prędkości.


Tak jak pisze Gregs z tym że zostaw sobie zmostkowane te wtyczki bo one załączają temponat po kilku sekundach jednostajnej jazdy i tak powinno być moim zdaniem natomiast strzałką w dół włącza sie tryb cruise o ile parametr c7 jest ustawiony na 1 czyli właczony (0 = wyłączony) więc można to włączyć i wyłączyć w sterowniku ponadto cruise załacza sie przy prędkości wiekszej niż 7km/h a jak jest mniejsza to będzie tempomat na 6km/h taki niby tryb do prowadzenia roweru czy tam jak się z kimś idzie.
_________________
Zbieram graty do swojej pierwszej konstrukcji ;)
 
 
Mikkonen 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 01 Wrz 2016
Posty: 112
Skąd: Starachowice
Wysłany: Pon 08 Sty, 2018   

Bardzo fajny ten silnik, z boku prawie nie widoczny bo chowa się za tarczą i zębatkami :) On pasuje tylko do fatbajków ?
 
 
sannis
brygadzista


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 12 Paź 2013
Posty: 299
Skąd: z Parku
Wysłany: Pon 08 Sty, 2018   Re: Tylko OffRoad elektryczny fatbike Rosomak

djmarcin56 napisał/a:

Tak jak pisze Gregs z tym że zostaw sobie zmostkowane te wtyczki bo one załączają temponat po kilku sekundach jednostajnej jazdy i tak powinno być moim zdaniem natomiast strzałką w dół włącza sie tryb cruise o ile parametr c7 jest ustawiony na 1 czyli właczony (0 = wyłączony) więc można to włączyć i wyłączyć w sterowniku ponadto cruise załacza sie przy prędkości wiekszej niż 7km/h a jak jest mniejsza to będzie tempomat na 6km/h taki niby tryb do prowadzenia roweru czy tam jak się z kimś idzie.


Jest dokładnie tak jak piszesz. W zasadzie automatyczne załączanie tempomatu mi nie przeszkadza ale pobawić się z ustawieniami mam zamiar. A macie link do instrukcji, bo ja w komplecie dostałem taki wydruk na dwie strony i tam chyba nie ma o tym parametrze C. Jest o ustawieniu rozmiaru koła, limicie prędkości itp.

Kod:
[quote="Mikkonen"]Bardzo fajny ten silnik, z boku prawie nie widoczny bo chowa się za tarczą i zębatkami :) On pasuje tylko do fatbajków ?[/quote]

W lunacycle mają wersję na przód do fatów czyli 135mm.
 
 
Gregs 
młodzik


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 27 Sie 2017
Posty: 98
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 08 Sty, 2018   

Tu masz pełną instrukcję: KT-LCD3
 
 
sannis
brygadzista


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 12 Paź 2013
Posty: 299
Skąd: z Parku
Wysłany: Pon 08 Sty, 2018   

Gregs napisał/a:
Tu masz pełną instrukcję: KT-LCD3


Nooo to jest 36 stron a nie jakieś ksero... Podziękowania i ukłony!
Właśnie oglądam turtoriale na YT.
 
 
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1756
Skąd: Gliwice
Wysłany: Wto 09 Sty, 2018   

Warto jeszcze podawać masę całości zestawu z kierowcą itd. Da to lepszy obraz całości. Ile silnik pobiera w szczycie? Jak oceniasz w porównaniu do mid?
Pozdrawiam.
_________________
Moje pojazdy:
Hub middrive - w budowie http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=5394
Cruiser http://forum.arbiter.pl/v...er=asc&start=15
 
 
sannis
brygadzista


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 12 Paź 2013
Posty: 299
Skąd: z Parku
Wysłany: Wto 09 Sty, 2018   

toft napisał/a:
Warto jeszcze podawać masę całości zestawu z kierowcą itd. Da to lepszy obraz całości.


Cierpliwości. Dopiero co poskładałem do kupy a mam deficyt czasu...

toft napisał/a:
Ile silnik pobiera w szczycie? Jak oceniasz w porównaniu do mid?
Pozdrawiam.


Jak musiałem ruszyć pod taką nasz stromy podjazd w górkach to przez sekundę na wyświetlaczu pojawiło się 1400W. Gdzie indziej też pod górkę na samej manetce było sekundę 1200W. Ale to były tylko momenty bo wspomagałem przez 98%. I tak podjazdy gdzie trzeba zejść z roweru przekraczało nieznacznie 400W prędkość rowerowa ca. 15km/h

W porównaniu do Cyclone 1680W to jak diesel i benzyna, gdzie mid to diesel. Pamiętasz tam była kwestia odpowiednio dobranych przełożeń. Ja miałem kasetę w midzie (12-36). I w zasadzie elastyczność w midzie to uzyskiwałem przez szybką zmianę biegu. Na dwóch środkowych koronkach silnik był najbardziej elastyczny a i tak z ograniczeniami, bo ani nie zrywał jak na dużej koronce ani prędkości jak na małej. Tutaj ta elastyczność jest od samego dołu i liniowa.
Mam wrażenie, że jeździ toto zbliżenie do tego:
HyperFat1000

Może jest ciut słabszy. Nagram filmiki to będzie można porównać. W tym HyperFacie jest MAC1000W a Ruscy u siebie na forum twierdzą, że Bafang jest porównywalny tylko ma solidniejszą przekładnię.
 
 
Saku 
dyrektor



Wiek: 35
Dołączył: 29 Paź 2013
Posty: 400
Skąd: SWDN
Wysłany: Śro 10 Sty, 2018   

Gdzie wyrwales takie felgi?
 
 
sannis
brygadzista


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 12 Paź 2013
Posty: 299
Skąd: z Parku
Wysłany: Śro 10 Sty, 2018   

Saku napisał/a:
Gdzie wyrwales takie felgi?


Chodzi Ci o szerokość 80mm, czy malowanie?
 
 
Saku 
dyrektor



Wiek: 35
Dołączył: 29 Paź 2013
Posty: 400
Skąd: SWDN
Wysłany: Śro 10 Sty, 2018   

O szerokosc :wink:
 
 
sannis
brygadzista


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 12 Paź 2013
Posty: 299
Skąd: z Parku
Wysłany: Śro 10 Sty, 2018   

A to ogólnie dostępne do fatbików, przód to włosko/chińskie a tył to chyba weinmann. "Malowanie" to po prostu folia termo, do testów w zasadzie, bo mi się nie za bardzo widzi.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group