ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
E-biker.pl zestawy do konwersji rowerów elektrycznych

Poprzedni temat «» Następny temat
Budowa pojazdu z ładowaniem słonecznym SOLAR POWER
Autor Wiadomość
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Sob 04 Sty, 2014   Budowa pojazdu z ładowaniem słonecznym SOLAR POWER

Czy rozumuję prawidłowo?

Mam dwa panele słoneczne na 24V. Chcąc uniknąć problemów z niedoświetleniem chcę zrobić dwie instalacje ładowania na 24V czyli razem 48V. Ponieważ ładowarki na 48V są dość drogie, chcę wykorzystać dwie osobne na 24V i osobno ładować dwa zestawy połączone w szereg.
Nie popełniam jakiegoś błędu w schemacie?



PV - panel słoneczny 24V
R - regulator ładowania z panela 24V
K - kontroler BLDC 48V
M - silnik BLDC 48V
1 - wejście dla paneli
2 - wyjście na odbiorniki
3 - wejscie dla akumulatora
Ostatnio zmieniony przez zeeltom Pią 07 Mar, 2014, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
Szymek 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 09 Cze 2013
Posty: 296
Skąd: Klb
Wysłany: Sob 04 Sty, 2014   

Kontroler jest podpięty do fotoogniw, czy akumulatorów, bo nie wiadomo z tego rysunku, albo nie rozumiem tego regulatora ładowania. Dlaczego po prostu nie spiąć aku w szereg?
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Nie 05 Sty, 2014   

Regulator ma wejście dla paneli, do akumulatora i wyjście na odbiornik. 6 zacisków. Nie chcę spinać akumulatorów w szereg bezpośrednio, bo ładowarka pv na 48V jest prawie 3 razy droższa, od dwóch na 24V.



Podejrzewam, że minus jest wspólny dla wszystkich wejść i wyjść. Kontroler będzie podpięty do dwóch wyjść połączonych szeregowo, co da w sumie 48V.
Poprawiłem opis i schemat.
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 50
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1337
Skąd: Kraków
Wysłany: Nie 05 Sty, 2014   

Ja bym wykorzystał tylko 4 piny, czyli ogniwa i aku, a akumulatory spiąć szeregowo i z aku do regulatora silnika.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Nie 05 Sty, 2014   

Po coś wymyślili to wyjście z regulatorów na odbiorniki, by z nich korzystać. Nie znam schematu tego kontrolera i nie wiem, czy będzie to działać prawidłowo, bez korzystania z wyjścia do tego przeznaczonego.
 
 
Szymek 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 09 Cze 2013
Posty: 296
Skąd: Klb
Wysłany: Nie 05 Sty, 2014   

A będziesz miał dwa silniki i sterowniki na 24V?
Bo Twoje połączenie jest bardzo nie pewne.
Dwa aku w szereg i po problemie.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Nie 05 Sty, 2014   

Nie, jeden na 48V. Bo mam już taki kontroler i zamówione koło z silnikiem na 48V.
A mam dwa panele na 24V i dokupię dwa regulatory do paneli na 24V.
Cztery akumulatory 12V 20Ah już do mnie jadą.
Chcę zrobić dwa osobne zestawy ładowania na 24V a wyjścia regulatorów (24V) połączyć szeregowo i zasilać kontroler silnika napięciem 48V.
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 50
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1337
Skąd: Kraków
Wysłany: Nie 05 Sty, 2014   

Kontrolery są po to że jak wejdziesz do baru na tydzień to Ci aku nie zniszczy (przeładuje). Wyjścia są odłączane poniżej 21V np. Schematu też nie znam, ale to jest taki BMS, więc jak kontrolujesz rozładowanie, to można używać tylko ładowania, czyli tak jak napisałem, podłączasz tylko wejście i ładowanie. Nie wiem ile to kosztuje, bo można ładować przez stabilizator szeregowy do np. 2.3V na celę i ustawić odpowiednie napięcie, a powyżęj prąd spada do zera (tak samo jak w litowych). Robisz zasilacz że na wejściu masz ogniwa foto, a na wyjściu aku. U wyjściowe ustalasz (dla 4 aku 12V np 55,2V lub trochę więcej) i się ładuje
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pon 06 Sty, 2014   

Tylko, że ja jestem trochę leniwy, jeśli chodzi o budowę urządzeń elektronicznych i wolę wykorzystać już coś, co jest sprawdzone i działa ;)
Panele dają prąd w granicach 8A i takim prądem mogę maksymalnie ładować akumulatory. Ale jest to za duży prąd, bo powinno się ładować prądem 1/10 pojemności. Wolę by regulator ładował prądem 1/10 a nadwyżkę prądu przesyłał do silnika. Te regulatory maja to chyba jakoś tak ustawione, ale na 100% pewny nie jestem.
Chodzi o to, żeby, o ile to możliwe jechać na panelach i jednocześnie ładować akumulatory, jesli jest nadwyżka prądu, a prąd z akumulatorów pobierać, gdy pobór przekracza wydajność paneli słonecznych.
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Pon 06 Sty, 2014   

Czy to będzie działać zależy od konstrukcji elektroniki wewnątrz. Chodzi mi o łączenie szeregowe. Łączyłem tak ładowarki w samochodzie i się nie gryzły. A co jeśli prąd będzie silnik brał większy niż te 8A? Rozumiem, że reszta pójdzie z aku. Te moduły dopuszczają np 20-30A ?
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pon 06 Sty, 2014   

Ten ze zdjęcia ma 30A.
Nie pozostaje nic innego, jak to uruchomić i sprawdzić :)
Kontroler, który mam jest na 48V i 500W, czyli będzie oddawał teoretycznie do 10A mniej więcej.
 
 
mmoto 
prezes


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 13 Sty 2010
Posty: 787
Skąd: Szczecin - Police
Wysłany: Pon 06 Sty, 2014   

Panele dają zawsze napięcie znamionowe?
Nie potrzeba w systemie powielacza?
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pon 06 Sty, 2014   

Napięcie jest w miarę stałe, gorzej z prądem.
 
 
Perszing1800 
stażysta


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 24 Cze 2012
Posty: 159
Skąd: Jastrzębie-Zdrój
Wysłany: Pon 06 Sty, 2014   

zeeltom z tym stałym napięciem to chyba trochę za dużo powiedziane :wink:
Podepnij sobie woltomierz pod panel i obciąż opornicą regulowaną(wiem,wiem zrobić się nie chce,ja już pół roku się do niej zabieram) i zobaczysz że napięcie zmienia się w zależności od obciążenia jak i słońca jaki pada na panel albo jakieś inne obciążenie.
Co do regulatorów pwm to one nie regulują prądu ładowania akumulatorów,one tylko pilnują napięć żeby ich nie przekroczyć.
Jedynie co jest pewne to jak jest podłączone pod wyjścia regulatora odbiornik i pobiera powiedzmy 4A a panel daje 8A w danej chwili to aku jest ładowany 4A,tak jakby prąd jest przekazywany bezpośrednio z paneli a nie z aku.
Mam amperomierz wpięty między regulator a aku to czasami się go obserwuje :mrgreen:
_________________
Nie popełnia błędów Ten co nic nie robi;)

http://www.ermail.pl/link...CTYlT7Aj2YTjljX
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pon 06 Sty, 2014   

I to mi wystarczy ;) Nie sprawdzałem panela pod obciążeniem, a mierzyłem jedynie napięcie w różnych warunkach oświetleniowych i zawsze było w granicach nominału. Oczywiście, pod obciążeniem powinno spaść, ale gdy mierzyłem te napięcia, to potem sprawdzałem prądy zwarcia i wtedy były duże różnice. Jako, że mierzyłem to jednym przyrządem, to nie mogłem w jednym momencie mierzyć i napięcia i prądu ;)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Batteryguru baterie do rowerów elektrycznych

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group