|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Budowa pojazdu z ładowaniem słonecznym SOLAR POWER |
Autor |
Wiadomość |
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 04 Sty, 2014 Budowa pojazdu z ładowaniem słonecznym SOLAR POWER
|
|
|
Czy rozumuję prawidłowo?
Mam dwa panele słoneczne na 24V. Chcąc uniknąć problemów z niedoświetleniem chcę zrobić dwie instalacje ładowania na 24V czyli razem 48V. Ponieważ ładowarki na 48V są dość drogie, chcę wykorzystać dwie osobne na 24V i osobno ładować dwa zestawy połączone w szereg.
Nie popełniam jakiegoś błędu w schemacie?
PV - panel słoneczny 24V
R - regulator ładowania z panela 24V
K - kontroler BLDC 48V
M - silnik BLDC 48V
1 - wejście dla paneli
2 - wyjście na odbiorniki
3 - wejscie dla akumulatora |
Ostatnio zmieniony przez zeeltom Pią 07 Mar, 2014, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
|
Szymek
brygadzista
Pomógł: 1 raz Dołączył: 09 Cze 2013 Posty: 296 Skąd: Klb
|
Wysłany: Sob 04 Sty, 2014
|
|
|
Kontroler jest podpięty do fotoogniw, czy akumulatorów, bo nie wiadomo z tego rysunku, albo nie rozumiem tego regulatora ładowania. Dlaczego po prostu nie spiąć aku w szereg? |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 05 Sty, 2014
|
|
|
Regulator ma wejście dla paneli, do akumulatora i wyjście na odbiornik. 6 zacisków. Nie chcę spinać akumulatorów w szereg bezpośrednio, bo ładowarka pv na 48V jest prawie 3 razy droższa, od dwóch na 24V.
Podejrzewam, że minus jest wspólny dla wszystkich wejść i wyjść. Kontroler będzie podpięty do dwóch wyjść połączonych szeregowo, co da w sumie 48V.
Poprawiłem opis i schemat. |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Nie 05 Sty, 2014
|
|
|
Ja bym wykorzystał tylko 4 piny, czyli ogniwa i aku, a akumulatory spiąć szeregowo i z aku do regulatora silnika. |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 05 Sty, 2014
|
|
|
Po coś wymyślili to wyjście z regulatorów na odbiorniki, by z nich korzystać. Nie znam schematu tego kontrolera i nie wiem, czy będzie to działać prawidłowo, bez korzystania z wyjścia do tego przeznaczonego. |
|
|
|
|
Szymek
brygadzista
Pomógł: 1 raz Dołączył: 09 Cze 2013 Posty: 296 Skąd: Klb
|
Wysłany: Nie 05 Sty, 2014
|
|
|
A będziesz miał dwa silniki i sterowniki na 24V?
Bo Twoje połączenie jest bardzo nie pewne.
Dwa aku w szereg i po problemie. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 05 Sty, 2014
|
|
|
Nie, jeden na 48V. Bo mam już taki kontroler i zamówione koło z silnikiem na 48V.
A mam dwa panele na 24V i dokupię dwa regulatory do paneli na 24V.
Cztery akumulatory 12V 20Ah już do mnie jadą.
Chcę zrobić dwa osobne zestawy ładowania na 24V a wyjścia regulatorów (24V) połączyć szeregowo i zasilać kontroler silnika napięciem 48V. |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Nie 05 Sty, 2014
|
|
|
Kontrolery są po to że jak wejdziesz do baru na tydzień to Ci aku nie zniszczy (przeładuje). Wyjścia są odłączane poniżej 21V np. Schematu też nie znam, ale to jest taki BMS, więc jak kontrolujesz rozładowanie, to można używać tylko ładowania, czyli tak jak napisałem, podłączasz tylko wejście i ładowanie. Nie wiem ile to kosztuje, bo można ładować przez stabilizator szeregowy do np. 2.3V na celę i ustawić odpowiednie napięcie, a powyżęj prąd spada do zera (tak samo jak w litowych). Robisz zasilacz że na wejściu masz ogniwa foto, a na wyjściu aku. U wyjściowe ustalasz (dla 4 aku 12V np 55,2V lub trochę więcej) i się ładuje |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 06 Sty, 2014
|
|
|
Tylko, że ja jestem trochę leniwy, jeśli chodzi o budowę urządzeń elektronicznych i wolę wykorzystać już coś, co jest sprawdzone i działa
Panele dają prąd w granicach 8A i takim prądem mogę maksymalnie ładować akumulatory. Ale jest to za duży prąd, bo powinno się ładować prądem 1/10 pojemności. Wolę by regulator ładował prądem 1/10 a nadwyżkę prądu przesyłał do silnika. Te regulatory maja to chyba jakoś tak ustawione, ale na 100% pewny nie jestem.
Chodzi o to, żeby, o ile to możliwe jechać na panelach i jednocześnie ładować akumulatory, jesli jest nadwyżka prądu, a prąd z akumulatorów pobierać, gdy pobór przekracza wydajność paneli słonecznych. |
|
|
|
|
Adam Wysokiński [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 06 Sty, 2014
|
|
|
Czy to będzie działać zależy od konstrukcji elektroniki wewnątrz. Chodzi mi o łączenie szeregowe. Łączyłem tak ładowarki w samochodzie i się nie gryzły. A co jeśli prąd będzie silnik brał większy niż te 8A? Rozumiem, że reszta pójdzie z aku. Te moduły dopuszczają np 20-30A ? |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 06 Sty, 2014
|
|
|
Ten ze zdjęcia ma 30A.
Nie pozostaje nic innego, jak to uruchomić i sprawdzić
Kontroler, który mam jest na 48V i 500W, czyli będzie oddawał teoretycznie do 10A mniej więcej. |
|
|
|
|
mmoto
prezes mmoto
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Sty 2010 Posty: 801 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Pon 06 Sty, 2014
|
|
|
Panele dają zawsze napięcie znamionowe?
Nie potrzeba w systemie powielacza? |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 06 Sty, 2014
|
|
|
Napięcie jest w miarę stałe, gorzej z prądem. |
|
|
|
|
Perszing1800
stażysta
Pomógł: 2 razy Dołączył: 24 Cze 2012 Posty: 162 Skąd: Jastrzębie-Zdrój
|
Wysłany: Pon 06 Sty, 2014
|
|
|
zeeltom z tym stałym napięciem to chyba trochę za dużo powiedziane
Podepnij sobie woltomierz pod panel i obciąż opornicą regulowaną(wiem,wiem zrobić się nie chce,ja już pół roku się do niej zabieram) i zobaczysz że napięcie zmienia się w zależności od obciążenia jak i słońca jaki pada na panel albo jakieś inne obciążenie.
Co do regulatorów pwm to one nie regulują prądu ładowania akumulatorów,one tylko pilnują napięć żeby ich nie przekroczyć.
Jedynie co jest pewne to jak jest podłączone pod wyjścia regulatora odbiornik i pobiera powiedzmy 4A a panel daje 8A w danej chwili to aku jest ładowany 4A,tak jakby prąd jest przekazywany bezpośrednio z paneli a nie z aku.
Mam amperomierz wpięty między regulator a aku to czasami się go obserwuje |
_________________ Nie popełnia błędów Ten co nic nie robi;)
http://www.ermail.pl/link...CTYlT7Aj2YTjljX |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 06 Sty, 2014
|
|
|
I to mi wystarczy Nie sprawdzałem panela pod obciążeniem, a mierzyłem jedynie napięcie w różnych warunkach oświetleniowych i zawsze było w granicach nominału. Oczywiście, pod obciążeniem powinno spaść, ale gdy mierzyłem te napięcia, to potem sprawdzałem prądy zwarcia i wtedy były duże różnice. Jako, że mierzyłem to jednym przyrządem, to nie mogłem w jednym momencie mierzyć i napięcia i prądu |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|