|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Pojazd czterokołowy |
Autor |
Wiadomość |
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Nie 26 Sty, 2014 Pojazd czterokołowy
|
|
|
Doszły mnie słuchy, że ludzie nie chcą pochwalić się na forum tym co budują. Pokazuję zatem pojazd, którego niestety nie udało się skończyć przed zimą. Projektantem i konstruktorem jest kolega od elektycznego gokarta z ostatniego zlotu w Żyrardowie. Pojazd powstał przy znaczącej (skromność ) mojej pomocy. Wykonałem wszystkie elementy toczone, akumulator, montaż układu hamulcowego i elektrycznego. Montaż całej konstrukcji i wykonanie jej elementów to dzieło właściciela (konstruktora, projektanta). Pojazd powstał w zasadzie jako sposób na spedzanie wolnego czasu i jako sprawdzian koncepcji pochylania czterokołowca. Konstrukcja jest specyficzna, blachy i słupki. Założenie było takie żeby dało się wykonać całość (prawie) frezując ploterem 2D, plus trochę tokarki. Poza profilami zamkniętymi całość to blacha duralowa PA7. W zawieszeniu pracują napompowane do odpowiedniego ciśnienia siłowniki pneumatyczne dwustronnego działania połączone rurkami prawa-lewa strona w celu umożliwienia pochylania na zakrętach. W wachaczach, układzie kierowniczym i oczywiście kołach zostały zastosowane łożyska kulkowe co zapewnia całkowity brak luzu i brak oporów ruchu. Koła 16 cali , hamulce hydrauliczne i jeden regulator 800W na 2 nieśmiertelne chińskie silniki 500W połączone równolegle. W centralnej części zabudowany jest akumulator Li-ion 36V 40Ah złożony z 200 szt. ogniw 18650. W skrzynce zabudowany jest też BMS i regulator. Mamy nadzieję pokazać pojazd na najbliższym zlocie.
20140110_125613.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 17002 raz(y) 2,28 MB |
2014-01-09_14-54-40_554.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 1130 raz(y) 782,59 KB |
2014-01-09_14-56-08_319.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 1111 raz(y) 964,96 KB |
2014-01-09_14-58-04_913.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 1223 raz(y) 478,47 KB |
2014-01-09_14-56-44_647.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 1672 raz(y) 723,43 KB |
2014-01-09_14-56-37_265.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 1925 raz(y) 896,76 KB |
2014-01-09_14-54-19_210.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 1234 raz(y) 835,55 KB |
2014-01-09_14-54-28_350.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 3667 raz(y) 930,93 KB |
20140110_125630.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 6009 raz(y) 2,36 MB |
|
Ostatnio zmieniony przez Adam Wysokiński Nie 26 Sty, 2014, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 26 Sty, 2014
|
|
|
Ja pierniczę, ty pierniczysz, on pierniczy...
Nigdy w życiu nie zbudowałbym czegoś tak skomplikowanego, brak odpowiedniego zaplecza, ale wygląda zajebiście, gratuluję samozaparcia
I chętnie to bym zobaczył na zlocie, niesamowita konstrukcja. |
|
|
|
|
sannis
brygadzista
Pomógł: 2 razy Dołączył: 12 Paź 2013 Posty: 299 Skąd: z Parku
|
Wysłany: Nie 26 Sty, 2014
|
|
|
Pojazd wygląda normalnie jakby z Lego Technics był zrobiony. Gratulacje! Dawajcie jakieś filmiki ciekawe jak sprawuje się pod względem mechanicznym. |
|
|
|
|
Rafał
brygadzista
Pomógł: 3 razy Dołączył: 18 Gru 2013 Posty: 290 Skąd: wawa
|
Wysłany: Nie 26 Sty, 2014
|
|
|
Bardzo fajny pojazd. Czekam na filmik z jazdy. |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Nie 26 Sty, 2014
|
|
|
Kurde, chciał bym się tak nudzić. Moim zdaniem to bardziej na wystawę sztuki nowoczesnej. Z uwag technicznych dodałbym mały kompresorek do uzupełniania powietrza i zastanawiam się co będzie przy zakrętach (jak będą nierówności), ale ogólnie super. Gratulacje. |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Nie 26 Sty, 2014
|
|
|
Problem był z powietrzem, siłowniki okazały się nieszczelne. Były wymienione a potem jeszcze trzeba było kombinować i teraz nie schodzi. Jazdy były a i owszem ale nie nakręciliśmy filmika. Pogoda była marna (deszcz) a teraz to wystarczy za okno wyjżeć. Pojazd zachowuje się bardzo poprawnie. Zawieszenie jest niespotykanie miękkie i w zasadzie nie czuć że się na coś wjeżdża. Ja osobiście mam pewien lęk przed pochylaniem się na tym bo siedząc czuje się jak na quadzie a ten się nie przechyla. W zasadzie jedyny problem jaki ujawnił się w czasie jazd to słabe tłumienie (ciernie nic nie tłumi a gaz w cylindrze jest sprężysty) i dość wiotkie wbrew pozorom wachacze. Szczególnie tylne gdzie przyczepionych są do nich dość ciężkie silniki. Wady zostaną poprawione a konstrukcja uproszczona, kolega Jacek rysuje już następny. |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Nie 26 Sty, 2014
|
|
|
Dokładnie o tłumienie mi chodziło. Mój ,,kolega" (rocznik 38) ma motor (chyba Piaggio) i ma takie zawieszenie z przodu (jest trójkołowy) na początku trochę dziwnie, ale spoko. |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
bartek
prezes Łebmajster
Pomógł: 5 razy Wiek: 41 Dołączył: 13 Kwi 2011 Posty: 508 Skąd: Włoszczowa
|
Wysłany: Pon 27 Sty, 2014
|
|
|
SZACUN Ciekaw jestem kosztów takiej konstrukcji ??? |
_________________ -
Szprychy dorabiane na wymiar
Grubości: 2,0mm; 2,3mm; 2,6mm; 3,4mm CZARNE
Sklep MaxEV
Silniki MXUS, Zestawy EcoBike, MagicPie, SmartPie
- |
|
|
|
|
Szczygiel
brygadzista
Pomógł: 1 raz Dołączył: 18 Lut 2006 Posty: 226 Skąd: Siedlce
|
Wysłany: Pon 27 Sty, 2014
|
|
|
TU: http://www.apax.ca/index.html
podobnie rozwiązano pochylanie kół w oparciu o układ hydrauliczny dwóch siłowników. Chyba niestety się nie przyjęło ponieważ firma zaczynała w latach dziewięćdziesiątych ub. wieku i nic nowego od tamtego czasu nie zaoferowano.
Stopień skomplikowania rzeczywiście robi wrażenie. No i ta dostępność do technologii cięcia i obrabiania aluminium. Czekam na ciąg dalszy. Gratuluję pomysłu i wytrwałości realizacyjnej. |
_________________ Pozdrawiam, https://sites.google.com/site/ergodrive/ |
|
|
|
|
r2d2
prezes Reverse engineer
Pomógł: 4 razy Wiek: 52 Dołączył: 22 Lip 2006 Posty: 680 Skąd: Kielce
|
Wysłany: Wto 28 Sty, 2014
|
|
|
Ten pojazd to bardziej się już przekombinować i udziwnić chyba nie dało i to pewnie głównie dlatego nie działa tak jak powinien.
Zamiast tej masy niepotrzebnego złomu i nie wiadomo do czego części, podobny układ może działać na prostej zasadzie 4 wahaczy (2 wleczone i 2 pchane), skręt może być realizowany za pomocą 2 przegubów osiowych amortyzowanych klockami gumowymi, pochylanie kół na zakrętach zapewni sztywność wzdłużna konstrukcji, a za zarządzanie skręcaniem i kąt pochylenia na zakrętach mogą odpowiadać drążki tychże wahaczy. Stabilność konstrukcji zapewni efekt żyroskopowy 4 kół i siła odśrodkowa działająca w zakrętach.
50% fizyki i 50% mechaniki i dobrze wykonana (zrównoważona) konstrukcja będzie jeździć bez udziału kierownicy, można sterować samym wychylaniem się na zakrętach.
Zbudowałem już 2 takie pojazdy, w tym jeden el. i wiem że można znacznie uprościć konstrukcję nie tracąc na funkcjoinalności - niżej moje dzieło - sam jestem swoim własnym królikiem doświadczalnym i testerem
http://www.youtube.com/watch?v=eaANuCHCT5Q
Akurat rysowanie i zakładanie tutaj czegokolwiek bardziej przeszkodzi niż pomoże, płaskie rysunki nigdy nie oddadzą działania czegoś co jest dość złożoną i mechanicznie zależną strukturą 3D, raczej pomocny byłby model w małej skali żeby wogóle załapać o co w tym wszystkim kaman, a jak już się to załapie to nic nie trzeba będzie rysować bo wystarczy trochę wyobraźni...
Można wierzyć lub nie ale te konstukcje powstały bez udziału ołówka i papieru.
Wiadomo że im mniej części ma pojazd - tym wieksza niezawodność (bo mniej sie może popsuć)
Pozdro. |
_________________ I choć bym szedł ciemną doliną, ciemności się nie lękam bo robię światło... |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Wto 28 Sty, 2014
|
|
|
r2d2 napisał/a: | Ten pojazd to bardziej się już przekombinować i udziwnić chyba nie dało i to pewnie głównie dlatego nie działa tak jak powinien. |
A gdzie jest napisane, że nie działa tak jak powinien? Może i tak jest ale nie jeżdżąc takim pojazdem wcześniej nie ma porównania. Przyjedź na zlot to będziesz miał okazję sprawdzić.
r2d2 napisał/a: | wiem że można znacznie uprościć konstrukcję nie tracąc na funkcjoinalności |
Zgoda. Ja nie zbudował bym takiego czegoś bo nie lubię niepotrzebnych komplikacji. Konstruktorem, projektantem jest jednak ktoś inny a ja pomogłem. Osobiście zrobił bym to inaczej. Podoba mi się koncepcja przednich wachaczy pchanych, wtedy przednie i tylne są przyczepione do skrzynki z akumulatorem. Nie było by tego całego złomu z przodu. Następny pojazd będzie zmieniony ale czy będzie optymalny? Nie koniecznie, będzie inny. Niektórym przyjemność daje tworzenie, nie koniecznie przedmiotów użytkowych i jestem zwolennikiem nie przeszkadzania jeśli to komuś sprawia przyjemność.
r2d2 napisał/a: | Akurat rysowanie i zakładanie tutaj czegokolwiek bardziej przeszkodzi niż pomoże |
Rysowanie i założenie musiało zaistnieć bo były potrzebne pliki dla plotera frezującego i rysunki dla tokarza. Nie wyobrażam sobie robienia tego piłką i pilnikiem. |
|
|
|
|
matii000
stażysta
Dołączył: 07 Mar 2013 Posty: 108 Skąd: Bielsko Biala
|
Wysłany: Wto 28 Sty, 2014
|
|
|
A jak z osiągami? Dwa takie silniki pod grząskim gruntem muszą "zamiatać" chyba że "nadopiekuńcza matka" sterownik na to nie pozwala. |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Wto 28 Sty, 2014
|
|
|
Niestety ze względu na pogodę były tylko 2 przejażdżki. Nie było zamontowanego żadnego przyrządu pomiarowego. Prędkość max. to 30-40 km/h ale to tak na oko. Regulator puszcza na 2 silniki do 32A (to było zmierzone) więc szału nie ma. Nie było dostępnego mocniejszego regulatora na 36V wiekszego niż 800W. Jeśli będzie potrzeba to się go podkręci. Namawiam kolegę na zamontowanie pikacza czy choćby licznika rowerowego i na chwilę amperomierza. Po pomiarze przebytej odległości i napięcia akumulatora oceniam zasięg na 50-100 km. Oczywiście górna granica przy mniejszej niż max. prędkości. Elektryka trochę oklepana ale mechanika jest wystarczająco skomplikowana. |
|
|
|
|
mmoto
prezes mmoto
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Sty 2010 Posty: 801 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Śro 29 Sty, 2014
|
|
|
No szacunek!
Za pomysł, ogrom pracy i doprowadzenie do końca.
a żartując to tylko aplikacja na ifona i jest super wynalazek - czołówka na TVN zapewniona. |
|
|
|
|
r2d2
prezes Reverse engineer
Pomógł: 4 razy Wiek: 52 Dołączył: 22 Lip 2006 Posty: 680 Skąd: Kielce
|
Wysłany: Nie 02 Lut, 2014
|
|
|
Adam Wysokiński napisał/a: | Może i tak jest ale nie jeżdżąc takim pojazdem wcześniej nie ma porównania. | Tym zdaniem trafiłeś w samo sedno, konstruując coś samemu zawsze ponosisz ryzyko (większe lub mniejsze) że to co wyprodukujesz nie będzie optymalne (i najczęściej nie jest), tzn. dopóki nie przejedziesz się na czymś o podobnych założeniach konstrukcji, nie przekonasz się jak świetnie lub jak fatalnie jeździ to co zrobiłeś.
Pierwsza moja deska http://www.youtube.com/watch?v=PgtLvw8wKyw, wydawała mi się całkiem udaną konstrukcją, jak widać po lesie daje radę, nigdy nie przekonałbym się jak ch**owo jeździ gdybym nie skonstruował następnej - o tej http://www.youtube.com/watch?v=qICnGvAe-lY, różnica była tak kolosalna że doszedłem do wniosku że jazda po lesie 'tym czymś' była czystym idiotyzmem, ofkorz deskę czym prędzej pociąłem kątówką żeby nie zrobiła komuś krzywdy (a zrobiłaby).
W miarę jedzenia apetyt rośnie, więc nastała era pochylanych kółek (IMO święty graal), a tamte poprzednie no cóż... rdzewieją w garażu. Co więcej przestałem uważać jakiekolwiek deski bez pochylanych kółek jako godne zainteresowania A, no i zamortyzowałem tą deskę, całkiem udanie, heh... producent sie na to nie odważył
A co do kolegi i nie wtrącania się do jego konstrukcji, pełny respekt, zresztą ja mam bardzo podobnie, kiedyś znacznie więcej jeździłem na tych swoich wynalazkach, teraz jakoś większą satysfakcję sprawia mi sam proces ich tworzenia, fizyczne korzystanie z tych konstukcji zeszło jakby na dalszy plan. Chyba się po prostu starzeję
Pozdro. |
_________________ I choć bym szedł ciemną doliną, ciemności się nie lękam bo robię światło... |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|