Budowa baterii 24V 9Ah - ocena koncepcji |
Autor |
Wiadomość |
adriax
początkujący Programista
Wiek: 36 Dołączył: 28 Sty 2014 Posty: 10 Skąd: Kielce
|
Wysłany: Wto 11 Lut, 2014 Budowa baterii 24V 9Ah - ocena koncepcji
|
|
|
Cześć wszystkim, czytam namiętnie forum, również dużo wiedzy udało się uzyskać z takiego wątku:
http://www.forbot.pl/foru...rowe-vt6720.htm
Wstępnie z ogniw od baterii laptopowych 18650 zgrzanych równolegle po 2 sztuki, chce wykonać taką baterie:
Czyli 7s4p (jeśli dobrze to wszystko rozumiem )
Ładować chce z balanserem np takim czymś Turnigy Accucel 8 150W do tego zasilacz od PC
Ciągle nurtują mnie pytania:
1. Jak sprawdzić taką cele 1s2p czy jest sprawna, czy w/w turnigy potrafi coś takiego?
2. Czy aby sprawdzić ogniwo musze je sprawdzać pojedynczo, a nie tak jak są połączone w baterii laptopowej?
3. Czy ja to wszystko dobrze rozumiem i można tak to zrobić? |
|
|
|
|
Mechano
szef młody elektronik
Pomógł: 22 razy Dołączył: 29 Paź 2012 Posty: 1337 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Wto 11 Lut, 2014
|
|
|
Schemat wydaje się poprawny.
1. Teoretycznie można to zrobić i bez takiej ładowarki.
2. Moim zdaniem lepiej pojedynczo.
3. Rozumowanie wydaje się dobre, myślę, że można tak zrobić. |
|
|
|
|
adriax
początkujący Programista
Wiek: 36 Dołączył: 28 Sty 2014 Posty: 10 Skąd: Kielce
|
Wysłany: Wto 11 Lut, 2014
|
|
|
Dzięki za odpowiedz.
1. Jak można to zrobić?, ew gdzie mogę o tym poczytać?
2. Też mi się tak to wydaje, będę walczył
3. Dzięki bo głowie się czy koncepcja jest dobra, mam dostęp do darmowych baterii laptopowych, zawsze coś się wybierze. |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Wto 11 Lut, 2014
|
|
|
Dobrze kombinujesz
1. Ogniwo ładujesz i rozładowujesz a ładowarka podaje ile wpakowała i wyssała z akumulatora. Poczytaj instrukcję ładowarki jak kupisz lub poszukaj w sieci.
2. Jak będziesz sprawdzał pary ogniw i ładowarka pokaże np. pojemność 5 razy mniejszą niż wynika z pojemności pary to nie ma sensu rozdzielać ogniw do sprawdzenia bo od razu widać że trupy.
3. Do dzieła. |
|
|
|
|
Mechano
szef młody elektronik
Pomógł: 22 razy Dołączył: 29 Paź 2012 Posty: 1337 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Wto 11 Lut, 2014
|
|
|
Możesz też naładować do pełna, obciążyć znanym prądem i sprawdzić ile wytrzyma. Potem czas w godzinach mnożymy razy prąd w amperach i mamy wynik w amperogodzinach. Proszę żeby ktoś to sprawdził bo nie jestem pewny ostatniego zdania. |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Wto 11 Lut, 2014
|
|
|
Dokładnie tak. Rozładowując (a nawet ładując) ogniwa możemy określić ich pojemność. Sądzę jednak, że pojemność 9Ah jest zbyt mała do roweru. |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
adriax
początkujący Programista
Wiek: 36 Dołączył: 28 Sty 2014 Posty: 10 Skąd: Kielce
|
Wysłany: Śro 12 Lut, 2014
|
|
|
gienek333 napisał/a: | Sądzę jednak, że pojemność 9Ah jest zbyt mała do roweru. |
Zgadzam się z Tobą. Jednak wyczytałem że równolegle można ładować dowolną ilość ogniw (np 100p) (jeśli się mylę popraw mnie proszę), więc jeśli wymyślony układ zadziała powiększę go o kolejne 4p i powstanie bateria 7s8p. Muszę to zaplanować w czasie ponieważ ciągle będę dostawał nowe ogniwa po bateriach laptopowych.
Ciekawą kwestie poruszyłeś, pomyślałem że warto przygotować się na możliwość rozszerzenia baterii do 36v czyli 10s 4-8s. Jednak widzę tu duży problem z ładowaniem układu, w innych projektach widziałem, że zasilanie jest np 10s5p natomiast ładowanie jest 5s10p, niestety jeszcze jestem za cienki w uszach i nie rozumiem jak można to fizycznie połączyć.
Pytanie jest czy lepiej bawić się w inny układ do ładowania baterii czy np kupić 2 ładowarki Turnigy Accucel 6 (koszt 250 zł) i ładować 5s4p i 2s4p (z możliwością rozszerzenia do 5s4p) ? |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Śro 12 Lut, 2014
|
|
|
adriax napisał/a: | Jednak widzę tu duży problem z ładowaniem układu, w innych projektach widziałem, że zasilanie jest np 10s5p natomiast ładowanie jest 5s10p |
A czemu nie miałby być zamontowany w baterii bms i ładowana zwykłą ładowarką |
|
|
|
|
adriax
początkujący Programista
Wiek: 36 Dołączył: 28 Sty 2014 Posty: 10 Skąd: Kielce
|
Wysłany: Śro 12 Lut, 2014
|
|
|
Adam Wysokiński napisał/a: | A czemu nie miałby być zamontowany w baterii bms i ładowana zwykłą ładowarką |
Ponieważ w przyszłości chce rozszerzyć mój pakiet np wg takiego schematu:
a domyślam się, że BMS jest dedykowany?
i ładować go Turnigy Accucel 8. Znów lamerskie pytanie, jak obliczyć ile czasu ladowarka 150W będzie ładowała pakiet np 7s4p lub 8s16p? |
|
|
|
|
toft
szef Pan kierowca
Pomógł: 10 razy Dołączył: 22 Mar 2010 Posty: 1756 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Śro 12 Lut, 2014
|
|
|
Powyższa ładowarka da około 7A max w zestawie 4s i około max maxów 4A w zestawie 8s. Tak więc w mnożąc prąd przez napięcie jesteś w stanie to oszacować. Ogólnie przy dobrym chłodzeniu (i oczywiście odpowiednim źródle zasilania) ta ładowarka wpompuje 120 - up to 140 wh . Oczywiście teakże o ile cele to zniosą. W przypadku lipo nie ma problemu. W przypadku li-ion oraz lifepo4 warto założyć że max prąd ładowania to od 1/3c do 1/5c i więcej w zależności od rodzaju ogniwa.
Pozdrawiam:). |
_________________ Moje pojazdy:
Hub middrive - w budowie http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=5394
Cruiser http://forum.arbiter.pl/v...er=asc&start=15 |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Śro 12 Lut, 2014
|
|
|
Ktoś na forum robił i sprzedawał po kilka pln balansery (stabilizatory równoległe), które dołącza się do każdej sekcji, a całość zasilić z ładowarki lub zasilacza z ograniczonym prądem (1/2C max) i napięciem (ilość sekcji× 4,2V). Co do rozładowania to można dać jakiś wzkażnik i w przypadku laptopowych to prąd 1C max i nie trzeba BMS-a, ale to tylko moje zdanie. |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
adriax
początkujący Programista
Wiek: 36 Dołączył: 28 Sty 2014 Posty: 10 Skąd: Kielce
|
Wysłany: Czw 13 Lut, 2014
|
|
|
Faktycznie trochę słaba ta ładowarka jeśli moje obliczenia i rozumowanie jest poprawne:
Jeśli przyjmę maksymalny prąd ładowania 1c dla pojemności 9000mAh będzie to 9A
Ip=9A
Ładowarka jest 150W, napięcie jakim będę ładował 7s to 7*4,2 ≈ 29,4, 150W/29,4V= 5,1A czyli max 5A.
Czyli pakiet 7s4p będę ładował napięciem 29,4 V i natężeniem 5A (147W - bardzo optymistycznie) i potrwa to 1h 48m + balansowanie wiec jakieś 2h.
Idąc tym tropem:
Pakiet 7s8p ≈ 4h ?
Pakiet 7s16p ≈ 8h? |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 13 Lut, 2014
|
|
|
Nie wiem czy czytales moj wątek o budowie modulowej pakietu, moze Ci sie przyda.
Moja rada poswiec duuuzo czasu aby pomierzyc pojedyncze ogniwa przed parowaniem . Zdecydowanie te laczone rownolegle musza byc jak najbardziej podobne. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
adriax
początkujący Programista
Wiek: 36 Dołączył: 28 Sty 2014 Posty: 10 Skąd: Kielce
|
Wysłany: Czw 13 Lut, 2014
|
|
|
WojtekErnest napisał/a: | Nie wiem czy czytales moj wątek o budowie modulowej pakietu, moze Ci sie przyda. |
Czytałem i to kilkukrotnie |
|
|
|
|
Rafał
brygadzista
Pomógł: 3 razy Dołączył: 18 Gru 2013 Posty: 290 Skąd: wawa
|
Wysłany: Czw 13 Lut, 2014
|
|
|
adriax napisał/a: | Faktycznie trochę słaba ta ładowarka jeśli moje obliczenia i rozumowanie jest poprawne:
Jeśli przyjmę maksymalny prąd ładowania 1c dla pojemności 9000mAh będzie to 9A
Ip=9A
Ładowarka jest 150W, napięcie jakim będę ładował 7s to 7*4,2 29,4, 150W/29,4V= 5,1A czyli max 5A.
|
Prawdę mówiąc do tej baterii ta ładowarka jest za mocna. Większość li-ionów ładuje się prądem 0,5C, także daje to 4,5A a nie 5,1A.
W nocie katalogowej znajdziesz maksymalny prąd ładowania i rozładowania.
Poza tym mniejszy prąd napewno jest zdrowszy dla ogniw. |
|
|
|
|
|