ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Budowa baterii 24V 9Ah - ocena koncepcji
Autor Wiadomość
adriax 
początkujący
Programista


Wiek: 36
Dołączył: 28 Sty 2014
Posty: 10
Skąd: Kielce
  Wysłany: Wto 11 Lut, 2014   Budowa baterii 24V 9Ah - ocena koncepcji

Cześć wszystkim, czytam namiętnie forum, również dużo wiedzy udało się uzyskać z takiego wątku:
http://www.forbot.pl/foru...rowe-vt6720.htm

Wstępnie z ogniw od baterii laptopowych 18650 zgrzanych równolegle po 2 sztuki, chce wykonać taką baterie:



Czyli 7s4p (jeśli dobrze to wszystko rozumiem :oops: )

Ładować chce z balanserem np takim czymś Turnigy Accucel 8 150W do tego zasilacz od PC

Ciągle nurtują mnie pytania:
1. Jak sprawdzić taką cele 1s2p czy jest sprawna, czy w/w turnigy potrafi coś takiego?
2. Czy aby sprawdzić ogniwo musze je sprawdzać pojedynczo, a nie tak jak są połączone w baterii laptopowej?
3. Czy ja to wszystko dobrze rozumiem i można tak to zrobić?
 
 
Mechano 
szef
młody elektronik


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 29 Paź 2012
Posty: 1337
Skąd: Poznań
Wysłany: Wto 11 Lut, 2014   

Schemat wydaje się poprawny.
1. Teoretycznie można to zrobić i bez takiej ładowarki.
2. Moim zdaniem lepiej pojedynczo.
3. Rozumowanie wydaje się dobre, myślę, że można tak zrobić.
 
 
adriax 
początkujący
Programista


Wiek: 36
Dołączył: 28 Sty 2014
Posty: 10
Skąd: Kielce
Wysłany: Wto 11 Lut, 2014   

Dzięki za odpowiedz.
1. Jak można to zrobić?, ew gdzie mogę o tym poczytać?
2. Też mi się tak to wydaje, będę walczył :)
3. Dzięki bo głowie się czy koncepcja jest dobra, mam dostęp do darmowych baterii laptopowych, zawsze coś się wybierze.
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Wto 11 Lut, 2014   

Dobrze kombinujesz :smile:
1. Ogniwo ładujesz i rozładowujesz a ładowarka podaje ile wpakowała i wyssała z akumulatora. Poczytaj instrukcję ładowarki jak kupisz lub poszukaj w sieci.
2. Jak będziesz sprawdzał pary ogniw i ładowarka pokaże np. pojemność 5 razy mniejszą niż wynika z pojemności pary to nie ma sensu rozdzielać ogniw do sprawdzenia bo od razu widać że trupy.
3. Do dzieła.
 
 
Mechano 
szef
młody elektronik


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 29 Paź 2012
Posty: 1337
Skąd: Poznań
Wysłany: Wto 11 Lut, 2014   

Możesz też naładować do pełna, obciążyć znanym prądem i sprawdzić ile wytrzyma. Potem czas w godzinach mnożymy razy prąd w amperach i mamy wynik w amperogodzinach. Proszę żeby ktoś to sprawdził bo nie jestem pewny ostatniego zdania.
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Wto 11 Lut, 2014   

Dokładnie tak. Rozładowując (a nawet ładując) ogniwa możemy określić ich pojemność. Sądzę jednak, że pojemność 9Ah jest zbyt mała do roweru.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
adriax 
początkujący
Programista


Wiek: 36
Dołączył: 28 Sty 2014
Posty: 10
Skąd: Kielce
Wysłany: Śro 12 Lut, 2014   

gienek333 napisał/a:
Sądzę jednak, że pojemność 9Ah jest zbyt mała do roweru.


Zgadzam się z Tobą. Jednak wyczytałem że równolegle można ładować dowolną ilość ogniw (np 100p) (jeśli się mylę popraw mnie proszę), więc jeśli wymyślony układ zadziała powiększę go o kolejne 4p i powstanie bateria 7s8p. Muszę to zaplanować w czasie ponieważ ciągle będę dostawał nowe ogniwa po bateriach laptopowych.

Ciekawą kwestie poruszyłeś, pomyślałem że warto przygotować się na możliwość rozszerzenia baterii do 36v czyli 10s 4-8s. Jednak widzę tu duży problem z ładowaniem układu, w innych projektach widziałem, że zasilanie jest np 10s5p natomiast ładowanie jest 5s10p, niestety jeszcze jestem za cienki w uszach i nie rozumiem jak można to fizycznie połączyć.
Pytanie jest czy lepiej bawić się w inny układ do ładowania baterii czy np kupić 2 ładowarki Turnigy Accucel 6 (koszt 250 zł) i ładować 5s4p i 2s4p (z możliwością rozszerzenia do 5s4p) ?
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Śro 12 Lut, 2014   

adriax napisał/a:
Jednak widzę tu duży problem z ładowaniem układu, w innych projektach widziałem, że zasilanie jest np 10s5p natomiast ładowanie jest 5s10p

A czemu nie miałby być zamontowany w baterii bms i ładowana zwykłą ładowarką
 
 
adriax 
początkujący
Programista


Wiek: 36
Dołączył: 28 Sty 2014
Posty: 10
Skąd: Kielce
Wysłany: Śro 12 Lut, 2014   

Adam Wysokiński napisał/a:
A czemu nie miałby być zamontowany w baterii bms i ładowana zwykłą ładowarką

Ponieważ w przyszłości chce rozszerzyć mój pakiet np wg takiego schematu:


a domyślam się, że BMS jest dedykowany?

i ładować go Turnigy Accucel 8. Znów lamerskie pytanie, jak obliczyć ile czasu ladowarka 150W będzie ładowała pakiet np 7s4p lub 8s16p?
 
 
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1756
Skąd: Gliwice
Wysłany: Śro 12 Lut, 2014   

Powyższa ładowarka da około 7A max w zestawie 4s i około max maxów 4A w zestawie 8s. Tak więc w mnożąc prąd przez napięcie jesteś w stanie to oszacować. Ogólnie przy dobrym chłodzeniu (i oczywiście odpowiednim źródle zasilania) ta ładowarka wpompuje 120 - up to 140 wh . Oczywiście teakże o ile cele to zniosą. W przypadku lipo nie ma problemu. W przypadku li-ion oraz lifepo4 warto założyć że max prąd ładowania to od 1/3c do 1/5c i więcej w zależności od rodzaju ogniwa.
Pozdrawiam:).
_________________
Moje pojazdy:
Hub middrive - w budowie http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=5394
Cruiser http://forum.arbiter.pl/v...er=asc&start=15
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Śro 12 Lut, 2014   

Ktoś na forum robił i sprzedawał po kilka pln balansery (stabilizatory równoległe), które dołącza się do każdej sekcji, a całość zasilić z ładowarki lub zasilacza z ograniczonym prądem (1/2C max) i napięciem (ilość sekcji× 4,2V). Co do rozładowania to można dać jakiś wzkażnik i w przypadku laptopowych to prąd 1C max i nie trzeba BMS-a, ale to tylko moje zdanie.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
adriax 
początkujący
Programista


Wiek: 36
Dołączył: 28 Sty 2014
Posty: 10
Skąd: Kielce
Wysłany: Czw 13 Lut, 2014   

Faktycznie trochę słaba ta ładowarka jeśli moje obliczenia i rozumowanie jest poprawne:
Jeśli przyjmę maksymalny prąd ładowania 1c dla pojemności 9000mAh będzie to 9A
Ip=9A

Ładowarka jest 150W, napięcie jakim będę ładował 7s to 7*4,2 ≈ 29,4, 150W/29,4V= 5,1A czyli max 5A.

Czyli pakiet 7s4p będę ładował napięciem 29,4 V i natężeniem 5A (147W - bardzo optymistycznie) i potrwa to 1h 48m + balansowanie wiec jakieś 2h.

Idąc tym tropem:
Pakiet 7s8p ≈ 4h ?
Pakiet 7s16p ≈ 8h?
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 13 Lut, 2014   

Nie wiem czy czytales moj wątek o budowie modulowej pakietu, moze Ci sie przyda.
Moja rada poswiec duuuzo czasu aby pomierzyc pojedyncze ogniwa przed parowaniem . Zdecydowanie te laczone rownolegle musza byc jak najbardziej podobne.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
adriax 
początkujący
Programista


Wiek: 36
Dołączył: 28 Sty 2014
Posty: 10
Skąd: Kielce
Wysłany: Czw 13 Lut, 2014   

WojtekErnest napisał/a:
Nie wiem czy czytales moj wątek o budowie modulowej pakietu, moze Ci sie przyda.

Czytałem i to kilkukrotnie
 
 
Rafał 
brygadzista


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 18 Gru 2013
Posty: 290
Skąd: wawa
Wysłany: Czw 13 Lut, 2014   

adriax napisał/a:
Faktycznie trochę słaba ta ładowarka jeśli moje obliczenia i rozumowanie jest poprawne:
Jeśli przyjmę maksymalny prąd ładowania 1c dla pojemności 9000mAh będzie to 9A
Ip=9A

Ładowarka jest 150W, napięcie jakim będę ładował 7s to 7*4,2 29,4, 150W/29,4V= 5,1A czyli max 5A.


Prawdę mówiąc do tej baterii ta ładowarka jest za mocna. Większość li-ionów ładuje się prądem 0,5C, także daje to 4,5A a nie 5,1A.
W nocie katalogowej znajdziesz maksymalny prąd ładowania i rozładowania.
Poza tym mniejszy prąd napewno jest zdrowszy dla ogniw.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group