ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
[Ukończony] Rower elektryczny "Rzeźba"
Autor Wiadomość
Mibars 
kierownik
Leń patentowany



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 10 Lis 2008
Posty: 382
Skąd: Nadarzyn k. W-wy
Wysłany: Śro 28 Lip, 2010   [Ukończony] Rower elektryczny "Rzeźba"

Witam,

Planuje "wyrzeźbić" rower elektryczny z różnych gratów, które już posiadam. Nie będzie to konstrukcja trwała ;) tym bardziej, że rower - baza - jest i tak na mnie przymały (to mój stary rower) i prawdopodobnie pójdzie na handel, a zestaw w przyszłości przełoże do jakiejś możliwie taniej strucli.

Z czego zestaw będzie się skladać:

-Rower Maxim, wersja dla osoby góra 170cm :)
-Silnik 250W (podziekowania dla DruhRafał)
-Dwa akumulatory 17Ah "z odzysku", z testów 60W żarówką jeden wytrzymuje godzinę, drugi dwie i pół ;) Ale aku mam za free, rekordów zasięgu bić nie zamierzam, moze dojdzie do pomocy temu słabszemu jeszcze 7Ah
-Naped poprzez rolkę na tylne koło metodą Bagażnikowa - Najprawdopodobniej rolka pomysłu mmoto, która wraz z bagażnikiem będzie prawdopodobnie najdroższym elementem układanki ;)
-"Sterownik" 12-24V oparty na 9-ciu przekaźnikach (sokojnie, już się z tego tłumacze!)
-"Manetka" w postaci dwóch mikroswitchów, czy czegoś w tym guście

Zapewne zaintrygował was ten "sterownik". Możliwe, że prosciej i taniej byłoby kupić chiński sterownik z prawdziwgo zdarzenia, miałbym wtedy "normalną" manetkę gazu, ale mam zamiar po prostu poeksperymentować - Wykombinowałem układ oparty o trzy samochodowe przekaźniki 30/40A i sześć dowolnych na 12V do sterowania nimi.

Dlaczego tak dużo przekaźników? Ponieważ układ ma być bezpieczny, nie może być stanów nieustalonych typu jednoczesne przełączanie przekaźników mocy (a nuż zrobi się zwarcie), oraz dodatkowo zabezpieczenie przed ruszaniem z 24V.

I tutaj mam małe pytanie - Pragnę wykorzystać fakt, że silnik działa jak prądnica. Po puszczeniu przycisku "jazda na 12V" i wciśnięciu "jazda na 24V" (można trzymać obydwa i po prostu puścić 12V) chcę wykorzystać wytworzone napięcie do załączenia przekaźnika załączającego układ 24V. Jakiego napięcia moge się spodziewać po wyłączeniu silnika zasilanego 12V, który był pod obciążeniem? Na tej podstawie muszę dobrać przekaźnik pod kątem minimalnego napięcia przełączania, tak, by nie było sytuacji, że jeszcze bede musiał pedałami wspomagać, by "zaskoczyło" 24V...

Tak, jest to pokomplikowane, ale tak, jak napisałem - to ma być czysto w formie eksperymentu :)

Jeszcze jedno - Jaki można wykorzystać, albo zbudować pewny rozłącznik? Na razie wmyśliłem coś w formie klucza wsuniętego między dwie pary zestyków, wyrywane w razie awarii z linką biegnącą do kierowicy.

Jakich prądów maksymalnych przy rozpędzaniu powinienem się spodziewać? Muszę dobrac przewody i bezpiecznik pod ich kątem.
_________________
No i jest :)
Ostatnio zmieniony przez Mibars Pią 24 Wrz, 2010, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
mmoto 
prezes
mmoto


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 13 Sty 2010
Posty: 801
Skąd: Szczecin
Wysłany: Śro 28 Lip, 2010   

spoko jak do zabawy to poszukam swojej starej rolki i za 2 piwa ci wyślę, do tego jeszcze płaskowniki do mocowania, albo podpowiem ci bo przesyłki też kosztują:
w rolce od deskorolki masz 2 łożyska jedno wyciągasz i kładziesz tam zębatkę silnika ustawiasz pionowo lutownicę i zębatka się wtapia, musisz dociąć tulejkę na wymiar zakładasz lożyskiem na silnik na wcisk wchodzi
rolka najlepiej plastikowa bo możesz zebrać na silniku na płasko, jedyny minus że taka rolka blisko silnika ci wyjdzie i nieosiowo na oponie wypadnie ale będziesz jeździł

sterownik? ja nie mam jeżdżę na max, przełącznik 35A sowiecki od Scota wojskowego
 
 
Marucha79
[Usunięty]

Wysłany: Śro 28 Lip, 2010   

Tego pomysłu z 9 stycznikami powiem szczerze w całości nie ogarniam. Może się powtórzę, ale u mnie z powodzeniem sprawdzały się ledwie trzy przy łacznej mocy silników. Ponieważ przy przejściu z 12V na 24V przechodziło się przez pozycję "0" przełacznika, nie bardzo widzę możliwoiść doprowadzenia do zwarcia. Ale w imię nauki kombinuj, czemu nie...
Jeśli chodzi o klucz zabezpieczający to sugeruję zwykły automatyczny bezpiecznik domowy, np 63A - rozwiązanie bardziej eleganckie i nie mniej skuteczne.
 
 
Mibars 
kierownik
Leń patentowany



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 10 Lis 2008
Posty: 382
Skąd: Nadarzyn k. W-wy
Wysłany: Śro 28 Lip, 2010   

Marucha79 napisał/a:
Ponieważ przy przejściu z 12V na 24V przechodziło się przez pozycję "0" przełacznika, nie bardzo widzę możliwoiść doprowadzenia do zwarcia


Jak to rozwiazałeś? Miałeś astabilny przełącznik z dwoma pozycjami? Ja dodatkowo chcę wyeliminowac opcje startu prosto z 24V, bo podejżewam, że silnik by mnie za takie zabawy zniewnawidził, starczy, że kabel 0,75mm jakiego użyłem na próbę przy 12V w momencie zwierania przy zablokowanym silniku robił mega iskrę i skracał się o jakieś 1-2mm :)

Bezpiecznik to chyba najlepsza opcja, podwójne zabezpieczenie: Awaryjny wyłącznik i nadpradowe. Czy 63A do silnika 250W to jednak nie przesada? Ja się zastanawiam, czy 32A, czy też 40A....
_________________
No i jest :)
 
 
Marucha79
[Usunięty]

Wysłany: Czw 29 Lip, 2010   

Przełącznik zwykły od kierunkowskazów z ciągnika, czyli 3 pozycje z zerem w środku. Czas reakcji przekaźnika jest na tyle szybszy od tempa przełączania przez operatora, że nie widzę tu większego ryzyka. Zresztą w razie ewentualnego zwarcia styków zadziała bezpiecznik i cenny ładunek powinien zostać ocalony ;)
Co do zabezpieczenia przed 24V bezpośrednio to nie wiem czy jest sens komplikować układ, zakładając, że sam będziesz sprzętem jeździł - szybko wejdzie Ci w krew gdzie I, a gdzie II.
Bezpiecznik oczywiście wg potrzeb, dałem 63A bo przy dwóch silnikach 250W mniejsze wyskakiwały przy większym poborze prądu, co było mocno irytujące. Myślę, że w Twoim przypadku 40A rzeczywiście powinno być ok.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Czw 29 Lip, 2010   

Temat sklejania się styków przekaźnika przerabiałem swojego czasu przy napędach bram. Wystarczy podłączyć silnik na styki przełączające, a napiecie podajesz na styki stałe i nic ci się nie sklei. Na początku dawałem napięcie na styki przełączające i potrafiły się "zespawać" :)
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Czw 29 Lip, 2010   

"zeeltom":
Pewnie kwestia regionalnego nazewnictwa, ale bym chętnie zobaczył taki rysunek z tymi stykami, bo coś nie kojarzę.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Czw 29 Lip, 2010   

Chodzi o coś takiego:



Jeśli któryś ze styków się opóźni, to nie spowoduje zwarcia zasilania.
 
 
Mibars 
kierownik
Leń patentowany



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 10 Lis 2008
Posty: 382
Skąd: Nadarzyn k. W-wy
Wysłany: Czw 29 Lip, 2010   

zeeltom, ja użyje trzech przekaźników zalączających, nie przełączajacych, wiec dodatkwoy problem typu iskra przy łączeniu odpada

Zastosowanie przelącznika trójpozycyjnego, astabilnego (nie chce sytuacji, że rower sam jedzie, nie jest powiedziane, że tylko i wyłącznie ja będe na nim zasiadał) wyeliminuje mi dwa przekaźniki blokujące siebie nawzajem do zabezpieczania przed załączaniem obydwu obwodów jednocześnie. Nie wiem też, czy będzie sens bawić się z tym przekaźnikiem zalączanym napięciem indukowanym w silniku, jak będe miał bezpiecznik automatyczny, po prostu kilka razy wybije i się naucze :)

Ale tak dla sportu chyba zmajstruje taki układ, musze jednak najpierw zbudować rowerek bez tego, żeby pomierzyć te napiecia.
_________________
No i jest :)
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Czw 29 Lip, 2010   

Czyli chodzi o zmianę kierunku obrotów (wynika z rysunku).
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
Mibars 
kierownik
Leń patentowany



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 10 Lis 2008
Posty: 382
Skąd: Nadarzyn k. W-wy
Wysłany: Czw 29 Lip, 2010   

O, fakt, przyjzałem się temu schematowi i tu faktycznie tylko biegunowość się zmienia ;)
_________________
No i jest :)
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Czw 29 Lip, 2010   

W sumie tak, ale dotyczy to też innych układów. Napięcie stałe podawać na styki nieruchome. Odbiór ze styków ruchomych.
 
 
Mibars 
kierownik
Leń patentowany



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 10 Lis 2008
Posty: 382
Skąd: Nadarzyn k. W-wy
Wysłany: Sob 31 Lip, 2010   

Mała ciekawostka:
Ile kosztuje przekaźnik samochodowy:
-Lokalny sklep samochodowy 18zł (co ciekawe zestaw 2ch sztuk z gniazdami i kabelkami 30zł) - jakiś polski przekaźnik
-FeuVert: 26zł za chiński z oczkiem w ładnym pudełku
-Wolumen (znalezione na Allegro): Identyczny jak w FeuVercie: 2.50 :D
_________________
No i jest :)
 
 
Mibars 
kierownik
Leń patentowany



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 10 Lis 2008
Posty: 382
Skąd: Nadarzyn k. W-wy
Wysłany: Wto 10 Sie, 2010   

Żeby nie było, że nic nie robie:



Oto "deska mocy", czyli sterownik oparty o przekaźniki samochodowe :) Dwa skrajne pracują w trybie 12V, środkowy w trybie 24V.

Na razie wersja uproszczona bez dodatkowych bajerów w stylu blokada załączenia 24V przy zbyt małej prędkości. Widać "manetkę gazu" w postaci hebelka astabilnego :) Bezpiecznik B32A, zobaczymy jak sobie poradzi w praniu...

Najbardziej mi się w tym ukłądzie nie podoba to, że błędne podłączenie akumulatorów może doprowadzić do zwarcia z pominięciem bezpiecznika (zła kolejność zrobi bum przy 24V, zła polaryzacja przy 12V)

Rolka ma przyjść na dniach, mocowanie do bagażnika mam... A nagle straciłem bagażnik, gdyż ten, który chciałem użyć nadaje się tylko na złom... Pora zakupić nowy bagażnik :)
_________________
No i jest :)
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Śro 11 Sie, 2010   

Narysuj schemat połączeń. Coś poradzimy.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group