ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Schemat do baterii Giant
Autor Wiadomość
lechowiec 
młodzik


Wiek: 42
Dołączył: 14 Mar 2014
Posty: 86
Skąd: Kłodzko
Wysłany: Sob 15 Mar, 2014   

Tzn. co proponujesz zatem? Pakiet to 7s 5p (5 równolegle, 7 w szeregu). Przy takim pakiecie silnik 250W nie będzie chyba wielkim wyzwaniem. Fabrycznie wsadzali chyba ogniwa 1800 mAh i jakoś było, a przecież im większa pojemność tym większy prąd można pobrać z ogniwa. Do wyboru są jeszcze o pojemności 2600 ale jak już robić to chyba od razu na 3000 mAh. Jak macie jakieś doświadczenie w tych sprawach to pomóżcie bo to dość kosztowna inwestycja. Same akumulatory w cenach z alleg. to spory wydatek.
 
 
JerzyZ 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Lip 2010
Posty: 794
Skąd: Warszawa - Ursynów
Wysłany: Nie 16 Mar, 2014   

Proponuję zajrzeć, ku przestrodze, do http://forum.arbiter.pl/v...ghlight=3800mah
Sam kiedyś kupiłem kilka ogniw 18650 "3800mAh" po 6zł - nie miały nawet połowy tego.
Najlepiej byłoby kupić najpierw próbkę, ale to kłopotliwe.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 16 Mar, 2014   

lechowiec napisał/a:
Tzn. co proponujesz zatem? Pakiet to 7s 5p (5 równolegle, 7 w szeregu). Przy takim pakiecie silnik 250W nie będzie chyba wielkim wyzwaniem. Fabrycznie wsadzali chyba ogniwa 1800 mAh i jakoś było, a przecież im większa pojemność tym większy prąd można pobrać z ogniwa. Do wyboru są jeszcze o pojemności 2600 ale jak już robić to chyba od razu na 3000 mAh.....

Nie jest prawda ze im wieksza pojemnosc tych baterii tym wiekszy prad.
Lepszymi ogniwami w Twoim przypadku mogą być 18650 wysokopradowe 1, 8-2, 2 Ah, dlategoeże przy pakiecie7s 5P i silniku 250 W dochodzi do poboru prądu rzedu 10 A a chwilowo pewnie 12-13 A a to oznacza > 2A na ogniwo. To jest niemało.
Moja rada nie kupuj b.drogich ogniw 3Ah lecz o mniejszej pojemności ale wysokopradowe które mają teoretycznie prad 10A. Bywaja do kupienia po 7-10 zl.
Druga rada sprawdz konstrukcję czy nie da się zrobić 6P bo wtedy możesz robić pakiet z tańszych ogniw laptopowych np 2, 6Ah
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
lechowiec 
młodzik


Wiek: 42
Dołączył: 14 Mar 2014
Posty: 86
Skąd: Kłodzko
Wysłany: Nie 16 Mar, 2014   

Z tymi wysokoprądowymi akumulatorami to dobra uwaga. Badziewia i tak bym nie kupował ale akurat podnosisz najważniejszą kwestię. Rzeczywiście pojemość w tym przypadku tych akumulatorów nie musi koniecznie iść z wydajnością prądową bo rozmiar ogniw jest ten sam.

Myślałem żeby zrobić 6p ale pakiet siedzi w specjalnej obudowie i musiałbym to psuć a szkoda bo to musi być stabilne mechanicznie.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 16 Mar, 2014   

Spojrz na link : http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1565S. Jest tam potwierdzenie uzytkownika na wskazane przeze mnie zrodlo zakupu niedrogich i sprawdzonych ogniw.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
lechowiec 
młodzik


Wiek: 42
Dołączył: 14 Mar 2014
Posty: 86
Skąd: Kłodzko
Wysłany: Nie 16 Mar, 2014   

Te ogniwa pochodzą z jakiejś baterii. Nie wiadomo czy nie ucierpiały przy rozpakietowaniu.

Pojemność mniejsza niż zakładałem nie pozwoli mi osiągnąć nawet 360 Wh którą to Giant zapewnia w nowszej wersji aku o parametrach 36V i 10Ah.

Planowałem przerobić aku z 7x5 na 7x6. Po rozebraniu okazało się, że pakiet jest skonstruowany w oparciu o specjalny plastykowy pojemnik trzymający ogniwa w odległości od siebie i siedzi tam jeszcze zaawansowana elektronika. Szkoda to psuć i doszedłem do wniosku, że najłatwiej podmienić same ogniwa na nowsze i lepsze o większej pojemności.

Zabiliście mi klina z tymi akumulatorkami.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 16 Mar, 2014   

Pod warunkiem ze wiesz co to za elektronika. Czy tylko BMS czy przypadkiem nie ma zabezpieczenia jak w laptopach ze wymiana ogniw nic nie da bo trzeba resetowac uklad. Ten nowy model 36 V 10 Ah to pewnie 10S5P. Czyli ogniwa po 2 Ah
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
lechowiec 
młodzik


Wiek: 42
Dołączył: 14 Mar 2014
Posty: 86
Skąd: Kłodzko
Wysłany: Nie 16 Mar, 2014   

Podejrzewam, że to tyko BMS ale pewności nie mam bo temat jest dla mnie na razie obcy a przez folię słabo widać co tam na tej płytce siedzi.

Z dużym prawdopodobieństwem można jednak przypuszczać, że nic nie zlicza ilości ładowań. Rower też widzi tylko napięcie na zaciskach baterii i w oparciu o prawdopodobnie tylko to wylicza pozostały zapas energii. Myślę, że przebyta droga i pobór prądu w czasie nie są analizowane ale mogę się mylić. Sam konstruując to nie widziałbym sensu takiej komplikacji tego systemu.

U mnie najwyraźniej akumulatory już nie wyrabiają prądowo. Zaraz po naładowaniu jak przycisnę na trasie lekko pagórkowatej to po kilku kilometrach wskaźnik pokazuje, że aku jest prawie rozładowany. Przełączam na drugi i jak dam poprzedniemu odpocząć to wskaźnik po kilku minutach pokazuje, że aku jest znowu naładowany prawie do końca (jedna cegiełka tylko gaśnie). Jadąc na trybie normal i unikając używania trybu sport, przełączając się między akumulatorami mogę przejechać jakieś 40 km. Później to już raczej tylko tryb econo i trzeba delikatnie by nie zarzynać aku jeszcze bardziej.

W tych nowych akumulatorach 36V 10 Ah nie wiem jak zmieścili tyle ogniw. U mnie jest 35 szt a tam byłoby aż 50 szt. Patrząc na zdjęcia wydaje mi się, że akumulatory 26V i 36V to z zewnątrz ta sama obudowa. Bardziej obstawiałbym, że dali ogniwa o większej pojemności inaczej połączone. Dzięki wyższemu napięciu zapotrzebowanie na prąd jest mniejsze (ta sama moc silnika) więc można równolegle wsadzić mniej ogniw np 4 szt o pojemności 2500 mAh. Jednak to tylko gdybanie, potwierdzi to chyba kiedyś tylko sekcja zwłok bo w sieci nic nie mogę znaleźć.
Ostatnio zmieniony przez lechowiec Wto 18 Mar, 2014, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Nie 16 Mar, 2014   

Po co przełączasz akumulatory? Połącz je równolegle i masz problem z bani ;)
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 16 Mar, 2014   

A do zaciskow ogniw równoległych masz dostęp ? Sprawdz napięcie każdej sekcji przy średnio rozladowanym akumulatorze. Moze ktoras sekcja wyraznie odstaje. I druga próba naladuj całość na max i sprawdz napiecia na sekcjach równoległych. Jakieasą max odchylki roznic napięć i ile ma max sekcja.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
lechowiec 
młodzik


Wiek: 42
Dołączył: 14 Mar 2014
Posty: 86
Skąd: Kłodzko
Wysłany: Nie 16 Mar, 2014   

zeeltom napisał/a:
Po co przełączasz akumulatory? Połącz je równolegle i masz problem z bani ;)


Taka konstrukcja tego systemu. Być może w przyszłości zrobię jeden aku o podwójnej wydajności prądowej jak do tego czasu nie zmienię roweru i powiedzmy, że to co jest się nie sprawdzi nawet po regeneracji. Ale to zawsze będzie niestety kosztem bagażnika.

WojtekErnest dzięki za cenne rady. Porobię pomiary ale dopiero jak będę już rozbierał pakiet bo na razie to jest pozabezpieczane foliami a ja muszę mieć czym jeździć. Jak to już rozpakuje to tylko po to by wymieniać ogniwa.

Wrzucam obiecane zdjęcia z wstępnych oględzin zawartości obudowy baterii Giant 26V 9Ah:































 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 17 Mar, 2014   

Mimo wielu zdjęć nie mam pewności jak to jest w całości połączone.
Domyslam się że masz dostęp do 4-ech (z ośmiu ) koncówek sekcji co może oznaczać że możesz sprawdzić na widocznych 4-ech szynach (długa szyna 3 x 10 ogniw i krótka szyna 1 x 5 ogniw) następujące napięcia - przyjmując naładowany
(i nie obciązony) nominał 4,2 V na cele :
- 4,2 V krótka szyna
- 12,6 V długa szyna
- 21,0 V długa szyna
- 29,4 V długa szyna
lub
- 8,4 V długa szyna
- 16,8 V długa szyna
- 25,2 V długa szyna
- 29,4 V krótka szyna (+)

lub
- 0 krótka szyna (-)
- 8,4 V długa szyna
- 16,8 V długa szyna
- 25,2 V długa szyna

Nie przerywając foli mozesz to sprawdzic ostrą końcówką pomiarową woltomierza.
Jesli do tego dodać dostęp do - (masy) oraz + 29,4 V i konektora z trzema czy czterema pin-ami to uzyskasz dostęp do pomiaru kolejn-ej/ych celi.
Ogniwo SANYO 18650Y - to 1,900 mAh
Ps. Albo kup niedrogi zapasowy 3-ci np. tu : http://roweryznapedem.pl/...0&product_id=56
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
lechowiec 
młodzik


Wiek: 42
Dołączył: 14 Mar 2014
Posty: 86
Skąd: Kłodzko
Wysłany: Pon 17 Mar, 2014   

Ten akumulator to pewnie wersja 36V bo ma 10 Ah. Jak ma więcej jak dwa lata to pewnie nie jest lepszy od mojego. Akumulator łatwo popsuć jak ktoś nie ma pojęcia o właściwej eksploatacji, a w Holandii prawdopodobnie mało kto ma pojęcie jak dbać o aku i pewnie mało kto się tym przejmuje.

Zrysowałem schemat połączeń. Dostęp teoretycznie jest do 8 wyprowadzeń dla ładowania.



Dla lepszej orientacji załączam poniżej widok baterii ustawiony zgodnie z tym co widzimy na zrysowanym schemacie połączeń.



PS szukam zgrzewarki lub rozwiązania zastępczego.
Ostatnio zmieniony przez lechowiec Wto 18 Mar, 2014, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 17 Mar, 2014   

No to masz dostęp do napięcia każdego segmentu i możesz sprawdzić czy są równe.
Kupuj akumulatory z blaszkami wtedy je bez kłopotu polutujesz.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
lechowiec 
młodzik


Wiek: 42
Dołączył: 14 Mar 2014
Posty: 86
Skąd: Kłodzko
Wysłany: Wto 18 Mar, 2014   

Rozrysowałem to inaczej i wychodzi klasyczny układ 7s 5p sprytnie rozplanowany z odczepami dla każdej sekcji. Czyli tak jak mówisz da się to wszystko pomierzyć. Gdyby zastosować inny koszyk i ciaśniej ułożyć ogniwa to może wejdzie 7s6p. Pojmuję już jak to połączyć z balanserem zwykłymi kablami. Jutro jeszcze raz rozbiorę obudowę i pomierzę czy jest sens kombinować.

Zrobiłem na tych dwóch pakietach 26 km w ciągu dwóch dni testowania w trybie norm przełączając się między akumulatorami aby nie dopuścić do nadmiernego rozładowania. Teren lekko pagórkowaty. Pakiety prawie rozładowane. Słabo to widzę bo potrzebuję dziennie przejechać 30 km. Chciałem, żeby te pakiety jeszcze zarobiły na swoją regenerację i trzeba je będzie ładować codziennie 2 razy aby energii wystarczyło na całą trasę. Powrót do domu mam bardziej ekstremalny ze względu na podjazdy.
Ostatnio zmieniony przez lechowiec Wto 18 Mar, 2014, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group