ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Schemat do baterii Giant
Autor Wiadomość
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Wto 18 Mar, 2014   

Usunąłem ograniczenie czasowe dotyczące edycji postów. Powinno już dać się edytować.
 
 
lechowiec 
młodzik


Wiek: 42
Dołączył: 14 Mar 2014
Posty: 86
Skąd: Kłodzko
Wysłany: Wto 18 Mar, 2014   

zeeltom napisał/a:
Usunąłem ograniczenie czasowe dotyczące edycji postów. Powinno już dać się edytować.


Dzięki za ułatwienie. Edycja jest potrzebna, można po sobie posprzątać a modowie mają mniej roboty. Zrobiłem nowy bardziej czytelny schemat i podmieniłem.

Fabryczny pakiet ma 9x7x22 cm. Żeby zrobić 7s6p musiałbym tam zmieścić dodatkowo 7 ogniw. Fabryczny pakiet jest idealnie zoptymalizowany pod względem rozmiaru i połączeń. Nie widzę możliwości by to sensowniej ułożyć, nawet przebudowując całość po nowemu. Ostatecznie wariant 7s6p upada w tym momencie. Jedyne co ma sens to prosta wymiana ogniw na lepsze i w drogę.

Z ciekawości w poszukiwaniu inspiracji można by sprawdzić jak poskładali akumulatory 36V 10Ah, ale ja na razie do takowych niestety nie mam dostępu.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 19 Mar, 2014   

Teoretycznie przy tych wymiarach wejdzie 42-44 ogniw ale bez pudelka tylko jako pakiet z scisle przylegajacymi ogniwami 3x2. Które byłyby segmentem. Calość oczywiście oklejana sciśle tasma samoprzylepna.
Taki segment mógłby mieć konstrukcje symbolicznie pokazaną tak :
X X X
X X X
-------- itd 6 szt
X X X
X X X
A na ostatni 7-my

X
XX
XX
X

Trudna konstrukcja wymagająca staranności przy izolacji segmentów i lutowaniu ale chyba wykonalna.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
Ostatnio zmieniony przez WojtekErnest Śro 19 Mar, 2014, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
JerzyZ 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Lip 2010
Posty: 794
Skąd: Warszawa - Ursynów
Wysłany: Śro 19 Mar, 2014   

lechowiec napisał/a:
zeeltom napisał/a:
Usunąłem ograniczenie czasowe dotyczące edycji postów. Powinno już dać się edytować.
Dzięki za ułatwienie. Edycja jest potrzebna, można po sobie posprzątać a modowie mają mniej roboty. Zrobiłem nowy bardziej czytelny schemat i podmieniłem.
Każdy kij ma dwa końce!
Mechanizm "Zobacz posty nieprzeczytane" wymyślono po to, abyś nie musiał wracać do tego, co już czytałeś. A teraz coś się zmienia - i o tym nie wiesz, bo taka zmiana nie jest sygnalizowana.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Śro 19 Mar, 2014   

A, to już problem zmieniającego wpis, czy ktoś to zauważy, czy nie ;)
Zawsze może napisać nowego posta, jeśli chce być widoczny w nieprzeczytanych.
 
 
lechowiec 
młodzik


Wiek: 42
Dołączył: 14 Mar 2014
Posty: 86
Skąd: Kłodzko
Wysłany: Śro 19 Mar, 2014   

Wszystkim zainteresowanym zasygnalizowałem, że były błędy. Forum informuje, że post był zmieniany i ile razy to nastąpiło. Można edytując post informować w treści o wprowadzonych zmianach. Ale i tak dla mnie ważniejsze jest raczej to, że jak ktoś kiedyś będzie czytać ten wątek, to żeby nie było tu bzdur, przynajmniej takich których jestem świadomy. Jak się rodzi jakiś pomysł to czasami wszystkiego od razu się nie przemyśli. Fajnie mieć możliwość uporządkowania tego w późniejszym czasie. Wartościowość informacji na forum powinna na tym zyskać, pod warunkiem, że w dobrej wierze te zmiany się nanosi.

Wracając do tematu coś mnie tknęło aby zrobić próbę wydajności prądowej aku. Skleciłem takie oto proste narzędzie:



Jako wtyki idealnie nadają się bolce wymontowane z wtyczki siłowej starego typu 32A (metalowa obudowa). Akurat zostały mi dwie sztuki po montażu przejściówki 380/230 do spawarki inwerterowej. Do tego trochę kabelków, dwie żarówki od świateł przednich chyba z autobusu o parametrach 24V 50/55W.



Podłączając równolegle dwie żarówki jednocześnie (po dwa włókna w żarówce) dostaję odbiornik o mocy sumarycznej 210 W.

Próba polegała na zmierzeniu napięcia rozładowanej baterii do połowy ale bez obciążenia i następnie porównanie z wynikiem uzyskanym pod obciążeniem. Bateria w stanie spoczynku utrzymywała na zaciskach napięcie 26V. Po podłączeniu obciążenia 210W napięcie spadało o 0,8V. Dla obu baterii uzyskałem wynik podobny.

Hmm. No to druga próba. Trzeba sprawdzić jak długo bateria utrzymuje dany poziom napięcia. Podłączam obciążenie i mierzę napięcie na zaciskach. Co minutę powtarzam pomiar. Mijają kolejne minuty, żarówki produkują masę ciepła, a napięcie zaskakująco stabilnie się utrzymuje. Dla jednej jak i drugiej baterii napięcie na zaciskach utrzymuje się w granicach około 25V i z czasem powoli spada do 24,8V. Próbę przerywam po około 7 minutach.

Wniosek jaki mi się nasuwa jest taki, iż te baterie spokojnie oddają 200W (jeśli wierzyć producentowi żarówek) i nie jest to dla nich specjalne wyzwanie. Pytanie w takim razie najważniejsze ile prądu pobiera silnik wraz sterownikiem, skoro w trakcie rzeczywistej jazdy akumulatory w takim stanie naładowania już po około 2 kilometrach są prawie rozładowane (zgodnie z wskazaniami sterownika roweru). Nie wiem już co myśleć o tych akumulatorach. Jeździłem głównie w trybie norm, wszakże często na wysokim biegu, gdyż po rozpędzeniu się trzeba było zbyt szybko pedałować. Prędkość do 25 km/h, średnia na 26 km niecałe 20 km/h. Droga na której jeździłem w trakcie testów jest lekko pagórkowata. Jeździłem raz w jedną, raz w drugą stronę. Wiadomo że jak wyjechałem na bardziej strome wzniesienie to potem zjeżdżając z niego nie powodowałem niepotrzebnego poboru prądu zjeżdżając bez pedałowania.

Jutro dokupię jeszcze dwie żarówki i zrobię próbę 315W i 420W.

Przy tych danych jaki jest Waszym zdaniem stan tych baterii? Ile rzeczywiście prądu może pobierać ten silnik maksymalnie w trakcie jazdy z prędkością 25 km/h na 7/8 biegu po równej drodze bez wzniesień w trybie norm? Wjeżdżając na wzniesienie czując większy opór zawsze redukuję, bo tak jest napisane w instrukcji. Siłowanie się z pedałami zgodnie z instrukcją będzie powodowało nadmiernie szybkie rozładowywanie akumulatorów. Sam już nie wiem co o tym myśleć bo nie miałem styczności z rowerem na nowych bateriach.

Kolejna próba 10-cio minutowa tylko na jednej baterii. Podłączam obciążenie 210 W i mierzę 25,2V na zaciskach. Po upływie 10 minut znowu mierzę napięcie na zaciskach baterii. Otrzymany wynik to 24,4V czyli napięcie w ciągu 10 minut spadło o 0,8V.

Już wiem, że brakuje mi w tym rowerku amperomierza. Mając amperomierz wiedziałbym co się dzieje i czy właściwie eksploatuję baterie. Bez tego mogę się tylko domyślać, że albo za rzadko pedałuję, albo elektryka i silnik nie pracują efektywnie z jakiegoś powodu.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Czw 20 Mar, 2014   

Pierwsza sprawa: ciśnienie w oponach. Najlepiej do maksymalnego podanego na oponie, żeby uzyskać jak najmniejsze opory toczenia. Ja tak miałem, że przy 3 atm zasięg był rzędu 40 km, a przy 2 atm ledwo 25 km na tej samej trasie. Druga sprawa: styki połączeń od akumulatora do kontrolera i z kontrolera do silnika.
Trzecia sprawa: sprawdzenie lekkości kręcenia się kół i układu napędowego. Może jakieś zbyt mocne skręcenie łożysk, napięcia mechanicznego układu przeniesienia napędu, regulacja hamulców itp.
No i podstawowy wskaźnik, to amperomierz. Bez tego ciężko coś stwierdzić ;)
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 20 Mar, 2014   

Amperomierz oczywiscie jest przydatny ale wobec jego braku i przy koniecznosci ingerencji w fabryczny uklad (wewnatrz w szereg) możesz pomyśleć o probie monitoringu napięć na segmentach w czasie jazdy lub symulowango obciazania zarowka lub opornikami duzej mocy..
To się może okazać skuteczniejsze bo :
Twoja proba wskazuje ze pakiet jest jednak slaby przy pradzie stalym okolo 10A.
Napiecie końcowe po 7 min wynosi 3, 5 V na segment ( jesli przyjac rowny rozklad) a to oznacza że w ciągu kilku min a może po 1-2 min bedzie 3-3, 1V.
Nie wiemy jaka rolę pelni elektronika/BMS w tym pakiecie, moze wykrywa odchylke nnapiecia na segmentach ?
Czy w pakiecie jest termistor, bo te aku mogą byc dość cieple i elektronika moze tak reagować.
Pomiar prądu przy sterownikach pracujacych impulsowo jest dyskusyjny.
Odcięcie / przeciazenie moze byc włączane powyzej progu zniszczenia ogniw wiec
trzeba zalożyc, ze przy 24 V i silniku 250 W zdarza sie to często i dość szybko bo
NOWY pakiet ma ok 9 Ah a używany jeszcze mniej. Nadto wystarczy ze przy pradzie rzędu 15 A tj 3 A na ogniwo, napiecie na nim spadnie gwaltownie <3V.
Ważne pytanie : ile napiecia ma aku naladowany na max ? Powinien mieć > 29V.
Uwagi zeeltoma są jak najbardziej praktyczne
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
lechowiec 
młodzik


Wiek: 42
Dołączył: 14 Mar 2014
Posty: 86
Skąd: Kłodzko
Wysłany: Czw 20 Mar, 2014   

Dzięki bardzo za Wasze cenne sugestie. Zeeltom powiem szczerze, że opon nie sprawdzałem bo nie zauważyłem aby wizualnie było mało powietrza, a że u nas drogi są nierówne to nie chcę przesadzać z ciśnieniem, żeby nie wytrzepywać roweru niepotrzebnie na dziurach. Reszta chodzi lekko. Styki mi się nie grzeją ale posprawdzam to jeszcze i nasmaruję łańcuch.

WojtekErnest, ale bierzesz pod uwagę, że te akumulatory były prawie rozładowane t.j. przejechałem na nich dokładnie 26 km plus około jednego kilometra pełną parą w trybie sport z zdjętym nadajnikiem (magnesem) prędkościomierza, aby sprawdzić prędkość maksymalną t.j. wtedy gdy nie zadziała ograniczenie prędkości przy około 25 km/h, które w normalnych warunkach po prostu wyłącza silnik.

Dzisiaj akumulotary ładują się do pełna i znowu zrobię próby 10 minutowe. Z dotychczasowych prób wynika mi, że silnik bierze jednak sporo więcej niż te dwie żarówki o łącznej mocy 210W bo te dwie żarówki nie za bardzo robią wrażenie na tym akumulatorze. Przy tej pojemności teoretycznie żarówki powinny poświecić tak przez godzinę po naładowaniu jednego akumulatora do pełna hmm... Ciekawe czy to realne.


Ładowanie dzisiaj przeprowadzam na watomierzu, więc będzie wiadomo ile zjadła w trakcie ładowania łądowarka. Znając sprawność ładowarki można teoretycznie szacować pojemność ogniw pod warunkiem całkowitego rozładowania aku.

Elektronika w akumulatorach pracuje tylko przy ładowaniu. Posiada połączenia jedynie z gniazdem ładowarki i siedmioma sekcjami akumulatorów. Więc myślę, że to tylko balancer. Jak podłączę akumulator do roweru, to połączenie to jest realizowane innym osobnym wysokoprądowym gniazdem, które posiada tylko dwa zaciski. Zatem rower widzi jedynie sumaryczne napięcie na zaciskach baterii i układ zabezpieczenia odłącza silnik tylko w oparciu o ten parametr. Wobec powyższego z pewnością nie ma monitoringu temperatury w trakcie rozładowania bo żadnej komunikacji bezprzewodowej z baterią raczej bym się tu nie spodziewał:)

Oprócz bezpiecznika 40A (jest na zdjęciach) nie widze tam żadnego zabezpieczenia samej baterii. Nie ma tu raczej żadnego elementu ograniczającego prąd na podstawie temperatury ogniw. Elektronika roweru ma zabezpieczenia bo jak wynika z instrukcji wykrywa uszkodzenie silnika, przegrzanie sterownika i jeszcze jakieś bodajże dwa inne stany awaryjne których teraz nie pamiętam. Jak sprawdzę to uzupełnię.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 20 Mar, 2014   

Jeśli na jednym w dodatku uzywanym akumulatorze 9 Ah 24 V i silnikiem 250 W przejechałeś 27 km to w zasadzie mogę uznać że to (niestety) standardowy wynik . Wcześniejsze Twoje posty wskazywały że masz juz po kilku km komunikat o baterii na progu 0.
- sprawdz napięcie po max naładowania. Ma być > 29 V. Sprawdz napiecia na kazdej sekcji (masz dostęp złącz balansera) i je zanotuj
- obciąz żarówką 210 W i sprawdzaj / notuj napięcia na każdej sekcji co kilka minut
- zrób pomiar czas / napięcie aż najgorsze z nich osiągnie 3 V wtedy przerwij obciązenie
- odczekaj co najmniej godz i sprawdz czy napiecie na nich się względnie równiemiernie podnosi

Te wyniki są ciekawe. Jeśli czas wyniesie 50-60 min a odchyłka w trakcie pomiarów sekcji wyniesie max 20-30 mV to aku jest dobry.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
lechowiec 
młodzik


Wiek: 42
Dołączył: 14 Mar 2014
Posty: 86
Skąd: Kłodzko
Wysłany: Czw 20 Mar, 2014   

Po ładowaniu akumulatory oba mają po 28,7V. Nie chce być inaczej. Może ta łądowarka tak łąduje? Fakt, że od skończenia łądowania minęło pewnie kilka godzin zanim wróciłem z pracy.

Ładowałem od napięcia w spoczynku około 25V. Watomierz pokazał iż ładowarka pobrała 402Wh w trakcie doładowania tych dwóch akumulatorów od napięcia około 25V w stanie spoczynku.

Te 26 km przejechałem niestety na dwóch akumulatorach przełączając się z jednego na drugi jak wskaźnik pokazywał że aku prawie zdycha. Akumulatory po tej trasie właśnie były testowane tą żarówką 210W i dzisiaj w nocy dopiero ładowałem. Wygląda jakby rower brał dużo więcej jak 200W w trakcie jazdy.
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Czw 20 Mar, 2014   

jak miałem 250W silnik to potrafiłem wpakować weń 31A przy napięciu 22V - 682W to daje...
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 20 Mar, 2014   

Spróbuj metody pomiaru napięć sekcji które powyżej napisalem. Moze brakujace 0, 5 V to uszkodzone, wyraźnie gorszy jeden segment ? A moze balancer ma uszkodzenie w jednej sekcji i są problemy w obu akumulatorach na tej samej pozycji ? Warto te hipotezy sprawdzić pomiarem.
Jak jest realizowane przelaczenie aku ? Przekladasz czy jest przelacznik ? Moze styki sa uszkodzone, nadpalone ?
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
lechowiec 
młodzik


Wiek: 42
Dołączył: 14 Mar 2014
Posty: 86
Skąd: Kłodzko
Wysłany: Czw 20 Mar, 2014   

Nostusek napisał/a:
jak miałem 250W silnik to potrafiłem wpakować weń 31A przy napięciu 22V - 682W to daje...


To wydaje się być jedyne wytłumaczenie całej tej sytuacji. Naładowałem dziś akumulatory do pełna i w trybie econo przejechałem 9,4 km w czasie 34 min. Odległość pokonałem jeżdżąc raz w jedną raz w drugą stronę po około 600 metrowym odcinku drogi o łagodnych wzniesieniach, w jedną stronę pod wiatr, w drugą z wiatrem. Zgasiłem w tym czasie 2 z pięciu kontrolek od poziomu baterii. Po wyłączeniu i włączeniu sterownik znowu pokazuje, że aku jest pełny.

W trybie econo rower i tak odwala kawał roboty. Jak wyłączę wspomaganie to czuję, że robi się ciężko i muszę zwolnić. Mam kontuzjowane kiedyś kolano i nie mogę go przeciążać, dlatego też pomysł na taki wspomagany rowerek. Włączam econo i natychmiast jest odczuwalna pomoc silnika. W trybie norm jadąc na wyższym biegu można się już konkretnie lenić a w trybie sport rower wyrywa spod dupska. Ruszając na żwirze i gwałtownie naciskając na pedały w trybie sport przednie koło bez problemu zamiesza. Taki moment obrotowy nie może być za darmo.

Zaczynam podejrzewać, że za bardzo szarżowałem i dlatego aku szybko padały. Aku nie są nowe ale też takie złe chyba nie są bo próba z żarówkami tego dowodzi. Właśnie minęła 50 minuta ciągłego świecenia z mocą 210W (wg danych znamionowych żarówek) i lewy (ten gorszy aku) ma się bardzo dobrze. Żarówki śmierdzą bo powstaje ogromna ilość ciepła a nie pomyślałem o chłodzeniu.

WojtekErnest jutro robię próbę z pomiarem napięcia poszczególnych cel by wyjaśnić ładowanie do napięcia tylko 28,7, czyli 4,1 V na ogniwo. Moja ładowarka ultrafire ładuje 18650 zawsze do 4,2V i jest to podejrzane. Każdy akumulator ma swój balancer i raczej mało prawdopodobne, że padło to jednocześnie w dwóch akumulatorach, ale gdyby ładowarka miała defekt to być może taki byłby skutek, że którąś celę ładuje słabiej. Jutro postaram się to zbadać.

Aku są przełączane elektronicznie z poziomu klawiatury. Nie ma tam żadnych mechanicznych włączników, przynajmniej nie słychać by jakiś przekaźnik klikał.

Tak wygląda sterownik w tym rowerze:


Ten sterownik obsługuje wszystko od przełączania baterii, trybów (sport, normal, econo), wyświetlania poziomu naładowania baterii, włączania oświetlenia tylnego i przedniego, licznika.

Charakterystyka napięciowa tego akumulatora w funkcji czasu podczas rozładowywania dwiema żarówkami 24V o łącznej mocy znamionowej 210W przedstawia się następująco:

|Czas [min] | Napięcie [V]
|-------------------------------------
|w spoczynku | 28,7
|z obciążeniem | 27,8
| 5 | 27,3
| 10 | 27,0
| 15 | 26,8
| 20 | 26,6
| 25 | 26,45
| 30 | 26,3
| 35 | 26,1
| 40 | 26,0
| 45 | 25,8,
| 50 | 25,6
| 55 | 25,45
| 60 | 25,25
| 65 | 25,0
| 70 | 24,8
| 75 | 24,6
| 80 | 24,35
| 85 | 24,1
| 90 | 23,9
| 95 | 23,65
| 100 | 23,20
| 105 | 21,7
| 106,5 | 21,0
----------------------------------
Po odłączenie obciążenia napięcie na zaciskach aku wzrosło do 21,5V. Po upływie pół godziny od odłączenia obciążenia napięcie na aku wzrosło do 22,3V.

Jutro trzeba zweryfikować rzeczywistą moc tych żarówek a bateria zaraz idzie pod ładowarkę podłączoną poprzez watomierz do sieci. Ciekawe ile teraz energii pójdzie na ładowanie do pełna.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 21 Mar, 2014   

Jeśli 105 min trwa rozładowanie do 3V przy ok. 8 A to aku jest dobry.
Zrób sobie pomiar drugiego aku, będziesz miał na przyszłość do porównań. A przy okazji zrób taki pomiar dla segmentów, może któryś oddstaje w dół.
A przy okazji sprawdz jakie jest napięcie na całości gdy wskaznik diodowy zapala 3 , 2 1 z 5-ciu diod.
Chyba rzeczywiście nadmiernie obciążałes podczas jazdy te aku i jeszcze pod gore. A to jednak 24 V i tylko 9Ah.
Ja mam silnik 250 W ale aku 36 V i ok 12 Ah i przez analogie do mocy Twojego aku gdybym mial aku 6Ah to tez bym byl rozczarowany. No bo niewatpliwie im dłużej się jeździ tym częściej nabiera przekonania ze nie ma czegos takiego jak za duży silnik czyi za duży akumulator.
Trochę tak jak z TV - nie ma ZA DUZEGO ekranu.. :-)
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group