ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
Batteryguru baterie do rowerów elektrycznych

Poprzedni temat «» Następny temat
super car dla dziecka!!! pomóżcie dobrać odpowiedni napęd
Autor Wiadomość
pajak_111 
stażysta
pajak_san


Pomógł: 1 raz
Wiek: 40
Dołączył: 07 Mar 2014
Posty: 173
Skąd: wałbrzych
Wysłany: Sob 08 Mar, 2014   super car dla dziecka!!! pomóżcie dobrać odpowiedni napęd

Witam wszystkich!!! jestem nowym użytkownikiem i chciał bym prosić o pomoc w dobraniu odpowiedniego napędu do mojego projektu. Pojazd ten buduje odkąd urodził się mój syn i trwa to już prawie pięć lat:) Niestety czas szybko leci a syn szybko rośnie a wiele rzeczy by się jeszcze chciało poprawić i ulepszyć. Przez ten czas zadbałem o wygląd i rozwiązałem już prawie wszystkie problemy mechaniczne ale brak mi wiedzy na temat napędów elektrycznych. Wiec do rzeczy! W autku zamontowałem przerobiony napęd ze skutera elektrycznego dla inwalidów. Silnik z Przerobioną przekładnią powinien rozpędzić pojazd max. do 15km/h Silnik to 24V dc 500W masa pojazdu ok. 40Kg + dziecko jakieś 15Kg teraz pierwsze pytanie czy 500W wystarczy żeby pokonywać jakiekolwiek wzniesienia? drugie pytanie; jaka pojemność aku zapewni około 2-3godz. zabawy? Na początku założyłem że akumulatory żelowe będą miały pojemność 20Ah ale z racji miejsca jakie mam do dyspozycji musiał bym użyć czterech akumulatorów 12v 10Ah czyli 2x po dwie baterie połączone szeregowo, połączyć równolegle. Z tego co doczytałem to rozwiązanie jest nie polecane ale możliwe w przypadku gdy użyje akumulatorów z jednej serii produkcyjnej. Jest jeszcze jedna opcja; użyć dwóch akumulatorów li-jon 24v 10Ah te chyba można łączyć równolegle? tylko ich cena mnie trochę przeraża! czy można gdzieś kupić używane które będą na bank sprawne? a może podsuniecie mi jakieś inne rozwiązanie? nie mam zbyt wiele czasu ani pieniędzy żeby eksperymentować!!! z góry dziękuje!!!

DSC_0456.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 1063 raz(y) 1,92 MB

Ostatnio zmieniony przez pajak_111 Pią 23 Sty, 2015, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Sob 08 Mar, 2014   

Jak dla dziecka, to silnik za wielki. Spokojnie wystarczy 250W. Ten duży szybko zeżre prąd w bateriach. Moc silnika podawana w danych technicznych, to moc na wałku, czyli moc pobierana jest większa. Dla silnika 500W prąd pobierany, przy 24V, będzie dochodził do 30A. Może mniejszy, dla małego ciężaru kierowcy i pojazdu. Dla akumulatorów żelowych 20Ah, czas jazdy będzie rzędu 1 godziny.
Przekładnia z wózka inwalidzkiego nie jest dobrym rozwiązaniem dla tak małego pojazdu. W wózkach są zazwyczaj akumulatory rzędu 60 Ah.
Nostusek z forum pracuje w firmie sprzedającej akumulatory i wczoraj oglądałem akumulatory 12V 12Ah takie, jakie by ci pasowały. Zaproponowali cenę 100 zł za sztukę.
Nie znam ich rzeczywistych parametrów, bo jakoś nikt tego nie jest w stanie sprawdzić. Jakbyś się na nie zdecydował, to daj znać jakie będą na nich osiągi.
Na twoim miejscu pokombinował bym jednak z miejscem na dwa akumulatory 12V 24Ah sprzedawane przez innego kolegę na forum. Chodzi o akumulatory GreenSaver. Sprzedaje on ostatnie 4 sztuki w cenie 150 zł za sztukę. Zapłacisz 300 zł, ale będą na pewno lepsze, niż każde inne żelowe dostępne na polskim rynku. Te miałem okazję przetestować i na prawdę warte są swojej ceny. Lepszych, niż GreenSaver, nigdy nie miałem, a testowałem już różne.

PS, widzę, że GS zostały dwie sztuki, to się streszczaj, bo więcej, chyba takiej okazji nie będzie, z tego co czytam ;)
 
 
pajak_111 
stażysta
pajak_san


Pomógł: 1 raz
Wiek: 40
Dołączył: 07 Mar 2014
Posty: 173
Skąd: wałbrzych
Wysłany: Sob 08 Mar, 2014   

Dzięki za szybką odpowiedz!
Jeżeli chodzi o aku 24Ah to to dzękuje ale od razu zrezygnuje ponieważ musiał bym przebudować budę.
A jeżeli chodzi o moc silnika to sugerowałem się tymi qadami elektrycznymi które można kupić na allegro tam są podane dane techniczne;

http://otomoto.pl/inny-in...t-M3730852.html

Widać się trochę pomyliłem bo u mnie jest 24v czyli sporo większy prąd popłynie ale miałem zamiar dorzucić jeden aku więcej:) ale to i tak by wyszła
godzina jazdy. Po patrze jeszcze jakie jeszcze są dostępne silniki 48v :smile: albo pomysle nad innym rozwiązaniem

A co do przekładni to myślałem ze tu nie dałem tyłka! Zależało mi na układzie różnicowym wiec zmieniłem ja troch na potrzeby projektu
zostawiłem tylko jedno przełożenie zębate konkretnie 3,5:1 a reszta jest na pasku zębatym i dorobiłem dwa różne koła pasowe na silnik żeby w razie potrzeby
przyspieszyć pojazd do 20-25 km/h

17.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 592 raz(y) 1,08 MB

17 (2).jpg
Pobierz Plik ściągnięto 538 raz(y) 1,2 MB

Ostatnio zmieniony przez pajak_111 Pią 23 Sty, 2015, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Sob 08 Mar, 2014   

Kurde... zastanawiam się, skąd macie takie zaplecze do robót tego typu? :) Ja się pierniczę diaksem i wiertarką :D
 
 
Mechano 
szef
młody elektronik


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 29 Paź 2012
Posty: 1337
Skąd: Poznań
Wysłany: Sob 08 Mar, 2014   

Mozesz opisac cala konstrukcje?
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 51
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1337
Skąd: Kraków
Wysłany: Sob 08 Mar, 2014   

Moc silnika to jest jego "parametr" i nie oznacza że silnik ciągle pobiera prąd znamionowy. Tu mamy (tak sądzę) silnik z magnesami i prąd będzie rósł wraz z obciążeniem. Mamy duże przełożenie i małą masę więc jak silnik osiągnie prędkość (zadaną napięciem ze sterownika), prąd zacznie spadać, w skrócie w takich silnikach napięciem reguluje się prędkość, prądem (moment) czyli przyśpieszenie i możliwość pokonywania wzniesień. Jest wielce prawdopodobne, że Twój silnik nie osiągnie pełnej mocy, chyba że pod dużą górkę. Możesz zasilić pojazd z 12V i zobaczyć jak jeździ (regulator może być od wkrętarki, trzeba dać mocniejszy tranzystor), jak wolno to trzeba zwiększyć napięcie. Gdyby ktoś miał podobne zapędy mam silniki z przekładniami różnicowymi o mocach 400 i 900 W, oraz 200W (ze sprzęgłem niby różnicowym), przeguby (od ukł kierowniczych) podobne jak na zdjęciach.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
pajak_111 
stażysta
pajak_san


Pomógł: 1 raz
Wiek: 40
Dołączył: 07 Mar 2014
Posty: 173
Skąd: wałbrzych
Wysłany: Nie 09 Mar, 2014   

ten pojazd powstał na strychu oraz w różnych dziwnych miejscach kombinowałem jak sie tylko dało. Rama wykonana jest z profili 20x20mm całkowicie skręcana z dodatkiem kleju elastycznego tak żeby nie trzeszczała i nie dzwoniła :smile: (zero spawania) profilom nadałem odpowiedni kształt używając ręcznej giętarki którą sam sobie skonstruowałem cała reszta podzespołów została wykonana z elementów złomowanych maszyn. Większość elementów została wycięta z blachy dural 20mm różnymi metodami ale w większości przy użyciu szlifierki kontowej, wiertarki i pilnika :smile: Skłamał bym mówiąc ze do tego projektu nie używałem bardziej profesjonalnego sprzętu takiego jak waterjet którym zostały wycięte wahacze. frezarka użyta do odchudzania elementów no i stara rozklekotana tokarka do wszelkiego rodzaju osiek tulei itd.Miałem do nich bardzo ograniczony dostęp wiec jak trzeba było orac pilnikiem to nim orałem :smile: Amortyzatory zrobiłem ze sprężyn gazowych podobnych do tych montowanych w bagażnikach samochodowych. Koła wraz z oponami zaadoptowane z minibików, hamulce hydrauliczne zaadoptowane z rowerów. Nadwozie, najpierw posklejałem z brystolu a później okleiłem włóknem szklanym z żywica epoksydowa.
Pare fotek z przebiegu budowy.

34.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 862 raz(y) 654,12 KB

26.JPG
Pobierz Plik ściągnięto 671 raz(y) 5,41 MB

4.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 828 raz(y) 1,14 MB

2 (2).jpg
Pobierz Plik ściągnięto 1054 raz(y) 548,51 KB

Ostatnio zmieniony przez pajak_111 Pią 23 Sty, 2015, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
pajak_111 
stażysta
pajak_san


Pomógł: 1 raz
Wiek: 40
Dołączył: 07 Mar 2014
Posty: 173
Skąd: wałbrzych
Wysłany: Nie 09 Mar, 2014   

ale do rzeczy!!! mam ten silnik 24v 500W narazie nie mam sterownika ani akumulatorów chciałem zastosować cztery aku po 12Ah bo te wymiary które mnie interesują są produkowane max do 12Ah teraz połączenie ich w 24V to troszkę lipa! no i silnik tez chyba przewymiarowany :neutral: A jak bym połączył te aku w szeregu to było by 48V i kupił bym taki zestaw
http://allegro.pl/silnik-...3943299906.html

dodatkowo montując jakieś osobne chłodzenie to poszło by to :grin: i podryftował by mój synek takim autkiem po zapiaszczonym asalcie :grin:
Powiedzcie że tak :grin: !!!
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Nie 09 Mar, 2014   

Elegancka konstrukcja. :smile:
Szkoda, że upierasz się na takie małe akumulatory. Nie ma mowy przy takiej pojemności na 2-3 godziny zabawy. Rower ważący 35kg z 3-ma akumulatorami 10Ah 12V przejedzie np. 50km ale silnik jest 250W, małe opory toczenia i prędkość max 20km?h. Prędkość w tym bolidzie będzie mała jak napisałeś ale takie koła mają duże opory toczenia. Nie zmniejszaj mocy silnika. Silnik małej mocy mocno obciążony weźmie tyle samo prądu co większy a jest mniej odporny na przeciążenie. Kup sterownik np. 500-800W i zrób jazdy próbne. Należało by zmierzyć prądy podczas jazdy i wtedy okaże się np. że zabawy będzie 30 min. Pojazd elektryczny ma zwykle niedobór mocy więc po co zmniejszać jeszcze silnik. Silnik jest, dokupić aku. regulator i ognia.
 
 
pajak_111 
stażysta
pajak_san


Pomógł: 1 raz
Wiek: 40
Dołączył: 07 Mar 2014
Posty: 173
Skąd: wałbrzych
Wysłany: Nie 09 Mar, 2014   

A o co chodzi z takimi akumulatorami? jak one się mają do kwasowych? wiem ze są mniejsze i dużo lżejsze. Czy dwa akumulatory kwasowe 10Ah połączone szeregowo to to samo co taka bateryjka jeśli chodzi o zasięg? No i powiedzcie mi co to za parametr 240Wh? I czy można je łączyć równolegle?

http://allegro.pl/wklad-b...4020442877.html
 
 
pajak_111 
stażysta
pajak_san


Pomógł: 1 raz
Wiek: 40
Dołączył: 07 Mar 2014
Posty: 173
Skąd: wałbrzych
Wysłany: Nie 09 Mar, 2014   

I nie chodzi o to ze nie chce zwiększyć pojemności aku po prostu mam tylko tyle miejsca jeśli chodzi o aku żelowe :sad: tak już to zbudowałem i próbuje teraz uniknąć przebudowy bo brak mi trochę czasu no i wymyśliłem jeszcze taką opcje :smile:
czy miał by ktoś z was takie lub podobne dwie bateryjki używane,sprawne i w miarą dobrej cenie? Aż taki biedny to nie jestem ale na nowe to mnie na pewno nie stać :smile: te by się zmieściły i chyba dały by rade pociągnąć bolid przynajmniej przez dwie godzinki?

http://allegro.pl/bateria...3996321060.html
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 33
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Nie 09 Mar, 2014   

pajak_111 napisał/a:
Aż taki biedny to nie jestem ale na nowe to mnie na pewno nie stać

12V 12Ah to koszt u mnie 85 zł za sztukę. Majątek ? http://e-battery.pl/akumu...r-12v-12ah.html
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Nie 09 Mar, 2014   

Ciekawe, bo jak byłem w Jaktorowie, to chcieli za 12V 12Ah 105 zł i zeszli mi na 100 zł. A tu widzę, że tylko 85 zł.
To jakaś promocja była? ;)
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 33
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Nie 09 Mar, 2014   

wyjaśniłem na Pw...
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Nie 09 Mar, 2014   

Dziwne tłumaczenie, że ten sam towar w sklepie i internecie różni się ceną 30 % ;)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Batteryguru baterie do rowerów elektrycznych

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group