ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Silnik z kątem 60 i 120 stopni - jak rozpoznać?
Autor Wiadomość
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pią 28 Mar, 2014   Silnik z kątem 60 i 120 stopni - jak rozpoznać?

Mam pewien problem z rozpoznaniem kątów hallotronów w silniku.
Są dwie szkoły rozmieszczania hallotronów, a może nawet 3

Pierwsza, to hallotrony rozmieszczone w co drugiej szczelinie i zwrócone tą samą stroną do góry:



Druga, to środkowy umieszczony inaczej, niż dwa zewnętrzne:



I trzecia, to rozmieszczone jednakowo, ale środkowy hallotron jest odwrócony w stosunku do zewnętrznych:


I teraz pytanie: który z tych silników ma 60, a który 120 stopni?

Pytam w związku z moim pojazdem słonecznym, bo chyba mam inny sterownik, niż silnik. Dziwnie rusza, a w niektórych pozycjach słychać jakieś dziwne piszczenie. Ale jak już ruszy, to jedzie bez problemu.
Przerabiał to ktoś?
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pią 28 Mar, 2014   

Mój tester do silników BLDC mówi, że jeśli środkowy hall jest odwrócony o 180st (czyli zdjęcie środkowe) to jest to silnik 60st. Przerabiałem taki silnik poprzez odwrócenie halla, by wszystkie były w tą samą stronę. Wtedy tester wykrywa silnik jako 120st i z takim sterownikiem współpracuje.
Nie wiem, czy to prawidłowa przeróbka, ale:
- wydaje się działać prawidłowo
- ma mały prąd jałowego obrotu (1-2A)

Tyle wiem ze swojego doświadczenia :)
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pią 28 Mar, 2014   

Czyli wystarczy by środkowy hall podłączyć przez jakiś inwerter i po bólu? Bo odklejanie go i przewracanie na drugą stronę, to droga przez mękę.

PS, na środkowym zdjęciu wszystkie halle są w jednakowym położeniu.
Ostatnio zmieniony przez zeeltom Pią 28 Mar, 2014, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pią 28 Mar, 2014   

Ja go wyjąłem i obróciłem i silnik od razu na sterowniku 120st ruszył prawidłowo.
To się musi jakaś mądra głowa wypowiedzieć, bo to na pewno się różni czym więcej jak tylko głupim hallem.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pią 28 Mar, 2014   

Jutro spróbuję włożyć jakiś inwerter na tranzystorku i sprawdzę co będzie się działo.
 
 
Dobraku 
stażysta
elektronik



Pomógł: 1 raz
Wiek: 35
Dołączył: 01 Mar 2012
Posty: 150
Skąd: Bełchatów
Wysłany: Pią 28 Mar, 2014   

rozbierz sterownik i zobacz czy nie masz na płycie pinu 12/6 lub 120/60 - zrób lub usuń zworę do masy i masz zmianę 60st<->120st
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pią 28 Mar, 2014   

Za dużo roboty, by teraz to rozbierać ;) Spróbuje z inwerterem, w końcu to jeden tranzystor i jeden opornik. Będzie szybciej ;)
 
 
Mechano 
szef
młody elektronik


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 29 Paź 2012
Posty: 1337
Skąd: Poznań
Wysłany: Pią 28 Mar, 2014   

Nie jestem pewien czy taka przeróbka z inwerterem zadziała ale musiałbym trochę pomyśleć czemu a nie chce mi się :P
 
 
Dobraku 
stażysta
elektronik



Pomógł: 1 raz
Wiek: 35
Dołączył: 01 Mar 2012
Posty: 150
Skąd: Bełchatów
Wysłany: Pią 28 Mar, 2014   

Mechano napisał/a:
Nie jestem pewien czy taka przeróbka z inwerterem zadziała ale musiałbym trochę pomyśleć czemu a nie chce mi się :P


Dokładnie, jak juz to bym tam bramkę w roli negatora(NOT) wrzucił i najlepiej ze Schmitem, ale kto nie próbuje ten nie wie.
 
 
Mechano 
szef
młody elektronik


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 29 Paź 2012
Posty: 1337
Skąd: Poznań
Wysłany: Pią 28 Mar, 2014   

Ale przecież inwerter to właśnie bramka NOT...
 
 
Dobraku 
stażysta
elektronik



Pomógł: 1 raz
Wiek: 35
Dołączył: 01 Mar 2012
Posty: 150
Skąd: Bełchatów
Wysłany: Pią 28 Mar, 2014   

a ja gdzieś napisałem, że jest inaczej? Zato dobrze zbudowany inwerter nie składa sie wyłącznie z jednego tranzystora.

Mechano - my inaczej na to patrzymy. Ty zastanawiasz się czy odwórcenie syganłu zrobi konwersję 60-120 a ja sie zastanawiam czy zwykły bipolar odpowiednio zasteruje sterownik
Ostatnio zmieniony przez Dobraku Pią 28 Mar, 2014, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pią 28 Mar, 2014   

Pewnie, że nie. Jest jeszcze jeden, albo dwa oporniki ;)
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 54
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Sob 29 Mar, 2014   

Są takie tranzystory tzw. cyfrowe, które mają już dzielnik na bazie.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Sob 29 Mar, 2014   

Po głębszych rozważaniach doszedłem do wniosku, że przerobienie silnika 120 stopni na 60 stopni, to właśnie odwrócenie fazy na dowolnym przewodzie i zamiana kolejności z sąsiednim. Przy przeróbce z 60 na 120, to już tylko środkowy może być odwrócony i zamieniony z którymś bocznym.
Lub kombinowanie z rozstawieniem ich na obwodzie silnika, ale to wymaga żłobienia gniazd pod halle i zbyt wiele z tym ceregieli.

Na forum jest już coś na ten temat i jest taki schemat:



Środkowy hall jest odwrócony tranzystorem i zamieniona kolejność A i B

Tu rysunek poglądowy przeróbki:



Czerwony kolor, to układ 60 stopni, czarny 120 stopni.
 
 
Mechano 
szef
młody elektronik


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 29 Paź 2012
Posty: 1337
Skąd: Poznań
Wysłany: Sob 29 Mar, 2014   

Dobraku,
Rozumiem o co Ci chodzi ale nie czaje ostatniego zdania. W jakim sensie zasteruje sterownik?
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group