ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Rower medion MD13926.
Autor Wiadomość
wibi 
szef


Pomógł: 42 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 1072
Skąd: Śląsk
Wysłany: Wto 26 Sie, 2014   

W pierwszym poście z dnia 23.VIII.2014 napisałem....cytuję fragment
Cytat:
że impulsy z PAS służą do ładowania jakiegoś kondensatora natomiast zatrzymanie kręcenia powoduje jego powolne rozładowanie


Dalej kol.>zeeltom< napisał cytuję
Cytat:
Kolega stwierdził, że silnik BLDC sterowany jest wielkością napięcia regulowaną przez manetkę.Ja mam inne zdanie w tej materii


Moja następna wypowiedź z dnia 24.VIII.2014 cytuje fragment
Cytat:
Manetka podaje max.napięcie 5V i podaje je na odpowiednie wejście procesora (być może tam właśnie jest kondensator ładowany przez manetkę czy PAS)


Kol.>tas< odpowiada
Cytat:
A może nie ma tam żadnego kondensatora, a procek ma bazie sygnału wychylenia steruje jednak wypełnieniem


Kol.>tas<
Cytat:
..oczekuję doniesienia o zderzeniu teorii z praktyką i ujawnienia tajemniczego kondensatora


Kol.>Nostusek< ..
Cytat:
..skoro PAS podaje impulsy to jak wstawisz kondensator to co się stanie ? Nałapiesz tych impulsów w kondensator jak grzybów do koszyka i po koleii będziesz oddawać sterownikowi? Zrozum że to właśnie procesor podtrzymuje Ci działanie silnika przez chwilę po zaniku impulsów z PAS-a.


Ja 18.VIII.2015..
Cytat:
..zerknij więc na kondensator o numerze c34 bo o nim mówię


Kol.>zeeltom<..
Cytat:
20 lat praktyki i nie wiesz po co on tam jest? Po to samo, co kondensatory o numerach 10, 11, 13, 15, 17, 26, 27, 28, 31, 33, 39 i wiele innych. Nie brnij w tę ślepą uliczkę.
Poczytaj o kondensatorach filtrujących w układach cyfrowych


Kol.>Nostusek< ..
Cytat:
Co w nim dziwnego ? wraz z R77 stanowią filtr RC żeby "wyjście/wejście procka nie pływało"...


Kondensator,nawet filtrujący naładowany (przez PAS) rozładowuje się a czas jego rozładowania zależy od pojemności,oporu bocznikującego,prądu bramki (jeśli wejście analogowe).Nie znam pojemności jaką ma ten filtrujący sygnał PASu na wejście procesora,sadząc z działania silnika po zaprzestaniu kręcenia i braku prądu bramki na wejściu procesora (MOSFET) ten czas wynosi ok.2 sec. Czyli przez 2 sec.(po braku sygnałów z PAS) procesor nadal podaje sygnały sterujące silnikiem.
Chyba dalsza dyskusja nie ma sensu jak uważam.
 
 
JerzyZ 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Lip 2010
Posty: 794
Skąd: Warszawa - Ursynów
Wysłany: Wto 26 Sie, 2014   

Wibi, jak czytam tę dyskusję to mam wrażenie, że jestem w ukrytej kamerze.
Czy Ty to robisz dla hecy?
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Wto 26 Sie, 2014   

I pomyśleć, że niektórzy elektronicy z 20 letnią praktyką piszą jeszcze takie bzdury.
Widocznie poziom szkolenia 20 lat temu stał na bardzo niskim poziomie ;)
Myślę, że dalsza wymiana argumentów jest bez sensu.
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Wto 26 Sie, 2014   

wibi napisał/a:
Kondensator,nawet filtrujący naładowany (przez PAS) rozładowuje się a czas jego rozładowania zależy od pojemności,oporu bocznikującego,prądu bramki (jeśli wejście analogowe)


A widział ktoś kiedyś w dowolnym mikrokontrolerze programowalnym wejście analogowe ? Jeśli już to wejście wbudowanego weń przekształtnika ADC który tłumaczy sygnał analogowy na cyfrowy zamieniając napięciowy sygnał na wartość cyfrową. I procesorowi naprawdę gwizdek pomoże czy kondensator tam jest czy nie - widzi tyle ile ma tam być - a prąd jaki tam popłynie nie liczony jest zapewne nawet w mA a w jego conajmniej 10-krotnie mniejszej wartości.

wibi napisał/a:
Nie znam pojemności jaką ma ten filtrujący sygnał PASu na wejście procesora
Pewnie rzędu kilkudziesięciu nF albo pF - byleby odsprzęgnąć sygnał wejściowy od zakłócenia powodowanego indukcją elektromagnetyczną i "ściągnąć śmieci" do masy. Czasy przeładowania kondensatora z reguły sięgają tu mikrosekund.

wibi napisał/a:
sadząc z działania silnika po zaprzestaniu kręcenia i braku prądu bramki na wejściu procesora (MOSFET) ten czas wynosi ok.2 sec.

Jak to obliczyłeś ?

wibi napisał/a:
Czyli przez 2 sec.(po braku sygnałów z PAS) procesor nadal podaje sygnały sterujące silnikiem.

Nie lubię się powtarzać - ale się powtórzę... KWESTIA SOFTU W MIKROKONTROLERZE!

Uczyń swój umysł na chwilę w wyobraźni procesorem sterującym silnikiem i pomyśl nad takim softem z łopatologicznym wyjaśnieniem:
Warunek 1:
Jeśli otrzymałem sygnał z PAS to kręcę silnikiem z intensywnością ustawioną manetką.
Warunek 2:
Jeśli przez X czasu od zaniku sygnału z PAS nie otrzymuję nowego sygnału to kręcę silnikiem przez 2 sekundy z mocą ustawioną manetką(bo mi tyle programista kazał) i STOP.
Warunek 3:
Jeśli po wykonaniu warunku 2 nadal nie mam sygnału z PAS to nie kręcę wcale silnikiem i nie reaguję na manetkę.
Warunek 4:
Jeśli wcześniej było STOP i otrzymałem sygnał PAS to wracam do warunku 1...


Prościej rozpisać softu nie potrafię. Ale jeśli mnie zmusisz to odpalę swoją płytkę testową i zaprogramuję Ci soft na mikrokontroler Atmega i zwizualizuję diodkach (bo nie mam silnika pod ręką żebyś zrozumiał. Ale jako elektronik z 20-letnim stażem to powinieneś wiedzieć.

wibi napisał/a:
Chyba dalsza dyskusja nie ma sensu

To zależy od Ciebie

Apropos Twojego rozumowania. Owszem Twój tok myślenia jest prawidłowy - jeśli naładuję kondensator dużej pojemności i dołączę go do wejścia LOGICZNEGO kontrolera to tak - kondensator będzie trzymać napięcie jakiś czas i działać jak zatrzask trzymając to wejście w stanie wysokim aż spadnie napięcie poniżej progu stanu niskiego i wtedy pojawienie się stanu niskiego na tym wejściu spowoduje że kontroler przestanie kręcić.
Ale po pierwsze:
Sygnał z PAS jest impulsowy a wstawienie dużej pojemności na wejście cyfrowe spowoduje że impulsy będą najpierw ładowały kondensator a jak go naładują powyżej napięcia ustalającego stan wysoki to mikrokontroler zacznie pracę.
Po drugie.
Sygnał z impulsowego (cyfrowego) zmieni się na analogowy
Po trzecie:
elementem ustalającym czas pracy po zaniku napięcia nie będzie mikrokontroler tylko ów rzeczony kondensator a chęć regulacji czasu podtrzymania nie będzie w pewnym zakresie ustawialna programowo tylko mechanicznie przez zmianę pojemności
Po czwarte:
Nie ma dwóch identycznych kondensatorów na świecie: Pojemności zawsze będą minimalnie różne od siebie więc i czasy podtrzymania będą różne.
Po piąte:
Czas podtrzymania w przypadku zastosowania kondensatora ulegnie skróceniu z czasem ponieważ kondensator straci część swoich właściwości w trakcie eksploatacji - zwłaszcza jeśli będzie elektrolityczny.

Po co ja napisałem ten elaborat - sam nie wiem - ale zrobiłem to z czystego serca i dobrej woli ku potomności oraz oświeceniu ociemniałych...
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Wto 26 Sie, 2014   

Sens (a raczej bezsens) dyskusji na ten temat ujawnił się gdzieś na 2 stronie tego tematu. Przecież nie chodzi o to, żeby wyjaśnić, tylko żeby marudzić i przedstawić swoją wizję. Nie ma w tym nic dydaktycznego. Proponuję wypić piwo w imię sprawy, a nie zajmować sobie czasu głupotami :)
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
MARCIN 
prezes


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 15 Mar 2014
Posty: 519
Skąd: Kraków
Wysłany: Wto 26 Sie, 2014   

Wywiązała się bardzo interesująca dyskusja :lol: . Z przyjemnością przeczytam więcej :mrgreen: .

Nostusek napisał/a:
Po co ja napisałem ten elaborat - sam nie wiem - ale zrobiłem to z czystego serca i dobrej woli ku potomności oraz oświeceniu ociemniałych...

Dałbym "kciuk w górę", ale nie widzę podobnego emota - świetna robota :lol: .
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Wto 26 Sie, 2014   

Tylko autor tematu może zaznaczyć "pomógł" odpowiadającemu.
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Wto 26 Sie, 2014   

tas napisał/a:
Proponuję wypić piwo w imię sprawy, a nie zajmować sobie czasu głupotami :)

Właśnie to robię - przyswajam wywar ... a zająłem się głupotą bo i tak wówczas gdy to pisałem to nie miałem absolutnie co do roboty a pić mnie w godzinach pracy nie wolno...
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Śro 27 Sie, 2014   

To rzuć tą robotę w cholerę, przecież tak nie można. Człowiek nie wielbłąd i napić się musi i nie jak zwierze - pić wodę.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
wibi 
szef


Pomógł: 42 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 1072
Skąd: Śląsk
Wysłany: Śro 27 Sie, 2014   

@zeeltom- nie ja jestem autorem tematu który zaczął się w kwietniu br.a sam o żadną pomoc nie prosiłem ,po prostu opisałem swoje pierwsze wrażenia z jazdy tym rowerkiem zaznaczając jednocześnie "wadę" w moim mniemaniu którą będę chciał wyeliminować.
O dalszych twoich wypowiedziach nie wypowiem się gdyż ja nie posiadłem "wszelkich rozumów Świata" a już komentowanie czego uczyli a czego nie to mogę powiedzieć tylko, że uczyli kultury wypowiedzi.
@Nostusek..Tak,bardzo wiele mikrokontrolerów programowalnych ma wejście analogowe (bez wdawania się w dyskusję co dalej z takim sygnałem w mikrokontrolerze sie dzieje).Progrmując jakiś mikrokontroler można programowo różne rzeczy napisać ale...w tak prymitywnym sterowniku jaki w tym konkretnym rowerku jest, wcale nie trzeba mikrokontrolera (chociaż może to najtańsze rozwiązanie) gdyż wystarczą do tego zwykłe bramki.Jak jest faktycznie to do czasu aż nie zaglądnę na sterownik nie będe wiedział.Oczywiście,najbardziej rozbudowana jest bateria i tam jakiś BQxxxx siedzi (albo innej firmy) i jeszcze "coś" pełniące rolę "balansera" chociaż może to być w jednej kości.
Opisana pobieżnie zasada działania jest mi znana, ale jak wspomniałeś może komuś przydać się w przyszłości.
 
 
Adamo 
brygadzista



Pomógł: 1 raz
Wiek: 49
Dołączył: 02 Cze 2014
Posty: 204
Skąd: podlaskie
Wysłany: Śro 27 Sie, 2014   

Bardzo fajny temat a mi jako stolarzowi najbardziej podoba się strzelanie i dystrybucja impulsów przy użyciu kondensatora :razz:
Gienek przypominam że sierpień to miesiąc abstynencji jednak jest :razz:
_________________
Co siejesz to zbierasz.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Śro 27 Sie, 2014   

Kolego wibi. Próbujesz wymyślić koło i jeszcze masz jakiś żal. Koledzy i ja próbują ci wytłumaczyć, że się mylisz, a ty uparcie brniesz dalej. Trudno, twój ból. Skoro upierasz się przy czymś, co uważasz, że wiesz na pewno i na nic ci podpowiedzi kolegów, którzy temat już rozpracowali dawno, to niech ci będzie. Tu nie chodzi o rozumy Świata, tylko o zwykłą praktykę i znajomość układów kontrolerów w rowerach elektrycznych. Skoro wiesz lepiej, co siedzi w środku, bez zagłębienia się w schematy i podpowiedzi ludzi, którzy już dawno w tym siedzą, to niech tak zostanie. Dalsze tłumaczenie ci tych spraw uważam za bezsensowne. Rozbierzesz kontroler, sprawdzisz przebiegi na oscyloskopie, znajdziesz aplikacje procków do kontrolerów, to wtedy pogadamy.
W każdym bądź razie życzę miłych jazd na elektryku ;)
 
 
wibi 
szef


Pomógł: 42 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 1072
Skąd: Śląsk
Wysłany: Czw 02 Paź, 2014   

Minęło już trochę czasu używania rowerka (bezawaryjnego na szczęście) dlatego postanowiłem wrócić do tematu manetki no i otworzyć "puszkę" sterownika. Byłem nieco zaskoczony gdy okazało się, że w "puszce" znajduje się mały (wym.90x60x30 mm) sterownik z zabezpieczonymi silikonem wyprowadzeniami kabelków.Sama "puszka" pod akumulatorem miała spore otwory na wejście i wyjście kabli i dwa otworki jak sadzę "odpływowe" dla ew.wody.Ze sterownika wychodziło dodatkowe, niepodłączone złącze (jak sądzę właśnie do manetki) z 3 kabelkami o kolorach czarny,czerwony i zielony (w tej kolejności) ale po włączeniu nie pojawiało się na nim napięcie 5V (sądzę, że należało by odłączyć PAS żeby się pojawiło?). Sam PAS składa się z tarczy z magnesami i jako odbiornik czujnik halla a kabelki w kolorach czarny,czerwony i zielono-czarny czyli podobne do tego "wolnego" wtyku.Generalnie raczej zrezygnuję z montażu manetki gdyż pedałowanie dla relaksacyjnego używania rowerku wydaje się dobrym rozwiazaniem. Co mnie jeszcze zaskoczyło to wolne i niepodłączone styki baterii ze śladami (po lutowaniu) ich podłaczenia.Bateria ma na wyjściu 4 styki,dwa "+" i dwa"-" rozmieszczonymi ++-- przy czym zewnętrzne są właśnie niepodłączone i działają jedynie jako "stabilizatory" styków baterii. W baterii te zewnętrzne styki są połączone czyli gdyby zewrzeć styki "gniazda", plus z plusem i minus z minusem pewność połączenia baterii zapewne była by większa a i zapewne mniejsza możliwość "korozji" czy iskrzenia ale na razie tego nie podłączyłem gdyż zastanowiły mnie ślady lutowania na wolnych stykach gniazda i dlaczego zostały odlutowane. Zamieszczam zdjęcia sterownika

SDC10951.JPG
Sterownik i oznaczenia
Pobierz Plik ściągnięto 395 raz(y) 2,82 MB

SDC10949.JPG
Wyciągnięty z puszki sterownik
Pobierz Plik ściągnięto 375 raz(y) 3,51 MB

SDC10957.JPG
Wiszące na dole złącze to to "wolne"
Pobierz Plik ściągnięto 365 raz(y) 3,04 MB

 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Czw 02 Paź, 2014   

Odłączenie PAS nie pomoże. Czasem trzeba rozpiąć jakiś kabelek, by uaktywnić manetkę, ale to zależy od sterownika. Spróbuj na chwilę podpiąć kabelek zielony do +5V, z podniesionym kołem. Jeśli zakręci, to możesz manetkę podpiąć pod wolne +5V np. od PAS-a.
 
 
wibi 
szef


Pomógł: 42 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 1072
Skąd: Śląsk
Wysłany: Sob 28 Lut, 2015   

Trochę czasu upłynęło od ostatniego postu w tym temacie no i zbliża się wiosna wiec dodam co nieco.Przede wszystkim mam drugą,zapasową baterię ale na 36V/6.4Ah co nie jest jakąś powalającą wartością ale mnie chodziło głównie o jazdę pod górkę (dość stromą jak dla mnie) którą wprawdzie na baterii 24V pokonywałem tyle, że ledwo,ledwo.Jak będzie na tej 36V to się okaże ale mam nadzieję, ze może silnik się troszeczkę zagrzeje (do tej pory bywał zimny) a ja nie "zdechnę" na szczycie.
Pod wolny wtyk spróbowałem podłączyć manetkę kciukową i okazało się, że doskonale działa co nawet mnie mile zaskoczyło bo jej działanie jest płynne i wprost proporcjonalne do kąta wychylenia,jak będzie w trakcie jazdy, czy współpracuje z PASem i jak dopiero się okaże ale nie sądzę by były jakieś problemy gdyż manetka "zwolniona" nie działa na sterownik.
Tych rowerków aktualnie nie widzę na portalu aukcyjnym ale sądzę, że się pojawią a jak będą w cenach jak w ub.roku to naprawdę warto kupić.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group