ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Diagnoza usterki chińska bateria LiFePO4 16s1p z BMS
Autor Wiadomość
Natanoj 
kierownik



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 31 Mar 2006
Posty: 314
Skąd: Małopolskie
Wysłany: Sob 19 Kwi, 2014   Diagnoza usterki chińska bateria LiFePO4 16s1p z BMS

Witam!

Po zmaganiach tas'a i w przygotowaniu roweru do sezonu postanowiłem zobaczyć co też jest w mojej skrzyneczce z akumulatorem. (Nie)stety producent nie wpakował mi tam HCX-D131. No, może 1/3 z tego mam :) , ale prąd też 1/3, jeśli wierzyć producentowi 15A. W każdym razie po dniu dzisiejszym jestem przekonany, że trzeba być świadomym użytkownikiem BMSa i coraz bardziej myślę nad jakimś pikaczem. Kilka fotek jak to wygląda po rozebraniu:



Przy okazji, z jednej strony baterii mnóstwo gąbki, z drugiej wcale, tak że ogniwa luźno goniły w obudowie.



Przejdźmy do pomiarów. Wykresy i tabelka mówią same za siebie. Pomiary były robione dobrym jakościowo miernikiem. Pierwsze pomiary po kilkumiesięcznym zupełnym postoju, balanser miał więc mnóstwo czasu by cele były idealne. Mimo to wszędzie jest różnica na poziomie tysięcznych części wolta. Lepiej już nie będzie. Czy wynika to z niedokładności użytych elementów w balanserze?

Dalej było ładowanie ok. 45 minut, dedykowaną ładowarką 58,4V 3A z dość głośnym wiatraczkiem. Po wyłączeniu odstawiłem ją na jakieś 20 min, widać że balanser nie wyrabia prądowo i BMS odcina ładowarkę gdy napięcie jednej z cel osiągnie maksimum, pozostałe cele niestety nie są doładowane. Po pomiarach ładuję raz jeszcze w celu dokładnej diagnozy wadliwej celi. Ładowarka działa ok. 5min i znów odcina. Co ciekawe wyłącza się na ok. 2 min i znów załącza. Musi stopować, żeby balanser nadążył rozładować najsłabszą celę.

Po godzinie balansowania znów pomiary i kolejny raz do ładowarki, tym razem działała tylko 1-2 minut i przeładowała najsłabszą z cel (zaraz po jej wyłączeniu napięcie na celi 7 wynosiło 3,83V, dla LiFe maks. to 3,65). To świadczy tylko o jakości mojego BMSa. Poziom balansowania pozostałych cel też nie powala.



Czy wyciągam dobre wnioski z dzisiejszych pomiarów? Cela 7 jest słabsza i balanser ma za mały prąd? Co można zrobić, żeby przedłużyć życie pakietu z jedną słabszą celą? Ładować wieczorem, a korzystać ze zbalansowanej baterii dopiero rano? A może zostawić jak jest, licząc że uszkodzeniu może ulec najwyżej jedna cela, a różnica pojemności między 3,35 a 3,65 jest prawie żadna? Może poprawić fabrykę i przerobić lub całkowicie wymienić balanser?

Na pomiary baterii pod obciążeniem i rozładowanej trzeba będzie poczekać, bo rower jest na razie uziemiony.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 19 Kwi, 2014   

Ja bym zrobil jedną z trzech prób :
a) odłaczył BMS i ręcznie ładował poszczególme segmenty do max a potem zrobil probe rozladowania calosci spradzajac czy cela 7 jest wyraznie slabsza.
b) uproszczona wersja to obciaz cele 7 tak aby spadlo na niej napiecie ponizej pozostalych i laduj ponownie calaość. Może w takich warunkach BMS zdola utrzymać poziom ladowania .
c) przepnij segment 7 na inny (zamien) sprawdz czy ladowanie sie zmieniło.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
bpuchowski
stażysta


Dołączył: 30 Gru 2008
Posty: 135
Wysłany: Sob 19 Kwi, 2014   

to jest balanser który działa na zasadzie strat - podczas ładowania - w etapie balansowania zamiast ładować cele mocno naładowane to daje energię w ciepło a pozostałe cele pobierają prąd - ładują się. Balanser ten nie działa podczas nie ładowania.
Problem jest z ładowarkami - jak jest mocna to szybko jedna z cel dochodzi do maxa i bms odcina ładowanie.
Prąd łądowania masz na poziomie 10A a balanser na celi pewnie 70mA więc przy 16 celach idealnie by było mieć ładowarkę 1A.
Procedura CC/CV przy dobrych ładowarkach zapewnia dobre balansowanie nawet z takimi układami.
Ja mam 14s3p 14x30A i wszystko jest ok po około 200 cyklach.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 19 Kwi, 2014   

Skąd wiadomo ze prad ladowania byl 10 A. ?,
Skąd wiadomo ze max dla tych ogniw to 3, 65 V ?
Po takich objawach nie jest pewne ani ogniwo 7 ani BMS.
Najpierw trzeba byc pewnym ogniw i najlepiej wyeliminowac BMS na czas 1-szej próby.
Roznica 3, 35 a 3, 65 jest absolutnie niedopuszczalna. Co najmniej 10-15 razy za duża.
Musisz mieć zewnętrzny zasilacz + ladowaczke z możliwością ladowania 1 segmentu aby sprawdzić ogniwa.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Natanoj 
kierownik



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 31 Mar 2006
Posty: 314
Skąd: Małopolskie
Wysłany: Nie 20 Kwi, 2014   

Prąd ładowarki to 3A na cały pakiet, a max napięcie ogniwa - 3,65V - wziąłem ze strony sklepu BMS battery, choć teraz mają trochę nowsze ogniwa niż moje.

Dziś po kilkunastu godzinach spokoju napięcie 7 celi dalej 3,56V, pozostałe w granicach 3,35-3,38.

Czyli balanser rozładowuje naładowaną celą puszczając prąd przez te rezystory, ale na mój rozum działa to cały czas, podczas ładowania, rozładowania czy leżenia w spokoju. Faktycznie jest inaczej? Mimo wszystko te rezystory powinny być ciepłe, zwłaszcza ten od celi 7, tymczasem nic takiego nie czuje. Poza tym przez noc powinien sobie poradzić z rozładowaniem celi 7 do poziomu pozostałych.

Najłatwiejsze wydaje się przepięcie celi 7 na inny kanał balansera, ale nie wiem jak ogniwa są spakietowane i trzeba by pewnie przepinać wszystkie kabelki, a pewnie nawet dostać się do środka baterii, a tego chciałbym uniknąć.

Mam też ładowarkę accucel8, mógłbym więc ładować pakiet po połowie z wewnętrznym balanserem ładowarki. Mógłbym też nastawić odpowiednio mały prąd, żeby balanser ładowarki się wyrabiał. Ale jest jedno ale, nie mam dostępu do przewodów prądowych ze środka pakietu. Czy odpowiednio małym prądem mogę ładować połowę pakietu 8s tylko ze złącz balansera?

A może lepiej rozładować i naładować accucelem tylko cele 7? Przy okazji, wie ktoś jak można podłączyć zewnętrzne obciążenie, żeby zwiększyć prąd rozładowania tej ładowarki?
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Nie 20 Kwi, 2014   

Opcja 1:
Włączyć BMS, naładować baterie do pełna, użyć acucella do doładowania 7 celi do pełna, podłączyć baterię do roweru i wyładować do odcięcia, zmierzyć napiecie na celach

Opcja 2:
Naładować celę 7 do pełna, rozładować acucellem, zmierzyć pojemność
Naładować celę 1 do pełna, rozładować acucellem, zmierzyć pojemność i porównać

W tym na prawdę nie ma żadnej filozofii i to jest do ogarnięcia w 2h ;)
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
bpuchowski
stażysta


Dołączył: 30 Gru 2008
Posty: 135
Wysłany: Nie 20 Kwi, 2014   

ciepła nie wyczujesz na rezystorach - jak masz możliwość to kamerą termowizyjną widać idealnie czy pracują.

ja bym rozładował delikatnie celę 7 do poziomu pozostałych i wówczas zrobił pełen cykl rozładowania i łądowania

podeślij zdjęcie połączenia cel jeśli mozesz
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 20 Kwi, 2014   

Tas ad 1.
Ladowanie z BMS celi 7 powoduje ze jest ona najbardziej naladowana albo wskutek duzej rez wewn. lub usterki BMS na tym kanale.
Raczej bym robil wg wersji 2 bo taki pomiar da szybciej odp. gdzie jest problem.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Natanoj 
kierownik



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 31 Mar 2006
Posty: 314
Skąd: Małopolskie
Wysłany: Śro 23 Kwi, 2014   

W poniedziałek napięcie celi 7 to 3,5327, dziś 3,5241. Albo balansuje prądem 5mA albo to samorozładowanie.

Dziś sprytnie próbowałem rozładować celę 7 za pomocą złącz balansera, ale po 20 minutach przy prądzie 1 A dałem sobie spokój. Jutro trzeba się będzie dostać do środka baterii i spróbować maksymalnym prądem ładowarki - 5A. Ale szkoda mi to rozbierać, tak ładnie upakowane. Jak już będę miał otwarte, to chciałbym dołożyć gąbki to i ówdzie. Trzeba jakąś specjalną niepalną, czy liczyć na brak pożaru?



Swoją drogą podejrzewam nawet przy małym prądzie spory spadek napięcia na przewodach od ładowarki. Mam oryginalne przewody accucela: bananki- XT60 i przejściówkę (jakieś 10cm AWG16) XT60-krokodylki. Nie będzie mi toto fałszować napięcia przy 5 A?



Mam też pytanie co do pozostałych cel, czy różnica napięć 0,02V między ogniwami jest do przyjęcia?
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Czw 24 Kwi, 2014   

Natanoj napisał/a:
chciałbym dołożyć gąbki to i ówdzie. Trzeba jakąś specjalną niepalną, czy liczyć na brak pożaru?


Nie znajdziesz takiej gąbki albo pianki - płonący lit zjarmoli nawet Nomex...
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
Natanoj 
kierownik



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 31 Mar 2006
Posty: 314
Skąd: Małopolskie
Wysłany: Czw 24 Kwi, 2014   

Moje przypuszczenia co do kiepskości oryginalnych przewodów okazały się słuszne. Przy 5A napięcie na ładowarce 2,76V, a rzeczywiście na ogniwie 3,25V. Muszę sobie sprawić coś lepszego. Gdzie kupujecie dobre złącza bananowe?

Zdjęcie z połączenia cel:


Blaszki po bokach sąsiednich ogniw są polutowane i owinięte taśmą papierową. Odsłonięta taśma w lewym górnym rogu. Na żółto zaznaczone zaciski celi 7. Teraz dwa pytania:
1. Co to może być za przypalenie taśmy papierowej zaznaczone na czerwono? Zaciski cel aż tak się nagrzewają?
2. Na co wskazuje oznaczenie A11F11?
 
 
MARCIN 
prezes


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 15 Mar 2014
Posty: 519
Skąd: Kraków
Wysłany: Czw 24 Kwi, 2014   

Kup sobie tzw. goldy - na portalach aukcyjnych tego pełno, w sklepach modelarskich również pod dostatkiem. Występują w kilku rozmiarach. Można także kupić gotowe podwójne wtyczki, np. XT60.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 24 Kwi, 2014   

Przy niepewnym stanie montażu grożącego "śmiercią lub kalectwem" proponuje bys to zrobl samemu porzadnie przy uzyciu odpowiednich przewodów i zlacz. Bo w takich warunkach to pomiary i eksploatacja nie bardzo ma sens.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
tomasz_kombi 
prezes
amator



Pomógł: 14 razy
Dołączył: 05 Lis 2009
Posty: 810
Skąd: Zagłębie
Wysłany: Czw 24 Kwi, 2014   

Nostusek napisał/a:
płonący lit zjarmoli nawet Nomex...
A grubsze włókno szklane ? Takie z koca ppoż. ?
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Czw 24 Kwi, 2014   

tomasz_kombi napisał/a:
Nostusek napisał/a:
płonący lit zjarmoli nawet Nomex...
A grubsze włókno szklane ? Takie z koca ppoż. ?


Na szkoleniu BHP uczono używania sprzętu p.poż. na wypadek zapłonu ogniw. Jedno zdanie było najważniejsze - "Mimo że macie gaśnice, koce, piasek itp to jak się zapaliło to s@#$%j byle dalej aż się płomień zmniejszy i wróć za chwilę strzelić z gaśnicy żeby nie zjarać firmy."

Naprawdę widziałem co przeładowane ogniwo potrafiło nawyrabiać - nikomu nie życzę - jedna 10kg gaśnica nie pomogła... I to w warunkach symulowanych i kontrolowanych podczas testu na wolnym powietrzu...
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group