ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Diagnoza usterki chińska bateria LiFePO4 16s1p z BMS
Autor Wiadomość
tomasz_kombi 
prezes
amator



Pomógł: 14 razy
Dołączył: 05 Lis 2009
Posty: 810
Skąd: Zagłębie
Wysłany: Czw 24 Kwi, 2014   

To jaką to daje temperaturę że koc wytrzymujący (teoretycznie) powyżej 1000stC nie wytrzyma i nie odetnie dopływu tlenu ?
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 36
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Pią 25 Kwi, 2014   

tomasz_kombi napisał/a:
nie odetnie dopływu tlenu


I tu się zdziwisz - to czym wypełnia się koperta ogniwa gdy spuchnie to mieszanina piorunująca - czysty tlen i wodór. Druga sprawa - poczytaj z czego składa się ogniwo litowe:
http://pl.swewe.com/word_...owa|elektrolitu
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
Natanoj 
kierownik



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 31 Mar 2006
Posty: 314
Skąd: Małopolskie
Wysłany: Pią 25 Kwi, 2014   

Ok, czyli trochę gąbki nie zaszkodzi a na pewno ustabilizuje pakiet. Poprawka do tego co ostatnio pisałem, blaszki sąsiednich ogniw nie są lutowane, tylko zgrzewane. Ogólnie wykonanie baterii wygląda w miarę dobrze, za to kable od ładowarki Turnigy accucell...

Teraz pomiary. Próbowałem zrobić swoje kable 2,5mm, ale i tak sporo tracę na kiepskich bananach. Więc przy prądzie rozładowania 4A ładowarka pokazywała 2,92V, na bananach wchodzących do ładowarki było 3,18V a na ogniwach 3,31V. Wymiana kabli pomoże, czy jest to jakiś bardziej złożony problem?

Uznałem jednak że do analizy porównawczej takie zaniżone napięcie nie będzie przeszkadzało i po 2,5 godziny przy tak zaniżonych wynikach i rozładowaniu celi do 2,5V (realnie na ogniwie, ładowarka pokazywała 2,18) wyszła pojemność 9,1Ah. Biorąc pod uwagę zaniżone napięcie i jakąś tam pojemność między 2,5V a minimalnym 2,0, myślę że cela 7 jest w dość dobrej kondycji. Przypomnę, znamionowo ma 10Ah.

Teraz cela 7 będzie się ładowała jeszcze z 2h, zobaczymy ile właduje, tym razem oszuka mnie w drugą stronę, więc liczę na ponad 10Ah. Za to prąd mniejszy więc wynik powinien być bardziej miarodajny.

Jutro taki sam test czeka celę 8, wtedy wszystko się wyjaśni. Tym bardziej że potem obie cele będą miały 3,6V, więc zobaczymy jak balanser poradzi sobie z jedną i z drugą.

Przy okazji zobaczyłem że przewody prądowe baterii to 14AWG, przy BMS na 15A chyba nie opłaca się zmieniać na coś lepszego?
 
 
Natanoj 
kierownik



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 31 Mar 2006
Posty: 314
Skąd: Małopolskie
Wysłany: Sob 26 Kwi, 2014   

Kolejny dzień testów i zaczynam rozumieć coraz mniej.

Wczoraj wyładowałem z celi 7 jakieś 9,1Ah, niestety nie wiem ile weszło przy ładowaniu bo w trakcie chyba był jakiś problem z zasilaniem i po restarcie ładowarki straciłem część wyników, szacuję, że było podobnie.

Dziś taki sam test dla celi 8, wyszło z niej trochę więcej 9,25Ah, jakieś 170 mAh więcej niż z celi 7. Jeśli faktycznie cela 7 ma 170mAh mniej niż inne, to już wiem dlaczego osiąga 3,6V, gdy inne mają po max 3,38, w/g ładowarki ta różnica to właśnie ~150mAh. Nie wiem jednak dlaczego balanser nie radzi sobie z choć zgrubnym dopasowaniu napięcia wszystkich ogniw.

Teraz coś czego nie mogę zrozumieć. Przy ładowaniu celi 8, przy zawyżonym przez słabe przewody napięciu pokazywanym na ładowarce, weszło do niej tylko 8,9Ah. Końcowe napięcie na ogniwie było już ok, bo przy malejącym prądzie napięcie mierzone fizycznie i przez ładowarkę są już takie same. Zawsze myślałem, że przy ładowaniu wchodzi do ogniwa więcej, niż może oddać, zwłaszcza że ładowałem prądem 2A, a rozładowywałem 4A. a Tu różnica 0,35Ah.

Jeszcze dziwniejsza sprawa. Jak miałem ogniwa wpięte do balansera, to napięcie bardziej naładowanej celi 7 utrzymywało się na poziomie ~3,5V, jak pozostałe miały ~3,3. Tymczasem teraz, gdy od wczorajszego testu już dwukrotnie podładowywałem ją małym prądem, po kilkunastu minutach napięcie celi 7 (jak i w pełni sprawnej 8 ) spada z 3,6 do 3,38V (pozostałe ogniwa mają średnio 3,35V). Jak miałem podłączony balanser to nie działał, a jak go odpiąłem to spełnia swoją funkcję?
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 26 Kwi, 2014   

Zamien fizycznie 7 z 8.
Sprawdź temperaturę 7, bo może się okazać ma wyższa niz pozostałe ogniwa.
Jesli masz problemy z kablami/polaczeniami to pomiary są niewiarygodne bo ladowarka moze 'glupiec' z powodu zmiennego obciążenia indukcyjnego.
Chyba bardziej wiarygodny bedzie pomiar zgrubny tj. obciazenie naladowanego pakietu rezystorami, zarowkami tak by wymusic ok 7-10 A i mierzyc napiecia na cekach. Oczywiscie taki pomiar bez BMS.
Szybko sie okaze czy sa rowne lub ktora szybciej pada, a posrednio to test instalacji.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Sob 26 Kwi, 2014   

Nie sugeruj się napięciem wyładowanej celi tylko NAŁADOWANEJ.
Pusta cela nie może być wyznacznikiem czegokolwiek, bo nawet minimalne różnice w pojemności miedzy celami powodują ogromne różnice w napięciu :???:

Powinieneś wykonać taki test, już o tym pisałem:
- Naładować pakiet do pełna, pozwolić BMSowi wyrównać cele, a jeśli jakiejś nie będzie w stanie wyrównać to zrobić to ręcznie ładowarką.
- Następnie rozładować cały pakiet do 0 aż do odcięcia prądem ciągłym maksymalnym.
- Następnie naładować pakiet do 100% wyłącznie poprzez BMS

Po czasie przewidzianym na ładowanie:
1. Wszystkie cele będą mieć 4.2V - bateria sprawna
2. Jedna cela będzie mieć 4.2V, reszta zdecydowanie mniej - ta cela jest walnięta.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group