ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Bateria Li-Ion 8Ah 36V
Autor Wiadomość
gerrard33 
początkujący


Dołączył: 03 Maj 2014
Posty: 40
Skąd: ciechocinek
Wysłany: Nie 04 Maj, 2014   Bateria Li-Ion 8Ah 36V

Witam.
Właśnie stałem się posiadaczem takiego e-bike'a:
Enduro
Używany, za ułamek ceny, ale wszystko działa.

Z ciekawości otworzyłem baterię, żeby zobaczyć jak można ją rozbudować.
Spodziewałem się w środku ogniw 18650, a zastałem co innego.





Czy waszym zdaniem ta bateria może faktycznie mieć 8Ah?
To chyba chińska produkcja?
Spodziewając sie ogniw 18650, planowałem po prostu kilka dołożyć.
A tu zaskoczenie :neutral:
Czy można ją jakoś rozbudować w przyzwoitej cenie do 10 lub 12Ah?
Mam do niej oryginalny zasilacz (42,5V 2.0A)
Jeszcze nie sprawdzałem max zasięgu na baterii, więc nie znam dokładnie jest stanu.
Przejechalem jedynie pare km na max wspomaganiu i narazie kontrolka naładowania pokazuje full.
http://allegro.pl/woltomi...4141978268.html

Myślę o podłączeniu prostego cyfrowego woltomierza aby widzieć dokładny stan naładowania.
Jednak wszystkie które znalazłem są zasilane 30V.
Można gdzieś dostać tani woltomierz który wytrzyma 42V?
Ewentualnie podłączyć ten na 30V przez rezystor np 3.3kR 2W?
Rower ma prosty panel sterowania z diodowym wskaźnikiem naładowania.
Woltomierz chcę zalożyć na kierownicy.
Czy mogę podpiąć się do zasilania wskaźnika diodowego na tym panelu?
Czy raczej trzeba bezpośrednio do baterii?
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 05 Maj, 2014   

Ja bym się skupil na pomiarach pojemności aku i ich oceny na ile są równe pakiety.
-Naladowac na full
-Odlaczyc BMS
-Załączyć sztuczne obciążenie np. zarowkami samochodowymi
- mierzyć co kilkanaście min napięcia na celach az do 3V
Woltomierz całego napięcia jest przydatny ale niekonieczny jesli jest wskaznik led.
Na forum szukaj hasla : Pikacz
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
gerrard33 
początkujący


Dołączył: 03 Maj 2014
Posty: 40
Skąd: ciechocinek
Wysłany: Czw 08 Maj, 2014   

Podłączyłem żarówki samochodowe.
Już wiem dlaczego rower był taki tani :neutral:
Uszkodzone jest jedno ogniwo.
Podłączając przez BMS szybko osiąga 3v i BMS odłącza napięcie.
Bez BMS szybko spada do 0v.
Pozostałe ogniwa są równe.

Jak najtaniej mogę to naprawić?
Czy mam szukać ogniw polimerowych (chyba tylko takie są o tym kształcie)?
Gdzie można kupić ogniwo 3.7v 8000aH (5x100x200mm)?
Znalazłem w Bartimexie na zamówienie i czekam na odpowiedź.
Czy mogę wstawić np. 3 ogniwa 3000aH połączone równolegle?
A może wstawić 4x18650?
Dam radę odlutować je zwykłą lutownicą, czy lepiej szukać profesjonalnej, żeby nie przegrzać ogniwa?

Czy możliwe że to BMS źle balansuje, przez co uszkodził ogniwo?
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 08 Maj, 2014   

Jeśli pozostałe ogniwa trzymają pojemność to zdecydowanie powinieneś kupić oryginał .
Nie można oczywiście wykluczyć również usterki BMS.
Zanim kupisz oryginał oraz do prób możesz zrobic sobie próbny pakiecik z równych 4 x 18650 aby sprawdzić czy BMS/Balancer równo ładuje oraz jak jezdzi rower na niezbyt długich dystansach. Ale po takich próbach PRZED ponownym ładowaniem sprawdz stan napiec na każdym ogniwie , w tym na tym próbnym pakieciku czy są względnie równe +/- 50 mV.
Bo musisz obserwować również pozostałe pakiety czy jednak nie są "odstające" .
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Mechano 
szef
młody elektronik


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 29 Paź 2012
Posty: 1337
Skąd: Poznań
Wysłany: Czw 08 Maj, 2014   

Jeżeli berz BMS cela też słaba to nie jego wina.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 08 Maj, 2014   

Mechano napisał/a:
Jeżeli berz BMS cela też słaba to nie jego wina.

A skąd pewność że ten tor BMS go nie zwierał/nadmiernie rozładowywał ?
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
MixhaL 
prezes


Pomógł: 3 razy
Wiek: 43
Dołączył: 22 Maj 2011
Posty: 909
Skąd: Lubelskie
Wysłany: Czw 08 Maj, 2014   

Być możę BMS czerpał napięcei właśnie z tego ogniwa, może długo rower nie był ruszany i rozładował tą sekcję zbyt nisko i teraz jest takie fiku miku.
_________________
Cyklon
BOMBER V1, V2, V3
RAIDEN
 
 
Szymek 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 09 Cze 2013
Posty: 296
Skąd: Klb
Wysłany: Czw 08 Maj, 2014   

Brat ma taki sam rower, tylko ma biegi w torpedzie. na ładowarce ma napisane, że jest do li-jon, ale nie zaglądałem do środka. Ogólnie bateria jest bardzo wydajna prądowo, choć nie znam pojemności.
Może wywalić to ogniwo i jeżdzić na trochę niższym napięciu? Tylko czy tak się da na BMS-ie 10S?
P.S. Uwaga na bagażnik, bo jest kiepsko zaprojektowany i z cienĸościennych rurek aluminiowych. Nie nadaje się do wożenia niczego, oprócz baterii. U brata musiałem spinać trytytkami do siodełka :/
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 08 Maj, 2014   

Szymek napisał/a:
...
Może wywalić to ogniwo i jeżdzić na trochę niższym napięciu? Tylko czy tak się da na BMS-ie 10s:/

Absolutnie NIE bo :
a) Zasilacz 42V
b) BMS 10S
Dużo łatwiej jest zrobić tymczasowy pakiet z 4-5 18650.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
gerrard33 
początkujący


Dołączył: 03 Maj 2014
Posty: 40
Skąd: ciechocinek
Wysłany: Czw 08 Maj, 2014   

Ciężko jest znaleźć 3.7v 8000aH.
Znalazłem w dobrej cenie 3000aH.
Moge połączyć 3 w pakiet 9000aH, nie będzie problemu jeśli ogniwo będzie miało 9000 a pozostałe 8000?
Czy BMS sobie poradzi, zakładając że jest sprawny?

Macie jakieś sprawdzone adresy, gdzie można szukać takich ogniw?
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pią 09 Maj, 2014   

Nie chodzi tylko o pojemność, ale i o Rw. Ogniwa mogą być nawet byle jakiej pojemności i do czasu aż każde z nich będzie dawać z siebie tyle samo Ah (tyle co najsłabsze ogniwo) wsio będzie ok - balancer minimalne różnice wyciągnie.
Ale jak ogniwa różnią się rezystancją - wtedy każde będzie się wyładowywać inaczej (dodatkowa strata pojemności na grzanie) i mimo podobnej fizycznej pojemności balancer nie wyciągnie dużych rozjazdów już po pierwszym ładowaniu. Stąd potrzeba dobierania ogniw takich samych (nie tylko pod kątem pojemności)
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 09 Maj, 2014   

Niestety pewnej odpowiedzi nie ma bo pozostałe pakiety są używane, wiec nie wiadomo w jakim są stanie i nawet zakup nowego 8Ah tego samego typu nie gwarantuje 100 % powodzenia.
Musisz sprawdzic...
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
gerrard33 
początkujący


Dołączył: 03 Maj 2014
Posty: 40
Skąd: ciechocinek
Wysłany: Pią 09 Maj, 2014   

No właśnie.
Trafienie idealnie takiego samego ogniwa będzie nie możliwe.
Kupię kilka mniejszych i łącząc je równolegle w różnych kombinacjach spróbuję znaleźć najbardziej zblizony do starych.

Czy szukać płaskich polimerowych, czy lepiej zwykłych 18650?
Nie bedzie problemu z łączeniem li-ion i poly w jednej baterii, zakładając że "wydajność" będzie podobna?
Może wygodniej wybrać jednak 18650 i systematycznie wymieniać najsłabsze ogniwa poly na 18650, (bo znalazlem następne ogniwo które gorzej trzyma napięcie).
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 09 Maj, 2014   

No to masz dylemat w która stronę docelowo iść.
Pewnie że w teorii i praktyce należy unikać łączeń różnych ogniw.
Na pewno musisz sprawdzic parametry BMS/Balancera no bo ogniwa muszą być jednakowo sterowane, odcinane itp

Aby zdecydowac w którą stronę iść musisz więcej wiedzieć o pozostałych ogniwach. Dlatego całość winna byc naładowana do nominału i rozładowywana np. zarówką i co kilkanaście minut zapisuj wyniki napięć na każdym segmencie. Wtedy będziesz wiedział który segment/ty są gorsze i O ILE. Jesli w trakcie rozładowania prądem kilka A
będą różnice > 50 mV to te słąbsze egz tez pewnie długo nie pożyją i nawet po wymianie
tego uszkodzonego ogniwa musisz okresowo mierzyc całośc.
Ale żeby to zrobić musisz przynajmniej próbnie podłączyć 'równoważny' pakiet w miejsce uszkodzonego. Miejsce na 18650 jest i są łatwiej , powszechniej dostępne i do prób wystarczą ale docelowo logiczniej byłoby uzupelnić poly, pod warunkiem że nie czeka Cię generalna wymiana segmentu po segmencie. Wtedy być może warto budować osobny
docelowy, równy pakiet a nie łatać ten.

Do dalszych prób, przebudowy będzie Ci przydatny/potrzebny zasilacz do ogniw LIPO/LI-ION lub inny zasilacz 4,2 V w którym możesz kontrolować napiecie i prąd.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
gerrard33 
początkujący


Dołączył: 03 Maj 2014
Posty: 40
Skąd: ciechocinek
Wysłany: Pią 09 Maj, 2014   

OK.
Wybieram 18650 - tańsze i łatwo dostępne.
Więc następne pytanie: które i od kogo?

Wiem że to problem na oddzielny temat, ale spośród tych, które byście wybrali?

http://allegro.pl/listing...p?us_id=3632393
http://allegro.pl/listing...p?us_id=1609726
http://allegro.pl/li-ion-...4223267374.html
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group