Bateria Li-Ion 8Ah 36V |
Autor |
Wiadomość |
gerrard33
początkujący
Dołączył: 03 Maj 2014 Posty: 40 Skąd: ciechocinek
|
Wysłany: Nie 04 Maj, 2014 Bateria Li-Ion 8Ah 36V
|
|
|
Witam.
Właśnie stałem się posiadaczem takiego e-bike'a:
Enduro
Używany, za ułamek ceny, ale wszystko działa.
Z ciekawości otworzyłem baterię, żeby zobaczyć jak można ją rozbudować.
Spodziewałem się w środku ogniw 18650, a zastałem co innego.
Czy waszym zdaniem ta bateria może faktycznie mieć 8Ah?
To chyba chińska produkcja?
Spodziewając sie ogniw 18650, planowałem po prostu kilka dołożyć.
A tu zaskoczenie
Czy można ją jakoś rozbudować w przyzwoitej cenie do 10 lub 12Ah?
Mam do niej oryginalny zasilacz (42,5V 2.0A)
Jeszcze nie sprawdzałem max zasięgu na baterii, więc nie znam dokładnie jest stanu.
Przejechalem jedynie pare km na max wspomaganiu i narazie kontrolka naładowania pokazuje full.
http://allegro.pl/woltomi...4141978268.html
Myślę o podłączeniu prostego cyfrowego woltomierza aby widzieć dokładny stan naładowania.
Jednak wszystkie które znalazłem są zasilane 30V.
Można gdzieś dostać tani woltomierz który wytrzyma 42V?
Ewentualnie podłączyć ten na 30V przez rezystor np 3.3kR 2W?
Rower ma prosty panel sterowania z diodowym wskaźnikiem naładowania.
Woltomierz chcę zalożyć na kierownicy.
Czy mogę podpiąć się do zasilania wskaźnika diodowego na tym panelu?
Czy raczej trzeba bezpośrednio do baterii? |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pon 05 Maj, 2014
|
|
|
Ja bym się skupil na pomiarach pojemności aku i ich oceny na ile są równe pakiety.
-Naladowac na full
-Odlaczyc BMS
-Załączyć sztuczne obciążenie np. zarowkami samochodowymi
- mierzyć co kilkanaście min napięcia na celach az do 3V
Woltomierz całego napięcia jest przydatny ale niekonieczny jesli jest wskaznik led.
Na forum szukaj hasla : Pikacz |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
gerrard33
początkujący
Dołączył: 03 Maj 2014 Posty: 40 Skąd: ciechocinek
|
Wysłany: Czw 08 Maj, 2014
|
|
|
Podłączyłem żarówki samochodowe.
Już wiem dlaczego rower był taki tani
Uszkodzone jest jedno ogniwo.
Podłączając przez BMS szybko osiąga 3v i BMS odłącza napięcie.
Bez BMS szybko spada do 0v.
Pozostałe ogniwa są równe.
Jak najtaniej mogę to naprawić?
Czy mam szukać ogniw polimerowych (chyba tylko takie są o tym kształcie)?
Gdzie można kupić ogniwo 3.7v 8000aH (5x100x200mm)?
Znalazłem w Bartimexie na zamówienie i czekam na odpowiedź.
Czy mogę wstawić np. 3 ogniwa 3000aH połączone równolegle?
A może wstawić 4x18650?
Dam radę odlutować je zwykłą lutownicą, czy lepiej szukać profesjonalnej, żeby nie przegrzać ogniwa?
Czy możliwe że to BMS źle balansuje, przez co uszkodził ogniwo? |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 08 Maj, 2014
|
|
|
Jeśli pozostałe ogniwa trzymają pojemność to zdecydowanie powinieneś kupić oryginał .
Nie można oczywiście wykluczyć również usterki BMS.
Zanim kupisz oryginał oraz do prób możesz zrobic sobie próbny pakiecik z równych 4 x 18650 aby sprawdzić czy BMS/Balancer równo ładuje oraz jak jezdzi rower na niezbyt długich dystansach. Ale po takich próbach PRZED ponownym ładowaniem sprawdz stan napiec na każdym ogniwie , w tym na tym próbnym pakieciku czy są względnie równe +/- 50 mV.
Bo musisz obserwować również pozostałe pakiety czy jednak nie są "odstające" . |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
Mechano
szef młody elektronik
Pomógł: 22 razy Dołączył: 29 Paź 2012 Posty: 1337 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Czw 08 Maj, 2014
|
|
|
Jeżeli berz BMS cela też słaba to nie jego wina. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 08 Maj, 2014
|
|
|
Mechano napisał/a: | Jeżeli berz BMS cela też słaba to nie jego wina. |
A skąd pewność że ten tor BMS go nie zwierał/nadmiernie rozładowywał ? |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
MixhaL
prezes
Pomógł: 3 razy Wiek: 43 Dołączył: 22 Maj 2011 Posty: 909 Skąd: Lubelskie
|
Wysłany: Czw 08 Maj, 2014
|
|
|
Być możę BMS czerpał napięcei właśnie z tego ogniwa, może długo rower nie był ruszany i rozładował tą sekcję zbyt nisko i teraz jest takie fiku miku. |
_________________ Cyklon
BOMBER V1, V2, V3
RAIDEN |
|
|
|
|
Szymek
brygadzista
Pomógł: 1 raz Dołączył: 09 Cze 2013 Posty: 296 Skąd: Klb
|
Wysłany: Czw 08 Maj, 2014
|
|
|
Brat ma taki sam rower, tylko ma biegi w torpedzie. na ładowarce ma napisane, że jest do li-jon, ale nie zaglądałem do środka. Ogólnie bateria jest bardzo wydajna prądowo, choć nie znam pojemności.
Może wywalić to ogniwo i jeżdzić na trochę niższym napięciu? Tylko czy tak się da na BMS-ie 10S?
P.S. Uwaga na bagażnik, bo jest kiepsko zaprojektowany i z cienĸościennych rurek aluminiowych. Nie nadaje się do wożenia niczego, oprócz baterii. U brata musiałem spinać trytytkami do siodełka :/ |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 08 Maj, 2014
|
|
|
Szymek napisał/a: | ...
Może wywalić to ogniwo i jeżdzić na trochę niższym napięciu? Tylko czy tak się da na BMS-ie 10s:/ |
Absolutnie NIE bo :
a) Zasilacz 42V
b) BMS 10S
Dużo łatwiej jest zrobić tymczasowy pakiet z 4-5 18650. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
gerrard33
początkujący
Dołączył: 03 Maj 2014 Posty: 40 Skąd: ciechocinek
|
Wysłany: Czw 08 Maj, 2014
|
|
|
Ciężko jest znaleźć 3.7v 8000aH.
Znalazłem w dobrej cenie 3000aH.
Moge połączyć 3 w pakiet 9000aH, nie będzie problemu jeśli ogniwo będzie miało 9000 a pozostałe 8000?
Czy BMS sobie poradzi, zakładając że jest sprawny?
Macie jakieś sprawdzone adresy, gdzie można szukać takich ogniw? |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Pią 09 Maj, 2014
|
|
|
Nie chodzi tylko o pojemność, ale i o Rw. Ogniwa mogą być nawet byle jakiej pojemności i do czasu aż każde z nich będzie dawać z siebie tyle samo Ah (tyle co najsłabsze ogniwo) wsio będzie ok - balancer minimalne różnice wyciągnie.
Ale jak ogniwa różnią się rezystancją - wtedy każde będzie się wyładowywać inaczej (dodatkowa strata pojemności na grzanie) i mimo podobnej fizycznej pojemności balancer nie wyciągnie dużych rozjazdów już po pierwszym ładowaniu. Stąd potrzeba dobierania ogniw takich samych (nie tylko pod kątem pojemności) |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 09 Maj, 2014
|
|
|
Niestety pewnej odpowiedzi nie ma bo pozostałe pakiety są używane, wiec nie wiadomo w jakim są stanie i nawet zakup nowego 8Ah tego samego typu nie gwarantuje 100 % powodzenia.
Musisz sprawdzic... |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
gerrard33
początkujący
Dołączył: 03 Maj 2014 Posty: 40 Skąd: ciechocinek
|
Wysłany: Pią 09 Maj, 2014
|
|
|
No właśnie.
Trafienie idealnie takiego samego ogniwa będzie nie możliwe.
Kupię kilka mniejszych i łącząc je równolegle w różnych kombinacjach spróbuję znaleźć najbardziej zblizony do starych.
Czy szukać płaskich polimerowych, czy lepiej zwykłych 18650?
Nie bedzie problemu z łączeniem li-ion i poly w jednej baterii, zakładając że "wydajność" będzie podobna?
Może wygodniej wybrać jednak 18650 i systematycznie wymieniać najsłabsze ogniwa poly na 18650, (bo znalazlem następne ogniwo które gorzej trzyma napięcie). |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 09 Maj, 2014
|
|
|
No to masz dylemat w która stronę docelowo iść.
Pewnie że w teorii i praktyce należy unikać łączeń różnych ogniw.
Na pewno musisz sprawdzic parametry BMS/Balancera no bo ogniwa muszą być jednakowo sterowane, odcinane itp
Aby zdecydowac w którą stronę iść musisz więcej wiedzieć o pozostałych ogniwach. Dlatego całość winna byc naładowana do nominału i rozładowywana np. zarówką i co kilkanaście minut zapisuj wyniki napięć na każdym segmencie. Wtedy będziesz wiedział który segment/ty są gorsze i O ILE. Jesli w trakcie rozładowania prądem kilka A
będą różnice > 50 mV to te słąbsze egz tez pewnie długo nie pożyją i nawet po wymianie
tego uszkodzonego ogniwa musisz okresowo mierzyc całośc.
Ale żeby to zrobić musisz przynajmniej próbnie podłączyć 'równoważny' pakiet w miejsce uszkodzonego. Miejsce na 18650 jest i są łatwiej , powszechniej dostępne i do prób wystarczą ale docelowo logiczniej byłoby uzupelnić poly, pod warunkiem że nie czeka Cię generalna wymiana segmentu po segmencie. Wtedy być może warto budować osobny
docelowy, równy pakiet a nie łatać ten.
Do dalszych prób, przebudowy będzie Ci przydatny/potrzebny zasilacz do ogniw LIPO/LI-ION lub inny zasilacz 4,2 V w którym możesz kontrolować napiecie i prąd. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
gerrard33
początkujący
Dołączył: 03 Maj 2014 Posty: 40 Skąd: ciechocinek
|
|
|
|
|
|