ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Pakiet z pakietów modelarskich.
Autor Wiadomość
robbo2k 
stażysta


Dołączył: 06 Lis 2009
Posty: 136
Skąd: Sochaczew
Wysłany: Pon 19 Maj, 2014   Pakiet z pakietów modelarskich.

Pojeździłem trochę na dwóch pakietach 3S lipol połączonych szeregowo i stwierdzam jest ok a nawet bardzo ok w stosunku do żelówek. od 25V do 21V dla rozładowania nie ma żadnych problemów, napiecie pod obciązeniem tez nie spada, jak na zelówkach.

Ponieważ mam 4 sztuki takich pakietów to zastanawiam się jak je połączyć,

Wymyśliłem ze najpierw połączę dwie pary równolegle a potem je szeregowo.
Do tego będę je lądował jako 6S wszystkie na raz, bez balansera z kontrola napięcia.
Ewentualnie każdą parę rownoległą osobno jako 3S zależnie od wyników rozjeżdżania się ogniw.

Sprawdziłem ładowanie bez balansera NIC im nie robi, 3 łądowania rozjazd ogniw nie wiekszy niz 0,01 póki co, a raz na jakiś czas je wyrównam balanserem osobnym lub dedykowany łądowaniem dłuższym.

A może najpierw łączyć szeregowo a później równolegle jaka jest praktyka?

Pakiety byłyby 2s2p a ogniwa de facto 6s2p
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Pon 19 Maj, 2014   

połącz najpierw po dwa równolegle a potem te pary szeregowo... Wtedy będziesz miał pakiet 6s2p... Jak połączysz najpierw w szeregi a potem oba zrównoleglisz to przy dużym rozjeździe między pakietami zobaczysz jak prostują się przewody. Druga sprawa że przy dwóch zrównoleglonych szeregach musisz dać dwa monitory na 6s - na każdy szereg 6s1p osobno. Przy pakiecie gdzie będziesz miał 3s2p x 2 możesz zrównoleglić kable balanserów danych pakietów razem i używać pakietu jako 6s1p (w praktyce 6s2p) na jednym monitorze...

Warunek KONIECZNY - przed łączeniem pakiety muszą mieć IDEALNIE równe napięcia między sobą. Li-po to nie zabawki - tu mogą popłynąć prądy i to duuuuuże jak się pomylisz...
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
robbo2k 
stażysta


Dołączył: 06 Lis 2009
Posty: 136
Skąd: Sochaczew
Wysłany: Pon 19 Maj, 2014   

Spoko.... włąsnie 4 raz łądowałem bez balansera pojedynczo pakiety 3S. Na jednym ppojawilo sie 4,22 4,20 4,20. Zasadniczo nie będzie problemu ładować prawdopodobnie
4 pakietów na raz, bez balansera w trybie pilnym. A tylko raz na 3-5 razy dobrze zbalansowac każdy pakiet z osobna.

Jak złoże całość to się zobaczy. I tak za kilka miesięcy na LIfepo4 przejdę ale to tylko zmiana ogniw bez zmian w konstrukcji zasilania.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 19 Maj, 2014   

Jesli eksploatacja pakietu będzie na granicy prądu max i w trakcie poboru dużego pradu spowoduje chwilowy spadek napięcia bliskie V min to i po jeżdzie, aku będzie częściej wykazywał stan rozbalansowany.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Pon 19 Maj, 2014   

Ja to nie rozumiem - jak swojego czasu katowałem ogniwa Samsunga ładowaniem i rozładowaniem naprzemian to zawsze wrzucałem ładowanie z podpiętym balanserem i miałem to naprawdę w pośladkach czy to ładowanie potrwa 10 czy 30 minut dłużej przez balansowanie.
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
el commendante 
początkujący


Wiek: 43
Dołączył: 05 Gru 2014
Posty: 3
Skąd: z domu
Wysłany: Pon 19 Sty, 2015   

podlaczam sie do pytania bo nie do konca kapuje obslugi lipo

mam 4 sztuki zippy 3000mah 5s 18,5V i podlaczylem je w nastepujacy sposob:

-najpierw po 2 sztuki szeregowo, czyli 37V i 3000mah

-potem rownolegle wiec 37V i 6000mah

Kazda cela ma osobny alarm podlaczaony do kabli balancera czyli 4 sztuki monitorow piszcza kiedy cele zejda ponizej 3,6V, staly ton jezeli cela zejdzie ponizej 3,3v


do ladowania rozlaczam wszystko i podlaczam to takiego wynalazku z hobbyking

http://hobbyking.com/hobb...idproduct=31488

wszytstkie pakiety laduja sie jednoczesnie trwa to okolo 4,5 godziny i co ciekawe cele po takim ladowaniu sa sbalansowane 4,2 ewentualnie 4,19V, chcialbym jednak to polaczy aby mniej bawic sie kabelkami i stad mam kilka pytan:

1) czy ten wynalazek hobbyking do ladowania kilku pakietow balansuje rzeczywiscie tak elegancko wszystkie cele ... czy po prostu mam szczescie i wyrowanane pakiety...?

2) planuje nastepujace polaczenie pakietow
najpierw dwie sztuki rownolegle czyli 18,5V i 6000mah razy dwa
potem rownelgle czyli 37v i 6000mah

tak jak pisze na forum najpierw rownolegle potem szeregowo (mimo ze nie wiem dlaczego tak lepiej a nie odwrotnie) :lol:

3) jak w takim wypadku z kablami balancera czy moge je wszytskie cztery podlaczyc rownolegle za pomoca takiego kabla
http://hobbyking.com/hobb...idproduct=27074

czy lepiej jezeli juz mam 4 alarmy (monitory) kazda cela jest monitorowana osobno...?

czy cele polaczone rownolegle kablami balncera sie balansuja, i kiedy w przypadku podlaczenie wszytkiego tzn 4 pakietow do jednego monitora zostanie wyzwolny alarm tzn ponizej 3,6v czy wtedy kiedy pierwsza cela spadnie ponizej 3,6v... czy moze jakas srednia wychodzi :idea: ?

4) a moze polaczenie 2 pakietow z jednego polaczenia rownoleglego (18,5V, 6000mah) za pomoca http://hobbyking.com/hobb...idproduct=27079

stad wyjdzie mi wtedy 2 alarmy na caly pakiet

5) czy moge do ladowania polaczyc wszytkie cele rownolegle tzn rozlaczyc polaczenie szeregowe pomiedzy 18,5V 6000mah i w to miejsce dac polaczenie rownolegle i otrzymam 12000mah 18,5V i takie cos ladowac jednoczesnie, wszystkie kable balancera podlaczone szergowo z 4 pakietow... byloby najmniej kabelkowania

6) czy w punkcie 5 nie robie dokladnie tego co robi ten wynalazek do ladowania kilku pakietow naraz z hobbyking...?

dzieki jezeli ktos zdecyduje sie zejsc na moj niski poziom i sproboje mi odpowiedziec...
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pon 19 Sty, 2015   

Dużo punktów i pytań, a one wszystkie o tym samym :)

Połącz tak akumulatory, żebyś miał tylko 2 połówki po 5s 6Ah każda obsługiwane przez 2 alarmy w sumie.
Czyli każda z połówek akumulatora jest zrównoleglona po złączach zasilajacych oraz balansujacych. Można je zlutować, można użyć tych złączek-rozgałęziaczek, obojętne.

No i wtedy masz tylko 2 zestawy kabelków po jednym na każdą z połówek. Do jazdy spinasz je szeregowo 37V 6Ah, do ładowania rozpinasz i łączysz równolegle 5s 12Ah.

Zwyczajne ładowanie "z przepinaniem". Duużo ludków tak jeździ.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
el commendante 
początkujący


Wiek: 43
Dołączył: 05 Gru 2014
Posty: 3
Skąd: z domu
Wysłany: Pon 19 Sty, 2015   

,, Do jazdy spinasz je szeregowo 37V 6Ah, do ładowania rozpinasz i łączysz równolegle 5s 12Ah.,,


rozumie ze polaczenie szeregowe zastepuje po prostu rownoleglym, tak samo robie z kablami balancera czyli podlaczam te ,,2 połówki po 5s 6Ah,, rownolegle lacze wlasciwie tym samym kablem co same polowki

tylko jak wyglada sprawa z balansowaniem sie cel czy warto czasami zbalasnowac osobno kazdy pakiet...?
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pon 19 Sty, 2015   

Wróżka nie jestem, takie rzeczy wychodzą w praniu (balansowanie).


Pakiety muszą być oczywiście połączone równolegle po złączach głównych oraz złączami balansującymi.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 19 Sty, 2015   

A moja rada jest inna.
Bo jeśli piszesz że "wszystkie pakiety laduja sie jednoczesnie trwa to okolo 4,5 godziny po takim ladowaniu sa sbalansowane 4,2 ewentualnie 4,19V" to jednak te pakiety/cele sie różnią AZ o 300 mV. To jednak jest duzo, jak dla mnie 10 razy za duze różnice.
Zanim zdecydujesz sie połaczyć równolegle dwa pakiety 5S, najpierw dokładnie pomierz osobno te 4 pakiety. I dopiero wtedy dwa najbardziej podobne połącz równolegle.

Rzeczywiste uproszczenie w obsłudze osiagniesz wtedy gdy kupisz zasilacz do lion/lipo 36v czyli mające V max 42 V. Nadto kup BMS 36 V 10S i używaj go na stałe wpięty w pakiet lub tylko zewnętrznie do ładowania.
Czasem możesz celowo nie używać BMS-a wtedy ładując ww. zasilaczem, kontroluj napięcia segmentów podczas takiego ładowania. To Ci da prawdziwą informację na temat rzeczywistych róznic w Twoim połączonym pakiecie.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
raymaxxx 
brygadzista


Pomógł: 6 razy
Wiek: 46
Dołączył: 24 Paź 2014
Posty: 242
Skąd: Wrocław
Wysłany: Wto 14 Kwi, 2015   

Panowie a co sądzicie o tej ładowarce?
http://www.aliexpress.com...2287810909.html

w zasadzie można ładować dowolny pakiet bez rozpinania bo ładowarka ładuje po złączach balansera max 8x6s, dla pakietu 16s3p 15Ah można sobie wyprowadzić 4 wtyki i ładować je na raz, tylko tak się zastanawiam ile to czasu zajmie i zasilacza o jakim prądzie ona wymaga...

Niewątpliwie zaleta to ładowanie każdej celi indywidualnie co gwarantuje naładowanie pakietu do maxa, a przy użyciu alarmów 2x8s i wyłącznika nadprądowego wydaje się o tyle lepsze od zestawu z BMS'em, że jest trochę tańsze niż dedykowana ładowarka+BMS no i nie zawiesi się nic w terenie co zatrzyma nam rower...

Jaka jest wasza opinia? lepiej zainwestować w BMS'a czy w taką ładowarkę?
_________________
jeżdżę na: bananator v1 RWD :D , RH2806D 3,2kW 60V15Ah Lipo 24" 26kg
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 14 Kwi, 2015   

są wady i zalety takiego rozwiązania, ale najpierw upewniłbym się czy można ładować bez rozpinania. Minusy:
-ladowanie po cienkich kablach balansera, 6A to troche duzo na nie
-duzo majstrowania z wtyczkami itp

zalety:
-pomiar pojemnosci
-widzisz co sie dzieje z pakietami
-szybsza? 8x200W??

Zwykla ladowarka + bms przy odpowiednim dobraniu wszystkiego nie wyłączy ci w trakcie jazdy roweru, tylko sterownik sie bedzie wylaczal.
Koszt wygody jest rzeczywiscie troche wyzszy.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Wto 14 Kwi, 2015   

Yhh tyle razy było na forum, nie czytacie :)

NIE WOLNO ładować pakietu "bez rozpinania" ładowarkami Dual, Quad, Octa i bóg wie jakim badziewiem wymyślonym przez chińczyków. Uczcie się na błędach innych. Tyle jest opisów wybuchniętych ładowarek, że powinno to dawać do myślenia,

Chodzi o to, że dzieląc pakiet na połowę między masami połówek występuje różnica potencjałów na poziomie tych 33V. Zwiera się przez masę połączonych ładowarek, obudow, zasilaczy to i jest jedno BUM. Macie po nowiutkiej ładowarce dual itp

Chcecie ładować bez przepinania na doczepach ładowarką modelarską? Kupcie 2 ładowarki OSOBNO, każda na swoim własnym zasilaczu, każda zabezpieczona przed dotknięciem siebie wzajemnie i dopiero wtedy ma szansę to zadziałać.
Ale jak sobie wykalkulujecie 2 ładowarki, 2 zasilacze, alarmy, waszą pracę, wasz czas, dodacie ryzyko awariii takiej góry sprzętu, to się zwyczajnie nie opłaca bawić w takie rzeczy. Kupujecie 1 BMS i 1 ładowarkę i macie problem z głowy.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 14 Kwi, 2015   

tas napisał/a:
Zwiera się przez masę połączonych ładowarek, obudow, zasilaczy to i jest jedno BUM. Macie po nowiutkiej ładowarce dual itp

Moja nie wybuchła :mrgreen:

Ale zgadzam się, nie wolno bez przepinania - jednak kolega wyraźnie powiedział że można(może od sprzedawcy taką złą informacje dostał..). Ogólnie może istnieje taka ładowarka kompletnie oddzielna ale zazwyczaj nie robi sie takich z powodu dużo wyższych kosztów.
Ostatnio zmieniony przez atomek1000 Wto 14 Kwi, 2015, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Wto 14 Kwi, 2015   

Taa, a pozostałe 10 które naprawiałem forumowiczom już tak,
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group