ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
E-biker.pl zestawy do konwersji rowerów elektrycznych

Poprzedni temat «» Następny temat
Bateria 16s3p 15Ah LiPo (60V) - Budowa, ładowanie
Autor Wiadomość
JerzyZ 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 5 razy
Dołączył: 16 Lip 2010
Posty: 788
Skąd: Warszawa - Ursynów
Wysłany: Sob 28 Lut, 2015   

Przed połączeniem na chwilę można włączyć amperomierz - nie zaszkodzi, a uspokoi co do wartości prądu wyrównawczego.
 
 
AdamM 
młodzik


Dołączył: 08 Kwi 2014
Posty: 80
Skąd: Chorzów/Częstochowa
Wysłany: Pią 13 Mar, 2015   

Poczytałem trochę o budowie baterii, BMSach i wydawało mi się że wiem co robię. Wygląda jednak na to że przyjdzie mi się uczyć na błędach. Upaliłem styki w dwóch gniazdach i szczerze powiedziawszy nie bardzo rozumiem dlaczego. Z kabelkami i lutownicą za wiele wspólnego nie mam, to też wrzucam fotki do krytycznej oceny mojego dzieła.

Buduję baterię 12s3p. Założenie było takie że chciałem móc odłączać sobie akumulatory dlatego polutowałem sobie takie kabelki do jej spinania:



Z lutowania kabla do BMSa nie jestem zbyt dumny ale od czegoś trzeba zacząć:



Zrobiłem to już jakiś czas temu i tak sobie kabelki leżały aż dziś się wziąłem za sprzątanie... a że wszystko jest lepsze od sprzątania to postanowiłem sobie to spiąć i zobaczyć jak to będzie wyglądało. Zacząłem od grubych kabli:



Pomierzyłem sobie napięcia. Wszystko normalnie i zabrałem się za podpinanie złącz balansera. Na tę okazję miałem polutowane takie kabelki:



Z jednej strony te gniazda a z drugiej strony wtyczka do balansera (która nie była oczywiście wpięta w BMS podczas podpinania).



Spiąłem najpierw trzy złącza balansera po prawej i trzy złącza po lewej i zabrałem się do spinania tego zaznaczonego w czerwonym kółku:



Błysnęło upaliło styki i tyle. Obejrzałem jeszcze raz połączenia ale w sumie wszystko wyglądało OK. Uznałem że może to dlatego że nie powinienem łączyć tak lewych pakietów z prawymi poprzez jedną wtyczkę. Odpiąłem te po lewej i znowu spróbowałem, z kolejnym gniazdem:



Oczywiście efekt był ten sam i upaliłem wtyki w kolejnym gnieździe. Powiedzcie mi proszę co właściwie zrobiłem nie tak? Wydaje mi się że połączyłem to zgodnie z założeniem... ale gdyby tak było to by działało. Także gdzie popełniłem błąd?
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6168
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pią 13 Mar, 2015   

Błąd jest tylko jeden i to pewny. Akumulatory z upalonymi złączami są inaczej podłączone po balancerze, a inaczej po złączach głównych :)

Widać nawet na zdjęciu błąd w lutowaniu i podłączyłeś 4 akumulator od prawej do sekcji z pierwszymi 3 akumulatorami po prawej i zwarcie.

Po prostu za dużo kabli, złączek, rozgałęziaczy niestety i powstał mały zamot :P Jeśli zaczynasz i masz od lewej główny minus GND akumulatora to łącz od minusa i od lewej też złącza balancera, a Ty masz od lewej minus główny i od lewej plus balancerów i tak się dało tylko 3 aku złączyć. Dołączenie kolejnej sekcji 4s3p i wydymiło.

Pamiętaj, że nie odłącza się baterii od BMSa, wiec dobrze zabezpiecz wszystkie złączki przed przypadkowym rozłączeniem.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
AdamM 
młodzik


Dołączył: 08 Kwi 2014
Posty: 80
Skąd: Chorzów/Częstochowa
Wysłany: Pon 16 Mar, 2015   

Dzięki. Rozrysowałem sobie i wszystko jasne. Z baterią nie można na szybko bo straty są pewne...
_________________
KTM Electric Flite - wciąż w budowie
 
 
piotrrs11 
brygadzista



Pomógł: 3 razy
Wiek: 25
Dołączył: 28 Mar 2014
Posty: 268
Skąd: Sulejów/Wrocław
Wysłany: Czw 19 Mar, 2015   

Ktoś wie jak wygląda kwestia rozbudowy aku o dajmy na to kolejne 5Ah ?
Teoretycznie wiadomo że nie powinno się mieszać różnych partii, ale zakładając że zwiększamy pojemność stosunkowo nowych aku (10-20) cykli to bms chyba powinien dać sobie jeszcze radę ?
_________________
some random strrrr
 
 
bloodyopel 
szef
Krystian


Pomógł: 23 razy
Wiek: 28
Dołączył: 02 Sty 2012
Posty: 1175
Skąd: Słupca k.Konina
Wysłany: Czw 19 Mar, 2015   

Pytanie jak chcesz zwiększać, bo jeśli chodzi o tylko dołożenie pojemności to dodasz aku równolegle do poszczególnych eSów a wtedy BMS nie ma z nimi nic wspólnego... Chyba że chcesz przekonfigurować całą baterię aby nowe aku tworzyły nowe eS, wtedy myślisz o tym czy BMS da radę ;)
_________________
Obecny e-bike: LIMBER BIG BOY
 
 
piotrrs11 
brygadzista



Pomógł: 3 razy
Wiek: 25
Dołączył: 28 Mar 2014
Posty: 268
Skąd: Sulejów/Wrocław
Wysłany: Czw 19 Mar, 2015   

To oczywiste, jakoś się nie zastanowiłem :D
Więc w zasadzie nie powinno to stanowić żadnego problemu ?
_________________
some random strrrr
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1897
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 19 Mar, 2015   

nie powinno, tylko do każdej eski dołóż tyle samo :wink:
 
 
piotrrs11 
brygadzista



Pomógł: 3 razy
Wiek: 25
Dołączył: 28 Mar 2014
Posty: 268
Skąd: Sulejów/Wrocław
Wysłany: Pią 03 Kwi, 2015   

Pytanie o dopuszczalne rozjazdy segmentów - czy różnica rzędu 0.4V to nie za dużo przy "dość" nowym akumulatorze?
Dziś pierwszy raz wyjeździłem baterię do odcięcia i 15 segmentów ma 3.5-3.6V a najsłabszy, który spowodował odcięcie 3.1V.
Podejrzałem połączenia w newralgicznym miejscu i nie wygląda aby cokolwiek się odlutowało.
_________________
some random strrrr
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 70 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3229
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 03 Kwi, 2015   

Dla mnie to zbyt duza roznica na nowych aku. Ale i niezbyt rozsądna eksplotacja do mininimum naoiecia. Bez KONIECZNOSCI tak bym nie robil.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6168
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pią 03 Kwi, 2015   

3.5V czy może 3.45 albo mniej? Bo między 3.4V a 3.1V cele nie mają prawie żadnej pojemności.
Ogólnie przy rozładowanych celach rozjazdy są normalne i oczywiste, ale 0,45V to faktycznie coś sporo.

Naładuj akumulator i jak się wyłączy ładowarka to zmierz napięcie na tej celi i na reszcie:
- Jeśli ta cela będzie mieć z kolei więcej niż reszta - to wróży defekt akumulatora (a konkretnie tej sekcji).
- Jeśli będzie mieć tyle samo co reszta to rozjazd prawdopodobnie nic nie znaczy i jest naturalną konsekwencją np 100mAh różnicy w pojemności tej sekcji.
- Jeśli będzie mieć mniejsze napięcie - znaczy, że cela jest nie doładowana i można to zrobić ręcznie.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
kaammiill84 
początkujący


Wiek: 35
Dołączył: 28 Sie 2015
Posty: 2
Skąd: Pozanń
Wysłany: Pon 31 Sie, 2015   

Witam,

Przeczytałem ... bardzo fajnie i obrazowo to wygląda. Jednak jestem zielony - nigdy w życiu nie lutowałem, a chce złożyć taką baterię. Czy mógłbyś w następnej części szczegółowo pokazać jak zlutować kabelki balansujące? I skąd wiedzieć który z kabelkow jest ostatni a który pierwszy tak aby wiedziec jak polaczyc ?

Druga sprawa to jak ładować taka baterię? Czy mółbyś w oparciu o jakąś z ładowarek pokazać co i jak?

I ostatnie pytanie: Cz aby zrobić taką baterię 48v 20 ah wystarczy polączyć równolegle 4 pakiety? i JAk to pózniej połaćżyć szeregowo?A w końcu do BMS? Czy masz jakiś schemat?
_________________
Kamil
 
 
Freerider 
kierownik


Pomógł: 3 razy
Wiek: 22
Dołączył: 29 Lis 2014
Posty: 320
Skąd: Królików
Wysłany: Pon 31 Sie, 2015   

http://ebike.nexun.pl/lipo-jak-zbudowac-baterie/ ;)
 
 
sucharek 
młodzik


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 01 Cze 2017
Posty: 86
Skąd: Polska
Wysłany: Sob 28 Kwi, 2018   

tas napisał/a:
Pamiętaj, że nie odłącza się baterii od BMSa

Przepraszam ale nie bardzo tego rozumiem ,czy są związane z tym jakieś zagrożenia.
Czy są jakieś zasady jeśli wyniknie potrzeba odłączenia.
 
 
Dzinkss 
początkujący


Dołączył: 04 Lis 2018
Posty: 8
Skąd: War-Maz
Wysłany: Śro 07 Lis, 2018   

Witam
Mam problem ze swoją baterią i nie jestem pewien jak go rozwiązać, a wynika on z tego ze jej wstępne lutowanie było zrobione dobre pół roku temu. Wyglada to tak:

Pierwszy pakiet niestety zwarlem wczesniej przy odcinaniu kostki balansującej. Otwierałem go jak i lutowalem przewody balansujące które wyciągnąłem odruchowo podczas zwarcia.
Te dwa pakiety również były połączone (juz po zwarciu) rownolegle głównymi przewodami, aktualnie są rozłączone i przygotowane pod ładowarkę procesorową.
Napięcia tych baterii wyglądają tak:
Pierwsza od prawej:
Cela 1: 3,8V
2: 3,8V
3: 0,2V aktualnie, dwa dni temu było 0,12V czyli tj. ruszyła
4: 3,8V
Czyli Pakiet aktualnie ok ~11,60v i wzrasta o wartość 3 celi
Drugi pakiet ten po lewej:
Cela 1: 3,2V
2: 3,17V
3: 3,17V
4: 3,19V
Czyli Pakiet 12,73V
I teraz problem jak z nimi postępować, w jaki sposób je ładować.
Co z tymi 10szt w słupku. Też mogły sie wyładować, zwarcia tam żadnego nie było tylko połączone rownolegle jak na zdjęciu. Bms to ogarnie, a te 2szt ładowarka podciągnąć. Mam tylko taka nadzieje ze nie będę musiał słupka rozlutowywać?
Ostatnio zmieniony przez Dzinkss Śro 07 Lis, 2018, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Batteryguru baterie do rowerów elektrycznych

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group