|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Problem z akumulatorem Ni-MH 24V Sanyo Enacle |
Autor |
Wiadomość |
markm`
początkujący
Dołączył: 29 Maj 2014 Posty: 4 Skąd: Biłgoraj
|
Wysłany: Czw 29 Maj, 2014 Problem z akumulatorem Ni-MH 24V Sanyo Enacle
|
|
|
Witam, na początek. Zakupiłem rowerek Sanyo Enacle z napędem 250W w przednik kole, ze wspomaganiem pedałowania. ZdjęcieNa początku wspomaganie działało ok, aż do czasu tej wiosny. PO naładowaniu aku do 25,5V w stanie jałowym wkładam do rowerka, a tam wskaźnik, że bateria całkowicie rozładowana i nie uruchamia wspomagania. Bateria czteropinowa BATERIA Dwa piny robocze, prądowe na (+) zabudowany bezpiecznik topikowy i termik między poszczególnymi ogniwami baterii. pozostałe dwa piny to (-) są połączone z plusem poprzez jakieś pastylki w kolorze czarnym przyklejone do jednego z ogniw pakietu. Nie wiem co to dokładnie jest i jak działa, sądząc po lokalizacji to jakieś termiki czy coś. Opisuje dokładnie gdyż, chciałem wymienić pakiet aku na aku 2x12V szeregowo żelowe, gdyż myślałem, że żywot moich aku dobiegł końca i nie da się już ich naładować. Zrobiłem test. Podłączyłem prostownik 24V do pakietu aku (podbiłem napięcie do 30V) i podłączyłem zestaw do rowerka. Nic to nie dało. Dalej kontrolel na kierownicy mruga że aku wyładowane (światła działają, a silnika kontroler nie załącza) Kontrorel
Straciłem nadzieję, że po wymienie aku na nowe żelowe silniczek zacznie pracować. Proszę o pomoc, sugestie co może być uszkodzone w elementach ochronnych baterii bądź w sterowniku rowerka. Może te pastylki czarne w baterii a może kontroler baterii? Nadmienię, że po podłączeniu tylko plusa i minusa roboczego do rowerka (pozostając dwa piny wolne) nic się nie dzieje. nie uruchamia się sterownik przy kierownicy. Po zmostkowaniu minusów w złączu w rowerze kontroler przy kierownicy uruchamia się, ale migają dwie diody baterii (druga i trzecia) sygnalizując błąd. Po zmostkowaniu minusów roboczego i pierwszego kontrolnego w rowerku sterownik uruchamia się ale sygnalizuje błąd (migają kontrolki 2 i 3 na panelu przy kierownicy) Z tego wynika że nie da się bez przeróbki podłączyć + i - z Aku do rowerka bo nie będzie działać bez sygnału z kontrolera z baterii, który mogę przełożyć aby poprawnie działało (jeśli jest sprawny) Na jakiej zasadzie rowerek sprawdza kondycję (stan naładowania) baterii. Napięciowo chyba nie, bo podbiciu napięcia prostownikiem do 30V też wspomaganie nie ruszyło. Zadawajcie pytania, mogę wstawić zdjęcia aby objaśnić sprawę.
Proszę o pomoc |
|
|
|
|
markm`
początkujący
Dołączył: 29 Maj 2014 Posty: 4 Skąd: Biłgoraj
|
Wysłany: Pią 30 Maj, 2014
|
|
|
Może ktoś podpowie jak rozwiązać problem, może jakieś sugestie. Zawsze to jakiś pomysł wpadnie. Nie wiem czy da się uruchomić rowerek z innego akumulatora żelowego. Mam zamysł zakupu pakietu, ale nie wiem czy wydatek nie pójdzie na marne. Śmiało piszcie co wam się nasuwa na myśl.
P.S. Przepraszam, że piszę post pod postem, ale obejrzało go ponad 40 osób, a ani jedna nie odpowiedziała... |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Pią 30 Maj, 2014
|
|
|
Te czarne pastylki to najprawdopodobniej termistory informujące o temp. baterii i zmieniając aku na inne trzeba je przełożyć. Podłącz żarówkę 24V lub dwie 12V szeregowo do aku (takie np. 60W) i zmierz napięcie, czy zbytnio nie siada. Mogła też dostać się jakaś wilgoć do elektroniki i zeżarło jakąś ścieżkę informującą o napięciu aku. |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Pią 30 Maj, 2014
|
|
|
Skoro zaglądałeś kolego do aku to czemu nie dasz zdjęcia, może by pomogło. Te czarne coś to mogą być termiki albo bezpieczniki polimerowe. Miałem przypadek podobny z tym, że wskaźnik pokazywał pełne naładowanie a silnik nie ruszał. Okazało się, że nie kontaktował bezpiecznik i był spadek napięcia pod obciążeniem. Może spróbujesz obciążyć aku żarówkami albo czymś żeby sprawdzić co jak jest obciążenie. Najlepiej wtedy sprawdzić napięcie. Wiadomo co to za silnik? Bldc, dc? Sterownik jest na kierownicy czy w silniku? Ile kabli wychodzi z silnika? |
|
|
|
|
markm`
początkujący
Dołączył: 29 Maj 2014 Posty: 4 Skąd: Biłgoraj
|
Wysłany: Nie 01 Cze, 2014
|
|
|
Dzięki wielkie koledzy za rady. Sprawdziłem napięcie na naładowanym aku pod obciążeniem Z 26V pod obciążeniem 120W (dwie żarówki 12V,60Wszeregowo) spadło do 14,6V (wydał coś około 3,7A) pod obciążeniem 60W (jedna żarówka 12V, 60W napięcie spadło do 11V 4,7A zmierzone) Czyli prosty wniosek. Aku na złom. Rozważam zakup Aku żelowych 2x(12V/18Ah) Dodatkowo zrobiłem test z dwoma sprawnymi akumulatorami kwasowymi 70AH 12V w szeregu. Podpiąłem w miejsce fabrycznego aku z rowerka i panel na kierownicy nadal pokazuje, że akumulator wyładowany i nie uruchamia silnika. Czyli coś jest nie tak z sterownikiem lub kontrolą baterii. Podaje linka do galerii ze zdjęciami TUTAJ Rozważam zakup sterownika w zestawie z manetką z allegro. Np coś takiego Po podpięciu Voltomierza do mojego silnika (trzy przewody prądowe i 5 przewodów sygnałowych) w momencie poruszania kołem indukowało się napięcie przemienne między każdą parą uzwojeń. Chyba jest to silnik BLDC, ale skoro prądu stałego to dlaczego generował przemienne napięcie gdy działał jako prądnica? Doradźcie mi Proszę jak uruchomić rowerek z tym silnikiem (nadmienię, że do końca był sprawny) Czy coś pominąć z przewodów sygnałowych i pozostawić wspomaganie jazdy na czujniku momentu w suporcie, czy dokonać jakiejś przeróbki, dokupić sterownik z manetką i wspomagać się za jej pomocą w czasie jazdy. Nie zależy mi na innych funkcjach, min: ładowanie aku w czasie hamowania, czy po przekroczeniu danej prędkości, zmiany trybu (siły) wspomagania elektrycznego, oświetlenia z aku czy wskaźnika naładowania baterii (wstawię voltomierz i będę wiedział) Jedno jest ważne aby wspomagał jazdę, bo zdaje sobie sprawę, że 250W nie uciągnie roweru z rowerzystą samodzielnie. |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Nie 01 Cze, 2014
|
|
|
250W uciągnie rower z rowerzystą samodzielnie, nie bój żaby. Ten storownik co zalinkowałeś będzie działać. Silnik wygląda na BLDC czujnikowy. Wychodzi standardowo 3 grube i 5 cienkich przewodów. W tym sterowniku mogło się uszkodzić cokolwiek a sprawdzenie raczej jest nierealne bo zalany jest. Te czarne coś w akumulatorze to termistory, którymi ładowarka mierzy temperaturę aku. Silnik BLDC jest prądu stałego ale ma komutację elektroniczną i jak będzie pracował jako prądnica to się tak zachowa. Przepraszam za chaos. |
|
|
|
|
markm`
początkujący
Dołączył: 29 Maj 2014 Posty: 4 Skąd: Biłgoraj
|
Wysłany: Pon 02 Cze, 2014
|
|
|
Dzięki kolego. Poczytałem wczoraj trochę na forum o tych silnikach. Zauważyłem jeszcze gdy poprawnie działał trykanie podczas wspomagania (silnik nie chodził płynne tylko czuć było przerywanie, może jeszcze któryś z 3 czujników halotronowych jest uszkodzony. Tym zajmę się poźniej, a postaram się zdiagnozować dziś. Co do sterownika to jest on zalany miękkim żelem, łatwo go można wyskrobać i mieć dostęp do podzespołów. Dziś to zrobię i cyknę foty sterownika. Będę miał pytanie do was, co najczęściej się uszkadza w sterowniku? |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Śro 04 Cze, 2014
|
|
|
Ten żel w sterowniku to najczęściej zalewa silikonowa. W usuwaniu pomaga benzyna ekstrakcyjna, częściowo rozpuszcza/zmiękcza. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|