ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Ku przestrodze...
Autor Wiadomość
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pon 02 Cze, 2014   Ku przestrodze...

Ku przestrodze.
W miniony weekend w mojej okolicy wydarzył się wypadek, w którym poszkodowanym został jeden z e-bajkerów.

Bezpośrednią przyczyną wypadku była brawura, brak należytej uwagi i nadmierna prędkość w okolicy maksymalnej.
Pośrednią przyczyną wypadku był słaby stan techniczny ebajka, który utrudnił wyjście z niebezpiecznej sytuacji oraz brak jakichkolwiek, nawet podstawowych zabezpieczeń ciała.

Bajker chciał wyprzedzić jadący wolniej samochód, nie zauważył, że ten zwolnił bo przygotowywał się do skrętu w lewo. Bajker nie zdążył wyhamować i uderzył w przód skręcającego samochodu przy dużej prędkości. Ma obrażenia głowy, otwarte złamania kończyn, urazy wewnętrzne, przebywa w szpitalu.

Chwila szaleństwa czy braku uwagi i koniec miłej bajki, za to początek tej smutnej i gorzkiej.

Przerobiony rower dysponował dużą prędkością maksymalną, ale był konstrukcją starą na stalowej ramie, bez amortyzatorów, na wąskich oponach, na słabych hamulcach szczękowych. Nie miał szans uniknąć zderzenia mimo niewątpliwych szczerych chęci kierującego.

Pamiętaj:
- Śpiesz się powoli, szkoda zdrowia
- Przerabiaj rower o dobrych parametrach i pełnej sprawności. Stary rower nie daje Ci bezpieczeństwa takiego, jak nowsze konstrukcje.
- Amortyzator przedni, szeroki kapeć, prawidłowy bieżnik opony - są ważne
- Jeśli masz szybki rower - zadbaj o drogę hamowania. Czasem inwestycja w hamulce tarczowe da Ci te 10m w drodze hamowania mniej, a których będziesz potrzebować na wagę zdrowia lub życia.
- Używaj minimalnych zabezpieczeń ciała - kasku i rękawiczek. Obyś nigdy ich nie potrzebował.
- Dbaj o stan techniczny - zarówno mechaniczny jak i elektryczny.

To chyba tyle :wink:
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
Ostatnio zmieniony przez tas Sob 09 Sie, 2014, w całości zmieniany 5 razy  
 
 
lkuc18 
kierownik


Dołączył: 10 Gru 2013
Posty: 314
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 02 Cze, 2014   

Dobrze prawisz. Mi ostatnio kabelki manetki się gdzieś rozłączyły podczas jazdy i sterownik dawał full mocy... Na szczęście udało mi się wskoczyć na trawnik (krawężnik był dosyć wysoki) i zeszkoczyć z roweru który za kilka metrów się przewrócił i tylko koło się obracało w powietrzu.

Bezpieczeństwo to podstawa, bez zabezpieczeń może być kiepsko...
 
 
JeromeBaldino 
młodzik
JeromeBaldino



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 10 Kwi 2014
Posty: 73
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 02 Cze, 2014   

I chyba najważniejsze - jadąc po jezdni obok innych pojazdów MYŚL i dbaj o swoje bezpieczeństwo. Tego nie zastąpi chyba żadne zabezpieczenie. To lata jeżdżenia motocyklem obok aut skłoniły mnie do przeniesienia się na (elektryczne) ścieżki rowerowe.

Znasz może szczegóły wypadku, na przykład czy ebiker nie miał nieprzyjemności z powodu pojazdu którym się poruszał? Przekaż od forum życzenia powrotu do zdrowia!
 
 
Eryk1000 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 40
Dołączył: 22 Lis 2013
Posty: 1119
Skąd: Wadowice
Wysłany: Pon 02 Cze, 2014   

To przykra historia, ale fakt, mocny silnik który rozwija spore prędkości bardzo kusi. Dlatego na pierwszym miejscu powinna być rozwaga i myśl że większość kierowców nawet przez myśl nie przychodzi że taki rowerzysta jest w stanie jechać pod górkę 50km/h. Nie mówiąc już o terenie poziomym. Sam tego doświadczyłem, już kilku kierowców przejechało mi przez pas skręcając w lewo a ja jechałem prosto. Potem to tylko same problemy.... Jak już radować i szaleć to tylko w terenie tak żeby komuś i sobie nie zrobić krzywdy. Kolizja z stalowymi 4 kółkami jest dla nas bez szans.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pon 02 Cze, 2014   

Z informacji jakimi dysponuję - ebajk nie był powodem dodatkowych kłopotów prawnych. Ale to jest sprawa świeża i poszkodowany musi najpierw dojść do siebie by cała oficjalna maszyna rozpoczęła swój bieg.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
nanab 
kierownik
Elektronik


Pomógł: 5 razy
Wiek: 32
Dołączył: 26 Lip 2011
Posty: 351
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Wto 03 Cze, 2014   

Niestety żadne zabezpieczenia nie uchronią niektórych przed ich własną głupotą. I niestety przez takich ludzi mamy te głupie ograniczenia mocy i max prędkości, bo państwo musi myśleć za obywateli którzy nie są do tego zdolni.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Wto 03 Cze, 2014   

Co ma do tego napęd elektryczny? Na zwykłym rowerze też można osiągnąć duże prędkości. Myślenie, to podstawa. Przewidywanie sytuacji na drodze też. Czy to rowerzysta, czy kierowca samochodu. Życzę koledze szybkiego powrotu do zdrowia.
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Wto 03 Cze, 2014   

Dokładnie - na drodze trzeba WŁĄCZYĆ MYŚLENIE!! To że ktoś wsiada na rower czy za kierownicę i jest geniuszem potocznie mówiąc - "Prawego pedału" czyli rozpędza się do nie wiadomo ilu km/h to nie znaczy że umie jeździć... Umie jeździć ten co tą prędkość przeniesie przez zakręt bo będzie wiedział jak! Do tej pory pamiętam jak mój poprzedni pracodawca który za młodu ścigał się w rajdach ( lata ok. 1973 do 86 chyba) mówił mi jedno - "Rozpędzić się zawsze zdążysz, umiej przenieść prędkość przez zakręt a najważniejsze - umiej się zatrzymać..." Pamiętam jedno - na czym oszczędzał w samochodzie to oszczędzał - ale hamulce zawsze miał markowe - nigdy nie wsadził nie wiadomo czego - przeważnie poniżej tarcz Brembo i klocków Ate lub Ferrodo nie schodził....
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Wto 03 Cze, 2014   

Koledzy, nie dyskutujmy nad rozlanym mlekiem i nie adorujmy wzajemnych opinii, części sytuacji unikniecie, części nie da się uniknąć. Jednak na to, co mamy wpływ - powinniśmy wpływać.
Rozwaga w użytkowaniu pojazdu, rozsądek podczas przeróbek, dbanie o bezpieczeństwo własne i innych oraz nacisk na wzorowy stan techniczny ebajka. To są wnioski do wyciągnięcia z całej tej historii.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
radwan 
młodzik


Wiek: 43
Dołączył: 28 Wrz 2012
Posty: 72
Skąd: Polska
Wysłany: Wto 03 Cze, 2014   

Myślę, że każdemu z nas taka sytuacja może się przydarzyć.
Nie wszystkie zdarzenia na drodze zależą tylko do nas. Nie mamy wpływu na to jak zachowują się inni uczestnicy drogi.
Stan techniczny roweru , hamulce , kask itd wszystko to ogranicza ryzyko takich zdarzeń i skutków ,ale ich nie eliminuje.
Oby kolega szybko wrócił do zdrowia.
 
 
Adamo 
brygadzista



Pomógł: 1 raz
Wiek: 49
Dołączył: 02 Cze 2014
Posty: 204
Skąd: podlaskie
Wysłany: Wto 03 Cze, 2014   

Dokładnie taką sytuację miałem w młodości tyle tylko że jechałem simsonem a i bez obrażeń się obyło tylko w tłumik strzała dostałem jeśli mnie pamięć nie myli.
Do opisów dodał bym aby spuścić ciśnienie a gorącą głowę ochłodzić a będzie bezpieczniej.
A i ja z moto na rower się przesiadłem :grin:
_________________
Co siejesz to zbierasz.
 
 
beazee 
młodzik
ev bullitt


Pomógł: 5 razy
Wiek: 43
Dołączył: 13 Lut 2014
Posty: 95
Skąd: Irlandia
Wysłany: Wto 03 Cze, 2014   

zeeltom napisał/a:
Co ma do tego napęd elektryczny?

Ułatwia osiągnięcie wyższych prędkości przy mniejszym wysiłku stawiając e-rowerzystę w gronie prowadzących skuter/motocykl. Otwiera przed nim cały zestaw nowych sytuacji, w których jako rowerzysta (powolniak), by się nie znalazł.

Łatwiej jest odkręcić manetkę by cieszyć się pełną mocą jaką daje silnik. Problem powstaje gdy kierowcy nie mają powodu spodziewać się, że rowerzysta (!) zacznie ich wyprzedzać po lewej przy prędkości powyżej 40 km/h.

Wyższa moc (ponad to co sam "wypedałujesz") kusi i wymaga znacznie większej rozwagi.

* Moja do tej pory jedyna kraksa na cargo-bike'u spowodowana była "niedostosowaniem prędkości do warunków terenowych", jeszcze zanim założyłem silnik. Na pusto, wszedłem ze zbyt dużą prędkością (38 km/h) w rondo, kierując się na trzeci zjazd, pochylenie, cisnę, uślizg przedniego koła na mokrej nawierzchni i gleba, zjechane kolano i bok roweru. Rondo zakorkowane. "Jak się nie wywrócisz to się nie nauczysz" - proces wpisany w poznawanie zachowania nowego sprzętu. Teraz na ronda wjeżdzam jak dziadek.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Śro 04 Cze, 2014   

I sam widzisz, że trzeba myśleć i przewidywać. Mokra nawierzchnia, a ty jak rakieta wpadasz na rondo? :D
I druga sprawa: który kierowca skręca w lewo przy prędkości ponad 40 km/h? Mnie zawsze uczono, że przy skręcie w lewo należy się upewnić, czy sami nie jesteśmy wyprzedzani, zanim wykona się ten manewr i należy zjechać do środka drogi, lub jej lewej krawędzi na drodze jednokierunkowej. Inna sprawa, dość typowa i nagminna, to błąd robiony przez wielu kierowców, którzy zamiar skrętu powinni sygnalizować kierunkowskazami przed skrętem, a nie w momencie skrętu. Sam wielokrotnie naciąłem się na takich kierowców, którzy kierunki włączają dopiero, jak zapali się zielone światło do jazdy w przód, a maja zamiar skręcić na skrzyżowaniu.
To że rower jest elektryczny nie zmienia tych faktów.
 
 
mmoto 
prezes
mmoto


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 13 Sty 2010
Posty: 801
Skąd: Szczecin
Wysłany: Czw 05 Cze, 2014   

beazee napisał/a:

Wyższa moc (ponad to co sam "wypedałujesz") kusi i wymaga znacznie większej rozwagi.

Racja sam jestem stary, a na elektryku zachowuję się nieodpowiednio, wciskam się między auta w korku na pełnej prędkości i takie tam...
 
 
seba870 
początkujący


Dołączył: 29 Maj 2014
Posty: 9
Skąd: Marki
Wysłany: Czw 05 Cze, 2014   

Ja dopiero po zamontowaniu silnika (może to nie jakiś demon bo 250W) zobaczyłem, że mam słabe hamulce. Wcześniej na rekreacyjną jazdę 15km/h mi wystarczały a teraz jak śmigam po 25km/h i rozpędzam się dwa razy szybciej to zaczyna się robić niebezpiecznie nawet na ścieżkach rowerowych. Muszę się zabrać za swoje hamulce bo opis roweru z początkowego postu to jakby mój tylko wolniejszy trochę. Zdrowia dla kolegi życzę.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group