ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Zabezpieczenie termiczne silnika.
Autor Wiadomość
ElSor 
młodzik
latarkoholik



Wiek: 42
Dołączył: 21 Cze 2014
Posty: 61
Skąd: Ozimek
Wysłany: Pon 23 Cze, 2014   

zeeltom napisał/a:
W szereg z PR-kiem dioda.
Jeśli manetka ma >1kOhm, to niewiele zobaczysz na tej diodzie. Zwykła dioda 5mm potrzebuje z 5mA, żeby świecić w miarę przyzwoicie.
_________________
Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony przez ElSor Pon 23 Cze, 2014, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pon 23 Cze, 2014   

Zależy od diody. Miałem takie, które ładnie świeciły przy 1 mA prądu ;)
 
 
ElSor 
młodzik
latarkoholik



Wiek: 42
Dołączył: 21 Cze 2014
Posty: 61
Skąd: Ozimek
Wysłany: Pon 23 Cze, 2014   

zeeltom napisał/a:
Zależy od diody.
No tak - PowerLedy nawet przy 0,2mA dają tyle światła, że można w nocy po domu buszować ale zwykły zjadacz chleba kupi pierwszą lepszą w sklepie i będzie lipa.
_________________
Pozdrawiam
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pon 23 Cze, 2014   

Dysponujemy tu napięciem 5V i powinno to wystarczyć do zaświecenia czerwonej diody nawet przy prądzie 1 mA. Nie ma co dyskutować póki co. Zaraz pojadę do sklepu i kupię parę różnych ledów, podepnę do manetki i 5V i konkretnie sprawdzę jak świecą.
 
 
ElSor 
młodzik
latarkoholik



Wiek: 42
Dołączył: 21 Cze 2014
Posty: 61
Skąd: Ozimek
Wysłany: Pon 23 Cze, 2014   

zeeltom napisał/a:
Nie ma co dyskutować póki co.
Ja edytowałem post o rezystancji manetki, bo sprawdziłem jak mocno świeci zwykła dioda 5mm przy prądach od ok 0,1mA-20mA i akceptowalne światło jest przy 5mA, przy 10mA powinno być dobrze widzialne w zaciemnieniu na dworze.
_________________
Pozdrawiam
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pon 23 Cze, 2014   

No proszę, a ja mam inne doświadczenie ;) Byłem w sklepie i wybrałem z kilku diodę, która w sklepie świeciła najjaśniej podłączona do 12V z opornikiem 13 k. Prąd płynący był nieco powyżej 1 mA.
Sprawdziłem prąd płynący przez samą manetkę i wynosi on mniej więcej 3,5 mA i zmienia się przy kręceniu manetką w granicach 0,2 mA.
Podłączyłem diodę w szereg z zasilaniem 5V i na zasilaniu manetki jest około 2,5V a dioda świeci bardzo jasno, co widać na zdjęciach w biały dzień. Silnik kręci dużo wolniej, niż bez diody i o to właśnie chodzi. Tak więc w układzie, który narysowałem poprzednio wystarczy sama dioda i termik i wszystko działa prawidłowo. Dodatkowo można zastosować jakiś przycisk na kierownicy, którym możemy na chwilę włączyć pełną moc zwierając diodę by szybko zjechać gdzieś na bok. Na zdjęciu widać położony na przyrządzie "piszczyk" elektroniczny, który włączony równolegle z diodą gwiżdże nawet całkiem głośno i razem z diodą może służyć do sygnalizacji przegrzania. Włączenie "piszczyka" równolegle do diody zwiększa nieco obroty silnika, ale w bardzo małym stopniu.





Jak dla mnie, problem jest rozwiązany ;)
Jakby ktoś chciał powielać to rozwiązanie, to sugeruję w sklepie przebrać diody pod kątem najjaśniejszego świecenia przy 1 mA. Ja z 5 rodzajów wybrałem właśnie tą, bo pozostałe świeciły znacznie słabiej.
 
 
ElSor 
młodzik
latarkoholik



Wiek: 42
Dołączył: 21 Cze 2014
Posty: 61
Skąd: Ozimek
Wysłany: Wto 24 Cze, 2014   

No fakt - dioda 5mm ale typu "water clear" czyli przeźroczysta i do tego selekcjonowana. Pisząc zwykła 5mm miałem na myśli:

bo takich akurat mam w domu ok 80szt. W sumie Twoje rozwiązanie chyba bardziej mi się podoba, jeśli dobierzemy dobrą diodę, bo sygnalizacja działania zabezpieczenia będzie cały czas o stałej wartości światła a im lepsza dioda, tym mocniejsza.
_________________
Pozdrawiam
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Śro 25 Cze, 2014   

Jaki wyłącznik termiczny będzie optymalny? Chodzi mi o rodzaj, nie wybór temperatury.


http://www.tme.eu/pl/deta...03130056060-5/#

albo coś takiego?


Niby te bimetaliczne są lepsze, bo mają histerezę kilka stopni.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Śro 25 Cze, 2014   

Ja będę brał te dolne. 130 stopni, to trochę za wysoko, włożę 120.
Podobno jutro ma przyjechać silnik, to zacznę działania ;)
 
 
ElSor 
młodzik
latarkoholik



Wiek: 42
Dołączył: 21 Cze 2014
Posty: 61
Skąd: Ozimek
Wysłany: Czw 26 Cze, 2014   

Bimetaliczny testowałem kiedyś pod kątem rozłączania w urządzeniu "soft start" i wg mnie działa wyśmienicie. Histereza ok 10 stopni przy bezpieczniku na 60 stopni.
_________________
Pozdrawiam
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Sob 28 Cze, 2014   

Znalazłem na forum fotkę rozebranego silnika i na koszulce jest napis 125 stopni



Czyli temperatura wewnętrzna powinna być poniżej 125 stopni. Kto wie, czy moje 120 stopni, to nie za dużo. Co o tym sądzicie?
 
 
MARCIN 
prezes


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 15 Mar 2014
Posty: 519
Skąd: Kraków
Wysłany: Sob 28 Cze, 2014   

zeeltom napisał/a:
Znalazłem na forum fotkę rozebranego silnika i na koszulce jest napis 125 stopni

Masz już odpowiedź na nurtujące pytanie. Sam obstawiałem 120-130 st. C, a teraz jest potwierdzenie - o ile koszulka jest fabryczna :wink: . Aczkolwiek to tylko koszulka termokurczliwa, więc uzwojenie pewnie wytrzyma więcej, chociaż widać, że silnik nie był zaprojektowany na temperaturę wyższą niż koszulka.
Najlepszym rozwiązaniem byłoby zmniejszenie mocy w chwili uzyskania przez uzwojenia temp. np. 100-110 st. C - zmniejszenie np. o połowę czy o 25%, ale nie wyłączenie. A wyłączenie dopiero przy 120-130 st. C. Moje rozumowanie uwzględnia powolne oddawanie ciepła ze stojana (bo poprzez powietrze, a dopiero później przez ściankę aluminiową). A to wszystko po to, aby cieszyć się nieprzerwaną jazdą.
Oczywiście im więcej zabezpieczeń, tym ryzyko awarii bardziej prawdopodobne :mrgreen: .
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Sob 28 Cze, 2014   

U mnie temp użytkowa uzwojeń (czyli normalna temp przy której jeździłem w terenie) to koło 145st :)
Żadnych negatywnych zmian, ale i tak trzeba opracować skuteczne zabezpieczenie.
Moim zdaniem nadruk na koszulce termo nie jest żadnym wyznacznikiem.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
MARCIN 
prezes


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 15 Mar 2014
Posty: 519
Skąd: Kraków
Wysłany: Sob 28 Cze, 2014   

tas napisał/a:
Moim zdaniem nadruk na koszulce termo nie jest żadnym wyznacznikiem.

Zgonie ze sztuką klasa izolacji zależy od materiału elektroizolacyjnego, który ma najniższą ze wszystkich użytych do budowy maszyny temperaturę dopuszczalną. Wiadomo, że każdy materiał ma "zapas", ale nie należy specjalnie na nim polegać. Jeśli jeden materiał ulegnie osłabieniu (w tym przypadku koszulka), to lawinowo może pociągnąć za sobą inne skutki, do uszkodzenia całej maszyny włącznie.
Kiedyś podawałeś temperaturę i wygląd kawałka drutu nawojowego z silnika. Temperatura dopuszczalna została przekroczona, gdy przewód brązowiał. Dopóki przewody pracują poniżej temp. dopuszczalnej i nie są zalane olejami, to lakiery pozostają przezroczyste - widać błyszczącą żyłę. Gdy zbrązowieją, to znaczy, że przesadziliśmy z obciążeniem.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Sob 28 Cze, 2014   

masz rację, dlatego zgłębiamy temat :)
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group