|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Zabezpieczenie termiczne silnika. |
Autor |
Wiadomość |
MARCIN
prezes
Pomógł: 2 razy Dołączył: 15 Mar 2014 Posty: 519 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Śro 02 Lip, 2014
|
|
|
smdrwf12300 napisał/a: | Panowie .. a w jakiej klasie temperaturowej macie magnesy neodymowe ?? 100 czy 200 stopni celciusza ?.Większośc tanich Chinskich magnesów ma 100 stopni ... wiec może sie okazac ze kable wam wytrzymają a magnesy się przemagnesują i silnik nie bedzie dawał pełnej mocy . |
Hmm, z tego, co jest mi wiadomo, to magnesy neodymowe o temp. pracy 100 st. C można już uznać za "wysokotemperaturowe".
Magnesy nie mają fizycznego kontaktu z uzwojeniami, a spadek temp. na rdzeniu stojana i w szczelinie powietrznej będzie raczej na tyle duży, że magnesy powinny przetrwać. No chyba, że uzwojenie wytrzyma wysokie temperatury przez stosunkowo długi czas potrzebny do nagrzania także magnesów. Poza tym magnesy są lepiej chłodzone, bo umieszczone na wirniku. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 02 Lip, 2014
|
|
|
Do głowy przyszło mi jeszcze jedno rozwiązanie. Jeden, albo dwa wentylatorki komputerowe na 5V włożone do środka i wywiercenie w deklach otworów wentylacyjnych. Takie wentylatorki są na tyle płaskie, że powinny dać się upchać.
|
|
|
|
|
MARCIN
prezes
Pomógł: 2 razy Dołączył: 15 Mar 2014 Posty: 519 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Śro 02 Lip, 2014
|
|
|
zeeltom napisał/a: | Do głowy przyszło mi jeszcze jedno rozwiązanie. Jeden, albo dwa wentylatorki komputerowe na 5V włożone do środka i wywiercenie w deklach otworów wentylacyjnych. Takie wentylatorki są na tyle płaskie, że powinny dać się upchać.
Obrazek |
Zrozumiałem, że chcesz zamontować wentylatory w silniku/na silniku. W takim razie lepszym rozwiązaniem będzie zwyczajne wyfrezowanie otworów wentylacyjnych, najlepiej podłużnych (frezowanie po okręgu). W czasie jazdy powietrze będzie omywać uzwojenia samoczynnie, nie będzie potrzebny wentylator. Tylko robienie "dziury" w silniku ma poważną wadę - nieszczelność... |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 02 Lip, 2014
|
|
|
W silniku, na stojanie, bo nie będzie trzeba robić żadnych ślizgów do zasilania silnika. Otwory, owszem rozszczelnią silnik, ale można je zabezpieczyć kawałkami filtrów z gaźnika, czy czegoś podobnego. Fakt, że pod wodą nie da się wtedy jechać
To lepiej chłodzić, czy kontrolować? |
|
|
|
|
MARCIN
prezes
Pomógł: 2 razy Dołączył: 15 Mar 2014 Posty: 519 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Śro 02 Lip, 2014
|
|
|
Moim skromnym zdaniem odpada chłodzenie powietrzem atmosferycznym, bo zawsze znajdzie się trochę wilgoci, która będzie doprowadzać do korozji. Ew. można wysmarować wnętrze silnika smarem lub wazeliną, ale wtedy będziemy mieć problem z pyłem.
W Twoim przypadku chłodzenie powietrzne może zdać egzamin, bo jeździsz tylko w słoneczne dni, ale moim zdaniem nie jest to najlepszy pomysł. Najlepiej kupić duży silnik, czyli o dużej pojemności cieplnej i nieco lepiej odprowadzający ciepło .
Jest też pomysł zalania silnika cieczą, ale wątpię w obróbkę mechaniczną osi - pewnie będzie przeciekać. Poza tym wtedy też mamy problem - należy kontrolować temp. płynu, aby nie przekroczyć dopuszczalnej dla magnesów.
Tak więc najsensowniej będzie kontrolować temperaturę. |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Śro 02 Lip, 2014
|
|
|
Z doświadczenia mogę powiedzieć iż silnik elektryczny re-volta specjalnie się nie nagrzewał. Obciążony znamionowo z chłodzeniem wodnym jedynie korpusu na stanowisku testowym wykazywał temperaturę max 70 stopni w uzwojeniach . Po godzinie pracy silnika układ chłodzenia (chłodnica ok. 20 x 15 cm ) plus 20 litrowy zbiornik wody (układ półotwarty) miały temperaturę ok. 50 stopni... |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|