ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przepisy o elektrykach :)
Autor Wiadomość
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 02 Lip, 2017   

W Holandii od 2 dni obowiązuje przepis dot. szybkich e-bikow a nawet tzw speed pedelec, bez manetki, które mogą się poruszać z prędkością do 45 km/godz. Pojazdami tymi nie wolno jeździć po ścieżkach rowerowych (co oczywiste) ale wprowadzono obowiązek posiadania tablic rejestracyjnych oraz opłaty OC w wysokości 7 Euro za mc.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Pon 03 Lip, 2017   

To bez wzgledu na rame i moc silnika itd? Bo jesli tak to calkiem spoko prawo. Jakby w polsce byla taka opcja za 7zl/mc tez bym w to wszedl :D
 
 
sirgregs 
prezes


Pomógł: 24 razy
Dołączył: 14 Paź 2015
Posty: 933
Skąd: Łódź
Wysłany: Pon 03 Lip, 2017   

WojtekErnest napisał/a:
W Holandii od 2 dni obowiązuje przepis dot. szybkich e-bikow a nawet tzw speed pedelec ...
Możesz podać źródło tej informacji?
 
 
Dlugas 
dyrektor
Bob budowniczy :)



Pomógł: 10 razy
Wiek: 47
Dołączył: 06 Gru 2015
Posty: 439
Skąd: Cz-wa
Wysłany: Pon 03 Lip, 2017   

qaz33 napisał/a:
Jakby w polsce byla taka opcja za 7zl/mc tez bym w to wszedl :D

Gorzej będzie jak trzeba będzie za cały rok zapłacić bez możliwości uiszczenia jedynie opłaty za jazdę w "sezonie" ;)
_________________
Spark Super Hadron 654
 
 
pepelito 
kierownik


Pomógł: 6 razy
Wiek: 30
Dołączył: 04 Gru 2016
Posty: 386
Skąd: ropczyce
Wysłany: Pon 03 Lip, 2017   

I gorzej jak to będzie 7 euro, a nie na nasze warunki :razz:
 
 
Passat_EQ 
prezes


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 08 Paź 2016
Posty: 580
Skąd: Wrocław
Wysłany: Pon 03 Lip, 2017   

Przeciez sa w PL firmy ubezpieczeniowe, ktore daja OC na rower za kilkanascie zlotych rocznie. Nie wyodrebniaja w tym tych z napedem. Wystarczy wygoglowac.
 
 
maniekrox 
prezes
maniekrox


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 26 Sie 2014
Posty: 909
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pon 03 Lip, 2017   

Passat_EQ napisał/a:
Przeciez sa w PL firmy ubezpieczeniowe, ktore daja OC na rower za kilkanascie zlotych rocznie. Nie wyodrebniaja w tym tych z napedem. Wystarczy wygoglowac.


Do jeżdżących tutaj ebajkow ich definicja roweru ma się nijak :)
 
 
Dlugas 
dyrektor
Bob budowniczy :)



Pomógł: 10 razy
Wiek: 47
Dołączył: 06 Gru 2015
Posty: 439
Skąd: Cz-wa
Wysłany: Pon 03 Lip, 2017   

Właśnie wymyśliłem sobie że oc powinno być opłacone i przypisane do konkretnej osoby. Jak bardzo uprościł by się cały system, sami zobaczcie:
W pracy nie potrzebujesz ubezpieczenia - bo masz oc;
jadąc dowolnym samochodem osobowym potrzebujesz jedynie swojego oc;
idąc po ulicy i waląc kogoś w ryja potrzebujesz jedynie oc ;) ;
jadąc na rowerze w skutek czego doszło do uszkodzenia np. lakieru samochodu potrzebujesz tylko oc
etc...
I cały powalony system opłat za wszelkie inne ubezpieczenia nie miałby bytu - bo miałbyś oc ;) ...
A teraz powrót do rzeczywistości :mrgreen:
_________________
Spark Super Hadron 654
 
 
Passat_EQ 
prezes


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 08 Paź 2016
Posty: 580
Skąd: Wrocław
Wysłany: Pon 03 Lip, 2017   

maniekrox napisał/a:
Passat_EQ napisał/a:
Przeciez sa w PL firmy ubezpieczeniowe, ktore daja OC na rower za kilkanascie zlotych rocznie. Nie wyodrebniaja w tym tych z napedem. Wystarczy wygoglowac.


Do jeżdżących tutaj ebajkow ich definicja roweru ma się nijak :)


Bo to nie sa rowery :)
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 05 Lip, 2017   

sirgregs napisał/a:
Możesz podać źródło tej informacji?

Miałem wcześniej informację pośrednią z kilku różnych żródel (rodziny lub przyjaciół osób uzywajacych szybkich rowerów w Holandii) oraz sprzedawców takich rowerów.
Obecnie sytuacja jest formalnie 'opanowana', bo minął okres przejściowy (styczen-czerwiec 2017)
Holendrzy wcześniej podawali zauważalny wzrost wypadków z udziałem takich rowerów które kończyły się szpitalem ale obecnie powołują się wprost na prawo europejskie zgodnie z którym :
- od stycznia 2017 r wprowadzane do obrotu szybkie rowery elektryczne (posiadajace > 250 W, przekraczajace wspomaganie > 25 km/godz, posiadajace manetkę) powinny być rejestrowane.
- od 1 lipca zmodyfikowano i uszczegółowiono przepisy dot szybkich ebajków, zgodnie z którymi takie pojazdy sa traktowane jako rodzaj motoroweru który :
a) musi mieć zablokowane konstrukcyjnie wspomaganie do 45 km/godz
b) nie może mieć więcej niz 4 KW
c) musi być zarejestrowany u urzędzie komunikacji
d) musi posiadać tablicę rejestracyjną
e) musi mieć badanie techniczne/licencję czy spełnia ww. zasady RAZ NA ROK
f) musi mieć wykupione specjalne OC (7 EURO na mc)

Ponadto :

f) manetka jest dopuszczona tylko dla kierującego który posiada orzeczenie o inwalidztwie
g) obowiązkowe jest używanie kasku, który ma certyfikat. Wprowadza się nowy rodzaj kasku dot. ebików. Kask motocyklowy jest dopuszczony.
h) kierujący musi mieć > 16 lat i prawo jazdy uprawniajace do jazdy motorowerem. Prawo jazdy (B) lub na motocykl jest wystarczające.
i) Ograniczenia prędkości :
45 kilometrów na godzinę na drodze;
30 kilometrów na godzinę na drodze rowerowej/motorowerowej na obszarach miejskich;
40 kilometrów na godzinę na drodze rowerowej/motorowerowej poza obszarami miejskimi.
j) niestosowanie się do powyższych grozi grzywnami

Strona urzędu holenderskiego i pośrednie odnośniki :
https://www.rijksoverheid...r-speed-pedelec

Wracajac na nasze podwórko, to zapewne oznacza że wkrótce np. od stycznia 2018 podobne regulacje będą i u nas i nawet jeśli
organy kontrolne nie będą miały urządzeń mobilnych do pomiaru mocy zatrzymanego "roweru", to konstrukcje z daleka wyglądające
na speed pedelec, będą budziły coraz większe ich zainteresowanie.
A przepis trudno uznać za kontrowersyjny, więc nie będzie oporu społecznego i mozna taką zmianę uchwalić np w jedną noc.....
Ps. Nie takie zmiany uchwalano ostatni w jedną noc... :-)

Wygląd obecnej tablicy rejestracyjnej.

tablica =
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Śro 05 Lip, 2017   

Dziwne prawo bo ograniczenie predkosci skazuje na sterowniki sterujace wlasnie predkoscia a nie momentem ktore moim zdaniem sa bardziej niebezpieczne. Rwa zawsze 100% mocy przy ruszaniu. 4kW to hub rh273-40 ktory wazy 18kg wiec tu nikt z nas nie ucierpi :)
Rzecz ktora najbardziej mnie zastanawia to jak bedzie wygladac rejestracja/licencja naszych falconow i innych customow. No i wyglada na to ze teraz kazdy bedzie sie starac o to orzeczenie o inwalidztwie, gdzie to sie da zalatwic i za ile? :P lepiej symulowac bezwlad stopy czy straszny bol kolan
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 05 Lip, 2017   

Orzeczenie o inwalidztwie tylko 'legalizuje' manetkę, pozostałe zasady są i tak obowiązkowe...
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Śro 05 Lip, 2017   

To ok. Tylko aby ceny byly przystosowane do polskich warunkow. Czy Cycle analyst da sie tak ustawic aby ograniczal moment przy przekroczeniu konkretnej predkosci?
 
 
Majster 
stażysta
Elektronik



Pomógł: 5 razy
Dołączył: 03 Cze 2015
Posty: 131
Skąd: Tychy
Wysłany: Śro 05 Lip, 2017   

Też bym chętnie zarejestrował rower jak skuter i płacił kilkanaście zł miesięcznie za OC, ale póki co należy być ostrożym, nie szaleć na ścieżkach, a trybu "offroad" używać oficjalnie tylko poza drogami publicznymi :wink:
_________________
Jeżdżę na "Discovery One" - 9c 10x6, 16s3p 60V 15Ah, GT 1500W, prędkość maks. 50km/h, zasięg 40-80 km

Więcej na temat budowy roweru na:
https://www.facebook.com/...yczneDiscovery/
Oraz
https://discoveryebikes.blogspot.com/
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 05 Lip, 2017   

Majster napisał/a:
Też bym chętnie zarejestrował rower jak skuter i płacił kilkanaście zł miesięcznie za OC, ale póki co należy być ostrożym, nie szaleć na ścieżkach, a trybu "offroad" używać oficjalnie tylko poza drogami publicznymi :wink:

Niestety to nie jest tylko problem "drobnych opłat" za OC ale braku pewności czy w ogóle taki samodział będzie można zarejestrować. Bo te pojazdy właśnie uzyskały oficjalną kategorię zrównywaną do motorowerów, które są produkowane fabrycznie, mają homologację, dokumentację i badanie techniczne/dopuszczenia do ruchu jest uproszczone.
Motoroweru, od zera, powstałego "z niczego" nie zarejestrujesz.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group