Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
Układ napędowy i przeniesienie napędu |
Autor |
Wiadomość |
Natanoj
kierownik
Pomógł: 3 razy Dołączył: 31 Mar 2006 Posty: 314 Skąd: Małopolskie
|
Wysłany: Sob 08 Kwi, 2006 Układ napędowy i przeniesienie napędu
|
|
|
Jak w temacie piszemy najlepsze rozwiązania układu napędowego i przeniesienia napędu na ośke czy koło. |
|
|
|
|
Natanoj
kierownik
Pomógł: 3 razy Dołączył: 31 Mar 2006 Posty: 314 Skąd: Małopolskie
|
|
|
|
|
Natanoj
kierownik
Pomógł: 3 razy Dołączył: 31 Mar 2006 Posty: 314 Skąd: Małopolskie
|
Wysłany: Pon 24 Kwi, 2006
|
|
|
Więc teraz może troche o układzie napędowym. W swoim warsztacie znalazłem aku o parametrach 12v/35ah i jaki by można było do tego aku dolonczyć silnik, tak żeby mógł działać? (wiem że najpierw powinno się zaczynać od silnika i do silnika dopasowywać aku a nie na odwrót:) |
|
|
|
|
Natanoj
kierownik
Pomógł: 3 razy Dołączył: 31 Mar 2006 Posty: 314 Skąd: Małopolskie
|
Wysłany: Czw 25 Maj, 2006
|
|
|
To już czwarty mój post w tym temacie (normalnie byłobyto dobre ale tu są tylko moje posty). Więc z tego wszystkiego co wyczytałem na forum rozróżnialne są trzy główne możliwości przeniesienia napędu:
a) Zwykły łańcuch rowerowy
b) Pasek klinowy
c) Rolka
W wielu tematach było już chyba o wszystkich tych przeniesieniach napędu. Ale byłbym wdzięczny za wypowiadanie się w tym temaci o plusach i minusach każdego rozwiązania. Żeby to był taki jeden duży poradnik, i żeby jak ktoś się zastanawia jaki rodzaj wybrać nie musiał czytać wszytkich 950 postów. (Poprostu żeby było napisane czarno na białym, i zrozumiałem dla takich "ciołków" jak ja) Więc piszemy np. tak: "Łańcuch - dość głośny (-)" |
|
|
|
|
Marucha79 [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 25 Maj, 2006
|
|
|
Nie zapominaj o pasku zębatym, który jest całkiem niezłym rozwiazaniem - przede wszystkim cichym i odpornym na poślizg w przeciwieństwie do rolki i paska klinowego. Największy minus to trudność w zbudowaniu przekładni o odpowiednim przełożeniu w oparciu o łatwo dostępne elementy. Można wykorzystać elementy samochodowego rozrządu, ale trudno uzyskać przełożenie większe niż 1/2,5. Chociaż ktoś podał kiedyś super link do producenta takich przekładni i tam za trochę ponad setkę można było złożyć przełożenie ok 1/5. |
|
|
|
|
Natanoj
kierownik
Pomógł: 3 razy Dołączył: 31 Mar 2006 Posty: 314 Skąd: Małopolskie
|
Wysłany: Sob 27 Maj, 2006
|
|
|
Właśnie pasek zębaty... Niedawno poł dnia pomagałem naprawiać samochód i miałem okazję się temu z bliska przyjżeć (a tak na marginesie to cud że samochód zapalił ). I tak znalazłem w pudle ze starymi częściami (ach ile gratów w tym garażu, tżeba będzie kiedyś to uporządkować) włażnie pasek zębaty i chyb wykorzystam go jako naęd mojego pojazdu. |
|
|
|
|
Natanoj
kierownik
Pomógł: 3 razy Dołączył: 31 Mar 2006 Posty: 314 Skąd: Małopolskie
|
Wysłany: Sob 27 Maj, 2006
|
|
|
Acha prawie bym zapomniał wymianiałem też aku w tym samochodzie (stary był kupiony rok temu, tylko że nie mam prądu w garażu i nie mogłem go naładować) i już się cieszyłem że ten aku wykorzystam moim pojeździe. I wszystko było świetnie puki go nie wyjołem... Jest to aku 12v/74ah, wielki jak 1/4 mójego pojazdu i waży bardzo dużo.
P.S. Przepraszam za literówki ale śpiesze się pisząc te posty |
|
|
|
|
Natanoj
kierownik
Pomógł: 3 razy Dołączył: 31 Mar 2006 Posty: 314 Skąd: Małopolskie
|
Wysłany: Wto 30 Maj, 2006
|
|
|
Natanoj napisał/a: |
Może się myle (jeżeli tak to mnie poprawcie) ale miksery mają możliwość zmieniania szybkości obrotów silnika tak jak na obrazku poniżej pokazane, wystarczy tylko przesunąć dźwigienką:)
|
Napisałem to dość dawno temu i jeszcze nikt nie odpowiedział, czy możnaby było wykorzystać coć takiego jako biegi? |
|
|
|
|
Marucha79 [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 30 Maj, 2006
|
|
|
Bez względu na to w jaki sposób działa taki przełacznik to nie nadaje się z tej prostej przyczyny, że maksymalny prad przez niego przepływający to przy 230V jakieś 2A, może 3. Natomiast ty potrzebujesz urządzenia, które zniesie ponad dziesieciokrotnie większy prąd. To tylko jeden z wielu powodów, nie najważniejszy ale chyba najlepiej przemawiający do wyobraźni. |
|
|
|
|
cyberian [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 01 Cze, 2006
|
|
|
W ogóle to ten przełącznik służy do przełączania uzwojeń w silniku i w ten sposób steruje się obrotami. Pozdrawiam |
|
|
|
|
Natanoj
kierownik
Pomógł: 3 razy Dołączył: 31 Mar 2006 Posty: 314 Skąd: Małopolskie
|
Wysłany: Czw 01 Cze, 2006
|
|
|
wiec jak mozna zrobic biegi? chodzi mi zeby byl 1 lub 2 do przodu i 1 do tylu. |
|
|
|
|
Marucha79 [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 01 Cze, 2006
|
|
|
To się da zrobić, tylko pytanie czy warto, kiedy kontrolery PWM są łatwo dostępne. Wystarczy że zasilanie złożysz z dwóch akumulatorów i będziesz je łączył równolegle lub szeregowo . Wsteczny uzyskasz odwracając polaryzację przewodów. Tylko że przy takich prądach potrzebowałbyś konkretnego przełącznika lub przekaźnika (a właściwie kilku) |
|
|
|
|
Natanoj
kierownik
Pomógł: 3 razy Dołączył: 31 Mar 2006 Posty: 314 Skąd: Małopolskie
|
Wysłany: Czw 01 Cze, 2006
|
|
|
Więc gdyby zamontować taki kontroler to spełniałby on funkcję biegów? |
|
|
|
|
Marucha79 [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 01 Cze, 2006
|
|
|
To zależy jak rozumiesz biegi i o którym rozwiązaniu myślisz. I PWM i łączenie aku działają na tej samej zasadzie - podawanie napięcia nizszego od nominalnego, a bieg wsteczny działający na zasadzie zmiany polaryzacji silnika można też domontować do PWM. Są zresztą rozwiazania pozwalające jednym potencjometrem zmieniać i prędkość i kierunek obrotów. A jeśli myślisz o rozwiązaniu które będzie oszczędzało silnik to nie pozostaje nic innego jak biegi mechaniczne. |
|
|
|
|
Natanoj
kierownik
Pomógł: 3 razy Dołączył: 31 Mar 2006 Posty: 314 Skąd: Małopolskie
|
Wysłany: Czw 01 Cze, 2006
|
|
|
(Widze że w tym temacie gadam ze sobą i z Maruchą, a i raz sie
cyberian odezwał) Więc biegi mechaniczne (czyli stare, dobre przerzutki rowerowe) będą dobre, (nareszcie coś na czym się znam:)) tylko jak w przerzutkach zrobić bieg do tyłu? Często eksperymentuje na malutkich silniczkach elektrycznych zasilanych paluszkami (chodzę też na kółko modelarskie i sam robie modele napędzane silnikiem elektrycznym) i pierwszym moim odkryciem juz dawno temu było to że jak się podłączy baterie na odwrót biegunami silnik kręci się w przeciwnym kierunku i tak się zastanawiam czy by nie zrobić biegów mechanicznych do przodu i "zmiennik biegunowości" jako biegi do tyłu. Czyli jak np. użyję 5 przerzutek to będę miał 5 biegów do tyłu i 5 do przodu, tylko jak będę jechał do przodu to będą się kręcić w jedną stronę a jak będę jechać do tyłu to będą się kręcić w drugą. Co o tym myślicie? |
|
|
|
|
|