Tektronik ATron |
Autor |
Wiadomość |
Rafał
brygadzista
Pomógł: 3 razy Dołączył: 18 Gru 2013 Posty: 290 Skąd: wawa
|
Wysłany: Sob 11 Paź, 2014
|
|
|
Jak ktoś miał mechanikę w szkole to zapewne liczył kratownice. Jak nie to zapewne w internecie znajdzie dużo materiałów na ten temat.
Jeśli wiemy jak ma być zbudowana i wytrzymała rama to spokojnie wszystko możemy wyliczyć.
W zależności od materiały i jego kształtu z odpowiednich książek możemy tak dobrać jego grubość by uzyskać wymaganą wytrzymałość. |
|
|
|
|
MixhaL
prezes
Pomógł: 3 razy Wiek: 43 Dołączył: 22 Maj 2011 Posty: 909 Skąd: Lubelskie
|
Wysłany: Sob 11 Paź, 2014
|
|
|
pajak_111 napisał/a: | MixhaL napisał/a: | Nic Ci te wyliczenia nie dadzą bo powie Ci przy jakiej sile rama ulegnie uszkodzeniu | No tak ale jak masz takie dane to już łatwo chyba policzyć czy możesz spaść na taką ramę z metra czy z pięciu i gdzie są jej najsłabsze punkty przy takim prostym obciążeniu z góry.I wiadomo ze nie dowie się co się dzieje z taką ramą przy np. ostrym hamowaniu itd... Może to wszystko to faktycznie szykanie dziury w całym |
A skąd wiesz jakie siły będą działały z 1m czy 5? Może to będzie 1/100 siły tnącej lub gnącej i dog dorzucanie dodatkowych kilogramów jest zbędne. W stałych konstrukcjach wiadomo jakie działają siły tutaj. W tym wypadku nikt tego nie wie nawet koncerny rowerowe gdyż jest to całkiem inna konstrukcja i ciężar się całkiem inaczej rozłoży. |
|
|
|
|
radwan
młodzik
Wiek: 43 Dołączył: 28 Wrz 2012 Posty: 72 Skąd: Polska
|
Wysłany: Sob 11 Paź, 2014
|
|
|
Aprpos testowania ram to swego czasu miałem półroczny epizod pracy w firmie produkującej rowery. Akurat na spawalni ram
Był tam tester ram gdzie czasem rama chodziła i po dwie doby z symulowanym obciążeniem i w ustalonej ampitudzie. Szkoda ,że wtedy się tym nie interesowałem
Większość ram spawano tam migomatami ,ale to były konstrukcje z dolnej półki dla marketów. Tiga używano tylko do poprawek.
Jak ktoś rozważa przeróbkę takiego roweru z marketu na EV to odradzam.
Ja bym na to nie wsiadł |
|
|
|
|
pajak_111
stażysta pajak_san
Pomógł: 1 raz Wiek: 43 Dołączył: 07 Mar 2014 Posty: 173 Skąd: wałbrzych
|
Wysłany: Sob 11 Paź, 2014
|
|
|
MixhaL napisał/a: | A skąd wiesz jakie siły będą działały z 1m czy 5? Może to będzie 1/100 siły tnącej |
Wydaje mi się że nie jest jakąś wielką niewiadomą z jaką siłą uderzy 100kg zrzucone z 5m o ziemie i obciążyć tą siłą siodełko roweru. Ale skoro uważacie że takie półśrodki na sprawdzenie wytrzymałości ramy nie mają sensu to spoko już siedzę cichutko |
|
|
|
|
MixhaL
prezes
Pomógł: 3 razy Wiek: 43 Dołączył: 22 Maj 2011 Posty: 909 Skąd: Lubelskie
|
Wysłany: Sob 11 Paź, 2014
|
|
|
pajak_111 napisał/a: | MixhaL napisał/a: | A skąd wiesz jakie siły będą działały z 1m czy 5? Może to będzie 1/100 siły tnącej |
Wydaje mi się że nie jest jakąś wielką niewiadomą z jaką siłą uderzy 100kg zrzucone z 5m o ziemie i obciążyć tą siłą siodełko roweru. Ale skoro uważacie że takie półśrodki na sprawdzenie wytrzymałości ramy nie mają sensu to spoko już siedzę cichutko |
I tu CI powiem że nie wiesz i nikt tego dokłądnie nie wie, to nie taka prosta sprawa.
Rowerem się jeździ a nie zrzuca z 5m, to jest baaaardzo zasadnicza różnica.
Wszystko rozchodzi się o prędkość, zawieszenie, skok zawieszenia, lądowisko i najważniejsze rajdera.
Najlepszy rajder zeskoczy z 5m na sztywniaku odziaływując mniejszą energią na ramę niż przeciętny raider na najlepszej ramie amortyzowanej.
Jeżeli jedziemy z pewną prędkośćią, siła jaka wtedy oddziaływuje na ramę diametralnie się zmniejsza, zależy też gdzie lądujemy czy na płaskie czy miejsce do tego przeznaczone ( czytaj. pochyłe) któe wytłumi praktycznie całkowicie siłę uderzenia.
Zawieszenie też odgrywa ogromną rolę, czym większy skok tym wiadomo mniejsze siły bo się to rozłoży.
Zawieszenie można również różnie zestroić, może być twarde, miekkie, ustawić rózne tłumienia kompresje itp itd.
Sam rodzaj zawieszenia jest też bardzo ważny, jedne są liniowe drugie progresywne.
I teraz pytanie ile z niewiadomych wiesz
NIe mówię że nie warto liczyć ale co z tego jak przyjmiesz jakieś obłedne wartości które Ci pokaża że rama się złamie już przy pierwszym skoku bo nie wiesz ile tak naprawdę przyjąć. |
|
|
|
|
sannis
brygadzista
Pomógł: 2 razy Dołączył: 12 Paź 2013 Posty: 299 Skąd: z Parku
|
Wysłany: Pon 13 Paź, 2014
|
|
|
Myślę, że przeceniacie wartość obliczeń. Opieram się na doświadczeniach z rowerów poziomych. Wystarczyła intuicja. Nawet w prostych, ekonomicznych, jednobelkowych rozwiązaniach nic się nie łamało prócz urywających się hamulców. Najbardziej obawiam się zawsze spawów, to są newralgiczne miejsca (w zasadzie obok). Pewnie dlatego do dzisiaj w lotnictwie używa się nitowania oraz w nowoczesnych konstrukcjach klejenia. |
|
|
|
|
pajak_111
stażysta pajak_san
Pomógł: 1 raz Wiek: 43 Dołączył: 07 Mar 2014 Posty: 173 Skąd: wałbrzych
|
|
|
|
|
toft
szef Pan kierowca
Pomógł: 10 razy Dołączył: 22 Mar 2010 Posty: 1756 Skąd: Gliwice
|
|
|
|
|
pajak_111
stażysta pajak_san
Pomógł: 1 raz Wiek: 43 Dołączył: 07 Mar 2014 Posty: 173 Skąd: wałbrzych
|
Wysłany: Pon 13 Paź, 2014
|
|
|
MixhaL napisał/a: | I tu CI powiem że nie wiesz i nikt tego dokłądnie nie wie, to nie taka prosta sprawa. | Zgodzę się, ale jak już napisałem "nie jest to wielka niewiadoma". Z całą resztą też się zgodzę. Ale wydaje mi się że każdy, nawet domorosły konstruktor już takie rzeczy wie. Że zawieszenie nóżki i rączki pochłaniają energie Więc po co się rozpisywać. Najlepiej przyjąć od razu najgorszy wariant
https://www.youtube.com/watch?v=TkkKEqYMD8k skoczył ale nie doleciał, i się nie spodziewał. Bo najlepszy rajder skacząc z 5m wiedział co będzie i się na to przygotował.I pewnie nie jednego dobrego rajdera zaskoczyło kiedyś coś i przyłożył dupskiem w siodło Na pewno kolega Tektronik nie chce pisać doktoratu z konstrukcji ani wypakować 10tysi na opracowanie ramy.Jak ja bym budował coś takiego to pewnie też bym poszedł na intuicje i nie chciało by mi się za bardzo rozkminiać jak to policzyć. Ale jak bym miał możliwość sprawdzenia takiej ramy nawet w takim programie jak MECHANICAL to bym to pewnie zrobił .Bo jak bym się dowiedział ze moja konstrukcja obciążona na siodło, albo na pedały stęka np. przy 400kg to bym się zastanawiał jak to wzmocnić. a jak bym wiedział ze uniesie tone to bym sobie policzył z jakiej wysokości bym musiał spaść "dupskiem" na tą ramę żeby wygenerować 10kN przyjmując ze moje zawieszenie rączki i nóżki to mój atut albo błąd pomiarowy |
|
|
|
|
Tektronic
brygadzista Pasjonat Elektroniki
Pomógł: 1 raz Wiek: 27 Dołączył: 12 Paź 2013 Posty: 269 Skąd: Toruń
|
Wysłany: Śro 15 Paź, 2014
|
|
|
Tak sobie myślę , że szybciej wykonałbym ramę migiem ,co prawda będzie to swego rodzaju prototyp a nie finalna konstrukcja więc z czasem mógłbym sięgnąć po stal jakościową i pospawać już finalną ramę TIg-iem
Jutro idę spawać , prześle zdj próbek spawów |
|
|
|
|
Tektronic
brygadzista Pasjonat Elektroniki
Pomógł: 1 raz Wiek: 27 Dołączył: 12 Paź 2013 Posty: 269 Skąd: Toruń
|
Wysłany: Czw 16 Paź, 2014
|
|
|
Noo , dziś podziałałem dalej ... znajomy załatwił przewód do migomatu , uszkodzony ale naprawiłem go , odświeżyłem ... i spawa się całkiem dobrze , to próbki spawów na 1 i 2 biegu.
Migomat :
I próbki spawów na nowym uchwycie , na starym nie mam ... ufo porwało ?
Dziś pospawałem tez ramę , finalnie, lecz jeszcze parę spoin trzeba walnąć ... niestety co sie okazuje , 5mm jest krzywo ...któryś zacisk musiał się poluzować i popuścić , ale odpowiednio mocując wachacz mam nadzieję ze skoryguję to , bo tylko jeden prostokąt zasobnika jest po prostu delikatnie krzywo względem tego do którego będzie przyspawana główka ramy |
|
|
|
|
MARCIN
prezes
Pomógł: 2 razy Dołączył: 15 Mar 2014 Posty: 519 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Pią 17 Paź, 2014
|
|
|
Tektronic napisał/a: | Dziś pospawałem tez ramę , finalnie, lecz jeszcze parę spoin trzeba walnąć ... niestety co sie okazuje , 5mm jest krzywo |
Czyli tak, jak przypuszczałem... |
|
|
|
|
Tektronic
brygadzista Pasjonat Elektroniki
Pomógł: 1 raz Wiek: 27 Dołączył: 12 Paź 2013 Posty: 269 Skąd: Toruń
|
Wysłany: Wto 21 Paź, 2014
|
|
|
MARCIN napisał/a: | Tektronic napisał/a: | Dziś pospawałem tez ramę , finalnie, lecz jeszcze parę spoin trzeba walnąć ... niestety co sie okazuje , 5mm jest krzywo |
Czyli tak, jak przypuszczałem... |
Krzywo jest sam zasobniik , nie rama ,także to skoryguję |
|
|
|
|
Tektronic
brygadzista Pasjonat Elektroniki
Pomógł: 1 raz Wiek: 27 Dołączył: 12 Paź 2013 Posty: 269 Skąd: Toruń
|
Wysłany: Czw 23 Paź, 2014
|
|
|
Wspawałem dziś wzmocnienia (jeszcze nie wszystkie) całość poprawiłem i oszlifowałem tarczą z papierem ściernym .
|
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Czw 23 Paź, 2014
|
|
|
jeśli na ostatniej fotce rama stoi tak jak będzie montowana góra/dół to chyba montujesz te wzmocnienia nie tam, gdzie trzeba |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
|