ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Rezystancja wewnętrzna ogniw a ich łączenie .
Autor Wiadomość
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Sob 25 Paź, 2014   

Przy 4.2V i obciążeniu 5A spadek napięcia to 0.11V, czyli Rw=0.022R
Przy 3.7V i obciążeniu 5A spadek napięcia to 0.06V, czyli Rw=0.011R
Przy 3.1V i obciążeniu 5A spadek napięcia to 0.25V, czyli Rw=0.050R

Hę? ;)
Nie no spoko, mów dalej, słucham i uczę się :)
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
stinky 
początkujący


Wiek: 50
Dołączył: 16 Paź 2014
Posty: 20
Skąd: Mcr
Wysłany: Sob 25 Paź, 2014   

tas napisał/a:
Przy 4.2V i obciążeniu 5A spadek napiecia to 0.11V, czyli Rw=0.022R
Przy 3.7V i obciążeniu 5A spadek napiecia to 0.06V, czyli Rw=0.011R
Przy 3.1V i obciążeniu 5A spadek napięcia to 0.25V, czyli Rw=0.050R

Hę? ;)
Nie no spoko, mów dalej, słucham i uczę się :)


To tak z życia czy teoretycznie?
Kolega ma użyc opornika np 100ohm i zapisać dwa napięcia przed i po podłączeniu.
Będzie dobrze niezależnie od napięcia ogniwa.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Sob 25 Paź, 2014   

A może 1R by było lepszym pomysłem? :)
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
stinky 
początkujący


Wiek: 50
Dołączył: 16 Paź 2014
Posty: 20
Skąd: Mcr
Wysłany: Sob 25 Paź, 2014   

tas napisał/a:
A może 1R by było lepszym pomysłem? :)


100R jest wystarczające.
http://pl.wikipedia.org/w...%99trzny_ogniwa
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Sob 25 Paź, 2014   

Jeżeli chce się mierzyć Rw to (moim zdaniem) po kilku minutach rozładowywania rez. R mierzymy napięcie i dołączamy następne R i mierzymy napięcie. Nie można mierzyć ogniwa bez obciążenia i z ponieważ to nie jest ogniwo idealne. Są duże zakrzywienia charakterystyk na początku i na końcu rozładowania. Ogniwa niskooporowe mają ją bardziej płaską w środku i bardziej stromą na końcach niż ogniwa z większym Rw.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 26 Paź, 2014   

Jeśli CELEM jest dobór podobnych ogniw do połączenia równoległego w warunkach rzeczywistych, to za znacznie bardziej miarodajny uznaję pomiar takich ogniw metoda klasyczną, tzn zapis charakterystyki kazdego ogniwa rozladowywanego stalym prądem lub stałą małą rezystancja
i porownywanie wyniku dla kilku napięć np. 4V, 3,7V, 3,3 V i 3,1 V w skali czasu.
Pomiar rezystancji wewnętrznej prostymi miernikami uznaję za obarczony różnymi błędami.
Li-ion, Li-po to ogniwa o b, malej rezystancji i pomiary przy 100 Ohm jak pisze kolega @Stinky dadzą wynik niewiarygodny tzn. ze ogniwa sa rowne, co nie jest prawda.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
stinky 
początkujący


Wiek: 50
Dołączył: 16 Paź 2014
Posty: 20
Skąd: Mcr
Wysłany: Nie 26 Paź, 2014   

Jezeli liczymy rw pojedynczych cel to

R 100 ohm da 0.04A i spokojnie sie da policzyc
R 1 ohm da 4A i tez sie da policzyc. Tylko lapy moze przypalic.
Stopien naladowania nie jest istotny bo pomiar trwa sekunde dwie. Ile trzeba na odczyt. Jak masz oscylokop voltomierz rejestrujacy to jest to ulamek sek.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 26 Paź, 2014   

stinky napisał/a:
..
R 100 ohm da 0.04A i spokojnie sie da policzyc
R 1 ohm da 4A i tez sie da policzyc..

Typowa RW ogniw wynosi 0,2 Ohm, dobrej jakości ogniwa mają 0,1 Ohm. Ogniwa > 0,4 Ohm uznaje sie za słabe.
Przez chwilę pomyśl nad błedem pomiaru gdy rezystor pomiarowy ma 100 Ohm i nie ma wpływu rzeczywiste obciazenie i temperatura pracy takich ogniw.
Czyli to że Ci się zgadza w obu przypadkach prawo Ohma, prowadzi niestety do błednych wniosków.
Przypominam, mowa jest o kwalifikacji ogniw, oceny jakości pod kątem dobrej współpracy przy ich zrównolegleniu i zastosowaniu w rowerze, gdzie 1A - 3 A na ogniwo jest typowe.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
stinky 
początkujący


Wiek: 50
Dołączył: 16 Paź 2014
Posty: 20
Skąd: Mcr
Wysłany: Nie 26 Paź, 2014   

WojtekErnest napisał/a:
stinky napisał/a:
..
R 100 ohm da 0.04A i spokojnie sie da policzyc
R 1 ohm da 4A i tez sie da policzyc..

Typowa RW ogniw wynosi 0,2 Ohm, dobrej jakości ogniwa mają 0,1 Ohm. Ogniwa > 0,4 Ohm uznaje sie za słabe.
Przez chwilę pomyśl nad błedem pomiaru gdy rezystor pomiarowy ma 100 Ohm i nie ma wpływu rzeczywiste obciazenie i temperatura pracy takich ogniw.
Czyli to że Ci się zgadza w obu przypadkach prawo Ohma, prowadzi niestety do błednych wniosków.
Przypominam, mowa jest o kwalifikacji ogniw, oceny jakości pod kątem dobrej współpracy przy ich zrównolegleniu i zastosowaniu w rowerze, gdzie 1A - 3 A na ogniwo jest typowe.


nie ukrywam, że moje doświadczenia są z latania i tam jak ogniwo ma nominalne 40C to się ciągnie 40 aczasami idzie 50C i jest ok.

Mam dwie ładowarki, obie mają pomar Rw i nie używają dziesiątek A na cele.

Tak samo ludność dobierająca ręcznie też robi to małym oporem i jest ok.
No ale zawsze mogę się czegoś nauczyć.
 
 
Pykacz 
szef


Pomógł: 16 razy
Dołączył: 03 Lip 2012
Posty: 1561
Wysłany: Nie 26 Paź, 2014   

WojtekErnest napisał/a:

Przypominam, mowa jest o kwalifikacji ogniw, oceny jakości pod kątem dobrej współpracy przy ich zrównolegleniu i zastosowaniu w rowerze, gdzie 1A - 3 A na ogniwo jest typowe.


Bardziej mnie interesuje zastosowanie tych ogniw i praca z większymi prądami i to znacznie . Bo nie po to my inwestujemy w ogniwa bardzo wysokoprądowe (Li-po często 20-40C) by ciągnąć z nich 2-3A . Żeby była jaznośc problem podany w tym temacie i rozpatrywany przeze mnie to problem z dobieraniem ogniw do pojazdów o dużej lub więcej niż dużej mocy i poborach z ogniwa w moim przypadku do 160A z ogniwa 1s6p czyli przypada po około 25A na nazwijmy to "podcelę" a to w przypadku "podcel" 5Ah jest już prąd do 7C . W sumie jest niewiele jak na to do czego są stworzone (20-30C) ale i tak przyznacie że to nie mało . A to zupełnie co innego niż 1-3A na celę .
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 26 Paź, 2014   

To co niżej piszę (przyklady) wprawdzie dotyczy ogniw 18650 ale w takim samym stopniu odnosi się do ogniw o wyzszym C i gdy łaczymy je równolegle.
Czyli gdy stosujemy szybki pomiar RW ogniwa tylko dla wstępnej oceny jakości ogniw, to Twoje doświadczenie/metoda selekcji przydaje się w praktyce .
Ale każdy z nas który mierzy, selekcjonuje ogniwa po to by pracowały ROZNOLEGLE, a to
przeciez dotyczy nie tylko ogniw 'pierwotnych' typu 18650 ale i gotowych pakietów modelarskich
które łączymy po 2-3 i więcej równolegle, szybko zauważa że ocena ogniwa na podstawie tylko jednego szybkiego pomiaru RW
czyli w praktyce stosując pomiar rezystancji (lub de facto krótki pomiar napięcia pod obciązeniem)
nie gwarantuje w praktyce że złożony pakiet zachowuje się liniowo i równo.

W praktyce oznacza to :
- ladujemy ogniwa max czyli najczęsciej 4,2 V. (V1)
- włączamy krótko obciązenie np. 1A (lub rezystory 4 Ohm 5W) (R)
- mierzymy napięcie (V2)

Opór wewnętrzny akumulatora ( RW ) oblicza się ze wzoru:

RW = (V1 -V2 ) * R / V2

Czyli wartość V2 świadczy o RW i ogólnej kondycji takiego ogniwa.
Lepsze ogniwa maja V2 = 4,1 V, słabsze 4,0 V itd
Tyle tylko, że jesli pakiet ma pracować pod obciązeniem w zakresie napięć 4,2 V - 3,1 to
istotnym jest zachowanie ich w niższych zakresach. Czyli ogniwa lub segmenty których wyniki chatakterystyki są np takie dla trzech ogniw (I-II-III)
I - II - III
a) 4,2 ; 4,2 ; 4,2
b) 4,1 ; 4,1 ; 4,1
c) 3,7 ; 3,8 ; 3,7
d) 3,3 ; 3,55 ; 3,4
e) 3,1 ; 3,35 ; 3,15

Gdzie pkt a i b to wyniki pomiaru de facto identycznego RW ale dalszy pomiar pokazuje ze ogniwa są tylko podobne.
Jesli taki pomiar zrobimy przy obciązeniu 2-3A na ogniwo to wyniki mogą się jeszcze bardziej rozjeżdzać w dolnej częsci.

To powód dla którego tak zrobiony pakiet zachowuje się niekiedy zaskakująco i dziwimy się że przecież powinny być identyczne a nie są.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
jaca622 
początkujący
jaca622


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 27 Wrz 2014
Posty: 40
Skąd: Police
Wysłany: Nie 26 Paź, 2014   

Dlatego najlepiej łączyć nowe ogniwa raz i nie kombinować potem z przerabianiem typu, a to dołożę kilka w szereg bo mi 60V za mało itp . Chcesz mieć więcej rób nową baterie. OLE
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 26 Paź, 2014   

jaca622 napisał/a:
Dlatego najlepiej łączyć nowe ogniwa raz i nie kombinować potem z przerabianiem typu,..

Najlepiej być zawsze zdrowym, młodym i bogatym :-) .
A tak powaznie to nowe ogniwa :
- się starzeją
- im tworzą większy równoległy pakiet tym prawdopodobieństwo rosnie
- im są wykorzystywane z dużym prądem

tym większa konieczność radzenia sobie z dobieraniem par i sposobami wiarygodnych pomiarów. Tym bardziej że pakiety modelarskie 14,4 są łaczone równolegle i ich złącza balansujące również . A przypadków ich przedwczesnych uszkodzen lub dziwnych zachowań nie brakuje.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Pykacz 
szef


Pomógł: 16 razy
Dołączył: 03 Lip 2012
Posty: 1561
Wysłany: Nie 26 Paź, 2014   

jaca622 napisał/a:
Dlatego najlepiej łączyć nowe ogniwa raz i nie kombinować potem z przerabianiem typu, a to dołożę kilka w szereg bo mi 60V za mało itp . Chcesz mieć więcej rób nową baterie. OLE

W szereg to nie problem . Gorzej jak trzeba równolegle .
 
 
Pykacz 
szef


Pomógł: 16 razy
Dołączył: 03 Lip 2012
Posty: 1561
Wysłany: Nie 26 Paź, 2014   

Czyli co ? Można przyjąć że jeśli łączymy równolegle ogniwa tego samego producenta , typu i modelu takie działanie :
Najpierw test na pojemność a potem na rezystancję wewnętrzną ogniwa i składamy klocki z najmniej od siebie odbiegających ? :grin:
Ostatnio zmieniony przez Pykacz Nie 26 Paź, 2014, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group