ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
BMS baterii 36V roweru "Gazelle"
Autor Wiadomość
wibi 
szef


Pomógł: 42 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 1072
Skąd: Śląsk
Wysłany: Pią 13 Lut, 2015   

@WojtekErnest
To też i Twoja zasługa z racji wtyczki bo bez niej podchodziłem do tych BMSów jak "pies do jeża" tym bardziej, że wszyscy mówili iż są uszkodzone więc i chęci do sprawdzenia było u mnie dość mało.Zacząłem nawet usuwać tą zalewę jaką są zalane z wyjątkiem jednej, ale gdy "skutecznie" uszkodziłem jedną płytkę (elektrolit i cewkę przetwornicy 3.3V) dałem sobie spokój uważając, że ten co o tym zdecydował (o zalaniu) wiedział co robi.Teraz po odcięciu oryginalnej obudowy Gazelle otrzymuje się doskonale zaizolowaną i miniaturową płytkę BMSa którą bez specjalnych "zabezpieczeń" można włożyć do obudowy.Mam też do Ciebie pytanie czy da się posiadanym "Cell Battery Voltage Meter" zmierzyć napięcie na celach 9 i 10 bo próbowałem to zrobić (przyjmując jako "0" plus drugiej celi ale nic nie wyświetliło.Nie wiem dlaczego,może zrobiłem to za szybko po poprzednim pomiarze, gdyż miernik powinien ten "+" drugiej celi przyjąć jako GROUND czyli minus?lub poziom odniesienia i wskazać napięcia cel 3-10 (też osiem).
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 13 Lut, 2015   

Tak oczywiscie, wkladzasz monitorek od 3 pinu balansera a ostatni ma byc w11 tym czyli plusie 10 celi.Ja tak robie standardowo :-)
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 27 Mar, 2015   

Obudowy Gazelle występują w dwóch rozmiarach :

Gazelle-2bat-c.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 811 raz(y) 1,41 MB

_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 29 Mar, 2015   

wibi napisał/a:

Złączka (8 pin) widoczna na zdjęciach nie służy do programowania a do połączenia z tylną lampą.

Czy udało Ci sie ustalić znaczenie 8 pinowego złącza do lampy ?
Spotkałem sie z dołączeniem do pin 1 i 8 (wg mojego oznaczenia) diody Led która się nie świeci w czasie jazdy.
Czy na tym złączu jest uzyteczne napięcie aby podłączyc inną lampkę lub kontrolować
inne napięcie ?

_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
wibi 
szef


Pomógł: 42 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 1072
Skąd: Śląsk
Wysłany: Pon 30 Mar, 2015   

Całości nie "rozgryzłem", wiem tylko, że aby uruchomić BMS należy dwukrotnie połączyć (dwa impulsy) punkty oznaczone "1" i "4". BMS samoczynnie się wyłącza (u mnie po ok.2,-2,5 dnia) i trzeba go właśnie tak "zainicjować". Zrobiłem przycisk "migowy" na dwóch kabelkach wetkniętych w te piny i gdy trzeba to tak "inicjuje" oczywiście przy podłączonych ogniwach (baterii).Pozostałe piny 2,3,5,6,7,8 to oświetlenie i czujnik "światła" ale ponieważ nie mam ani schematu ani nawet nie wiem jak wygląda wnętrze tylnej lampki nie starałem się tego sprawdzać,może w wolnych chwilach jeszcze do tego wrócę ale na razie tylko "inicjacja".
 
 
MARCIN 
prezes


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 15 Mar 2014
Posty: 519
Skąd: Kraków
Wysłany: Czw 18 Cze, 2015   

Mam taką baterię (nie moja), nierozebraną, i chętnie dowiedziałbym się czym jest trzeci przewód w złączu 3-pinowym do ładowania. Uda się naładować tą baterię ładowarką modelarską?
_________________
"Nikt nie jest zniewolony w bardziej beznadziejny sposób niż ci, którzy fałszywie wierzą, że są wolni" - Goethe
 
 
Eryk1000 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 40
Dołączył: 22 Lis 2013
Posty: 1119
Skąd: Wadowice
Wysłany: Czw 18 Cze, 2015   

Jak ją otworzysz to spokojnie można naładowywać ładowarką modelarską. Dowiesz się też coś więcej o segmentach, czy są sprawne i czy trzymają napięcia....
_________________
Jeżdżę na :

E-Giant Terrago

Viking Power 6000W +
 
 
MARCIN 
prezes


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 15 Mar 2014
Posty: 519
Skąd: Kraków
Wysłany: Czw 18 Cze, 2015   

Odkręciłem jedynie pokrywy na końcach obudowy. Pod tymi zaślepkami jest mnóstwo żywicy czy innego dziadostwa i grzebanie w tym do przyjemnych nie należy :wink: . Właściciel upiera się, żeby zrobić diagnozę bez otwierania...
Chciałbym wykorzystać istniejącą elektronikę, pytanie tylko co z trzecim pinem w złączu ładowania (są czerwony, czarny i biały) Między dwoma przewodami jest napięcie 10V. Natomiast na gnieździe wyjściowym (również 3-pinowe) pomiędzy czerwonym i czarnym jest 36V, więc nie jest źle. Tak więc wiecie może, jak zmusić ten BMS do pracy bez oryginalnej ładowarki?
_________________
"Nikt nie jest zniewolony w bardziej beznadziejny sposób niż ci, którzy fałszywie wierzą, że są wolni" - Goethe
 
 
wibi 
szef


Pomógł: 42 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 1072
Skąd: Śląsk
Wysłany: Czw 18 Cze, 2015   

Ten "trzeci", biały przewód to sygnał (tak przypuszczam) do ładowarki aby się wyłączyła gdy bateria naładowana.
Te BMSy od Gazelle,zalane żywicą są niezniszczalne,bez problemu wpółpracują z nieorginalną ładowarką (w moim przypadku z "Magmy") i co opisałem w postach wyżej są "samouczące" się tzn. w trakcie ładowania potrafią się wyłączyć-przestać ładować by po kilku minutach ponownie się włączyć.W tym czasie (wyłączenia) najprawdopodobnie zapisują do pamięci parametry baterii. Jedyna ich "wada" to praca z dobrymi jakościowo i w miarę równymi ogniwami wchodzące w zestaw baterii. Przy zbyt dużych różnicach napięć (ponad 200-300 mA) nie chcą pracować co prawdopodobnie wynika z bardzo małych prądów balansowania (cieńkie przewody) ale za to potrafią wyrównać napięcia do kilku mV na celi.
Generalnie, wg.mojej oceny, to najlepsze BMSy, o klasę przewyższające wszelkie inne,analogowe dostepne na rynku.
Gdy taki BMS nie działa to przyczyna tkwi w baterii a konkretnie w zróżnicowanych napięcia na poszczególnych celach i wystarczy je ręcznie wyrównać by BMS podjął pracę.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 18 Cze, 2015   

MARCIN napisał/a:
Odkręciłem jedynie pokrywy na końcach obudowy. Pod tymi zaślepkami jest mnóstwo żywicy ..

Zywica jest to fakt , ale jest też miniaturowe złącze balansera. Jesli je wypniesz to możesz zmierzyć napięcia na segmentach. Ponadto sa grube kable + i - i nasz dorazny kpl aby dokonać pomiaru kontrolnego.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
wibi 
szef


Pomógł: 42 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 1072
Skąd: Śląsk
Wysłany: Czw 18 Cze, 2015   

Żywica w przypadku tych BMSów to dobra izolacja. Sam próbowałem ją usunąć co jednak wiązało się z dużym nakładem czasu i praktycznie do niczego nie prowadziło, natomiast żywica pozwala (po zaizolowaniu miejsc lutowania baterii i wyjścia oraz dwóch kabelków ładowania-bez "białego") używać go jako dość płaskiego elementu zabezpieczonego tylko samą taśmą klejącą, która ma również na celu zabezpieczenie wtyczki balansera przed samoczynnym rozłączeniem się i ew.przetarciem cieńkich kabelków balansowania.Obudowę z napisem "Gazelle" obciąłem piłką na grubość BMSa. BMS praktycznie nie grzeje się gdyż na wejściu i wyjściu są połączone równolegle po dwa mosfety 110A każdy.
I jeszcze jedno,w Gazelle były (są?) stosowane co najmniej trzy rodzaje BMSów, ja tu piszę o tym ze "złotej" baterii w którym elementem "managera" jest układ bq77pl900. Te dwa następne posiadają albo analogowy balanser albo całkowicie bez balansera a tylko z nadzorem napięcia ogólnego zrealizowanym atmegą32.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 18 Cze, 2015   

wibi napisał/a:
... Przy zbyt dużych różnicach napięć (ponad 200-300 mA) nie chcą pracować co prawdopodobnie wynika z bardzo małych prądów balansowania (cieńkie przewody) ale za to potrafią wyrównać napięcia do kilku mV na celi.
Generalnie, wg.mojej oceny, to najlepsze BMSy, o klasę przewyższające wszelkie inne,analogowe dostepne na rynku.
Gdy taki BMS nie działa to przyczyna tkwi w baterii a konkretnie w zróżnicowanych napięcia na poszczególnych celach i wystarczy je ręcznie wyrównać by BMS podjął pracę.

Wiem że masz generalnie dobre zdanie bo uruchomiłeś i zbadałeś te układy. Ale tym razem Ci odpowiem nie jako elektronik ale jako użytkownik takiego super BMS. Coż z tego że on jest skomplikowany, cyfrowy, z procesorem skoro : zawodzi przy rozjeżdzie segmentów, nie potrafi ich wyrównać, balansuje b.małym prądem, nie potrafi np przekazać informacji o przyczynie błędu do wyświetlacza firmowego roweru a jedynie po prostu NIE DZIALA.
To dla mnie oznacza przerost formy nad treścią czyli skomplikowany układ, popis inżynierski a mierny efekt końcowy i generalnie 'zła sława' tego rozwiązania na rynku.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
wibi 
szef


Pomógł: 42 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 1072
Skąd: Śląsk
  Wysłany: Czw 18 Cze, 2015   

sorry,błąd
Ostatnio zmieniony przez wibi Czw 18 Cze, 2015, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
wibi 
szef


Pomógł: 42 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 1072
Skąd: Śląsk
Wysłany: Czw 18 Cze, 2015   

WojtekErnest napisał/a:
...Wiem że masz generalnie dobre zdanie bo uruchomiłeś i zbadałeś te układy. Ale tym razem Ci odpowiem nie jako elektronik ale jako użytkownik takiego super BMS.


Muszę Ci przyznać rację w Twojej wypowiedzi ale....tego BMSa można przeprogramować gdyż porty do Atmegi i bq są wyprowadzone na krawędź płytki a kody dostępne w sieci które wystarczyło by nieco zmienić i skompilować by dane o stanie poszczególnych cell i całej baterii były widoczne na dowolnym smartfonie z bluetoothem. Zapytasz pewnie dlaczego tego nie zrobię,odpowiem krótko, jestem już za stary i po prostu mi się nie chce, to była informacja głównie dla znacznie młodszych (w tym i Ciebie) którym jeszcze chce się coś działać a ten BMS ma naprawdę ogromne możliwości zmian i ustawień. Dodatkową zaletą jest to, że obróbka wszelkich danych i sterowanie odbywa się na drodze cyfrowej (przetwornik analogowo-cyfrowy) a to gwarantuje precyzję działania co jednak w przypadku ebika nie musi być zaletą dla użytkownika ale niewątpliwie jest dla producenta baterii.
 
 
MARCIN 
prezes


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 15 Mar 2014
Posty: 519
Skąd: Kraków
Wysłany: Wto 23 Cze, 2015   

Dzięki, będę próbował ładować przez gniazdo ładowania wykorzystując przewody czarny i różowy.

wibi pisał, że ładuje ładowarką o napięciu 42V i bateria nie jest całkowicie naładowana. Może to być spowodowane zbyt niskim napięciem ładowania - sprzedawane oryginalne ładowarki mają napięcie 48V i ponoć pasują właśnie do baterii 36V. Trochę to dziwne, bo przy gnieździe ładowania "jak byk" napisano 36V...

Mam do tej baterii lampę i podczas naciskania przycisku na niej nie zaświeca się żadna dioda ze wskaźnika naładowania (w lampie) i nie wiem, czy elektronika w baterii jest w porządku. Napięcie wyjściowe zmierzone na baterii to ok. 36V.
_________________
"Nikt nie jest zniewolony w bardziej beznadziejny sposób niż ci, którzy fałszywie wierzą, że są wolni" - Goethe
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group