ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
BMS baterii 36V roweru "Gazelle"
Autor Wiadomość
wibi 
szef


Pomógł: 42 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 1072
Skąd: Śląsk
Wysłany: Wto 23 Cze, 2015   

@MARCIN
Może trochę wyjaśnię odnośnie ładowania, otóż moja bateria jest typu LiJon czyli max. napięcie na niej powinno wynosić 41.0V (na poszczególnych celach 4.1V) chociaż można je nieznacznie przekroczyć. Ładowarka z Magmy którą posiadam jest do ogniw Lixx i napięcie jałowe na wyjściu to 41.67V czyli nieco wyższe niż pakiet 10s ogniw LiJon i nieco niższe niż dla LiPoly (42V) ale generalnie to niewielka różnica nie mająca praktycznego znaczenia. Co do ładowarki o napięciu 48V do ładowania baterii o napięciu 36V to raczej bym odradzał taki experyment szczególnie dla nowicjuszy w dziedzinie elektryczności i to z wielu powodów w tym uszkodzenia ładowarki lub co gorsza uszkodzeniu baterii (i BMSa). Dla baterii 36V max.napięcie ładowania nie powinno przekraczać 42V.
Diody wskazujące stan naładowania baterii nie zaświecą się (możliwe trzy przypadki) 1. gdy uszkodzona bateria i BMS zablokowany; 2. gdy bateria nie włączona kluczykiem (gdy taki jest) ; 3. gdy BMS wyłączony i trzeba go zainicjować albo dwoma impulsami albo (w przypadku analogowych BMSów) podłączeniem na moment ładowarki.
 
 
MARCIN 
prezes


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 15 Mar 2014
Posty: 519
Skąd: Kraków
Wysłany: Wto 23 Cze, 2015   

Sorry, nie doczytałem kolejnego Twojego postu. Pisałeś, że uzyskałeś na baterii ponad 41V, to dobry wynik.
Co do ładowarki, to tak sprzedawcy ją opisują: U wyj. 48V, a pasuje do prawie każdego modelu Gazelle oprócz jednego z 2008 roku. Moim zdaniem też się mylą...

Kluczyk jest tylko do wyjmowania baterii i jej zamykania, więc przypuszczam, że w moim przypadku nie o to chodzi. Piny 1 i 4 zwierałem, ale też bez skutku. Zostaje podłączenie ładowarki, co miałem zrobić :wink: .
Dzięki.

Edit: Podłączyłem zasilacz z ograniczeniem prądowym do wejścia ładowarki (przewody czarny i różowy), ale nic się nie dzieje, nie ładuje (mierzyłem prąd, a w zasadzie próbowałem mierzyć :mrgreen: ).
_________________
"Nikt nie jest zniewolony w bardziej beznadziejny sposób niż ci, którzy fałszywie wierzą, że są wolni" - Goethe
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 23 Cze, 2015   

MARCIN napisał/a:
Dzięki, będę próbował ładować przez gniazdo ładowania wykorzystując przewody czarny i różowy.

wibi pisał, że ładuje ładowarką o napięciu 42V i bateria nie jest całkowicie naładowana. Może to być spowodowane zbyt niskim napięciem ładowania - sprzedawane oryginalne ładowarki mają napięcie 48V i ponoć pasują właśnie do baterii 36V..

Czy aby na pewno firmowe zasilacze mają 48 V przeznaczone do aku nominalnych 36 V ?
Może mają w momencie włączenia ale na pewno nie doładowują wyżej niż 42,2 - 42,5 V z b. małym prądem.
Jeśli zmierzyleś 36 V to sprawdż pod małym obciążeniem czy to jest 36 V z rozładowanej baterii czy napięcie kondensatora. Bo nie jest normalne aby podłączony zasilacz 41 czy 42 V z ograniczeniem prądowym nie wykazywał poboru prądu czy ładowania akumulatora.
Druga usterka to brak napięcia na lampce tylnej i wskażnik który nie pokazuje poziomu naładowania. Znów to 'pachnie' blokadą przez BMS. Sprawdź rzeczywiście czy kluczyk nie ma styków elektrycznych. Jeśli sie nie powiedzie to warto sprawdzić na złaczu balansera jakie tam są napięcia bo moze jakiś segment jest wyrażnie słabszy i ten 'superinteligentny' BMS odcina zasilanie.
Ostatecznie ja bym zaryzykował ładowanie tej baterii z pominięciem BMS czyli trzeba się dostać do + i - baterii. Może gdy będzie wyższe napięcie uda się go zrestartować wg metody wobi.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
MARCIN 
prezes


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 15 Mar 2014
Posty: 519
Skąd: Kraków
Wysłany: Wto 23 Cze, 2015   

WojtekErnest napisał/a:
Czy aby na pewno firmowe zasilacze mają 48 V przeznaczone do aku nominalnych 36 V ?
Może mają w momencie włączenia ale na pewno nie doładowują wyżej niż 42,2 - 42,5 V z b. małym prądem.

Tak podają sprzedawcy. Jednak gniazdo ładowania "chce" 36V (czyli maks. pewnie 42V). wibi mówi, że jest "normalnie", czyli trzymajmy się wersji, że ładowarka maks. 42V.

Co do tej lampki, to diody zaczynają świecić, gdy dotknę lutów złącza 8-pinowego tej lampki ręką - zaczynają wtedy słabo świecić, a po wciśnięciu przycisku świecą jaśniej. Bez dotykania lutów nic nie świeci :mrgreen: .

Jutro zrobię próbę z ładowaniem od tyłu, tzn. od strony gniazda "dokującego", że tak się wyrażę (złącze do podłączania w rowerze).
_________________
"Nikt nie jest zniewolony w bardziej beznadziejny sposób niż ci, którzy fałszywie wierzą, że są wolni" - Goethe
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 23 Cze, 2015   

MARCIN napisał/a:

Co do tej lampki, to diody zaczynają świecić, gdy dotknę lutów złącza 8-pinowego tej lampki ręką - zaczynają wtedy słabo świecić, a po wciśnięciu przycisku świecą jaśniej. Bez dotykania lutów nic nie świeci :mrgreen: .

Niestety nie znamy schematu i znaczenia złącza 8-pinowego, a warto by go 'rozgryżść'.
Chyba Ci nadal blokuje BMS...
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
wibi 
szef


Pomógł: 42 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 1072
Skąd: Śląsk
Wysłany: Wto 23 Cze, 2015   

@MARCIN ; WojtekErnest

Naprawdę trudno jest "zdiagnozować" to złącze gdyż napięcia jakie na nim występują o niczym nie świadczą a samo sterowanie diodami pewnie jest przy niskim napięciu rzędu 3V przez jakiś układ w samej lampce. Tu pomocne mogą być jakieś zdjęcia wnętrza lampki by na tej podstawie móc coś wyrokować. Na złączu jest jedno napięcie ok 10V i trzy po ok.3V (pin chyba "1" = 10V) a w lampce pewnie jakiś czuły układ który przy dotknięciu palcem lutów złącza zaświeca diody.Sterowanie ilością świecących diód odbywa się zapewne szyną I2C i stąd trudność określenia która to ta szyna gdy nie widać końcowego "odbiornika" sygnału.Dobrze by było aby kol.MARCIN rozkręcił tą lampkę i zrobił zdjęcia płytki bo to pozwoliło by co nieco zrozumieć.
 
 
MARCIN 
prezes


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 15 Mar 2014
Posty: 519
Skąd: Kraków
Wysłany: Śro 24 Cze, 2015   

Będę próbował otworzyć lampę, ale jest na zatrzaskach i nie chciałbym połamać...
W środku jest mała płytka drukowana do montażu diod, raczej nic więcej. Przypuszczam, że złącze 8-pinowe służy do diagnostyki - tego całego "parowania" i może jeszcze czegoś.
_________________
"Nikt nie jest zniewolony w bardziej beznadziejny sposób niż ci, którzy fałszywie wierzą, że są wolni" - Goethe
 
 
wibi 
szef


Pomógł: 42 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 1072
Skąd: Śląsk
Wysłany: Śro 24 Cze, 2015   

@MARCIN
Jeśli będziesz chciał otworzyć lampkę by dostać się do płytki to w żadnym wypadku nie używaj narzędzi metalowych typu nóż,śrubokręt itp.a jedynie elementy plastykowe np. zużytą kartę bankomatową, plastykową otoczkę SIM karty, nóż plastykowy-jednorazowy dobra jest też kostka do gry na gitarze :-) . Sprawdź też wcześniej (gdy się da) co w co wchodzi aby móc delikatnie rozgiąć plastykowe elementy bo wówczas nie uszkodzisz zaczepów. To takie "praktyczne" rady do otwierania wszelkich plastykowych obudów.Na płytce na pewno jest jakiś układ scalony a nie tylko same diody.Powodzenia
 
 
MARCIN 
prezes


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 15 Mar 2014
Posty: 519
Skąd: Kraków
Wysłany: Czw 25 Cze, 2015   

Dobierałem się do lampy. Niestety, oprócz zaczepu, który jest na tyle elastyczny, aby go podważyć bez złamania, jest też klej. W zasadzie wygląda jak upłynnione tworzywo sztuczne z którego zrobiona jest czarna pokrywka lampy.
Niestety, ani lampy nie rozebrałem, ani nie uruchomiłem BMS-a. Przechodzę do kolejnego punktu planu (miał być pierwszym) - rozbiórka baterii.

Co do ładowania baterii od tyłu, to również nie powiodło się. Napięcie błyskawicznie szybuje pod 50V i ładowarka wyłącza się. Albo w środku jest trup, w co nie wierzę, albo BMS coś kombinuje. W ostateczności BMS uniemożliwia ładowanie, bo leży trup... Albo kierunek przepływu prądu nie zgadza się...
_________________
"Nikt nie jest zniewolony w bardziej beznadziejny sposób niż ci, którzy fałszywie wierzą, że są wolni" - Goethe
 
 
uboot 
początkujący


Dołączył: 21 Wrz 2016
Posty: 2
Skąd: Górny Śląsk
Wysłany: Pią 23 Wrz, 2016   

Witam Koleżanki i Kolegów .

Chciałbym prosić o pomoc.W baterii Gazelle uszkodziłem piny gniazda ładowania i chciałbym to gniazdo wymienić.Czy w tym celu należy odciąć umiejętnie zalewę płytki BMS przy samym brzegu i w ten sposób dostać się do gniazda? Może jest jakiś inny sposób?
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Sob 24 Wrz, 2016   

Daj fotkę.
 
 
wibi 
szef


Pomógł: 42 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 1072
Skąd: Śląsk
Wysłany: Sob 24 Wrz, 2016   

Obawiam się, że gniazda ładowania baterii nie da się wymienić gdyż prócz zaczepów całe zalane jest jakąś masą. Ja rozbierając baterię dostawałem się do gniazda rozcinając obudowę (gniazdo nie było mi potrzebne jak i obudowa baterii) bo chciałem wyciągnąć BMS
 
 
KrzysiekEV 
stażysta
KrzysiekEV


Pomógł: 14 razy
Wiek: 48
Dołączył: 23 Kwi 2013
Posty: 148
Skąd: Częstochowa
Wysłany: Sob 24 Wrz, 2016   

Ja rozwiercałem całe gniazdo wiertłem 16mm , kabelki od bms było widać w masie zalewowej.
Na gluta wkleiłem nowe gniazdo XLR 3 pin i nowa wtyka do ładowarki.
Wierciłem tylko na głębokość gniazda delikatnie.
 
 
uboot 
początkujący


Dołączył: 21 Wrz 2016
Posty: 2
Skąd: Górny Śląsk
  Wysłany: Sob 24 Wrz, 2016   

Serdeczne dziękuję kolegom.Posiadam zapasową obudowę BMSa z nowym gniazdem więc chyba rozetnę starą a gniazdo i wtyk ładowarki zastąpię czymś 3 pinowym ale w wykonaniu wojskowym . :mrgreen:

PS:dodałem fotki

IMAG0039 (Copy).jpg
Pobierz Plik ściągnięto 1437 raz(y) 108,35 KB

IMAG0038 (Copy).jpg
Pobierz Plik ściągnięto 1279 raz(y) 95,59 KB

 
 
pimielski 
początkujący


Wiek: 47
Dołączył: 13 Lip 2018
Posty: 4
Skąd: łodygowice
Wysłany: Pią 13 Lip, 2018   

wibi, witajcie,macie może bms do bateri gazella gold.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group