Witam serdecznie. |
Autor |
Wiadomość |
Robert
początkujący
Dołączył: 14 Gru 2014 Posty: 8 Skąd: Wieluń
|
Wysłany: Nie 14 Gru, 2014 Witam serdecznie.
|
|
|
Dzień dobry.
Od jakiegoś czasu czytam forum z racji dużego zainteresowania tematem rowerów wspomaganych elektrycznie. Zajmuje się nimi już kilka ładnych lat. Pracuje z nim na co dzień prowadząc dział badawczo-rozwojowy jednego z producentów m.in. tego typu rowerów.
Prywatnie również złapałem "bakcyla" do tego typu rowerów i w tym roku złożyłem sobie rower MTB 29" o mocy 600W. Przejechałem 4500km bezawaryjnie i cały czas się ciesze swoim maleństwem. Sezon rowerowy zakończyłem i przez zimę chciałbym zmodernizować swój rowerek. W związku z tym będę miał do szanownego grona forumowiczów kilka pytań.
W załączniku zdjęcie roweru po przejechaniu 4000km. Wiem wiem nie widać po nim ale bardzo pedantycznie podchodzę do czystości.
Pozdrawiam serdecznie. |
Ostatnio zmieniony przez Robert Nie 14 Gru, 2014, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Mechano
szef młody elektronik
Pomógł: 22 razy Dołączył: 29 Paź 2012 Posty: 1337 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Nie 14 Gru, 2014
|
|
|
Cześć Robert! Ładny rower, nie wygląda na 4000km chyba, że by spojrzeć na opony Jaki masz aktualnie silnik, akumulator? Co byś chciał zmienić? |
|
|
|
|
Robert
początkujący
Dołączył: 14 Gru 2014 Posty: 8 Skąd: Wieluń
|
Wysłany: Nie 14 Gru, 2014
|
|
|
Witam.
W tej chwili na wyposażeniu jest przede wszystkim piasta TDCM 600W (swoją drogą świetnie wykonana) w którą udało mi się wpasować mikro kontroler z palety Li Shui 36V 250W. Sterownik postawiony ma mostek, który pomija drut mierzący rezystancje i w tej chwili puszcza na tranzystory znacznie wyższy prąd. Akumulator to dedykowany dla rowerów MTB i produkowany w Polsce w Gliwicach BMZ 11,6Ah 36V, który jest w stanie oddać prądu ciągłego na poziomie 30A. Na kierownicy standard analogowy wyświetlacz od King-Metera ze sterowaniem oświetleniem całego roweru (z przodu lampa Lumotec 36V a na tyle lampa 36V, którą sobie sam wystrugałem bo nic nie mogłem namierzyć do mtb)
Moje marzenie duży wyświetlacz LCD co się wiąże ze zmianą sterownika. Mam już wszystko zakupione. Postaram się porobić fotki tego co przyszło.
Pozdrawiam. |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Nie 14 Gru, 2014
|
|
|
Cześć. Elegancka maszyna. |
|
|
|
|
Robert
początkujący
Dołączył: 14 Gru 2014 Posty: 8 Skąd: Wieluń
|
Wysłany: Nie 14 Gru, 2014
|
|
|
Adam Wysokiński napisał/a: | Cześć. Elegancka maszyna. |
Dziękuje. Cieszy mnie fakt, że się podoba. Zależy mi przede wszystkim na dyskrecji całego zestawu a w szczególności na jak najmniejszej ilości przewodów stąd pomysł aby zabudować całą elektronikę wewnątrz silnika.
Zdjęcie rozebranej piasty:
Piasta z wbudowanym sterownikiem aktualnym LiShui
Części, które przyszły do zamontowania:
Będę na bieżąco informował jak wyglądają prace. Udało mi się już dojść do ładu z hallotronami ponieważ oznaczenia przewodów silnika i sterownika nie pokrywały się. Na szczęście temat ogarnąłem i sterownik z czujnikami halla lepiej steruje tą piastą poprawnie zadaje komutacje a w szczególności moment rozruchu jest bardziej klarowny tzn. silnik nie mota się czy jechać do przodu czy do tyłu cały czas obiera poprawny kierunek.
W tej chwili muszę przerobić sterownik tzn. zeszlifować płytkę. Na szczęście jestem w stanie ugrać po 1,5mm z każdej strony. Tyle mam do pierwszych ścieżek.
Jeśli będę napotykał na problemy pozwolę się podzielić z nimi może ktoś coś pomoże.
Pozdrawiam. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Nie 14 Gru, 2014
|
|
|
Planujesz jakieś chłodzenie tych mosfetów w sterowniku? |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Nie 14 Gru, 2014
|
|
|
Nie boisz się awarii takiej elektroniki z powodu wstrząsów, przeciązeń w czasie obrotu w kole ? |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
Robert
początkujący
Dołączył: 14 Gru 2014 Posty: 8 Skąd: Wieluń
|
Wysłany: Nie 14 Gru, 2014
|
|
|
Jeżeli chodzi o chłodzenie tranzystorów to na ile to możliwe dołączam płytkę aluminiową do której są przykręcone oczywiście musi mieć rogi zeszlifowane aby zachować promień piasty a na nią kolejna krótsza. Wszystko na paście termo przewodzącej. Następnie radiator przykręcony jest do statora, który też jest aluminiowy w związku z tym też absorbuje szybko ciepło.
Z ciekawości wziąłem jeden tak złożony rower na tegoroczne targi Bike-Expo do Kielc jako rowerek testowy i wytrzymał trzydniowe ciągłe katowanie. A wiecie doskonale jaka jest ta dzisiejsza młodzież.
Odnosząc się do drugiego pytania. Wibracje nie są wcale straszne tym bardziej, że miejsce w którym znajduje się kontroler jest nieruchome wszak to stator. Fakt, że w przypadku jakiejś awarii czy usterki trzeba rozplatać piastę i ją ponownie rozbierać. Na szczęście nie musiałem jeszcze poprawiać swojej roboty i nie było takich sytuacji. No chyba, że mamy do czynienia tak jak teraz z update'em.
Pozdrawiam. |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Nie 14 Gru, 2014
|
|
|
Ciekawy pomysł. Wrzuć tam jeszcze akumulator
A na poważnie. Zwróć szczególną uwagę na mocowanie elementów na płytce. Na drgania odporne są bardziej układy z montażem smd a tu przewlekane. Obawiał bym się urywania nóżek, ewentualnie odrywania punktów lutowniczych. Poklej może chociaż te cięższe elementy, np. elektrolity do płytki lub do siebie. Kable są pozczepiane ale one wytrzymają więcej zgięć niż nóżki podzespołów.
P.S. Zdaje mi się, że widziałem zaszlifowaną ośkę... eee, chyba mi się wydawało |
|
|
|
|
Robert
początkujący
Dołączył: 14 Gru 2014 Posty: 8 Skąd: Wieluń
|
Wysłany: Nie 14 Gru, 2014
|
|
|
Cenne uwagi. Oczywiście ustosunkuje się do nich.
Jeżeli chodzi o szlifowanie ośki. Na jednym ze zdjęć widać projekt nowej osi. Po prostu miałem klienta, który chciał adoptować zestaw wspomagający o wyższej mocy niż 250W. Uparł się aby tą piastę którą używamy na co dzień zamontować w przednim widelcu do roweru typu cruiser. Dlatego też musiałem ją skrócić o szerokość bębenka. A co będę pisał zdjęcie poniżej:
Tylko się nie śmiejcie.
Pozdrawiam. |
|
|
|
|
fineasz
stażysta
Dołączył: 18 Lip 2014 Posty: 129 Skąd: Waw
|
Wysłany: Nie 14 Gru, 2014
|
|
|
Trzeba powiedzieć, że bardzo schludne konstrukcje |
|
|
|
|
sietaz
prezes
Pomógł: 12 razy Dołączył: 20 Maj 2014 Posty: 919 Skąd: warszawa
|
Wysłany: Nie 14 Gru, 2014
|
|
|
Nie chce mi się wierzyć, że rower z pierwszego postu ma 4500 km . Mój wyglądał gorzej po 200 km. Konstrukcje są pro.
Jak widzę tego cruisera to już mi lata po głowie ile tam by weszło wh - z dwie minimum |
_________________ Jeżdżę na: Voyager I
Niech moc będzie z wami |
|
|
|
|
Mechano
szef młody elektronik
Pomógł: 22 razy Dołączył: 29 Paź 2012 Posty: 1337 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Nie 14 Gru, 2014
|
|
|
Dwie watogodziny?
Nie mogłem sie powstrzymać Swoją drogą to jaki rower posłużył za bazę? |
|
|
|
|
Robert
początkujący
Dołączył: 14 Gru 2014 Posty: 8 Skąd: Wieluń
|
Wysłany: Nie 14 Gru, 2014
|
|
|
Można tak utrzymać rower tylko trzeba poświęcić na to trochę czasu. Dobrze jest mieć dostęp do mocno sprężonego powietrza i przede wszystkim robić to systematycznie.
Bazą do przeróbki cruiser'a był jeden z produktów Electry. Dokładnie ten egzemplarz:
http://www.electrabicycle...-8i-czarny-mat/
Pozdrawiam. |
|
|
|
|
Robert
początkujący
Dołączył: 14 Gru 2014 Posty: 8 Skąd: Wieluń
|
Wysłany: Czw 18 Gru, 2014
|
|
|
Witam ponownie.
Muszę się zwrócić do szanownego grona o poradę.
Prace na moim rowerkiem powoli mają się ku lepszemu. Prowizoryczną fotkę załączam:
Mam mały problem. Otóż piasta jest fabrycznie wyposażona w czujnik temperatury, który wraz ze wzrostem temperatury piasty zmniejsza swoją rezystancje. Wyświetlacz natomiast dysponuje funkcją C8, którą można uaktywnić. Wówczas naprzemiennie pokazywana jest temperatura silnika oraz moc chwilowa. Nie mam koncepcji jak można to zrealizować aby funkcja ta zaczęła działać. Kiedy wyświetlacz jest podpięty pod sterownik temperatura wynosi cały czas 15C natomiast jeżeli zasilę sam wyświetlacz bezpośrednio z zasilacza wskazanie wynosi dokładnie 0C.
Sterownik dokładnie ten ze zdjęcia a wyświetlacz to KTLCD3. Może ktoś z Was miał z takim zestawem do czynienia.
Z góry dziękuje za ewentualne sugestie. |
|
|
|
|
|