ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Chłodzenie olejem
Autor Wiadomość
sietaz 
prezes


Pomógł: 12 razy
Dołączył: 20 Maj 2014
Posty: 919
Skąd: warszawa
Wysłany: Wto 22 Gru, 2015   

DeeX napisał/a:
to proponuję wyjąć os ze stojana pójść


Będę bardzo wdzięczny za opis jak się to robi. W niekórych silnikach widać w którą stronę wybijać bo jest nawet zawleczka. Natomiast w 9C z którego chciałbym wybić nie ma nic - żadnych oznak. Więc moje pytanie czym/jak i w którą stronę


Patrząc na zdjęcie co podał Tas to się wcale nie dziwię, że coś się tam uwaliło. Grubość tego haka jest lekko mówiąc mizerna - 5 mm może max 7 mm
_________________
Jeżdżę na: Voyager I


Niech moc będzie z wami
 
 
DeeX 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 16 Lut 2012
Posty: 194
Skąd: Gdynia
Wysłany: Wto 22 Gru, 2015   

W moim 9c właśnie była zawleczka więc chyba nie jestem w stanie Tobie pomóc niestety...
 
 
Mobwar 
młodzik
Mobwar


Dołączył: 07 Paź 2015
Posty: 59
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: Pią 25 Gru, 2015   

Przy przeróbce silnika MXUS na olejowy myslałem o fajnym jakimś sposobie odpowietrzenia - ale wszystko zrobiłem tak samo jak poprzednio. Ważny element - osłonę początku rurki odpowietrzajacej wykonałem z miedzianej kapy od rur miedzianych do wody. Lepiej, aby do rurki się nic nie dostawało, zwłaszcza olej. Moga być w oleju paprochy i rurka która ma wewnątrz moze 0,3 mm zatka sie na amen. Później wzrośnie ciśnienie a wówczas wyciek mielibysmy jak w banku.
Kapę przykręciłem mocno do żebra statora śrubą M4 używając podkładki sprężystej i jeszcze kleju do gwintów. Kapę wcześniej zgniotłem aby przez szczelinę nie mogły łatwo wpadać rozpryskujace się w silniku krople oleju. Do kapy chciałem jeszcze dać kawałek gąbki aby na niej jeszcze jakieś rozpryski złapać ale nie wiedziałem, które gąbki są sa olejoodporne i dałem sobie z tym spokój.

Oczywiście na wale stojana należy zaznaczyć położenie kapy tak aby znalazła sie ona po założeniu silnika na górze, otworem do dołu

Mosiężną rurkę przedłużę później rurką z tworzywa o średnicy 1,5mm i wprowadzę razem z innymi kablami do skrzynki na baterię, gdzie nie grozi jej zalanie wodą.



http://s3.postimg.org/hr1h9hrir/Odpowietrzenie.jpg
 
 
Mobwar 
młodzik
Mobwar


Dołączył: 07 Paź 2015
Posty: 59
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: Wto 06 Wrz, 2016   

Wrzucam taką zmotę podyktowaną potrzebą chwili.
Jest to dodatek do chłodzenia olejowego , które dobrze odprowadza ciepło na zewnątrz silnika z uzwojonego statora ale problem jest z chłodzeniem obudowy. Dobre rezultaty powyżej 100 st daje zraszanie wodą bo parująca woda zabiera dużo ciepła. Zawsze zabierałem wode do polewania do plecaka albo niecierpliwie czakałem na ostygniecie.

Na początku myślałem o zbiorniku i pompce 12 V obok baterii - ale czasami gdy mnie poniesie to wjeżdżam gdzieś, gdzie nie powinienem i później muszę porzucić pojazd, który spada ze zbocza :razz: a woda do chłodzenia i obok baterie w takich sytuacjach to niedobry pomysł.

Zmota powstała z rzeczy znalezionych w piwnicy. Całość aby było pod ręką i nie przy baterii wsuwam od góry do rury sterowej wczesniej po zdemontowaniu korka. Przycisk ze starego dozownika mydła wciśnięty za pomocą jakiejś uszczelki ze starego żelazka w rurkę rurka 25mm (i później 22 mm bo rura sterowa mi się zwęża). Przycisk osłonięty kawałkiem gumowej harmonijki ze starego amora. Zamgławiacz od systemu mini zraszania ~ 1 zł, kawałek czarnego wężyka 3x6 mm. Do łaczenia tych niepasujących rzeczy użyłem elektrycznych termokurczliwych koszulek z klejem od wewnątrz typu RPK 10/2 mm zastosowanych dwukrotnie aby gruba scianka była. Wężyk przypinam na drytki. Całość montuje się w moment więc zabieram to tylko na ciężkie trasy. Wody mało - może ponad pół szklanki, ale psiknięć ponad 60 :shock: .



https://s21.postimg.org/jin9fxgon/20160906_180949.jpg
 
 
Przemek 
prezes


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 12 Lip 2015
Posty: 758
Skąd: Katowice
Wysłany: Pon 21 Lis, 2016   

Panowie chciałem trochę odwietrzyć temat dlatego iż chce ostro " prze-amperować" mxus-a h 45 16x4, a więc mam pytanie do użytkowników wprowadzających modyfikacje zalania olejem / fluidem silnika
1. jak sie ma sprawa z wyciekami? są czy niema? oczywiście wiem że w dużej mierze zależy to od staranności / poprawności wykonania uszczelnień i odpowietrzenia.
2. czy zalewając mxusa da sie w niego pakować 100 - 120A i 20s - czy się nie przegrzeje / nie spali ? niemowie o ciągłym natężeniu ale o pikach i oczywiście zabezpieczenie termiczne jest zamontowane.
3. jak już "wybije" zabezpieczenie termiczne to jaki jest czas schładzania wiem że jet to zależne od tmperatury zewnętrznej ale tak uśredniając jak to jest?
chętnie wysłucham wypowiedzi użytkowników którzy ostro przekraczają maksymalne / dopuszczalne parametry silników
dzieki
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pon 21 Lis, 2016   

1. Chyba wszystkie doniesienia o zalaniu silnika olejem prędzej czy później kończą się wyciekiem - dlatego jest to tak trudne
2. To się da i bez oleju - jeśli mieszkasz na równinach to użytkując konstrukcję w sposób dynamiczny możesz sobie pozwolić na ZNACZNIE więcej amper niż taka sama konstrukcja użytkowana w terenie pagórkowato-górskim
3. Na nie zalanym silniku czas ponownej aktywacji zależy od tego jaki typ przegrzania właśnie zaznałeś.
- typ 1: Szokowe - nagrzewają się uzwojenia, podstawa stojana i obudowa mają małą temp, spotyka się to przy podjazdach i chwilowym poborze dużego prądu. czas stygnięcia to około 1-3 min
- typ 2: Obciążeniowe - temperatura uzwojeń rośnie powoli, a wraz z nią temperatura całego silnika, blach, podstawy stojana i obudowy. Spotyka się to podczas mniejszego, ale ciągłego obciążenia, np jazda ze stałą dużą prędkością. Czas stygnięcia może być wtedy nawet 10, skrajnie do 15min
Po zalaniu olejem wył term należy zamontować nie 150, a np 125st (nie można dopuścić do przegrzania przez olej magnesów (efektu nie ma w przypadku braku oleju i można grzać uzwojenie na 150st). Mimo mniejszej maksymalnej temperatury czas stygnięcia po aktywacji będzie przypuszczalnie bardzo długi bo silnik będzie się nagrzewał wolniej, ale jednorodnie w całej swojej 10kg masie metalu.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Mobwar 
młodzik
Mobwar


Dołączył: 07 Paź 2015
Posty: 59
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: Pon 21 Lis, 2016   

Jak jest dobrze zrobione to nic nie cieknie. Przerobiłem dwa silniki i trzymają olej. Zresztą po paru tysiącach km gdyby nawet wystąpił u mnie przeciek na simmeringach to raczej byłoby to naturalne zużycie i by mnie to nie zdziwiło.

Ja, aby zbić temperaturę z 20 st musiałem jechać spokojnie z 3 - 5 min ( zależy jaka temp na dworze). Aby tego uniknąć dorobiłem zraszanie wodą.

Na następny sezon też planuję 20s i ponad 100 A. Aby zmniejszyć grzanie chyba przejdę na mniejszą średnicę koła niż 26" - głownie katuję swój sprzęt w terenie. Ale i tak aby całość przeżyła, na obwodzie silnika, pomiędzy szprychami, planuję dodać radiatory.
 
 
Szymon645 
stażysta


Pomógł: 6 razy
Wiek: 29
Dołączył: 28 Mar 2015
Posty: 157
Skąd: Pabianice
Wysłany: Pon 21 Lis, 2016   

Ale przegrzany silnik zalany olejem znacznie szybciej oddaje ciepło i szybciej ostygnie jadąc powoli(olej oplywa uzwojenia). Dobrze jest obserwować temp i nie dopuszczac do zadziałania zabezpieczenia.
 
 
Przemek 
prezes


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 12 Lip 2015
Posty: 758
Skąd: Katowice
Wysłany: Wto 22 Lis, 2016   

a jak rozwiązaliście sprawę odpowietrzenia?
bo czytałem że było kilka patentów
 
 
Passat_EQ 
prezes


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 08 Paź 2016
Posty: 580
Skąd: Wrocław
Wysłany: Wto 22 Lis, 2016   

Z silnika przy osi wychodzą przewody. Nie wystarczy taka nieszczelnosc do odpowietrzenia?
 
 
maniekrox 
prezes
maniekrox


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 26 Sie 2014
Posty: 909
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Wto 22 Lis, 2016   

Passat_EQ napisał/a:
Z silnika przy osi wychodzą przewody. Nie wystarczy taka nieszczelnosc do odpowietrzenia?


Wystarcza do wycieków oleju:)

Trzeba przeprowadzić dodatkową rurkę, a oś dokładnie uszczelnić.
 
 
Przemek 
prezes


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 12 Lip 2015
Posty: 758
Skąd: Katowice
Wysłany: Wto 22 Lis, 2016   

maniekrox
czy ty masz tak to wykonane?
jeśli tak to jaki przekrój ma ta rurka?
i jak jest z miejscem na nią bo planuję ostro prze amperować silnik a to wymaga wymiany kabli na maksymalnie grube i niewiem czy sie zmieszczę?
i jeszcze jak masz ją zakończona leci pod siodło do ala zbiorniczka wyrównawczego czy aż taka długa nie jest potrzebna/
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 22 Lis, 2016   

Po co kombinować? Ferrofluid + hubSinks i możesz pakować 10kW cały dzień w silnik. Sam olej nie załatwi sprawy bo obudowa ma tylko 400-500W zdolności oddawania ciepła. Trzeba dodać radiatory które zwiększają to do ~1500W
 
 
Przemek 
prezes


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 12 Lip 2015
Posty: 758
Skąd: Katowice
Wysłany: Wto 22 Lis, 2016   

co to ten hubSinks daj jakiegoś linka bo jak wklejam do googla to jakieś chłopki wyskakują
a no i jeszcze jedno czy do tego ferrofluidu potrzeba odpowietrzenia? - pewnie tak!
 
 
KrzysiekEV 
stażysta
KrzysiekEV


Pomógł: 14 razy
Wiek: 48
Dołączył: 23 Kwi 2013
Posty: 148
Skąd: Częstochowa
Wysłany: Wto 22 Lis, 2016   

Pewnie chodzi o te radiatorki specjalnie dla MXUS zrobione , ktoś je sprzedaje w tym wątku :
https://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?f=2&t=48753&hilit=drag&start=1550
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group