ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Nowy PASYWNY BMS beta testy , prezentacja i ocena.
Autor Wiadomość
Mictronic 
młodzik
Electronics designer



Wiek: 30
Dołączył: 22 Kwi 2009
Posty: 76
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Sob 20 Gru, 2014   Nowy PASYWNY BMS beta testy , prezentacja i ocena.

Witam, mniejwiecej od roku pracowalem nad zrobieniem systemu balansowania ogniw Li-Ion Li-Poly czy LiFePO4 czy kazdego rodzaju ogniwa o napięciu pracy 2,5V-5V. Projekt opiera sie o układy Lineara LTC6803, dosyc drogie ale zapewniające podstawową separacje od wysokonapięciowego stosu, wysoką dokładność 1mV pomiar 12bit przetwornik delta-sigma, wyjścia załączenia rezystora balansującego oraz łączenie w duze stosy magistralą prądową.

To co przedstawiam to dopiero prototyp stąd wiele poprawek na płycie i wygląd, w przygotowaniu jest juz finalna część!

A więc do brzegu..

Główne funkcje:
*Oprogramowanie obsługuje max 48 celi (można więcej) lub 300V max dla sprzętu

*Prąd balansowania - 2A (zależne od wydajności mosfetów i rezystancji oporników) aktualnie 1A ze względu na ilości traconego ciepła.

*Napięcie pracy celi - w zakresie 2,5V(napięcie przy którym klucze rezystorów balansujących maja małe straty) do 5V.

*Obsługa balansowania i ładowania

*Odcięcie przepustnicy (zwarcie do masy w przypadku UVA, rozładowanie lub błedu celi)

*Zmiana koloru ekranu odpowiada aktualnemu stanowi pracy urządzenia tj:
-Czerwony błąd lub alarm OVA, UVA, TA, zwarcie klucza ladowarki (płynie prąd pomimo wyłączenia klucza), EEC(błąd celi 0V, napięcie ujemne lub przerwa)
-Żółty-Trwa ładowanie, podtrzymanie, lub balansowanie
- Zielony- Praca, rozładowanie normalny stan

*Pomiar temperatury celi 2 kanały w ramach 12 cel

*Wyświetlacz graficzny

*Ilustracja napięcia każdej celi, prądu, napięcia stosu, mocy na bargrafach !

*Pomiar prądu rozładowania w zakresie -150A do +150A w dwóch kierunkach metodą HALLA (pomiar prądu odzyskiwania lub rozładowywania) dokładność 0,5A !

*Pomiar prądu ładowania metodą HALLA 0-50A dokładność 0,1A !

*Balanser uczy sie sam ile cele mają pojemności, wyświetla SOC na bargrafie, wymagane kilka cykli ladowania/rozladowania.
*Wejścia są zabezpieczone przed podaniem zbyt wysokiego napięcia o złej polaryzacji, nie ma mowy o jakiś specjalnych sekwencjach podłączania jak w innych urządzeniach, ważne byśmy to robili po prostu od masy :P

*Brak obslugi z komputera! Zadaje się tylko:
-Maksymalne na celi
-Minimalne na celi
-Delta balansowania czyli maksymalnej róznicy pomiedzy celami Vcellmax-Vcellmin
-Ilość celi

*Pomiar ładunku jaki wszedł do stosu, oraz jaki wyszedł (ODZYSK również wpływa na wynik!)

*Obliczanie czasu do rozładowania na podstawie ostatniej minuty !

*Obliczanie czasu do naładowania na podstawie ostatniej minuty !

*Timer mierzący czas w którym prąd był większy od 0, w fazie ładowania oraz rozładowania oddzielnie

*Załączanie wentylatora chłodzącego rezystory

*Balanser kończy ładowanie w chwili, gdy prąd będzie mniejszy niz np 200mA , i będzie cyklicznie próbkował co minute doładowywując lub nie. W ten sposób ustrzegamy sie sytuacji, że akumulatory mogą być niedoładowane ze wzgledu na brak funkcji podtrzymania w innych balanserach.

*Sygnalizacja balansowania danej celi
-sprzętowo na płycie głównej poprzez LED
-programowo na wyświetlaczu na pasku stanu nad danym słupkiem celi

*Włączenie urządzenia następuje czterodrożnie:
- przełącznikiem elektrycznym przy złączu ładowania
- "po stacyjce" podanie napięcia przy na monitor w zakresie 8-40V
- balanser sam sie podtrzyma gdy uzna to za stosowne pomimo wyłączenia i zapisze dane by przy kolejnym uruchomieniu powrócić do wcześniejszej fazy ładowania
- główny wyłącznik w przypadku nieużywania pojazdu przez okres dłuższy niż kilka miesięcy, jest to bardzo ważne. Balanser jak kazde dzisiejsze urządzenie musi pracować w trybie STANDBY przez co pobiera mały prąd ok 6mA, ten prąd w ciągu miesiąca wyssie nam z pakietu 6mA*24h*30=4,3Ah BEZ żadnej kontroli, dlatego należy wyłączać BMS na dłuższy okres czasu lub pozostawiać cele o odpowiedniej pojemności naładowane.


BMS działa wolno ale zdecydowanie, nie ujrzymy na diodach migoczącej choinki świetlnej, bo załączenie lub wyłączenie danego rezystora działa w histerezie a jej progi ustalone są w programie.
Np balansowanie przy zadanej różnicy 10mV włączy się 15mV po najnizszej celi, a wyłączy się gdy osiągnie 5mV po najniższej celi.

Pomiar napięcia na celach odbywa się BEZPRĄDOWO, to znaczy ze na czas pomiaru (ok 12ms) rezystory są odłączane i pomija się w ten sposób spadki napięć na połączeniach CELE-BALANSER.

Transmisja danych do monitora na 4 przewodach, max dlugość kabla - 10m.

Urządzenie dedykowane jest większym pakietom ogniw, >10Ah, w samochodach elektrycznych, magazynach ładunku energii z paneli fotowoltaicznych itp.

Narazie prezentuje same zdjęcia potem moze wstawie film z obsługi jesli bedzie zainteresowanie. Projekt aktualnie zyskał miano "pułkownika" leży na półce i się kurzy bo wystąpiły małe problemy z funkcją ładowania i wykrywania jego końca, otóż niektóre moje cele przyjmują bardzo szybko zbyt wysokie napięcie co musi wyzwolić odcięcie łądowarki, pomimo kilkudniowego balansowania nic sie nie zmieniało i będę musiał niedługo znowu z tym powalczyć...





20140815_121941.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 325 raz(y) 363,06 KB

20140815_121910.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 318 raz(y) 262,76 KB

10717834_810922955625371_18907477_n.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 303 raz(y) 45,04 KB

 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 20 Gru, 2014   

Planujesz robienie na zamówienie takich BMSów? Obecnie mam klopot ze swoim(30A max co jest zdecydownie za malo) wiec szukam fajnej alternatywy.
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Sob 20 Gru, 2014   

Eleganckie urządząnko. Podziwiam ludzi co umieją pisać programy. Może dlatego że ja nie umiem.
Będzie kontynuacja i wersja komercyjna?
 
 
Mictronic 
młodzik
Electronics designer



Wiek: 30
Dołączył: 22 Kwi 2009
Posty: 76
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Sob 20 Gru, 2014   

Tak, to komercyjny projekt, jak juz wspomnialem musze poprawic niedociagniecia, zaopatrzyc sie w inne cele i testowac dalej. Narazie jestem jednak ciekaw opinii.

Prad 50A jest tylko dla ladowarki, czyli takim pradm maksymalnym mozna ladowac cele, dla rozladowania nie ma ograniczenia, wystepuje tutaj prosty podzial, nad pakietem kontrole sprawuje balanser a nad rozladowaniem, kontroler silnika.
BMS zwiera przekaznikiem przepustnice lub po dodaniu dzielnika mozna ograniczyc napiecie na przepustnicy dzieki czemu nie zatrzymujemy calkowicie pojazdu, gdy balanser mowi rozladowaniu pakietu.
 
 
Yin 
prezes


Pomógł: 9 razy
Dołączył: 24 Lut 2014
Posty: 805
Skąd: Katowice
Wysłany: Sob 20 Gru, 2014   

Genialny projekt, trzymam kciuki za udane zakończenie :)
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Sob 20 Gru, 2014   

Pieniążki?
 
 
Pykacz 
szef


Pomógł: 16 razy
Dołączył: 03 Lip 2012
Posty: 1561
Wysłany: Sob 20 Gru, 2014   

Adam Wysokiński napisał/a:
Pieniążki?


Myślę :roll: że bez się nie obejdzie . :lol: Na krajowy dopracowany produkt w takiej formie to i ja bym się skusił .
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 20 Gru, 2014   

Zgłaszam się na beta testera :mrgreen:
 
 
Eryk1000 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 40
Dołączył: 22 Lis 2013
Posty: 1119
Skąd: Wadowice
Wysłany: Sob 20 Gru, 2014   

Hej, projekt bardzo fajny, parametry także, powinny zadowolić każdego. Widać włożyłeś w to bardzo dużo pracy nie licząc już czasu ;) Ciekawy jestem ile to urządzonko będzie kosztować? Chińscy bracia też już coś podobnego zmontowali, podejrzewam że nad tym pracowała więcej niż jedna głowa :P http://s.click.aliexpress.com/klk/b6qRJ6QrN jednak nie trać zapału bo to co krajowe to cieszy ;)
_________________
Jeżdżę na :

E-Giant Terrago

Viking Power 6000W +
Ostatnio zmieniony przez Eryk1000 Pon 22 Gru, 2014, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Sob 20 Gru, 2014   

Eryk1000 napisał/a:
Ciekawy jestem ile to urządzonko będzie kosztować?

Już pytałem, to się Pykacz obśmiał :wink:
 
 
Mictronic 
młodzik
Electronics designer



Wiek: 30
Dołączył: 22 Kwi 2009
Posty: 76
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Sob 20 Gru, 2014   

Wiedzialem , ze ktos w koncu wrzuci ten chinski bms , ba nawet wzorowalem sie na podobnym i uważam ze udało mi sie osiagnac o wiele lepsze parametry:
-Wiekszy prad balansowania(300mA vs >1A)
-Wyzsze napiecia
-Lepszy wyswietlacz graficzny
-Mozliwosc rozbudowy
- I NAJWAZNIEJSZE chinski bms potrafi chodzic tylko z zestawami 4-12 potem 16-24(jest to opisane w pdf) ja znalazlem sposob na ominiecie tego problemu :)

Co do ceny, bedzie bardzo kunkurencyjna dla chinczykow ale o tym bedzie informacja pod koniec projektu :)
 
 
Eryk1000 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 40
Dołączył: 22 Lis 2013
Posty: 1119
Skąd: Wadowice
Wysłany: Sob 20 Gru, 2014   

To kolego działaj, jak na razie wszystkich trzymasz w napięciu, mamy nadzieję że projekt rychło doczeka się wersji finalnej i będzie mógł trafić w ręce potencjalnych nabywców ;) jeżeli cena faktycznie będzie konkurencyjna w stosunku do tego chińskiego to chętnych nie zabraknie......
_________________
Jeżdżę na :

E-Giant Terrago

Viking Power 6000W +
 
 
Pykacz 
szef


Pomógł: 16 razy
Dołączył: 03 Lip 2012
Posty: 1561
Wysłany: Nie 21 Gru, 2014   

Adam Wysokiński napisał/a:
Eryk1000 napisał/a:
Ciekawy jestem ile to urządzonko będzie kosztować?

Już pytałem, to się Pykacz obśmiał :wink:


Oj tam , oj tam . :cool: Jakby co to czekam tylko na info kiedy , gdzie i ile wpłacić gdyż jestem zdecydowany na taki gadżet . :grin:
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Nie 21 Gru, 2014   

Super projekt, również gratuluje.
Możesz też w przyszłości pomyśleć o wersji uboższej która zamiast balansowania i ładowania poprostu pokazue na wyświetlaczu stan napięcia i pojemności każdej celi i wszystkich zbiorczo. Też się znajdą chętni na takie urządzenie (w tym ja) do tego aby samemu widzieć co się w środku baterii dzieje.
Co do tego projektu to 10/10 :)
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 21 Gru, 2014   

Bardzo interesujący projekt.
Piszesz :
Mictronic napisał/a:
*Balanser kończy ładowanie w chwili, gdy prąd będzie mniejszy niz np 200mA , i będzie cyklicznie próbkował co minute doładowywując lub nie. W ten sposób ustrzegamy sie sytuacji, że akumulatory mogą być niedoładowane ze wzgledu na brak funkcji podtrzymania w innych balanserach.

BMS działa wolno ale zdecydowanie, nie ujrzymy na diodach migoczącej choinki świetlnej, bo załączenie lub wyłączenie danego rezystora działa w histerezie a jej progi ustalone są w programie.
Np balansowanie przy zadanej różnicy 10mV włączy się 15mV po najnizszej celi, a wyłączy się gdy osiągnie 5mV po najniższej celi.
... bo wystąpiły małe problemy z funkcją ładowania i wykrywania jego końca, otóż niektóre moje cele przyjmują bardzo szybko zbyt wysokie napięcie co musi wyzwolić odcięcie łądowarki, pomimo kilkudniowego balansowania nic sie nie zmieniało i będę musiał niedługo znowu z tym powalczyć...

To jest kluczowe dla rzeczywistych problemów przy balansowaniu używanych pakietów złożonych z wielu P. Czyli jeden segment ma podczas ładowania 4,23 V inny 4,19 ale po wyłączeniu oba mają ok 4,19. Inny przykład : jeden segment ładuje się wyrażnie dłużej od drugiego mimo podobnej pojemności sumarycznej . Tak sie dzieje przy róznych ogniwach które wchodzą w skład takiego segmentu lub/oraz któreś ogniwo ma większą upływność. Zjawisko to jest zmienne bo zalezy jeszcze od prądu ładowania.
Wniosek : bardzo cenny jest tryb ładowania w którym jest próbkowanie czyli okresowo jest dokonywany pomiar napięcia przy odłaczonym ładowaniu. To mogłoby wskazywać że inteligentne ładowanie/balansowanie winno preferować segment w którym taki spadek jest największy.
Bez tego funkcje balansujące dążące do teoretycznej równości trwają b. długo i tak jak piszesz, po prostu nigdy się nie skończą. Z drugiej strony część ogniw ma problem z naładowaniem do Vmax i grzeją się gdy ten prąd po koniec jest większy.
Na pewno musisz mieć kilka róznych segmentów, zamieniać je miejscami tak by w praktyce sprawdzić jakie automatyczne funkcje Twego BMS się sprawdzą w praktyce. Bo dla nowych równych segmentów można uznać w pewnym uproszczeniu że BMS jest zbędny.
Ale Ci którzy mają segmenty o wielu równoległych ogniwach i długim szeregu czyli wielu S, będą Ci kibicować bo to jest ich problem który często obserwują. A ci co tego nie obserwują to zaskakuje ich awaria lub zaskoczy.
Zycze powodzenia a po zakończeniu projektu wspólpracy z jakimś chińskim producentem półproduktu, tak byś sie skupił na jego uruchomieniu, sprzedaży a know-how zatrzymał dla siebie :-)
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group