ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
POMYSŁ na modyfikację silnika Hub.
Autor Wiadomość
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 13 Sty, 2015   

Na endless dużo jest tych przeróbek wiec nie ma żadnego problemu przerobic, jedynie cos widziałem ze warto wzmocnic rame bo jednemu gosciowi pękła przy skokach
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Wto 13 Sty, 2015   

Ten przytoczony przykład nic wam nie da bo dac nie może. Mało daje chłodzenie podstawy stojana. Przecież uzwojenia nie są ze stojanem połączone i mają bardzo kiepskie przekazywanie ciepła w stosunku do tego ile mogą go generować.. Zrozumcie, że uzwojenia mają 150 st, a podstawa stojana ma 60. I co tu chłodzić? :P .
Jak się uprzecie i dacie chłodzenie takowe, to modyfikujecie tylko i wyłącznie pojemność cieplną silnika jako takiego. A to nic nie znaczy w sytuacji pchania dziesiątek (setek) amper. Ilość energii odkładanej na miedzi jest tak duża, że nie ma takiego chłodzenia, które by dało radę. Dlatego ludkowie się kombinują, by otworzyć/nafrezować pokrywę silnika i generować jakiś ruch albo zalewają :)

Już nie wspomnę, że cała przeróbka z ESa to takie prawie 'oszustwo' bo co to ma być silnik przekładniowy na midzie, to są 2 przełożenia. Taki silnik z natury i bez przeróbki przyjmie bez grzania dużo więcej niż zastosowany w hubie.

Silnik modelarski jest mały i ma dużą moc, oraz ma tak zrobioną obudowę, a nie inaczej, bo śmigło tłoczy przez niego na wylot setki litrów powietrza/min. Bez tego przy 200W go spalisz (dlatego moim zdaniem te wszystkie projekty rowerów na silnikach modelarskich to jest ściema na pokaz). Silnik w motorówce też ma kilka kw, wielkość 3 paczek zapałek i... płaszcz wodny.

------------------------
Tak dla przypomnienia, są 2 różne formy nagrzewania się silnika, nazwijmy je roboczo:
- Szokowa (jazda terenowa, podjazdy, duże obciążenie, wolna jazda) - Jest wtedy, kiedy w krótkim okresie czasu zasilasz silnik przy małym RPM, małej efektywności i ogromnych stratach. I to właśnie ten typ grzania jest niebezpieczny i od niego się silniki palą!. W skrajnym przypadku przegrzanie silnika może nastąpić nawet po 60sek podjazdu (skrajność, ale zazwyczaj proces nagrzewania jest błyskawiczny, widać to jak ma się obczujnikowany silnik na uzwojeniach). Ilość Energi idącej w straty kilkukrotnie przewyższa zdolność silnika do jej wypromieniowania. Stojan nie nadąża z odbieraniem ciepła. Wiec należy chłodzić uzwojenia, które to ciepło emitują. Dla tego samego silnika NC i obciążenia 800W spalisz go w kilka minut.
Typowy przykład (spalenie występuje zawsze w typowych miejscach, reszta uzwojeń bez uszkodzeń):


- Pojemnościowa (jazda szosowa, równomierna, szybka) - to jest grzanie podczas stałych obciążeń. np jedziesz sobie 10 min ze stałą prędkością powyżej granicy dużej efektywności. Wtedy energia jet kumulowana przez pojemność i wypromieniowana. Jak silnik kumuluje więcej energi niż ją traci, powolutku się nagrzewa. Najczęściej osiąga jakieś 100-120st i się stabilizuje, bo im wyższa temp tym rośnie efektywność chłodzenia. Ten parametr można wyczytać na symulatorze ebike.ca, overheat time, nie raz trwa 30-40min. Dla silników NC to jest jakieś 1500W mocy ciągłej, powyżej tej mocy ilość strat przewyższa jego możliwości zrzutu ciepła i silnik będzie się przegrzewać.
Spalenie ma taki charakter, że uzwojenia są całe "czarne" i na dużej przestrzeni bez izolacji, nie tak punktowo jak w przekładzie powyżej.

Nie zniechęcam do eksperymentowania, wręcz zachęcam, ale też trzeba być świadomym wszystkich niuansów :)
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
Ostatnio zmieniony przez tas Wto 13 Sty, 2015, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
Freerider 
kierownik


Pomógł: 3 razy
Wiek: 27
Dołączył: 29 Lis 2014
Posty: 320
Skąd: Królików
Wysłany: Wto 13 Sty, 2015   

Tas! I to jest to na co czekałem! Nie mogłeś wcześniej? :D Czyli że jeśli próbował bym odbierać ciepło ze stojana to nic by mi to praktycznie nie dało ponieważ zwoje są od niego za bardzo odizolowane tak? A co jeśli wypełnił bym szczeliny pomiędzy uzwojeniami a stojanem czymś co przewodzi bardzo dobrze ciepło np klej termoprzewodzący? Wtedy z jednej strony odizolował bym zwoje od powietrza ale z drugiej strony wzrosła by przewodność cieplna pomiędzy zwojami a stojanem z którego ciepło było by odprowadzane. Przez to też że ciepło było by oddawane na stojan wzrosła by pojemność cieplna czyli silnik dłużej był by w tej fazie pojemnościowej.

Faza szokowa była by np wtedy gdy próbował bym jechać 10km/h (np silnikiem 14x4) pod górkę, silnik ma wtedy bardzo małą sprawność, cała moc idzie w straty i pffff...dobrze rozumiem? Normalnie silnik obraca się wtedy bardzo wolno więc nawet jak ma otwory to powietrze wpada w małych ilościach, więc gdyby zrobić przejście termiczne na stojan silnik ugotował by się wolniej, no ale chyba nikt normalny nie jeździ specjalnie z taka prędkością aby sprawność silnika była tam niska.

Więc jak by zwiększyć przewodność cieplną pomiędzy stojanem a zwojami to można by:

a) chłodzić stojan z zewnątrz = przebudowany silnik na wygląd turnigy (ogromnego turnigy, wiem jak działają ale chodzi mi tylko i wyłącznie o jego wygląd) obraca się oś a obudowa stoi itp czyli ideał do mida / mid drive

b) chłodzić stojan olejem w układzie zamkniętym z chłodnicą, widziałem na endless, silnik nie musiał by być zalewany bo zwoje i tak przenosiły by ciepło na stojan do którego w okół przymocowana była rurka / hub w kole / mid z biegami

c) przez to że zwoje były by zabezpieczone jakimś tam czymś można bezpieczniej zrobić dziury w obudowie oczywiście zakryte jakąś drobną siateczką, do tego dać radiatory na stojan aby powietrze wpadające do silnika efektywniej go chłodziło (większa powierzchnia) / hub w kole / mid z biegami

Uuuuuf...:D Lubie taką dyskusję choć wiem że denerwuje ludzi.

Edyta: Co do zdjęcia i tłumaczenia jak palą się uzwojenia przy fazie pojemnościowej i szokowej to jest to mega przydatne, teraz wiem dlaczego montuje się zabezpieczenie akurat w takim miejscu! :D
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Wto 13 Sty, 2015   

Kup silnik DC, zwoje są na zewnątrz, idealny do mida, chłodzenie marzenie, tani jak barszcz, sterownik tani, wszystko tanie. Będziesz szczęśliwy, bogaty, a zaoszczędzony czas i środki materialne zainwestuj w ramę.
O! :)
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Freerider 
kierownik


Pomógł: 3 razy
Wiek: 27
Dołączył: 29 Lis 2014
Posty: 320
Skąd: Królików
Wysłany: Wto 13 Sty, 2015   

Dc do bldc się nawet nie umywa, ja po prostu lubię kombinować! :D Na pewno będzie ninecontinent ale używany, jak mnie przekonacie że to co napisałem wyżej jest głupotą to wezmę się za olej i tak dalej... :D

O! :lol:
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Śro 14 Sty, 2015   

Dc do BLDC się nie umywa :?: Może jakieś szczegóły?
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
Freerider 
kierownik


Pomógł: 3 razy
Wiek: 27
Dołączył: 29 Lis 2014
Posty: 320
Skąd: Królików
Wysłany: Śro 14 Sty, 2015   

Nie jest bezobsługowy, szczotki, moment obrotowy sporo niższy niż np w ninecontinent (wiem wiem wyższe obroty, zredukuj se pan itp), potrzebne przekładnie, moment obrotowy przy bardzo wysokich obrotach, sprawność itp itd, no i niech ktoś mi znajdzie taki na 60v np 3kW ze sporym momentem za 600zł nowy lub 400zł używany. Zaraz ktoś wystrzeli z mega drogim DC i będzie porównywał z bldc :D W ogóle nie temat o tym, można podyskutować gdzie indziej, już ktoś tu szukał takiego silnika i jakoś mu nie wyszło. ;)
 
 
maniekrox 
prezes
maniekrox


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 26 Sie 2014
Posty: 909
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Śro 14 Sty, 2015   

A zamiast huba coś takiego użyć?:
http://e-bike-diffusion.c...start_num%253D1

Takiego silnika używa Adam Mercier w tych projektach LMX, które są bardzo fajne. Widziałem, że pcha w niego chwilowe 8kW i wyczynia ciekawe rzeczy;) Z resztą sam zobacz co to wyprawia:
https://www.youtube.com/watch?v=IzIqqvEKMz4

No i nowy silnik - 4 stówki.
 
 
Freerider 
kierownik


Pomógł: 3 razy
Wiek: 27
Dołączył: 29 Lis 2014
Posty: 320
Skąd: Królików
Wysłany: Czw 15 Sty, 2015   

Oglądałem te filmiki, śledziłem nawet budowę tych potworków, lmx p1 i p2.
Silnik na prawdę bardzo fajny, aż się zdziwiłem... Kurcze, jak ja bym go w ramie ułożył xD masz może link do jakiś dokładnych danych tego silnika? Był bym wdzięczny. :o
 
 
maniekrox 
prezes
maniekrox


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 26 Sie 2014
Posty: 909
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Czw 15 Sty, 2015   

Jeżeli w miarę rozumiesz angielski (albo jesteś cierpliwy i sobie potłumaczysz trochę w translatorze) to w tym temacie jest bardzo dużo info na ten temat:

http://endless-sphere.com...hp?f=28&t=57483

Silnik moze i tanszy, ale z 4k plus rama i tak bedzie trzeba wydać:)
 
 
Pykacz 
szef


Pomógł: 16 razy
Dołączył: 03 Lip 2012
Posty: 1561
Wysłany: Czw 15 Sty, 2015   

W sobotę byłem u kolegi który buduje motorower na silniku szczotkowym (takim krótkim o dużej średnicy bo sporo ponad 20cm ) i li-polach . Po przekładni ma według obliczeń być na tylnym kole 300Nm . :mrgreen:
 
 
Freerider 
kierownik


Pomógł: 3 razy
Wiek: 27
Dołączył: 29 Lis 2014
Posty: 320
Skąd: Królików
Wysłany: Czw 15 Sty, 2015   

Dlaczego akurat 4k? Sporo, coś ty tam wliczył? :D
 
 
maniekrox 
prezes
maniekrox


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 26 Sie 2014
Posty: 909
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Czw 15 Sty, 2015   

4k? No to przy dobrych wiatrach:
450 zł silnik
bateria przykładowo 20s2p (740 Wh) na turnigach masz kafla
kontroler (zależy czy sinus czy zwykły) 500-700
amortyzator (przód + tył) z 1,5k
pierdoły typu koła, zębatki, piasty z 2 paki
hamulce minimum 3-4 stówki
= luźno ponad 4k
Do tego przesyłki, jakieś inne pierdoły...

...No i ramę trzeba;)


Niestety, jeśli chcesz latać tym w terenie to tanie to nie jest, po prostu trzeba zapierniczać i zarabiać hajs na to...
 
 
Pykacz 
szef


Pomógł: 16 razy
Dołączył: 03 Lip 2012
Posty: 1561
Wysłany: Czw 15 Sty, 2015   

Blachy w tym silniczku chyba mocno puchną (silnik się przegrzewa) bo widać już nie raz były szlifowane by nie tarł o nie wirnik magnesami . Adam jest dość lekki a ja to np 95kg i po zdjęciach wydaje mi się że taki silniczek pode mną szybko by dokonał żywota .
 
 
Freerider 
kierownik


Pomógł: 3 razy
Wiek: 27
Dołączył: 29 Lis 2014
Posty: 320
Skąd: Królików
Wysłany: Czw 15 Sty, 2015   

maniekrox napisał/a:
4k? No to przy dobrych wiatrach:

Rower to ja mam ;) właśnie kończę składać. :D

Pykacz napisał/a:

Blachy w tym silniczku chyba mocno puchną (silnik się przegrzewa) bo widać już nie raz były szlifowane by nie tarł o nie wirnik magnesami . Adam jest dość lekki a ja to np 95kg i po zdjęciach wydaje mi się że taki silniczek pode mną szybko by dokonał żywota .


Oni strasznie katują ten silniczek! Pchają na niego 100A...xD
Mam pytanie... jedno z takich głupich, na tym wykresie http://res.bht-diffusion....lc-48V1000W.jpg jest moment że efektywność nagle spada i to akurat gdy w silnik idzie 1200W, czyli że powyżej tego jego efektywność zaczyna spadać? Jeśli tak to po co pchają w niego 100A? :roll:
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group