Amortyzator Omni 191 - utwardzenie/zmiana charakterystyki |
Autor |
Wiadomość |
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Wto 20 Sty, 2015 Amortyzator Omni 191 - utwardzenie/zmiana charakterystyki
|
|
|
W związku z faktem iż nabyłem ostatnio rowerek dla mojej drugiej połówki (zakup był strzałem w 10-tkę) chcę się Was poradzić. Mianowicie jak można utwardzić przedni amortyzator oraz tylny damper - jak wsiądę na ten rower to oba amorki... dobijają do końca pod moim ciężarem (waga ciężka - ok 130 kg). Pod moją kobitką która jest ode mnie lżejsza też dobijają do końca oba. Zatem jak bez wymiany to utwardzić ? Z przodu siedzi amortyzator Omni 191. W lewej ladze jest sprężyna taka ze 20 cm uciapana w smarze a w prawej ladze niemalże do dna jest puściuteńko. Tylny damper skręciłem ile mogłem a nadal jest miękki... |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
MixhaL
prezes
Pomógł: 3 razy Wiek: 43 Dołączył: 22 Maj 2011 Posty: 909 Skąd: Lubelskie
|
Wysłany: Wto 20 Sty, 2015
|
|
|
Amortyzator jest na sprężynie sprawdź czy ma regulację naprężenia wstępnego czyli regulację sprężyny, jak pokręcisz i nic nie da albo da niewiele zostaje wymiana na twardszą sprężynę.
W tylnym damperze wymień sprężynę, sprawdź jakiej twardośći była i kup twardszą.
Dla Ciebie to może nawet 800 dla dziewczyny cieżko powiedzieć jakiej twardośći. |
_________________ Cyklon
BOMBER V1, V2, V3
RAIDEN |
|
|
|
|
sietaz
prezes
Pomógł: 12 razy Dołączył: 20 Maj 2014 Posty: 919 Skąd: warszawa
|
Wysłany: Wto 20 Sty, 2015
|
|
|
Opcją jest też wrzucenie elastomeru jeśli go nie
W duro robi się na odwrót - aby zmiękczyć amora albo obcina się elastomer albo wyrzuca |
_________________ Jeżdżę na: Voyager I
Niech moc będzie z wami |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Wto 20 Sty, 2015
|
|
|
MixhaL napisał/a: | Amortyzator jest na sprężynie sprawdź czy ma regulację naprężenia wstępnego czyli regulację sprężyny, jak pokręcisz i nic nie da albo da niewiele zostaje wymiana na twardszą sprężynę.
W tylnym damperze wymień sprężynę, sprawdź jakiej twardośći była i kup twardszą.
Dla Ciebie to może nawet 800 dla dziewczyny cieżko powiedzieć jakiej twardośći. |
W lewej goleni jest tylko korek który trzyma sprężynę żeby nie wyleciała, w prawej goleni nie ma nic Tn prawie nic bo na dnie goleni dostrzegłem jakąś blaszkę i chyba śrubę na dnie. Więc pewnie tylko sprężyna zostaje do wymiany a z tym już będzie gorzej .
Ztyłu to jakiś dziwny ten damper - jakby dwa cylindry wchodzące w siebie - czy ma sprężynę w środku - nie mam pojęcia bo z wierchu jej nie widać.
PS - rowerek to jest Caledonia Hornet Tau jakby ktoś pytał... |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
MixhaL
prezes
Pomógł: 3 razy Wiek: 43 Dołączył: 22 Maj 2011 Posty: 909 Skąd: Lubelskie
|
Wysłany: Wto 20 Sty, 2015
|
|
|
Z tyłu jak nie ma sprężyny to pewnie jest powietrzny. Musisz kupić pompkę do damperów i dopompować pod odpowiednią wagę.
Z przodu może ktoś wcześniej wyciągnął sprężynę z jednej goleni. |
_________________ Cyklon
BOMBER V1, V2, V3
RAIDEN |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Śro 21 Sty, 2015
|
|
|
Nie sądzę żeby ktoś umyślnie wyciągnął sprężynę z goleni bo w jednej goleni jest korek jedynie wetknięty a w drugiej nagwintowany czop którym się zakręca od góry goleń. Dziś Wam podrzucę jak to wygląda i może coś wykombinujemy... |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
Pykacz
szef
Pomógł: 16 razy Dołączył: 03 Lip 2012 Posty: 1561
|
|
|
|
|
sietaz
prezes
Pomógł: 12 razy Dołączył: 20 Maj 2014 Posty: 919 Skąd: warszawa
|
Wysłany: Nie 25 Sty, 2015
|
|
|
Mam bardzo podobną - różni się tylko rączką. Polecam bo i tania i dobra - w ogóle beto jest zachwalane za stosunek jakość/cena |
_________________ Jeżdżę na: Voyager I
Niech moc będzie z wami |
|
|
|
|
MixhaL
prezes
Pomógł: 3 razy Wiek: 43 Dołączył: 22 Maj 2011 Posty: 909 Skąd: Lubelskie
|
|
|
|
|
Pykacz
szef
Pomógł: 16 razy Dołączył: 03 Lip 2012 Posty: 1561
|
Wysłany: Nie 25 Sty, 2015
|
|
|
A to jest na zawór jak w samochodach i moto czy jakiś inny ? |
|
|
|
|
scale
młodzik born to vertride
Pomógł: 1 raz Dołączył: 02 Lis 2014 Posty: 79 Skąd: górny śląsk
|
Wysłany: Nie 25 Sty, 2015
|
|
|
Niektóre amortyzatory wymagają stosowania przejściówki, ale zwykle stosuje się zawór shredera, dobre pompki mają zawór także w przykręcanej końcówce (ta z allegro też go chyba ma), taki zawór powoduje jedynie minimalne upuszczanie powietrza (można precyzyjnie ustawić ciśnienie) podczas odkręcania wężyka z wentyla |
|
|
|
|
Pykacz
szef
Pomógł: 16 razy Dołączył: 03 Lip 2012 Posty: 1561
|
Wysłany: Nie 25 Sty, 2015
|
|
|
Dzięki . Zakupiłem właśnie tą pompkę .
Mam też damperek FOX VAN R ze sprężyną i takim małym zbiorniczkiem z zaworkiem typu biało-przeźroczysta kulka . O co w tym chodzi ? Do czego ten zbiorniczek ? Bo w sumie to nic od zakupu z tym nie robiłem . |
|
|
|
|
scale
młodzik born to vertride
Pomógł: 1 raz Dołączył: 02 Lis 2014 Posty: 79 Skąd: górny śląsk
|
Wysłany: Nie 25 Sty, 2015
|
|
|
Podczas pracy dampera znajdunący się wewnątrz olej się grzeje, oraz mnienia swoją obiętość, dodatkowy zbiorniczek umożliwia niwelowanie zmian obiętości oraz umożliwia regulację charakterystyki pracy dampera np poprzez zmianę obiętości zarówno komory tłoka (poprzez zawór IFT) jak i poprzez zmianę ilości przepływającego oleju pomiędzy komorami. Dzięki temu możliwa jest zmiana charakterystyki pracy dampera np. w zależności od "prędkości" pracy dampera. Zwykle w damperach sprężynowych znajyją się dwie regulacje, wstępny naciąg sprężyny (za pomocą pierścienia) oraz regulacja tłumienia (regulowana jest prędkość powrotu dampera do pozycji wyjściowej). w wyższych modelach regulację tłumienia można ustawić osobno dla dolnego zakresu regulacji LSC oraz dla górnego zakresu, dzięki czemu np. amortyzator nie nurkuje podczas hamowania. Poza tym dzięki rozbudowanej regulacji łatwiej jest zestroić amortyzator z damperem (by pracowały równo). Poza tym charakterystykę pracy można zmienić poprzez zmianę lepkości oleju, lub poprzez zmianę ułożenia tzw. shimów (podkładki o różnej średnicy, które wpływają na sposób przepływu oleju pomiędzy komorami. W kwestii lepkości olejóqw stosowanych w rowerach, lepkim/ gęstym olejem jest olej o wartości 15W (amortyzator wraca wolniej, szczególnie w zimie, najmniej lepkim/gęstym olejem jest olej o wartości 2,5W. Posiadając te dwa oleje o skrajnej lepkości/gęstości jesteśmy w stanie naieszać sobie olej o odpowiedniej lepkości/gęstości. Najczęściej w Polsce (jest łatwo dostępny) stosowany jest olej MOTOREX fork oil |
|
|
|
|
Pykacz
szef
Pomógł: 16 razy Dołączył: 03 Lip 2012 Posty: 1561
|
Wysłany: Nie 25 Sty, 2015
|
|
|
Czyli ten dodatkowy zbiorniczek nie jest na powietrze tylko na olej ? |
|
|
|
|
scale
młodzik born to vertride
Pomógł: 1 raz Dołączył: 02 Lis 2014 Posty: 79 Skąd: górny śląsk
|
Wysłany: Nie 25 Sty, 2015
|
|
|
powietrze też tam może być, jeśli jest wentyl to można zmieniać ciśnienie. W wypadku IFP trzeba użyć igły by zmienić ciśnienie w komorze |
|
|
|
|
|