ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Gust Delegate - E-bike ramie Bergamont
Autor Wiadomość
mateuszmmi 
młodzik


Wiek: 34
Dołączył: 25 Lis 2015
Posty: 74
Skąd: Lubelskie
Wysłany: Wto 12 Lip, 2016   Gust Delegate - E-bike ramie Bergamont

Witam!!!
Rower jakich wiele na forum i nie jest to nic odkrywczego, ale jednak zdecydowałem się wstawić krótki opis oraz opowiedzieć o wrażeniach z jazdy.
Pomysł na budowę E-bika zrodził się już w 2011r. Założenia były następujące: silnik 250W, napięcie 48V tak aby podnieść moc do 500W, silnik w kole z przodu, akumulatory żelowe, pojemność taka żeby przejechać te 100 km. I tak na pomyśle i rozeznaniu w podzespołach projekt zwolnił. Na początku roku 2015 wróciłem do tematu. Jak się okazało nastąpiły ogromne zmiany na rynku, dostępna już była cała gama silników, akumulatorów, układów do zarządzania baterią itp. To co powstało znacznie różni się od początkowych założeń.
Całość oparta głównie na projekcie Tas'a Elektra A9 oraz innych rozwiązań z tego forum.





Poniżej w tabelkach zestawienie części i krótka specyfikacja.

Rama i sterowanie
Rama: Bergamont Platoon 8.0
Stery: Syntace Duraflite
Sztyca: Tattoo pro
Kierownica: Ritchey comp 720mm
Mostek: SYNTACE - Force MTB F148

Koło przód
Obręcz przód: DT Swiss X-445 32 szptychy
Piasta przód: Shimano XT
Szprychy przód: 1,5mm
Opona przód: Schwalbe Smart Sam Plus 26''x2,35''
Tarcza przód: 185mm schimano XT
Zacisk przód: Hydrauliczny shimano XT
Amortyzator przód: Fox 32 F-series

Koło tył
Obręcz tył: Mach1 Mad Disc 36 szprych 26''
Piasta tył: Nine Continents 10x6 wersja na kasetę
Szprychy tył: 2mm
Opona tył: Schwalbe Nobby Nic 26''x2.25''
Tarcza tył: Shimano SLX 203mm
Zacisk tył: Avid Elixir R Carbon
Amortyzator tył: Brak :(

Osprzęt
Kaseta: SRAM PG-980 – 11-32 9-rzędowa
Korba: SHIMANO Deore XT - 44/32/22
Przerzutka tył, przód: Shimano XT
Manetka tył, przód: ShimanoXT
Pedały: Author maszynowe
Chwyty: Vincere zacisk na imbus
Błotniki: SKS Dashboard oraz X-Blade
Siodełko: Deska od Tattoo

Elektryk/elektronika
Akumulatory: Turingy 4s 10Ah LiPo
Konfiguracja baterii: 16s2p
BMS: 60A 16s
Sterownik silnika: barmal 40A
Silnik: Nine continents 10x6
Manetka: Chińska 1 bistabilny + wskażnik stanu aku.
Przyciski: Chińskie 1 monostabilny 1 bistabilny
Ładowarka: 8A LiPo/LiIon
Skrzynka: Z żywicy Epidian i maty szklanej

Specyfikacja
Waga: Równe 30kg z kierowcą równe 100kg
Wysokość do końca mostka: 102 cm
Długość: 175 cm
Szerokość: 74cm
Prędkość maksymalna: Jałowo 70km/h

Skrzynka to 3 warstwy maty szklanej nasączonej żywicą Epidian, wyszlifowana i wyrównana szpachlą samochodową. Na początku chciałem oddać całość do lakierowania i pokrycia szpachlą natryskową, ale skrzynka wyszła trochę nierówno, uznałem ją za prototyp i pomalowałem zwykłym sprejem czerwony metalik.
Silnikiem BLDC steruje kontroler FOC od użytkownika barmal. Został przymocowany do skrzynki przez radiator widoczny poniżej. Skrzynka z żywicy jest bardzo dobrym izolatorem a wewnątrz może zrobić się naprawdę ciepło, dlatego zdecydowałem się na takie rozwiązanie. Radiator przymocowany jest przez 6 nagwintowanych trzpieni M5. Dookoła radiatora od wewnętrznej części znajduje się miejsce na uszczelkę. Do 4 padów z nagwintowanymi otworami M5 przymocowana jest obudowa od sterownika FOC. Radiator jest bez żeberek, dlatego że do tego miejsca sięga kolano i nie chciałem aby odstawał za mocno i ocierał o wewnętrzną stronę nogi.




Rozmieszczenie elementów w skrzynce jest takie jak na obrazku poniżej. Akumulatory mają oddzielną przegrodę wykonaną z blachy aluminiowej o grubości 1,5mm. Nad kontrolerem FOC przymocowany jest BMS pod pakietem LiPo znajduje się inwerter na 12V. W górnej lewej części jest jeszcze stacyjka (niewidoczna na zdjęciu).



Po pierwszej jeździe testowej silnik wypadł z ramion. Na szczęście nic poważnego się nie stało. Pourywały się przewody sygnałowe oraz spalił czujnik Halla w silniku. Po kilku tygodniach usterki zostały naprawione. Od razu zabrałem się za wykonanie uchwytów utrzymujących oś w miejscu. Projekt wykonany w formacie DXF i wyfrezowany na frezarce CNC. Pierwszy uchwyt udało się przymocować na śruby M6 do mocowania zacisku na tarczę, natomiast drugi zaczepiony został o ramę na metalowe opaski.




I teraz to co najlepsze sama jazda, nie spodziewałem się aż takich doznań :) Przyspieszenie jest duże, z miejsca ruszam szybciej niż skutery, małe motory czy samochody.
Wczoraj pokonałem nim trasę 110km, głównie jeżdżąc na tempomacie tak, aby kręcić pedałami na maksymalnej przerzutce bez dużego wysiłku na prostej. Nie wiem jaką moc ustawiłem, nie miałem zaczepionego telefonu. Myślę że nie schodziłem z prędkością poniżej 30km/h.
Słyszałem od sąsiada, który jechał za mną samochodem, że jeden rowerzysta zatrzymał się i zsiadł z bicykla, jechałem wtedy ponad 50 km/h. Ścigałem się też z kolażem i dawał radę :D Jednym słowem niesamowite wrażenia z jazdy. Jeżeli ktoś zapyta mnie czy warto budować/kupić porządnego E-bika, zdecydowanie odpowiem że tak.

To może teraz jakieś wady konstrukcji żeby nie było różowo: brak amortyzacji z tyłu, beznadziejne siodełko, denerwujący błotnik tylny(nie polecam SKS X-blade) i badziewne lusterko (Zefal – też nie polecam). Ale najbardziej denerwuje hamulec z tyłu. Ustawiałem go już kilka razy, odpowietrzałem i wymieniałem okładziny. Przy hamowaniu słychać głośny pisk, no i cały czas trzeba go regulować bo ociera w trakcie jazdy. Myślę że głównie to wina zbyt dużej tarczy. 203mm robi swoje.

I na koniec podziękowania dla założycieli forum arbiter i wszystkich aktywnych użytków za duży wkład w rozwój pojazdów elektrycznych.

Ebike1
Ebike2
Ebike3
_________________
craVtec
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group