ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Samozapłon akumulatora
Autor Wiadomość
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 22 Lut, 2015   

Do Check listy dodałbym :
========== Elektryka ==============
[V] Różnice w napięciach na silnie rozładowanych celach:
tzn - sprawdzenie napięć po takiej jeżdzie gdzie jest wyładowane > 50 % pojemności.
Sygnałem zblizających się problemów jest róznica > 50 -100 mV ( w zależnosci od typu i stanu ogniw) oraz mimo stałęgo dobrego łądowania i balansowania, ze stale to samo/te same segmenty mają niższe napięcie.
A co do pianek i zabezpieczeń mechanicznych : nie możemy brać przykładów od modelarzy bo
ich pakiety dużo rzadziej łączone są szeregowo, spadają wraz z modelami, nie są tak obudowane
jak w ebike. Czyli u nas wystarcza pianka by ZABLOKOWAC przemieszczanie i uszkadzanie mechaniczne kilku pakietów a nie TLUMIC ogień.
To zasadnicza róznica , my musimy bardziej zapobiegać mechanicznie i pomiarowo niż gasić pożar.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Szymek 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 09 Cze 2013
Posty: 296
Skąd: Klb
Wysłany: Nie 22 Lut, 2015   

tas napisał/a:
Czytaj ze zrozumieniem :wink:

Po prostu nie zgadzam się z lansowaniem filozofii "mam skrzynkę po gwoździach w piwnicy i w niej ładuję aku do roweru, więc zwalnia mnie to ze zgłębiania wiedzy i podstaw obsługi/BHP".
Z lansowaniem takiego nastawienia to raczej zrobisz sobie krzywdę LiPolami i będziesz częścią samospełniającej się przepowiedni :P

Nie prorokuj niewiadomo komu. Sam już nie wiem do kogo Ty piszesz? Kto napisał, że mając dodatkowe zabezpieczenia jest zwolniony z myślenia i wiedza nie jest ważna?
Naprawdę uważasz, że jak ktoś wymyśla dodatkowe zabezpieczenia, to nie ma pojęcia akumulatorach?
Załóż, że oprócz Ciebie, inni też się znają na obsłudze pakietów, ale w przeciwieństwie do Ciebie nie ufają chińskiej elektronice i chińskim li-polom.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Nie 22 Lut, 2015   

Wojtek, taką listę trzeba obskoczyć w 10 min całą, bo w przeciwnym wypadku może zaatakować lenistwo :P
Wydaje mi się, że pomiar przy naładowanych ogniwach jest prostszy, bo i tak się bajka zostawia do ładowania więc nie wymaga żadnych dodatkowych czynności oraz co ważniejsze, daje sygnał ostrzegawczy zarówno przy problemie z aku jak i mechanizmu ładująco-balansującego.

Szymek. I bardzo się cieszę, tylko wiesz, jest mały problem. Do tej pory za sposób rozwiązania problemu były tylko gliniane garnki i skrzynki po gwoździach. A temat już troszkę ma. 1 wzmianka o jakiejś wiedzy została przytoczona na 6 stronie. My żyjemy w kraju zabobonów, czy co? Cieszę się, że podlinkowałeś coś przydatniejszego i bardziej wartościowego niż jakaś dywagacja nad potrzebą budowy schronu do ładowania bajka w piwnicy. I zrozum, że ludzie się boją LiPo, naoglądają się bzdur na YT, gdzie jeden z drugim palantem przebijają cele gwoździami albo ładują ją z prostownika, a potem się zwyczajnie BOJĄ. Zamiast rozumieć o co chodzi to człowiek widzi w wyobraźni kulę ognia z każdej celi.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
Ostatnio zmieniony przez tas Nie 22 Lut, 2015, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
Szymek 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 09 Cze 2013
Posty: 296
Skąd: Klb
Wysłany: Nie 22 Lut, 2015   

@Freerider
Jeszcze nie testowałem tej masy i jej własciwości. Nakładałem ją na przeloty i tyle ją dotykałem.
Na dzisiaj mogę napisać, że jest raczej brudząca. Niebawem napiszę coś więcej ;)
 
 
Adamo 
brygadzista



Pomógł: 1 raz
Wiek: 49
Dołączył: 02 Cze 2014
Posty: 204
Skąd: podlaskie
Wysłany: Nie 22 Lut, 2015   

Tu gdzieś jest taki fajny film z "samozapłonem" lipola po strzale z wiatrówki :mrgreen:
Sorka za offtop :mrgreen:
_________________
Co siejesz to zbierasz.
 
 
Pykacz 
szef


Pomógł: 16 razy
Dołączył: 03 Lip 2012
Posty: 1561
Wysłany: Nie 22 Lut, 2015   

Adamo napisał/a:
Tu gdzieś jest taki fajny film z "samozapłonem" lipola po strzale z wiatrówki :mrgreen:
Sorka za offtop :mrgreen:


Zapewne przedtem jeszcze sporo przeładowanym . :roll:
Osobiście rozbierałem ogniwa pryzmatyczne Sanyo o których mowa w temacie . Jak i rozebrałem jedno nowe i jedno używane ogniwo Turnigy 20-30C (w pełni naładowane). Również przebijałem gwoździem na wylot ogniwa Sanyo i Turnigy i nic poza lekkim podgrzaniem się nie stało (zero ognia , dymu i eksplozji) . Mam nawet kilka zdjęć i filmików w tel z tej rozbiórki . Więc jakby co mogę pokazać jak to wygląda . Dlatego ciężko mi pojąć co się musi stać by takie ogniwa dały takie fajerwerki . Moim zdaniem tylko jakieś potężne prądy wyrównawcze .
 
 
Mibars 
kierownik
Leń patentowany



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 10 Lis 2008
Posty: 382
Skąd: Nadarzyn k. W-wy
Wysłany: Wto 24 Lut, 2015   

Panowie.

Z racji tego, że pracuje przy testach baterii (obecnie testy IEC 62133, UN 38.3) to też swoje 3 grosze dorzucę:

1) Cele łączone równolegle muszą być takie same i w takim samym stanie, chyba, że każda z osobna cela posiada swoje własne zabezpieczenie nadprądowe. Nie, PTC, fusible linki i current interrupting cap wbudowane w cele się nie liczy, chodzi o zewnętrzne dodatkowe zabezpieczenie, które w porę wykryje przekroczenia prądów nominalnych. Powód jest taki ,że nawet niewielki rozjazd w rezystancji wewnętrznej powoduje, że większość roboty przejmuje "lepsza" cela obrywając wysokim prądem.

2) Cele używane, stare, itp. zachowują się zupełnie inaczej, niż cele nowe. To jest jeden z powodów dla których baterie na UN testy są testowane i nowe i po 50 pełnych cyklach. Pod wpływem pracy tworzą się dendryty przenikające separator, robią się zmiany w elektrodach, odkłada się metaliczny lit z elektrolitu, generalnie stara cela, mimo, że gromadzi mniej energii, to dużo łatwiej sprowokować ją do jej wyzwolenia.

3) Szczelny pojemnik w przypadku baterii litowej to potencjalna bomba. Zarówno baterie (szczelne), jak i cele mają wbudowane osłabienia, którymi to w sposób kontrolowany ma ujść ciśnienie (o ile można tak nazwać snop zazwyczaj płonącego odparowanego elektrolitu). Jak bedzie szczelne... To i tak ciśnienie się ulotni, tyle, że nie dedykowanym ujściem, a dookólnie po rozerwaniu pojemnika.

4) Bateria litowa podtrzymuje palenie Jak już ktoś zauważył zawiera i materiał palny i tlen, w dodatku kiepsko reaguje na wodę. Gasić piaskiem lub... Dużą ilością wody.

5) Cele potrafią uwolnić niesamowicie wielką energię w krótkim czasie. Impuls trwa ułamek sekundy, po paru sekundach jest po wszystkim, napięcie mierzone na rezystancji (niecałe 0.08 oma) spada do zera, ale to wystarczy, by cele osiągnęły na zewnątrz temperatury przekraczające 100 stopni, często rosną jeszcze z minutę po tym jak prąd spadnie sobie do zera.

6) Tak, cele potrafią zapalić się same z siebie, w szczególności te "zmęczone" - Pewna firma w Niemczech produkująca baterie i testująca je u siebie poszła z dymem, jak jedna z baterii po testach w środku nocy się zapaliła. U nas wszystkie baterie, nawet te przed testami traktowane są jako potencjalnie niebezpieczne (w końcu nikt ich nie testował), składowane w pomieszczeniu przypominającym prosektorium w stalowych skrzyniach z otworami przeciwwybuchowymi i dodatkowymi do zalania całej skrzyni wodą. Większość testów odbywa się w przenośnych skrzyniach przeciwwybuchowych, wszystkie pomieszczenia objęte ochroną przeciwpożarową, systemami gaśniczymi, wentylacją oddymiającą, nawet komory i piece mają strop przeciwwybuchowy i własny system gaśniczy. Na razie, odpukać, jeszcze nie mieliśmy pożaru...

Baterie z jakimi mamy styczność na co dzień, to jest składane w fabrykach, z BMSami, bezpiecznikami, itp. i nie będące niewiadomego pochodzenia chińskimi wynalazkami są generalnie bezpieczne, wszystkie muszą być testowane w skrajnych warunkach (zwarcia, przegrzania, wibracje, przeładowania, szoki, uderzenia i inne samo zło :) ) i nie bez przyczyny są naszpikowane elektroniką. Sama cela też ma wbudowane zabezpieczenia, od PTC, przez osłabienia, takie denka, co odskakują, cienkie blaszki, które się przepalają, czy po samą konstrukcje separatora, który jak zaczyna się topić to ma zalepiać pory między elektrodami, jednakże pomimo tego potrzebuje być użyta w baterii, gdzie będzie pracować w kontrolowanych warunkach. [/b]

To tak w skrócie.

P.S. Jak ktoś chce sobie przestudiować jak testuje się cele i baterie na "testy transportowe" (UN) to polecam (sekcja 38.3):
fTransport of dangerous goods Rev 5 Am1
Takie tortury muszą przejść wszystkie baterie i wierzcie na słowo - Faile na testach to nie rzadkość :)

P.P.S. Trafiło mi się właśnie robić testy pewnego pakietu dedykowanego do małych pojazdów elektrycznych, ponad 1 kWh, jakieś 3 kW mocy :) Niestety tylko tyle mogę powiedzieć, tym bardziej, że testy robi się przed wejściem produktu na rynek :(
_________________
No i jest :)
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Wto 24 Lut, 2015   

Te testy z UNa są hardcorowe :D
Rozumiem że jest to potrzebne tylko do transportu lotniczego lub morskiego czyli te baterie wyprodukowane już w europie tego nie potrzebują? :O To by znaczyło że chińskie cele są o wiele bezpieczniejsze niż te nasze..
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Wto 24 Lut, 2015   

Dlaczego nie można do gaszenia używać np. CO2? Jest taki stop nazywa się Wooda, którym można zaślepić dysze.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
Mibars 
kierownik
Leń patentowany



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 10 Lis 2008
Posty: 382
Skąd: Nadarzyn k. W-wy
Wysłany: Śro 25 Lut, 2015   

qaz33, gdyby niektóre firmy nie "robiły" testów poprzez wydrukowanie papieru z informacją, że tak, przeszło testy,to mogło by tak być :)

Te testy są generalnie wymagane do jakiegokolwiek transportowania materiałów niebezpiecznych.
_________________
No i jest :)
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Śro 25 Lut, 2015   

Nieraz wysyłałem baterie litowe pocztą i kurierami zdażyło sie i za granice (zawsze pisałem że to bateria) i nikt sie mnie o żadne papiery nie pytał. Może niedługo będą albo może europa nie jest tak restrykcyna wobec wysyłania ich już wewnątrz unii. Ale to że chińczycy podrabiają certyfikaty to nie wątpie tylko pewnie na mniejsze partie. Takie nasze turnigy które są wysyłane tonami do europy raczej już mają prawdziwe papiery. Wiekie firmy robiące to na potęge przy jednej kontroli by już padły.
 
 
Darki 
stażysta
darki



Dołączył: 22 Mar 2014
Posty: 195
Skąd: podkarpackie
Wysłany: Pon 23 Mar, 2015   

A jak ktoś ma kominek to może skorzystać http://endless-sphere.com...e.php?id=160843 http://endless-sphere.com...e.php?id=160844
_________________
SPRZEDAM Drobiazgi z SZuflady Polecam Lampki CREE
tel. 693 004 127
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group