ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Jaki sterownik i jaki silnik, porady dla początkujących
Autor Wiadomość
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Pon 23 Lut, 2015   Jaki sterownik i jaki silnik, porady dla początkujących

Moje przemyślenia odnośnie sterowników i silników

Mojego posta kieruje do ludzi raczej wchodzących w temat rowerów elektrycznych ale zapraszam wszystkich do komentowania. Mijają dwa lata odkąd jeżdżę już na elektrykach, mam dużo pytań od strony znajomych czy klientów odnośnie sprzętu zarówno sterowników czy też silników.

Sterowniki:

Sterowniki mają dużo podziałów. Najbardziej powszechne można podzielić na te które sterują prędkością (czyli napięciem) i takie które sterują momentem obrotowym (czyli prądem). Każdy kto wypróbował obu powie że te które sterują momentem są dużo lepsze, bardziej intuicyjne i bezpieczniejsze (przy większych mocach). Tak jest i już. Działa to w ten sposób że lekko uchylając manetkę mamy relatywnie niskie przyspieszenie co pozwala na płynne sterowanie mocą silnika. Przy sterowaniu prędkością przy ruszaniu z miejsca i małym odchyleniu manetki silnik rusza mając 100% mocy aż osiągnie ustawioną prędkość przez co robi zrywy. Przy jeździe pod górkę czyli gdy silnik jest przeciążony silnik też będzie sterowany z maksymalną mocą bo i tak nie jest w stanie osiągnąć ustawionej prędkości czyli ruszanie manetką nic nie zmienia. Wszystkie pojazdy spalinowe wbrew pozorom są sterowane właśnie momentem a nie prędkością.

Jeżeli chodzi o sterowniki hallotronowe czy też bezczujnikowe to bardziej polecam te pierwsze. Mają większy moment rozruchowy i osiągają wyższą sprawność przy niskich prędkościach co oszczędza nam baterie i pozwala dłużej się cieszyć jazdą. Minusem są oczywiście dodatkowe kable i większa niewygoda w podłączaniu no ale coś za coś.

Silniki:

Pierwszy podział to tzw. mid-y i hub-y czyli silnik poza kołem napędzający je przez łańcuch czy pasek lub silnik stanowiący oś koła. Na tym forum większość użytkowników używa huby. Są tańsze, ciche, bardziej niezawodne, mniej awaryjne i łatwiejsze w montażu. Mają jednak też i wady. Są ciężkie i niewygodnie rozkładają środek ciężkości roweru (przód lub tył w zależności na które koło zamontujemy silnik) oraz mają znacznie niższą sprawność przy niższych prędkościach. Można to w pewien sposób kompensować sterownikiem wektorowym typu FOC (jak np. sabvoton) ale w tym wypadku cena zestawu jest już prawie równa cenie mid-a. Każdy ma swojego faworyta i nie ma co dyskutować który napęd jest lepszy. Z doświadczenia powiem tylko że przy niskich (do 250W) i ekstremalnie wysokich mocach (powyżej 4000W) polecam mid-a. Przy mocach pomiędzy skłaniałbym się jednak bardziej ku hub-owi.

Jeśli hub to zdecydowanie odradzam montowania go na koło przednie w przypadku gdy ma on więcej niż 250W mocy. Zmniejsza to sterowność roweru podczas jego pracy, ma mniejszą trakcje podczas podjazdów pod górki no i najważniejsze jest to bardzo niebezpieczne gdyż żadne rowerowe widelce nie są w stanie na dłuższy czas przenosić takich momentów przy ciągłym hamowaniu i ruszaniu. Wielu już ludzi wyleciało przez przednią kierownice z tego powodu, nawet najmocniejszy widelec rowerowy z litej stali w końcu pęknie przy silniku nawet 500W. Sam takie przypadki widziałem.

Troche się rozpisałem.. :D
 
 
Mechano 
szef
młody elektronik


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 29 Paź 2012
Posty: 1337
Skąd: Poznań
Wysłany: Pon 23 Lut, 2015   

Możesz wytłumaczyć dlaczego przy takich mocowych skrajnościach lepszy jest mid?
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Pon 23 Lut, 2015   

Hub o takieh mocy ważyłby już jakieś 20kg. Moim zdaniem to już jest bardzo niewygodne jeśli dalej mówimy o rowerach. Jeśli rower ma być zrywny i zwrotny to mid bedzie tu duzo lepszym rozwiązaniem. Problemem bedzie tu tylko konieczność wykorzystania łańcucha motorowego i prawdziwej skrzyni biegów bo żadna przerzutka czy łańcuch rowerowy nie wytrzyma takich momentów.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pon 23 Lut, 2015   

Dużo konstrukcji z ESa, czyli te bajki, co tak ładnie buksują po piachu to tak naprawdę nie jest MID (taki na zmiennym przełożeniu) bo tam nie mają przerzutek. Jest na stałe przełożenie np 5:1 niezależne od pedałów, bez biegów, zasilane wysokim V na wysoko obrotowych silnikach.
Bliżej temu do zwykłych rozwiązań przekładniowych. Chyba nie ma przerzutek na łańcuch z pocket bike'a więc pozostają jakieś piasty wielobiegowe na upartego.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Pon 23 Lut, 2015   

Znany stealt bomber ma skrzynie biegów. Te konstrukcje ze sztywnym przełożeniem nie nadają się już do wielu wiecej rzeczy niż buksowanie po piachu. Do ilu się to rozpędzi? :) Jeśli ma to być tylko do szaleństw w terenie to faktycznie ma to sens ale jeśli ma się to też nadawać do zwykłej jazdy z punktu A do B (a większości z nas chyba o to właśnie chodzi) to niestety musi być jakieś przełożenie.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group