|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
Łamany czterokołowiec |
Autor |
Wiadomość |
Lisciasty
dyrektor
Pomógł: 1 raz Dołączył: 20 Lis 2007 Posty: 404 Skąd: Okolice Wrocławia
|
Wysłany: Wto 11 Gru, 2007
|
|
|
Weź pod uwagę te chińskie silniki do skuterków i hulajnóg, są tanie jak barszcz i ostatnio coraz częściej dostępne.
A przekładnię zrób paskiem zębatym, ciche, wysoka sprawność, można dobierać dowolnie wielkości kółek, rodzaj paska itp.
A sprzęgło to raczej niepotrzebne jak to ma jeździć do 20 km/h, po co komplikować? |
|
|
|
|
Marucha79 [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 11 Gru, 2007
|
|
|
Nie wiem skąd wziąłeś to, że na pasku zebatym można zrobić dowolne przełożenie. Trochę jestem wgryziony w temat i jeśli masz dostęp do naprawdę dobrego ślusarza dysponujacego odpowiednią obrabiarką, który ci wykona koła dowolnej wielkości to i owszem. Ale szukając rozwiązania taniego jesteś zdany na kółka samochodowe, a tam wyciśniesz przełożenie max 2,5.
Myślę że przy takim pojeździe ślimak to dobry pomysł, zwłaszcza jeśli pojazd ma być dla dzieciaka i samohamowanie przekładni będzie plusem zwiększającym bezpieczeństwo. Ja zdobyłem silniki (te na których robię Komara) wraz z przekładniami na allegro za 50 zł sztuka, a pochodzą z myjki przemysłowej, może to dobry kierunek poszukiwań dawcy. |
|
|
|
|
Natanoj
kierownik
Pomógł: 3 razy Dołączył: 31 Mar 2006 Posty: 314 Skąd: Małopolskie
|
Wysłany: Wto 11 Gru, 2007
|
|
|
Chciałbym się troszkę dowiedzieć, wiadomo, że odpowiedzi nie będą dokładne i pewnie plany/wykonanie sie jeszcze zmieni, ale tak mniej więcej: Rozstaw kół 80 cm mówisz, a jakie koła? Czy przód będzie wystawać przed koła, jak w tych ciągnikach na zdjęciu? Jaką mniej więcej będzie to miało szerokość? Czy to będzie miało też jeździć po drogach publicznych (będzie zarejestrowane)? Z jakich materiałów będziesz robił ramę? |
|
|
|
|
Lisciasty
dyrektor
Pomógł: 1 raz Dołączył: 20 Lis 2007 Posty: 404 Skąd: Okolice Wrocławia
|
Wysłany: Wto 11 Gru, 2007
|
|
|
Marucha79 napisał/a: | Nie wiem skąd wziąłeś to, że na pasku zebatym można zrobić dowolne przełożenie.
|
Nie nie, napisałem że można kupić dowolne kółka z tworzywa.
Dowolne to troche faktycznie przesadziłem ale możliwości jest sporo.
Handlarze paskami mają w ofercie kółka, trzeba tylko poszukać konkretnej firmy.
Marucha79 napisał/a: |
Ale szukając rozwiązania taniego jesteś zdany na kółka samochodowe, a
tam wyciśniesz przełożenie max 2,5.
|
Nie przesadzajmy z tą tanizną, kółka z tworzywa nie są strasznie drogie,
a więcej ślusarz pewnie weźmie za robociznę... |
|
|
|
|
Marucha79 [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 12 Gru, 2007
|
|
|
Jak masz to daj jakieś konkretne namiary na taką firmę, ale zauważ, że przy przełozeniu 1/10 (a to jeszcze mało przy wolnym pojeździe) zakładając średnicę małego kółka 3cm (przy mocniejszym i sztywniejszym pasku wypadałoby tyle założyć) duże kółko musi mieć 30 cm średnicy, co w przypadku kół mniejszych niż rowerowe jest wartością dyskwalifikującą. Generalnie przekładnie na pasku zębatym mi się podobają, gdyby było inaczej nie zastosowałbym takiej w Komarze , kombinowałem też z rowerem w tę stronę, ale to trochę cięższy temat. Tylko problem w tym, że to nie zawsze musi być optymalne rozwiązanie |
|
|
|
|
Biker [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 12 Gru, 2007
|
|
|
Geometria ma wynikać ze złotego podziału , czyli przy szerokości 0,8m długość wyjdzie koło 1,3m. Ale jak sam powiedziałeś to się może zmienić.
Kółka już mam felga 10", szerokość 10cm. Średnica wynosi koło 45cm, co przy przyjętych założeniach przekładni da prędkość koło 16km/h.
Poniżej kółeczko
Pozdro |
|
|
|
|
NocnyPtak
brygadzista konstruktor-amator
Wiek: 61 Dołączył: 12 Mar 2006 Posty: 229 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Śro 12 Gru, 2007
|
|
|
Przepraszam, ale czy ty chcesz prowadzić tym pojazdem głęboką orkę???
Wspominałeś zdaje się, że to ma być pojazd dla syna.
Czy to etyczne, wykorzystywać dzieci do tak ciężkich prac polowych? |
_________________ Pozdrawiam
Jakub Waltoś
____________________________
http://nocnyptak.pl |
|
|
|
|
Biker [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 12 Gru, 2007
|
|
|
NocnyPtak napisał/a: | Przepraszam, ale czy ty chcesz prowadzić tym pojazdem głęboką orkę??? |
No,... jeśli moc będzie ze mną !
Rozumiem, że słowo klucz w tym wypadku to „bieżnik”, ale idąc tym tokiem myślenia koparki gąsienicowe powinny być wyposażone w działo. Ale tak masz rację, wykorzystam dziecko i to bezwzględnie - do spełniania moich dziecięcych marzeń:)
Tu sobie zerknijcie na elektryczne drewno – też sprawia frajdę.
http://buggies.builtforfu...ctor/index.html
Pozdro |
|
|
|
|
Biker [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 01 Sty, 2008
|
|
|
Witam wszystkich w tym Nowym Roku i życzę aby noworoczny zapał do pracy wystarczył Wam na cały rok.
Co do pojazdu, to kupuje systematycznie części, a z nimi pojawiają się problemy. Pierwszy jaki się pojawił to pożenienie przekładni z silnikiem. Różnica średnic wynosi 1mm i mocowanie w przekładni jest na klin, a silnik ma zfrezowaną ośkę na zębatkę fot niżej.
Rozwiązałem ten problem najprościej jak się tylko dało i bez konieczności stosowania specjalistycznych maszyn, których nie mam. Wykonałem tulejki z paska blachy 0,5mm (blacha trochę twardsza, bo z opasek do pakowania). W ośce silnika, w jej wyfrezowanej części wywierciłem otwór w który wstawiłem odpowiednio przycięte wiertło o średnicy równej szerokości klina w przekładni (3mm). Fot niżej
Wszystko pięknie, ładnie wchodzi ciasno, zero luzów, młotka trzeba użyć, ale z czuciem W kołnierzu przekładni wywierciłem dodatkowe otwory, dzięki którym silnik jest przykręcony do przekładni. A stało się to możliwe, bo wymieniłem fabryczne śruby silnika na dłuższe szpilki. Dodatkowo w tylnej pokrywie silnika wywierciłem otwór w osi wału, aby móc bezpośrednio "wbijać" wał.
Pracuje to wszystko miodzio, praktycznie bez drgań, w każdym razie ich nie czuć i nie widać. Silnik z przekładnią zasilany 14,8V pobiera około 2,7A. Sam silnik przy tym napięciu ok 0,7A. Fot niżej
Przy rozbieraniu silnika stwierdziłem jedno zwarcie na komutatorze, które prawdopodobnie przy większym prądzie samo by się upaliło, ale wystarczył ostry nożyk. A i widziałem jak niektórzy strasznie kombinują z przytrzymaniem szczotek przy wkładaniu wirnika, a wystarczy wsadzić głęboko szczotkę w szczotko trzymacz i przeciągnąć kawałek cienkiego drucika przez dwa otwory znajdujące się na końcu szczotkotrzmacza. Po osadzeniu wirnika cieńkimi szczypcami łatwo je wyjąć.
Co do mojego rozwiązania połączenia przekładni z silnikiem, to myślę że skoro na Marsa to nie leci to może być, a jak mi zetnie ten bolec z wiertła to będę kombinował dalej.
Mam nadzieję że się to co tu opisałem komuś się przyda. Pozdrawiam. |
|
|
|
|
Marucha79 [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 02 Sty, 2008
|
|
|
Podoba mi się Twój tok myślenia
Patent z blachą, tyle że z dachową ocynkowaną, sam przerabiałem niedawno nasadzając kóko zębate na ośkę silnika przy eKomarze.
A tak przy okazji, jak zrealizujesz ostateczne przełożenie na koła? |
|
|
|
|
Biker [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 02 Sty, 2008
|
|
|
Ostatecznie zrealizuję przełożenie na koła bezpośrednio z przekładni ślimakowej. Jak już pisałem przy założeniu 2750rpm na silniku, prędkość wyniesie 16km/h. Zastanawiam się tylko czy zastosować sprzęgło na paskach gumowych, czy osadzić ten motoreduktor bezpośrednio na osi napędzanego koła i tylko elastycznie "przytrzymać" go do ramy |
|
|
|
|
Natanoj
kierownik
Pomógł: 3 razy Dołączył: 31 Mar 2006 Posty: 314 Skąd: Małopolskie
|
|
|
|
|
Slawek [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 03 Lip, 2008
|
|
|
Przekładnia ślimakowa jest mała gabarytowo niestety ma małą sprawność.
Sprawność przekładni spada z obrotami na max obrotach będzie 80%, na 500 obr. 70% sprawności.
Przypominam że przekładnia zębata to sprawność 96-98%.
Przekładnia ślimakowa jest silnie hamowna i nie nadaje się za bardzo do tego zastosowania.
Ja tak uszkodziłem przekładnie ślimakową w podobnej aplikacja – start – stop (w ciągu jednego dnia), planetarna chodzi w tej samej aplikacji już kilka lat. |
|
|
|
|
Natanoj
kierownik
Pomógł: 3 razy Dołączył: 31 Mar 2006 Posty: 314 Skąd: Małopolskie
|
|
|
|
|
Biker [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 31 Sty, 2009
|
|
|
GOTOWE !!!
Wersja 1
Wersja 2
Wersja 3
Dodatkowo w każdej wersji koguta można zdemontować |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|