ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
10x6 vs 9x7
Autor Wiadomość
MARCIN 
prezes


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 15 Mar 2014
Posty: 519
Skąd: Kraków
Wysłany: Pon 01 Cze, 2015   

Od ostatniego razu, kiedy o tym wspomniałeś, myślę o tym. Tyle, że sprawa jest niełatwa. Ogólnie jest to nawet kilka lat nauki wraz z chęcią zrozumienia, bo są tacy, co im 5 lat siedzenia w ławkach szkolnych nic nie dało.
Problem jest tym większy, że bez słownictwa elektrycznego nie obejdzie się :mrgreen: , będzie trzeba każde pojęcie tłumaczyć. A sporo tego może być: sprawność, moc, moment, parametry znamionowe, rezystancja, reluktancja, permeancja, przenikalność magnetyczna, natężenie pola magnetycznego, strumień magnetyczny, reaktancja, indukcyjność; do tego znajomość działania silnika i prawa elektrotechniczne. Może wystarczy :mrgreen: :mrgreen: .

Abym nie został źle zrozumiany - nie to, że nie chcę zrobić, ale biję się z myślami, czy warto przepisywać podręczniki :roll: .
_________________
"Nikt nie jest zniewolony w bardziej beznadziejny sposób niż ci, którzy fałszywie wierzą, że są wolni" - Goethe
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pon 01 Cze, 2015   

Problem mają "nowi i starzy" z tym, bo mają trudność w zrozumieniu co to jest moment obrotowy, na co ma wpływ, z czego wynikają RPMy, jakim są kosztem, czym się rónią wolnobieżne od szybkich, dlaczego powolna jazda jest niebezpieczna i inne praktyczne informacje. Bez skupiania sie na wzorach, bo one ludzi nie interesują, nikt nie będzie liczył strumienia magnetycznego, indukcji itp itd.
Taki zalążek kompendium dla laika.

Na takim forum jak to, to powinien być najważniejszy wpis i taki, z którym każdy nowy (w domyśle nie doświadczony) powinien się na początku zaznajomić.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Eryk1000 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 39
Dołączył: 22 Lis 2013
Posty: 1118
Skąd: Wadowice
Wysłany: Pon 01 Cze, 2015   

No właśnie kluczem do sukcesu jest sprawność silnika, każdy silnik ma różna sprawność dla danych obrotów. Kluczem jest sposób nawinięcia silnika, rodzaj baterii, prądy z niej pobierane i rodzaj sterownika, głownie wykorzystanych tranzystorów w ostatnim stopniu :P . Jest sporo czynników, niby to procenty ale w sumie dadzą kilkanaście procentów :) które przełożą się na zasięg i osiągi. Warto sobie to przemyśleć pod kontem terenu w którym chcemy się poruszać. Długo można o tym pisać......
_________________
Jeżdżę na :

E-Giant Terrago

Viking Power 6000W +
 
 
glebor 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 6 razy
Dołączył: 10 Lis 2014
Posty: 1315
Skąd: Łódź
Wysłany: Pon 01 Cze, 2015   

Dziękuję za odpowiedź. Czyli różnice będą znikome, jednak trzeba uwzględnić większy pobór mocy na starcie przez szybszy silnik który ma mniejszy moment. Chyba w takim razie silniki nie będą różniły się pod względem dystansu bardziej niż 10km na baterii 1500wh.
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 01 Cze, 2015   

Jeżeli będziemy się kłócić o takie pierdoly to i tak nikt się niczego nie dowie..

Ja mogę odrzucić od siebie ze silnik hub o mocy 20kW(QSmotor) będzie miał większe zużycie energii jak ten 350w mimo pewnie wyższej sprawności
 
 
MARCIN 
prezes


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 15 Mar 2014
Posty: 519
Skąd: Kraków
Wysłany: Pon 01 Cze, 2015   

atomek1000 napisał/a:
Ja mogę odrzucić od siebie ze silnik hub o mocy 20kW(QSmotor) będzie miał większe zużycie energii jak ten 350w mimo pewnie wyższej sprawności

Powiedz tylko dlaczego?
W zakresie mocy znamionowej pewnie będzie miał większą sprawność, ale jak pojedzie na 30% mocy, to może mieć mniejszą sprawność od silnika "mniejszego" jadącego na 90% mocy.

A jak chcesz wykorzystać pełną moc tego dużego, to wiadomo, że skoro mocniejszy, to będzie zużywał więcej energii.
_________________
"Nikt nie jest zniewolony w bardziej beznadziejny sposób niż ci, którzy fałszywie wierzą, że są wolni" - Goethe
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Pon 01 Cze, 2015   

Nie widziałem jeszcze aby jakiś producent silników hub do rowerów podawał pełne wykresy sprawnośći w zależności od pobieranego prądu i prędkości. Jednak to co wiemy to fakt że z dwóch silników tej samej klasy ale o różnych nawojach silnik wolnobieżny będzie miał wyższą sprawność przy mniejszych prędkościach niż silnik szybszy. Dlatego w teren górski będzie lepszy.

Tas w sumie to informacja w Nexunie że silnik "szybki" da maksymalnie tylko np 50Nm a silnik wolny 90 też na dobrą sprawe wprowadza w błąd wielu ludzi bo przecież to wszystko zależy od prądu który w nie ładujemy. Tak naprawde wartości momentów (jak i prędkości maksymalnych) jakie można z nich wydobyć będą zbliżone dla każdego silnika.
 
 
Eryk1000 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 39
Dołączył: 22 Lis 2013
Posty: 1118
Skąd: Wadowice
Wysłany: Pon 01 Cze, 2015   

A w którym silniku serii RH205 jest najwięcej miedzi :P ?
_________________
Jeżdżę na :

E-Giant Terrago

Viking Power 6000W +
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pon 01 Cze, 2015   

qaz, wiem, że wprowadza w błąd, ale nie mam innego pomysłu żeby w jednym zdaniu to wytłumaczyć osobom bez doświadczenia.
Skrót myślowy, na tą chwilę musi wystarczyć.


Eryk:
14x4=56
10x6=60
12x5=60
7x9 = 63
...
...
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Pon 01 Cze, 2015   

Eryk1000 napisał/a:
A w którym silniku serii RH205 jest najwięcej miedzi ?

Zakładając że ilość złobków jest taka sama to wystarczy policzyć iloczyn zwojów i drutów w wiązce. Z tych dostępnych w nexunie wychodziłoby że najwięcej miedzi ma silnik 8x8=64
Ilość miedzi mówi nam o pojemności cieplnej
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 01 Cze, 2015   

MARCIN napisał/a:
atomek1000 napisał/a:
Ja mogę odrzucić od siebie ze silnik hub o mocy 20kW(QSmotor) będzie miał większe zużycie energii jak ten 350w mimo pewnie wyższej sprawności

Powiedz tylko dlaczego?
W zakresie mocy znamionowej pewnie będzie miał większą sprawność, ale jak pojedzie na 30% mocy, to może mieć mniejszą sprawność od silnika "mniejszego" jadącego na 90% mocy.

A jak chcesz wykorzystać pełną moc tego dużego, to wiadomo, że skoro mocniejszy, to będzie zużywał więcej energii.


Bo jest 5 razy cięższy :mrgreen:
 
 
lkuc18 
kierownik


Dołączył: 10 Gru 2013
Posty: 314
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 05 Lip, 2015   

Jaki wpływ na grzanie silnika ma napięcie? Czy w ogóle ma? Widzę na nexunie dopuszczalne napięcie dla NC 7x9 120V. Jeżdżę na 16S, chcę docelowo 24S. Co by to zmieniło ogólnie? Czytałem dziś tu na forum dyskusję że silnik na zwykłym sterowniku ma większy moment obrotowy na wyższym napięciu. Ja też mam dzikie wrażenie że na pełnej baterii silnik ma kopa a im mniejsze napięcie tym słabiej hula.
 
 
glebor 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 6 razy
Dołączył: 10 Lis 2014
Posty: 1315
Skąd: Łódź
Wysłany: Nie 05 Lip, 2015   

Masz coś takiego jak prawo Ohma. Z niego wynika I=U/R

Rezystancja silnika jest stała - wartość oporu opmiędzy uzwojeniami. Zwiększając napięcie zwiększasz moc płynącą do silnika.
moc - P=(U^2)/R

znając stałą rezystancję można łatwo policzyć pobór mocy dla wyższego napięcia.

temperatura silnika zależy głównie od mocy, którą silnik wykorzystuje. Na pokonywanie wzniesień potrzebna jest większa moc, więc silnik będzie się grzał bardziej. Z dzisiejszego doświadczenia (upał 35st + czarny silnik eksploatowany na słońcu miał przeszło 50stopni podczas postoju - prawie się oparzyłem o niego, musisz mieć na uwadze wysokość temperatury odniesienia)

silnik przy 36V pobiera 800W, tak jest natłoczone na obudowie, zatem
P=(U^2)/R =1500W= 1296/R ; R=0,864Ohm

Silnik jest przystosowany do mocy ciągłej 1500W.
Jeżeli zasilasz silnik napięciem powiedzmy 120V starałbym się nie przekraczać mocy dopuszczalnej czyli sterownik musiałby mieć odcięcie na 12,5A, bo 12,5 *120V daje ci około 1500W i nie musiałbyś się o nic martwić. W takim przypadku jeżeli rower będzie leciał z górki v-max bardzo wzrośnie, a silnik nie dostanie mocno po dupie; nie wiem, jak to się będzie zachowywać na podjazdach, ale chyba podobnie, co na napięciu 48V i wyższym amperażu. Dając sterownik na 120V 15A wypadało by kontrolować temperaturę. Jeżeli dasz sterownik 120V i 80A na 24 mosfet, w upalny dzień podejrzewam, że raz dobrze wciśniesz i będziesz wydłubywał kawałki przysmarzonego uzwojenia ;(

Optymalnie moim zdaniem jest zasilać nine continent max na 60V. Na sterowniku 48V i 45A udało mi się go bardzo porządnie zagrzać, a jestem lekki (62kg + rower około 30kg, więc temperaturę trzeba kontrolować, temperatura na zewnątrz około 25st.) maksymalnie 72V z kontrolowaniem temperatury i dobrze dobranym sterownikiem, aby nie przekraczać mocy 2000W, jak nie chcesz się co chwila martwić o możliwość uszkodzenia uzwojenia. Przy wysokich temperaturach miej na uwadze, że jest również coś takiego jak rozszeżalność cieplna materiałów, która przyspiesza złużycie np łożysk nie mówiąc o tym jak na takim rozgrzanym silniku do blisko 100st wjedziesz w kałużę :mrgreen:
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Nie 05 Lip, 2015   

glebor a czy ty kiedyś zastanawiałeś się czemu linie wysokiego napięcia mają właśnie wysokie napięcie? Po co sie trudzić z podnoszeniem i obniżaniem napięcia skoro według ciebie straty na przewodach byłyby takie same?
Po drugie silnika nie można rozpatrywać jako opornik. Tam jest jeszcze wiele innych rzeczy wpływających na opór nie tylko rezystancyjny.
Maksymalne napięcie dla kazdego silnika bedzie inne i przeklada sie to na fakt ze przy roznych napieciach bedzie szedł różny prąd maksymalny a to on powoduje jego grzanie.
W fazie produkcji silnikow NC kazdy jest chilowo podłączany pod 600V aby sprawdzic poprawnosc izolacji przewodow wiec nie ma czegos takiego jak maksymalne napiecie.
 
 
glebor 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 6 razy
Dołączył: 10 Lis 2014
Posty: 1315
Skąd: Łódź
Wysłany: Pon 06 Lip, 2015   

zgadzam się, niemniej jednak jeżeli ma to służyć, to producent nie bierze parametrów z kosmosu. Najlepiej zasilać go na 60V, a do super konstrukcji kupić crystalite, mxus i podobne :) przy tej samej mocy co udałoby się wycisnąć z continenta dłużej wytrzymają, ja bym nie podkręcał powyżej 60V bo można łatwo z fajnego silnika zrobić ...

Sam używałem różne silniki nine continent na różnych napięciach i widzę, że niekiedy continent odmawia posłuszeństwa już na 48V przy mocy 35A ciągłęgo prądu, dlatego polecam tak dobierać napięcie i natężenie żeby nie przekraczać tych 1700W mocy ciągłej.

Ludzie kombinują od nas, przerabiają te silniki na chłodzenie olejowe, a potem widnieją w dziale sprzedam ;)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group