ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
Rower elektryczny raty 0% sklep E-biker.pl

Poprzedni temat «» Następny temat
KTM Electric Flite
Autor Wiadomość
AdamM 
młodzik


Dołączył: 08 Kwi 2014
Posty: 80
Skąd: Chorzów/Częstochowa
Wysłany: Śro 01 Kwi, 2015   KTM Electric Flite

Pozwolę sobie stworzyć wątek dla mojej konstrukcji, mimo że jeszcze jest w rozsypce. Wątek tworzę żeby mieć gdzie opisywać swoje wątpliwości z nadzieją na cenne wskazówki od forumowiczów. :wink:

Będzie to mój pierwszy pojazd elektryczny dlatego staram się nastawiać na proste i dobrze opisane rozwiązania.

Rower na którym bazuję to KTM Ultra Flite:




Elektryfikację chcę przeprowadzić w taki sposób żebym w razie potrzeby mógł zdjąć koło z silnikiem, akumulatory itp, założyć zwykle koło i ruszyć w teren rowerem "analogowym". Natomiast znacznie częściej planuję go używać jako roweru elektrycznego do dojazdów do pracy i przejażdżek w czasie wolnym. :)

Trochę szczegółów na temat tego co zamierzam w nim zamontować.

Silnik: Nine Continent RH2806 (10x6)
Na silnik nakręcony jest wolnobieg Sunrace MF-E, 9 rzędów.

Akumulator: 9x Turnigy 5000mAh 4S1P 14.8v w układzie 12s3p, 15Ah 48V

BMS: BMS 12s LiPo/LiIon - 40A/40A

Ładowarka: LiIon/LiPoly 12s - 50.4V 3.5A 175W

Sterownik: Infineon 33A, 36V 48V
Opis szczególowy wyprowadzeń:
1. Zielony, Niebieski, Zólty - zasilanie silnika
2. Czarny, Czerwony, Zielony, Niebieski, Żólty - czujniki Halla
4. Czarny GND, Czerwony +5V, Niebieski lub zielony SYGNAŁ. Przewód posiada [Biały wtyk] - manetka.
5. 2x Biały, 2x Czarny - Hamulec - Sygnał z klamek hamulcowych. Biały + Czarny na każdą z klamek.
6. Czarny GND, Czerwony +5V, Niebieski SYGNAŁ [Czarny wtyk] - system PAS
7. Czarny, Biały - Ogranicznik prędkości - Należy zastosować przycisk On/Off
8. Żólty, Żółty - włączenie hamowania regeneracyjnego. Jeśli przewody żółte są połączone, to używając hamulców (zwierając jedną z par czarny i biały) silnik nie tylko się wyłączy, ale także zacznie hamować z odzyskiem.
9. Czerwony, Czarny - Zasilanie glówne z akumulatorów.
10. Czerwony (połączony z grubszym +BAT) - stacyjka. Przykładając na przewodzie PLUS z baterii (36V, 48V) - możemy włączać lub wyłączać sterownik. Fabrycznie przewód jest podłączony do zasilania i sterownik jest zawsze wlączony. Jesli podłączysz ten przewód poprzez przycisk (np. przy manetce) to ten przycisk będzie pełnił funkcje stacyjki. Fabrycznie przewód jest podłaczony i sterownik włacza się w momencie przyłączenia napiecia.

Pozostałe:
- Manetka połówkowa,
- Stacyjka.

cdn...
Ostatnio zmieniony przez AdamM Śro 05 Kwi, 2017, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Adamo 
brygadzista



Pomógł: 1 raz
Wiek: 45
Dołączył: 02 Cze 2014
Posty: 204
Skąd: podlaskie
Wysłany: Śro 01 Kwi, 2015   

Po pierwszej jeździe będziesz miał takiego rogala że pewnie zapomnisz o analogowym podejściu :mrgreen:
Powodzenia w budowie.
_________________
Co siejesz to zbierasz.
 
 
AdamM 
młodzik


Dołączył: 08 Kwi 2014
Posty: 80
Skąd: Chorzów/Częstochowa
Wysłany: Śro 01 Kwi, 2015   

W innym poście wspomniałem już na temat tego w jaki sposób zbudowałem akumulator. Dlatego tutaj tylko kilka zdjęć żeby mieć wszystko w jednym wątku.

Zamiast lutowania akumulatora polutowałem sobie kable z wtyczkami żeby móc go spinać. Wymyśliłem sobie że fajnie będzie móc rozpiąć pakiet bez lutownicy a dodatkowo będę mógł co jakiś czas zamiast ładować całość w pakiecie 12s3p będę mógł przy pomocy tego samego BMSa 12s (nie mam ładowarki) naładować wszystkie akumulatory na trzy razy w pakietach 12s1p.

Szybko odkryłem minusy takiego rozwiązania - nieuważnie podpinając złącza upaliłem parę styków. Dodatkowo podczas wymiany zniszczonych gniazd i wtyczek doszedłem do wniosku że gniazda od wtyków balansera mogłby wyglądać bardziej niezawodnie. Np. rozpinając złącze można wyciągnąć z nich o kilka milimetrów poszczególne piny... Mimo wszystko póki co trzymam się dotychczasowego rozwiązania z złączami.

Tak wyglądają kable główne:



A tak złącza od balansera, jeszcze nie naprawione po upaleniu:



Muszę przyznać że po doświadczeniu z upaleniem styków w wtyczkach to teraz sprawdzam wszystko 3x. :mrgreen:

Teraz już udało mi się wymienić upalone złącza i wziąłem się za ładowanie akumulatorów podpinając kolejno 3x 12s3p. Podpinam to do tej ładowarki:



Trochę się zdziwiłem podłączając tę ładowarkę. Naprawdę słychać że łąduje. Do cichych nie należy... Wentylator strasznie hałasuje...

Po naładowaniu zauważyłem że poszczególne cele z trzech akumulatorów mogą się różnić tak do 0.03V. Jak akumulator odłożyć i zmierzyć po jakimś czasie różnica spada i jeśli jakąś można zauważyć to w granicach 0.01V co można chyba uznać za błąd pomiaru. Rozumiem że to normalne?

Zastanawia mnie tylko jedna rzecz. Trafił mi się akumulator w którym jedna cela odbiega znacznie od reszty. Po ładowaniu przez BMSa w pakiecie 12s1p ta jedna cela ma 4.05V natomiast cela obok ma 4.25V. Nigdzie indziej nie mam takiej różnicy. Przed ładowaniem zauważyłem kiedyś że jedna cela różni się od innych o 0.1V niestety nie zaznaczyłem tego akumulatora i nie jestem w stanie stwierdzić czy to ta sama.

I teraz pytanie... Ładowanie zakończyło się normalnie. Czy BMS przestał ją ładować bo już mu się nie udało podciągnąć jej wyżej? Jedyne co mi przychodzi do głowy to spiąć te akumulatory jeszcze raz w 12s1p i podłączyć do ładowania i zobaczyć jaki będzie tego efekt. Chyba niewiele więcej mogę zrobić?
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6168
Skąd: Beskidy
Wysłany: Czw 02 Kwi, 2015   

Możesz podładować tą jedną celę do 4.2V przez złącze balansujące. Różnica 0.2V jest spora, wyrównanie tego BMSowi zajmie dużo cykli i raczej nie ma sensu mu tego powierzać.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
AdamM 
młodzik


Dołączył: 08 Kwi 2014
Posty: 80
Skąd: Chorzów/Częstochowa
Wysłany: Czw 02 Kwi, 2015   

tas, dzięki za pomoc. Żeby to zrobić będę potrzebował jakiejś ładowarki modelarskiej, prawda? I ładować tylko to jedno ogniwo jako 1s?

A tak w ogóle skąd mogła się wziąć taka różnica? Czy powinienem już po naładowaniu jakoś specjalniej się tym przejmować? Monitorować zachowanie tej celi czy jednak nie jest to coś bardzo nietypowego?
_________________
KTM Electric Flite - wciąż w budowie
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6168
Skąd: Beskidy
Wysłany: Czw 02 Kwi, 2015   

No albo kup inny pakiet, na jedno wyjdzie. To małe napięcie może nic nie znaczyć, albo może znaczyć defekt celi. Wskazana jest wymiana.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
KrzysiekEV 
stażysta


Pomógł: 14 razy
Wiek: 45
Dołączył: 23 Kwi 2013
Posty: 148
Skąd: Częstochowa
Wysłany: Czw 02 Kwi, 2015   

Jak była ta różnica zmierzona ? jakis alarmik-wskażnik czy dobrym miernikiem po kolei każde ogniwo?
Mnie bardzo wnerwiała niedokładność mierników. Zainwestowałem w porządnego Brymena BM857a i wreście jest i dokładność , i rozdzielczośc na zakresie do 5V.
 
 
kondzio927 
prezes
WWW.KONDZIO-BIKE.PL



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 27 Paź 2011
Posty: 545
Skąd: CZĘSTOCHOWA
Wysłany: Czw 02 Kwi, 2015   

tas napisał/a:
Możesz podładować tą jedną celę do 4.2V przez złącze balansujące

ewentualnie rozładować resztę ogniw do poziomu najniższego ,ale to dłużej trwa!
Po wyrównaniu /rozładowaniu/naładowaniu oczywiście skontroluj napięcia ,a i zapamiętaj która cela tak świruję .
Rozumiem ,że rower nie w Czewie!? bo wiesz co dwie/trzy głowy to nie... :wink:
_________________
SPRZEDAM
TURNIGY 4S 5000mah HARDCASE
WATOMIERZE HK-010 LAMPKI 5xXML XT60 MT60
PRZETWORNICE 12V 9V>72V itd
[ http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=6310 ]-->*KLIKNIJ TUTAJ*<---[/url]

 
 
AdamM 
młodzik


Dołączył: 08 Kwi 2014
Posty: 80
Skąd: Chorzów/Częstochowa
Wysłany: Czw 02 Kwi, 2015   

Różnice mierzyłem takim bardzo tanim multimetrem (DT-830B). Ale na każdej celi w każdym z 9 akumulatorów było w okolicach 4.22. Tylko ta jedna cela ma 0.2V mniej.

Rower w Chorzowie, ale w Częstochowie będę na pewno na święta. ;) Póki co zastanawiam się czy kupić jakąś ładowarkę czy dać sobie spokój i kupić jeszcze jeden akumulator żeby ten wymienić. Chyba powoli się skłaniam ku zakupowi ładowarki. Nawet jeśli okaże się że cela padnięta to potem pozwoli mi to w przyszłości lepiej dbać o akumulatory w razie jakichś problemów.
_________________
KTM Electric Flite - wciąż w budowie
 
 
kondzio927 
prezes
WWW.KONDZIO-BIKE.PL



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 27 Paź 2011
Posty: 545
Skąd: CZĘSTOCHOWA
Wysłany: Pią 03 Kwi, 2015   

AdamM napisał/a:
Częstochowie będę na pewno na święta.

jeśli z rowerem to możesz zaglądnąć podładujemy tą cele...
_________________
SPRZEDAM
TURNIGY 4S 5000mah HARDCASE
WATOMIERZE HK-010 LAMPKI 5xXML XT60 MT60
PRZETWORNICE 12V 9V>72V itd
[ http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=6310 ]-->*KLIKNIJ TUTAJ*<---[/url]

 
 
syntony 
stażysta


Dołączył: 28 Gru 2014
Posty: 113
Skąd: kielce
Wysłany: Pią 03 Kwi, 2015   

Ja u siebie doładowywałem cele ładowarką od telefonu, tam też jest 1s li-po :D
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6168
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pią 03 Kwi, 2015   

Ładowarka do telefonu to nie jest ładowarka tylko zasilacz 5V ;)
Sama ładowarka jest w środku telefonu wbudowana.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
syntony 
stażysta


Dołączył: 28 Gru 2014
Posty: 113
Skąd: kielce
Wysłany: Pią 03 Kwi, 2015   

Jak zwał tak zwał, ważne że się sprawdza :D Tylko trzeba pilnować żeby nie przeładować ogniwa.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6168
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pią 03 Kwi, 2015   

Czym ładujesz ogniwa?
No mam taką ładowarkę się nazywa Samsung galaxy s6 :P
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pią 03 Kwi, 2015   

Ja kupiłem akumulatorek do latarki w wbudowanym układem kontroli i ładuję właśnie z USB, czyli 5V.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Batteryguru baterie do rowerów elektrycznych

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group