Hub w Mid drive |
Autor |
Wiadomość |
tomeczekokok
prezes
Pomógł: 8 razy Wiek: 30 Dołączył: 24 Cze 2012 Posty: 794 Skąd: Rybnik (śląsk)
|
Wysłany: Nie 29 Mar, 2015 Hub w Mid drive
|
|
|
Witam
Ostatnimi czasy mocno przygotowywałem się do budowy mojego 2 e-bike. W planach jest zbudowanie napędu mid drive z silnikiem dc my1018 450W z przekładnią planetarną. Wszystko było by po mojej myśli gdybym nie natkną się na taką konstrukcje tylko z silnikiem BLDC. Co prawda mam już prawie wszystkie części do konstrukcji z my1018 ale z tego co zobaczyłem na YT i poczytałem na forach rozwiązanie tego napędu z bldc to świetna sprawa.
Co myślicie o tej konstrukcji?
Czy zacząć inwestować w bldc ze sterownikiem?( nie chodzi mi o gotówkę a o konstrukcje). Myślałem o silniku i sterowniku z Nexun.pl.
Czy lepszy był by silnik o dużym momencie obrotowych czy lepiej wziąć ten z mniejszym?.
(60,80,90Nm). Jaki moment nie urwie mi korby
Główną zaletą tej konstrukcji to na pewno bezawaryjność silnika( oczywiście jak się go zbytnio nie przeciąża) bo wiadomo dc mają szczotki. Inna zaletą to ich miękka charakterystyka oddawania mocy względem prędkości obrotowej oraz podatność na zwiększanie napięcia i mała wielkość i waga a duża moc. Zmieścił by mi się pod ramą i nie zakłócał by środka ciężkości. Tyle wiem na ich temat, poprawcie jak się myle
A najważniejsza ich cechą to moc. Moja poprzednia konstrukcja chwilowo bujała rower do 70km/h. Na silniku MY1018 z tego co powiedzieli mi koledzy z forum może z dużym znakiem zapytania wyciągnę 50km/h z wiatrem. Jeżeli zastosował był 800W i zasilił go 60V to z tego co napisali na stronie sklepu mógł bym na prostej uzyskać 60km/h, to mi wystarcza. Jeżeli zamocował bym go w mid drive to po obliczeniu przekładni i ustawieniu maksymalnej prędkości ciągłej 60km/h na 7 biegu w moim rowerze na pierwszym mógł bym podrzucać koło(oczywiście przenośnia, nie mam zamiaru niszczyć ani roweru ani silnika).
Tak więc co myślicie na ten temat. Proszę o rady, krytykę, objaśnienia, sprostowania.
A i czy da się ograniczyć prąd wyjściowy w sterowniku?.
Pozdrawiam |
Ostatnio zmieniony przez tomeczekokok Wto 31 Mar, 2015, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
atomek1000
szef
Pomógł: 48 razy Dołączył: 08 Lis 2014 Posty: 1902 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Nie 29 Mar, 2015
|
|
|
Prąd na sterowniku możesz ograniczyć przelutowując bocznik pomiarowy na cieńszy, albo jakims rezystorem zwiekszyc tam opór, jest kilka możliwości zależnie od sterownika. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Nie 29 Mar, 2015
|
|
|
musisz policzyć biorąc pod uwagę napięcie zasilania, maksymalne RPM, minimalne RPM i dostępne przekładnie jaki silnik bedzie pasować.
Przyjmuje się, że im szybszy tym lepszy. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
tomeczekokok
prezes
Pomógł: 8 razy Wiek: 30 Dołączył: 24 Cze 2012 Posty: 794 Skąd: Rybnik (śląsk)
|
Wysłany: Pon 30 Mar, 2015
|
|
|
Atomek Tak, zrobię aby ograniczyć prąd. Tas, wiem jaka jest prędkość obrotowa ale na kole. Potrzebuje ją na wale. Przełożenie poprzez zębatki wiem jak policzyć. Ile będzie przy 60v. 200rpm?. |
_________________ "Modliszka"- StreetFighter E-bike |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Pon 30 Mar, 2015
|
|
|
Popularne silniki mają 7-14rpm/V, a skoro akurat celujesz w hubo-mida to powinieneś wybrać jak najszybszy dostępny, bo po zastosowaniu przekładni da Ci to najlepsze możliwe parametry. RPM zamienisz na Nm oraz niską minimalną prędkość z dużą efektywnością. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
tomeczekokok
prezes
Pomógł: 8 razy Wiek: 30 Dołączył: 24 Cze 2012 Posty: 794 Skąd: Rybnik (śląsk)
|
Wysłany: Wto 31 Mar, 2015
|
|
|
tas napisał/a: | Popularne silniki mają 7-14rpm/V, a skoro akurat celujesz w hubo-mida to powinieneś wybrać jak najszybszy dostępny, bo po zastosowaniu przekładni da Ci to najlepsze możliwe parametry. RPM zamienisz na Nm oraz niską minimalną prędkość z dużą efektywnością. |
Moje obliczenia:
Przy 7rpm i 60V
- 1 bieg 21,6km/h
-7 bieg 52 km/h
Przy 14rpm i 60V
- 1 bieg 43,2
- 7 bieg 105,11
Nie wiem teraz czy jednak nie postawić na moment obrotowy. Nawet przy 10 rpm będzie trochę za ciepło dla silnika na 7 biegu chyba że się mylę. Czy te silniki z Nexun termicznie wytrzymają 80km/h?.
A i jak z wolnobiegiem. Kupiłem na allegro 14 t i nie wiem czy się nie będzie odkręcał bo teraz to silnik ciągnie korbę a nie korba silnik a gwint prawy |
|
|
|
|
tomeczekokok
prezes
Pomógł: 8 razy Wiek: 30 Dołączył: 24 Cze 2012 Posty: 794 Skąd: Rybnik (śląsk)
|
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Wto 31 Mar, 2015
|
|
|
Zwiększ przełożenie silnik-korba i po problemie.
Albo zrób 12s, przecież nawet na 30A dzięki przełożeniu moment obrotowy na kole będzie potworny... |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
tomeczekokok
prezes
Pomógł: 8 razy Wiek: 30 Dołączył: 24 Cze 2012 Posty: 794 Skąd: Rybnik (śląsk)
|
Wysłany: Wto 31 Mar, 2015
|
|
|
Racja Tas. Tylko mam takie wyobrażenie w głowie, że silnik obroty maksymalne musi mieć dostosowane do prędkości maksymalnej jaką chcemy uzyskać z pojazdu. Na korbie jest 14/42T. Większej nie dam bo będzie wyglądało jak koło młyńskie:). No dobra to zasilanie 60V ale i silnik mówisz dać 10/6? kurcze no dylemat mam. Napiszcie mi jak to wygląda w praktyce np:
Jak dam 7/9 to będzie tak i tak...
A jak damy10/6 to tak i tak... |
_________________ "Modliszka"- StreetFighter E-bike |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Wto 31 Mar, 2015
|
|
|
W Hubo-MIDzie się różnice zacierają. Liczy się tylko RPM dostosowany do Vmax i Vmin bajka. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
tomeczekokok
prezes
Pomógł: 8 razy Wiek: 30 Dołączył: 24 Cze 2012 Posty: 794 Skąd: Rybnik (śląsk)
|
Wysłany: Wto 31 Mar, 2015
|
|
|
Okey, teraz rozumiem, te parametry i tak się steruje przekładniami. Dzięki Tas a jeszcze mi powiedz to czym w takim razie wywołana jest ta różnica momentu obrotowego i prędkości obrotowej skoro te silniki kosztują tyle samo i mają ten sam rysunek techniczny?. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Wto 31 Mar, 2015
|
|
|
Każdy silnik określa RPM i Nm w zależności jak są nawinięte. Z danej rodziny modeli moc znamionowa jest taka sama, silniki są identyczne, ale inaczej w środku nawinięte, stąd różnice w pracy. Przekładnia jest fajna bo pozwala "sterować" zależnością RPM-Nm więc w pewnych granicach nie trzyma nasz budowa silnika, a raczej wyjściowa funkcjonalność (prędkość pojazdu, wielkość przekładni itp) |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
tomeczekokok
prezes
Pomógł: 8 razy Wiek: 30 Dołączył: 24 Cze 2012 Posty: 794 Skąd: Rybnik (śląsk)
|
|
|
|
|
atomek1000
szef
Pomógł: 48 razy Dołączył: 08 Lis 2014 Posty: 1902 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 31 Mar, 2015
|
|
|
tak |
|
|
|
|
tomeczekokok
prezes
Pomógł: 8 razy Wiek: 30 Dołączył: 24 Cze 2012 Posty: 794 Skąd: Rybnik (śląsk)
|
Wysłany: Wto 31 Mar, 2015
|
|
|
atomek1000 napisał/a: | tak |
To biorę się za licytacje:). |
|
|
|
|
|