ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Łączenie równoległe identycznych pakietów
Autor Wiadomość
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Wto 21 Kwi, 2015   

W środku wygląda to tak:



BMS widać pod odchyloną płytką.
Ta płytka po prawej, to ledowy wskaźnik napięcia działający po naciśnięciu przycisku na zewnątrz obudowy.
Po zmierzeniu pakietów stwierdzam, że są rozjechane. Jak długo musi być podpięta ładowarka po zapaleniu się zielonego światełka, by akumulatory się wyrównały?
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Wto 21 Kwi, 2015   

BMS jest tak zbudowany, że do wyrównywania cel potrzebuje cykli oraz czasu między nimi. Po prostu za 1 cyklem jest w stanie wyrównać no powiedzmy 200mA (te 10h między ładowaniami) zazwyczaj tylko 1 sekcji (tej o najwyższym napieciu po ładowaniu). Jeśli rozjazd jest duży, obejmuje dużą ilość segmentów lub upływność pojemności przekracza w 1 cyklu to co BMS jest w stanie wyciągnąć to taki akumulator nie może zostać przez BMSa uratowany bo to zwyczajnie fizycznie niemożliwe. No ale nie oszukujmy się, jeśli akumulator jest już w takim agonalnym stanie to zazwyczaj już tak jest trupem i nawet ręczne podciągnięcie ładowarką modelarską sekcji do równa spowoduje, że za 20 cykli rozjazdy przekroczą możliwości balancera BMSa.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Wto 21 Kwi, 2015   

Te akumulatory nie były ładowane za często. Nie mam teraz ładowarki przy sobie, ale jutro sprawdzę, co się dzieje z prądem i napięciami na sekcjach.
Największa różnica między piętrami jest w tej chwili około 0.3V
Ostatnio zmieniony przez zeeltom Wto 21 Kwi, 2015, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 21 Kwi, 2015   

zeeltom napisał/a:
..
Po zmierzeniu pakietów stwierdzam, że są rozjechane.

Czyli Tomku zdanie o jednakowych pakietach było zbyt optymistyczne. :-(
Niestety zanim zrobisz zrównoleglanie tych pakietów (jak planowałeś), musisz być pewien ich stanu, najpierw w ramach pojedyńczego pakietu.
Czyli pojedyńczy pakiet doprowadzić do zrównania napieć cel. A po silnym obciązeniu, sztucznym lub w czasie jazdy, sprawdzić jak nierówno się rozładowują.
No bo jeśli są wyrażnie słabsze segmenty to niestety trzeba naprawić przyczynę a nie skutek, czyli wymienić najsłąbszy segment a nie liczyć na BMS.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Wto 21 Kwi, 2015   

Pisząc o identycznych pakietach miałem na myśli, że są identyczne pod względem obudowy i zawartości, a nie stanu pojedynczych akumulatorów.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Wto 21 Kwi, 2015   

Nie można wymienić pojedynczych sekcji/ogniw jeśli w akumulatorze jest BMS...
Tylko się pogorszy sprawę. Należy wymienić wszystkie naraz i wszystkie takie same.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Wto 21 Kwi, 2015   

A te 0.3V to dużo, czy mało?
Dla żeli to żaden problem.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Wto 21 Kwi, 2015   

No dużo, ale jak nie zamierzasz wymieniać całego środka to i tak nie masz wyboru. Do aku litowych musisz mieć jakąś prostą ładowaczkę modelarską. Podłączasz się do każdej sekcji i ładujesz ją do pełna. Wszystkie się wyrównają i na jakiś czas powinno być ok, ale rozjazd wróci i będzie gorzej niż było.

Litowe mają mocno nie liniową charakterystykę pojemność - napięcie.
Dla przykładu 0.3V miedzy 2 sekcjami mającymi 4.2 i 3.9 to np 20% pojemności
Ale te same 0.3V różnicy w sytuacji kiedy jest 3.8V i 3.5V to już może być i 70% różnicy w pojemności. W obu przypadkach to jest bardzo dużo. Normalnie ten akumulator nie nadawałby się do niczego już.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Wto 21 Kwi, 2015   

A czym się różni modelarska od regulowanego zasilacza?
Zasilacz mam, modelarskiej nie.
W zasilaczu mogę regulować prąd i napięcie ręcznie. Nie wystarczy ustawić konkretne napięcie zasilacza i czekać na spadek prądu do jakiejś wartości?
Pytania laika, ale, jak sam wiesz, nigdy nie bawiłem się w akumulatory litowe.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Wto 21 Kwi, 2015   

Niby tak, ale musisz naładować wszystkie cele z dość dużą dokładnością, powiedzmy +-0.02V by przygotować je pod pracę z BMSowym balancerem, który potem przejmie tak wstępnie wyrównany pakiet i zrobi z tego po 3 cyklach +-0.00V różnicy (o ile cele/sekcje są w akceptowalnym stanie).
Wspominam o ładowarce modelarskiej, bo one są wygodne w użyciu, a efekty są powtarzalne.

Poza tym to przyszłościowy zakup, mają opcję rozładowania, pomiar pojemności w zakresie pracy Litowych, a to pomaga w pracy i oszczędza czas.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
bloodyopel 
szef
Krystian


Pomógł: 23 razy
Wiek: 33
Dołączył: 02 Sty 2012
Posty: 1175
Skąd: Słupca k.Konina
Wysłany: Wto 21 Kwi, 2015   

Bo ładowarka modelarska do lion/lipo ładuje w dwóch fazach CC/CV - najpierw stały prąd i napięcie sobie rośnie do zadanej wartości np 4,1V i potem utrzymuje stałe napięcie a prąd odpowiednio sobie maleje aż do powiedzmy 0-0,1A i wtedy ogniwo jest naładowane
_________________
Obecny e-bike: LIMBER BIG BOY
 
 
MARCIN 
prezes


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 15 Mar 2014
Posty: 519
Skąd: Kraków
Wysłany: Wto 21 Kwi, 2015   

Wszystko byłoby dobrze, tylko ta cudowna elektronika zwana BMS umożliwia przepływ tak małych prądów balansujących, że to się w głowie nie mieści. Stąd ciągłe różnice w napięciach pojedynczych cel - BMS sobie nie radzi. Ładowanie każdej celi z osobna, przepinanie i inne zabawy to dla ludzi, którzy mają mnóstwo czasu.
Moja propozycja to porządna ładowarka modelarska z prądem balansującym przynajmniej 0,5A, a najlepiej zewnętrzny balanser o prądach powyżej 1A. BMS wywalić.

Dlaczego tak twierdzę?
Otóż dlatego, że elektronika ma zabezpieczać każdy segment akumulatora. Gdy ogniwa są nowe, to nie ma żadnego problemu, i wtedy BMS jakoś daje radę, bo nic nie musi robić. To tak, jakbym ładował bez balansowania, bo wszystkie ogniwa są "równe". Więc po co mi w takim przypadku BMS?
Gdy któreś ogniwo "osłabnie", bo nie starzeją się identycznie, to dopiero wtedy robi się problem. Jeden segment zaczyna odstawać z napięciem (a co za tym idzie, także z pojemnością) od pozostałych. Oczywiście BMS ze swoim prądem balansowania liczonym w mA nie jest w stanie pomóc i cała sytuacja zmierza ku uszkodzeniu osłabionego segmentu. Jak więc widać, BMS się nie sprawdzi i dziwię się, że jest tak chętnie stosowany do "ochrony". Może tylko ogranicza prąd, bo cele zdaje się, że i tak przeładowuje (ładowanie do ponad 4,2V).
_________________
"Nikt nie jest zniewolony w bardziej beznadziejny sposób niż ci, którzy fałszywie wierzą, że są wolni" - Goethe
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Wto 21 Kwi, 2015   

Rozebrałem jeden pakiet i napięcia wyglądają tak:
4x3,74v
3x4,10V
I, co ciekawe, 4 pierwsze mają po równo, z dokładnością do 0,01V, i 3 ostatnie też po równo.
Co może być powodem?
 
 
bloodyopel 
szef
Krystian


Pomógł: 23 razy
Wiek: 33
Dołączył: 02 Sty 2012
Posty: 1175
Skąd: Słupca k.Konina
Wysłany: Wto 21 Kwi, 2015   

Po naładowaniu tak wyglądają napięcia? No to te 3 z wyższym napięciem już kończą swój żywot...
_________________
Obecny e-bike: LIMBER BIG BOY
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Wto 21 Kwi, 2015   

Doładuję te 4 i sprawdzę po rozładowaniu.
Mają rok i nie były mocno używane i już połowa padła? I to tak równiutko? To żele dłużej trzymają parametry.
Ostatnio zmieniony przez zeeltom Wto 21 Kwi, 2015, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group