|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
BMS czy ładowarka modelarska? |
Autor |
Wiadomość |
sietaz
prezes
Pomógł: 12 razy Dołączył: 20 Maj 2014 Posty: 919 Skąd: warszawa
|
Wysłany: Śro 06 Maj, 2015 BMS czy ładowarka modelarska?
|
|
|
tas: temat o BMSach wydzielony z tematu o ogniwach 18650: http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=3695
Że lion jest żywotniejsze niż lipo? Pierwszy raz widzę tak stwierdzenie na forum i mija się to z prawdą |
_________________ Jeżdżę na: Voyager I
Niech moc będzie z wami |
Ostatnio zmieniony przez tas Pią 08 Maj, 2015, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Śro 06 Maj, 2015
|
|
|
Na endless mówi się o żywotności praktycznej ebajkowej pakietów klasy Turnigy na poziomie 1000 cykli i więcej (użytkowane wedle zasad obowiązujących dla litowców).
Wydaje mi się, że jest to spowodowane tym, że na przykład 5C dla LiIon to już katowanie, a dla LiPo przysłowiowe nic.
Niestety nikt nie robi testów żywotności lipo, a jak już co to na rcgroup dla prądów takich jak w modelarstwie, czyli 20C 40C 60C i podobne, stąd trudno o wiarygodne informacje dla nas inne, niż od użytkowników.
Zresztą dla innych chemii też nie jest lepiej. Noty katalogowe owszem, mamią tysiącami cykli, ale co z tego, jak przy prądzie 0.5C i w temperaturze 25st. W labolatorium może mają, ale podczas codziennej ebajkowej eksploatacji nie ma na to szans.
Powiem wam ciekawostkę. Mam na oku (tzn znam osobiście właścicieli i mam dostęp do ich pojazdów) z kilkadziesiąt rowerów na LiPo (i pewnie drugie tyle "w kraju"), połowa z BMSami, połowa ładowana ładowarkami modelarskimi. Ci co wybrali ładowarki modelarskie to w dużej części z biedą dociągają 1 sezonu, bo na 200 czy 300 cykli wystarczy 1 raz włożyć źle alarm, 1 raz rozładować na chwilę do 2V bo wtyczka źle stykała, wystarczy raz źle włożyć wtyk do jej balansera, wystarczy raz sobie przełamać kabelek tą ciągłą plątaniną kabli, wystarczy 1 zaśniedziały styk i żywotność spada o 50%. A Ci co używają BMSów jeżdżą na Turnigy już 3 sezon. Żywotność systematycznie używanych ładowarek modelarskich jest niska, wygrzewają się, rozjazdy im się robią, ładują potem wiecznie, źle, nierówno, kable się palą od źle włożonych wtyków, rozpinania. Mam na myśli to, że czynnik ludzki determinuje trwałość.
Statystyka żywotności i awaryjności akumulatorów (i całego roweru oraz osprzętu) ładowanych manualnie jest po prostu katastrofalna
Kiedyś może nie było BMSów, człowiek kombinował, szukał, wyboru brak. Ale teraz jest ebay, ali i inne chińczyki, sklepy, fora, BMSy tańsze niż ładowarki. Teraz oszczędzić 50zł żeby za rok być -500 to średnio się opłaca. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
Mechano
szef młody elektronik
Pomógł: 22 razy Dołączył: 29 Paź 2012 Posty: 1337 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Śro 06 Maj, 2015
|
|
|
Tas a jak to wynika bezpośrednio z twojego doświadczenia? Sam ładowałeś kiedyś dwoma ładowarkami i działało. Coś się zmieniło? |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Śro 06 Maj, 2015
|
|
|
"Działało" i tylko tyle. Jak nie miałem porównania z BMSem (których zwyczajnie kilka lat temu nie było gdzie kupić, więc korzystało się z możliwości na miare czasów które były). Oczywiście kabli pelno, przepinania, nadzorowania, całe roboczogodziny bezsensownej i niepotrzebnej obsługi, myślenia o tym, urwanych kabli, ryzyka z alarmami itp
Jak się ma tylko 1 bajka to nie ma porównania, ocena jest zaburzona. Do tego stopnia byłem przekonany o słuszności ładowarek, że BMSa zamontowałem z ogromną sceptycznością i podejrzliwością. Niesłusznie i tyle.
Dysponując wiedzą i doświadczeniem jakie mam teraz oraz dziesiątkami konstrukcji, które wyszły spod mojej ręki i drugie tyle z moją pomocą/sugestiami to nie mam już absolutnie żadnych złudzeń, że używanie ładowania i nadzorowania "ręcznego" (w domyśle ładowarek i alarmów) w czasach, kiedy BMSy są ogólnie dostępne z wielu źródeł to wielki błąd, ogromne marnotrawstwo swojego czasu, pieniędzy, niepotrzebne ryzyko, awaryjność. W krajowej eletryfikacji ebajkowej w ciągu tych 3 lat nastąpił skok tak gigantyczny, że zwyczajnie nie ma już miejsca ani uzasadnienia na prymitywne, drogie, zawodne metody.
Jasne, że trafiają się usterki także z BMSami, to tylko technika i nie zwalnia od minimum myślenia, ale miedzy nimi, a ładowaniem ręcznym jest przytłaczająca przepaść jakości użytkowania ebajka, żywotności, komfortu psychicznego, wygody czy bezpieczeństwa.
Straszny się offtop zrobił |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
Tomas
szef
Pomógł: 20 razy Wiek: 42 Dołączył: 23 Mar 2015 Posty: 1740 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Czw 07 Maj, 2015
|
|
|
Oczywiście szybkie rozładowanie wpływa na żywotność aku, tak samo jak rozładowanie do bardzo niskich prądów....
.......ale spotkałem się tu na forum ze zdecydowanie skrajną opinią dwóch doświadczonych forumowiczów dotyczących rozładowania LiPo do wartości nawet 2,7V. Jedna mówiła że jest to absolutnie niedopuszczalne, a druga że absolutnie im to nie szkodzi.
Czy są jakieś opracowania naukowe lub co ważniejsze - praktyczne potwierdzenia dla jednej z tych prawd ?
. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Czw 07 Maj, 2015
|
|
|
BMS nie pozwoli Ci wyładować mniej niż 3V/celę - więc rozważania (a raczej wróżenie z fusów) o minimalnym napięciu są bez znaczenia. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
Tomas
szef
Pomógł: 20 razy Wiek: 42 Dołączył: 23 Mar 2015 Posty: 1740 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Czw 07 Maj, 2015
|
|
|
tas napisał/a: | BMS nie pozwala wyładować mniej niż 3V/celę. |
Niektóre BMSy z nowej serii (nie wiem jak na nexun bo nie podaje się w parametrach) dla LiPo mają właśnie ustawione domyślnie 2.7 na cele. Wcześniej i tak odetnie sterownik jak ma LVC na 52V. Gorzej jak BMS i sterownik mają nisko odcięcie.
Ale ciekawe jak to w końcu jest z tym wyładowaniem bo są dwie szkoły i zdania są podzielone.
. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Czw 07 Maj, 2015
|
|
|
Nie gra roli czy to jest 2.7V czy 3V. Tam już nie ma pojemności, to nie jest LiIon. Wystarczy trącić manetką, a BMS odetnie. Puścisz manetkę, napięcie wróci do 3.3V czy nawet więcej. Cała pojemność LiPola przypada na napięcie powyżej 3.3V |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|