ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
BMS - jak wyrównać ogniwa.
Autor Wiadomość
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Czw 07 Maj, 2015   BMS - jak wyrównać ogniwa.

Aby BMS prawidłowo pracował potrzebuje między wyłączeniem się ładowarki, a rozpoczęciem jazdy przynajmniej 2-3h czasu "dla siebie" na rozpoczęcie procesu konserwacji/balansowania. Jeśli naładujesz rower i od razu ruszysz to skutecznie uniemożliwisz mu pracę nad wyrównywaniem akumulatorów. On to robi zaraz po zakończeniu ładowania, nawet jeśli rower stoi głuchy i ciemny, to BMS pracuje pełną parą :) . Oczywiście, abyś zrozumiał mnie właściwie, nic nie zabrania Ci jechać zaraz po naładowaniu. Ale jeśli będziesz tak robić ciągle, to z biegiem czasu będzie to niewłaściwe zachowanie i potencjalnie szkodliwe. Ja preferuję ładowanie roweru przez noc. Włączam ładowarkę o 21, o 1 w nocy sobie skończy ładować i do rana ma duuużo czasu na to co potrzebuje. Oczywiście w weekendy nie czekam i jak tylko ładowanie się skończy to rower już jest w trasie :)

Nie mniej jednak nawet przestrzegając powyższej zasady po kilkuset cyklach może wystąpić sytuacja, że akumulator i jego cele jednak "się rozjadą". Szczególnie jest to zauważalne po stopniowo zmniejszającym się zasięgu roweru. Warto wtedy przeprowadzić proces wyrównania cel. Oczywiście mając ładowarkę modelarską można odłączyć zlączkę balansującą od cel naładować wszystkie oddzielnie, ale przy pomocy samego BMSa także da się to zrobić bardzo sprawnie i stosunkowo prosto.

1. Naładuj akumulator do pełna, aż ładowarka się wyłączy.
2. Odczekaj 2-3h i zanotuj napięcie, do jakiego ładowarka naładowała akumulator (w gnieździe do ładowania).
3. Włącz rower, przejedź na nim 2km, wróć do domu
4. Powtarzaj kroki 1-3 aż BMS wyrówna wszystkie cele/sekcje i napięcie końca ładowania po 2-3h bardziej zbliży się do prawidłowego.


Więcej na: http://ebike.nexun.pl/bms-porady-uzytkownika/
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Tomas 
szef


Pomógł: 20 razy
Wiek: 40
Dołączył: 23 Mar 2015
Posty: 1740
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Czw 07 Maj, 2015   

Cenne informacje. Dzięki
 
 
sunman 
kierownik


Dołączył: 08 Kwi 2014
Posty: 317
Skąd: Rzeszów
Wysłany: Czw 07 Maj, 2015   

W przypadku mojej chinskiej(lifepo4.in , inna chemia niz twierdza oczywiscie) bateri mslalem ze mam jedna sekcje wadliwa , bo nminalnie 72v bateria ladowala sie do 88v i potem spadalo do 85 i tak zostawalo , gdy odebralem nowa pelna miala 82v po rozladowaniu do polowy ze 3 razy i czasie "na odpoczynek" ku mojemu zdziwieniu po naladowaniu mialem znow 88v jak w pierwszej bateri.
 
 
Tomas 
szef


Pomógł: 20 razy
Wiek: 40
Dołączył: 23 Mar 2015
Posty: 1740
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Czw 07 Maj, 2015   

tas napisał/a:
Ja preferuję ładowanie roweru przez noc. Włączam ładowarkę o 21, o 1 w nocy sobie skończy ładować i do rana ma duuużo czasu na to co potrzebuje.


Czy do balansowania (po zakończonym procesie ładowania) konieczne jest pozostawienie podłączonej do BMSa ładowarki ?
Rozumiem że ty nie wstajesz o 1 w nocy żeby ją odłączyć :lol: ale ktoś kiedyś wspomniał żeby odłączać ładowarkę w miarę jak najszybciej po naładowaniu.

.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Czw 07 Maj, 2015   

Musi być podłączona jeszcze przez kilka godzin.
Sprawdzałem to niedawno. Ładowarka małym prądem nadal ładuje (wyrównuje) ogniwa.
Jeśli napięcie ładowarki nie przekracza dopuszczalnego napięcia pakietu, to, według mnie, może być podłączona nawet kilkanaście godzin. W tym czasie będzie wyrównywała akumulatory do maksymalnego napięcia na celach.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Czw 07 Maj, 2015   

Czy się odłączy ładowarkę po zakończeniu ładowania czy nie to jest nie istotne dla BMSa czy akumulatora :)
Zeeltom, to nie ładowarka wyrównuje ogniwa, tylko BMS. Jeśli BMS stwierdzi, że akumulator wymaga wyrównywania to po prostu na chama odpina odcina ładowarkę od akumulatora.
Dla Ciebie wygląda to jak zwykłe zakończenie ładowania, a BMS to zrobił "awaryjnie" i dopiero wtedy zaczyna swoje z wyrównywaniem.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
Ostatnio zmieniony przez tas Czw 07 Maj, 2015, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 34
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Czw 07 Maj, 2015   

Ja przez tydzień równałem kiedyś pakiet 6S litowy - wpięty w Imax B6 z prądem ustawionym na 0,2A... I się zrównał w końcu...
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
Maciej S.
młodzik


Dołączył: 11 Lip 2012
Posty: 73
Wysłany: Czw 07 Maj, 2015   

Ja pakiet Li-ion 7s11p 22Ah ładuję z użyciem "czeskich" balanserów z prądem 0,4A i wyrównywanie trwa nie więcej jak 1h, przeważnie 0,5h (jak miałem pakiet 7s5p trwało to połowę krócej).

TAS: jak w takim razie wygląda logika balansera bo z tego to ja rozumiem, że tak (łopatologicznie dla pakietu 2s):
1. Napięcie max odciecia ładowarki to 4,2V *2 = 4,4V
2. Czyli ładujemy całość na 4,4 V i ładowarka odłączy się
3. Ale mamy jedno ogniwo słabsze czyli 4.0V i 4,2V czyli BMS odcina ładowarkę, bo przeładuje jedno z ogniw.
4. No to teraz BMS rozładowuje jedno z ogniw do 4.0, aby je wszystkie wyrównać.
5. I wg mnie, gdyby ładowarka była podpięta to BMS powinien się otworzyć, ładowarka również bo napięcie pakietu jest niższe 4,4V i ładuje dalej.

Podejrzewam, że wcale tak to nie działa, więc proszę opisz w większych szczegółach co się dzieje w środku.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Czw 07 Maj, 2015   

Jeśli aktywuje się alarm "przeładowanie" przy 4.26V to BMS odcina ładowarkę. I teraz nie odblokuje jej (nawet gdyby sama chciała działać) dopóki napięcie na wszystkich celach nie będzie mniejsze niż 4.17V. Próg uwolnienia ładowarki jest niżej niż próg zakończenia balansowaia - własnie aby to działało prawidłowo.
Dlatego obojętne czy ładowarka jest podłączona czy nie - w sytuacji gdy coś jest nie tak i to BMS przerywa ładowanie, a nie sama ładowarka - to jest obojętne czy ona jest włożona czy nie.
Tak samo jest, jeśli wsio jest OK i wszystkie cele są naładowane prawidłowo. Wtedy nie ma sytuacji alarmowej i to ładowarka sama się wyłącza (albo po osiągnięciu zadanego napięcia albo/i przy zmniejszeniu prądu ładowania do 150mA).
Skutek jest ten sam - jak nie ładowarka to BMS pilnuje restrykcyjnie wszystkich napięć.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Czw 07 Maj, 2015   

Teraz, to ja nie rozumiem. Jeśli piętra są rozjechane, to jak BMS ma wyrównać te napięcia bez ładowarki? Skąd bierze napięcie do wyrównania pakietu?
Ostatnio, jak sprawdzałem, to po zgaśnięciu czerwonej kontrolki napięcie baterii wynosiło 28,8V.
Po jakimś czasie, na zielonej diodzie, napięcie wynosiło już 29,0V. Czyli trwało wyrównywanie do napięcia maksymalnego 29,4V. Gdybym odpiął ładowarkę, to jakim cudem by się to wyrównywało?
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1897
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 07 Maj, 2015   

Mi bms balansuje bez ładowarki, poprostu zasilany jest z baterii i wyrównuje do najniższej. Przy pierwszym podpieciu z różnicami 0,1 bms godzinę po odpięciu ladowarki swiecil diodami balansowania. Najpierw dużo a na końcu juz tylko jedna i koniec. Napiecie nominalne było 58.8 a po balansowania 58.4
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Czw 07 Maj, 2015   

Ładowarka - ładuje
BMS - balansuje/wyrównuje

To są 2 różne procesy, za które odpowiedzialne są 2 różne urządzenia.

BMSy wyrównują, ale W DÓŁ. Czyli zbijają napięcie na najbardziej przeładowanym segmencie (lub segmentach). Robią to włączając rezystory 5-10R na te cele. Do tego nie potrzebują żadnego zasilania, tym bardziej nie potrzebują ładowarki, którą odłączają aby im nie przeszkadzała.
Musisz zrozumieć, że są 2 rodzaje sytuacji, kiedy ładowarka się wyłącza:
- ładowarka skończyła ładować, bo się sama wyłączyła - proces przebiegał prawidłowo
- ładowarka skończyła ładować, bo została awaryjnie odłączona od akumulatora przez BMS - proces nie przebiegał prawidłowo - zostaje uruchomiony balancer i BMS podejmuje proces wyrównywania.

W obu przypadkach efekt jest taki sam - zapalenie się zielonej diody - AKUMULATOR NAŁADOWANY i użytkownik nie jest informowany o niczym bo nie ma takiej potrzeby - BMS sobie sam poradzi dalej.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
MARCIN 
prezes


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 15 Mar 2014
Posty: 519
Skąd: Kraków
Wysłany: Czw 07 Maj, 2015   

Wszystko pięknie, ale rozważmy sytuację, gdy na jednym segmencie jest 4,2V, a na pozostałych np. 4V lub mniej. Przypadek skrajny, ale może się zdarzyć, bo niby dlaczego nie?
Jeśli balanser przeładuje segment do 4,25V, to - zgodnie z tym, co zostało napisane - wyłączy ładowarkę i zacznie rozładowywać ten jeden segment z wysokim napięciem (swoją drogą dlaczego tak się dzieje? Nie można zrobić układu, który jeden segment będzie rozładowywał, a pozostałe pozwoli ładować?). Jeśli teraz wyłączymy ładowarkę, to będziemy mieć mocno niedoładowany akumulator. Skoro tak, to jednak przyda się cały czas podłączona ładowarka.
_________________
"Nikt nie jest zniewolony w bardziej beznadziejny sposób niż ci, którzy fałszywie wierzą, że są wolni" - Goethe
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Czw 07 Maj, 2015   

Czyli, jak jedna cela będzie walnięta i będzie miała 3,9V, to BMS wszystkie dobre rozładuje do poziomu tej najmniejszej?
Jak ostatnio ładowałem te moje pakieciki, to po zapaleniu zielonej lampki płynął prąd rzędu 200 mA i napięcia na każdej celi rosły powoli do poziomu 4,2V
Dlatego myślałem, że wyrównywanie jest do maksymalnego napięcia, a nie do najniższego segmentu.
 
 
MARCIN 
prezes


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 15 Mar 2014
Posty: 519
Skąd: Kraków
Wysłany: Czw 07 Maj, 2015   

Tak zeeltom, do najniższego napięcia. Przynajmniej nie spotkałem się z innym rozwiązaniem za kilka stów. Prawdziwa ładowarka z balanserem ładuje równocześnie "słabe" segmenty i rozładowuje przeładowane. Ale mówię o porządnej ładowarce.
Czeski układ balansujący natomiast nie wyłącza ładowarki, a jedynie nie dopuszcza do wzrostu napięcia na każdym segmencie powyżej ustawionej wartości. W dodatku oferuje o niebo szybszą pracę, bo można go sobie zbudować w zasadzie na dowolny prąd.
_________________
"Nikt nie jest zniewolony w bardziej beznadziejny sposób niż ci, którzy fałszywie wierzą, że są wolni" - Goethe
Ostatnio zmieniony przez MARCIN Czw 07 Maj, 2015, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group