ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
LI-ion 25V -zastępcza ładowarka nie działa. system panasonic
Autor Wiadomość
pawnol 
początkujący


Dołączył: 06 Lip 2012
Posty: 15
Skąd: Radzionków
Wysłany: Wto 16 Cze, 2015   LI-ion 25V -zastępcza ładowarka nie działa. system panasonic

Witam
Piszę w imieniu znajomego, który stał kupił rower KTM SEVERO 7.
Nabył go bez ładowarki, jednak bateria była jeszcze częściowo naładowana, przez co przed zakupem udało się sprawdzić że rower- wspomaganie jest sprawne.
Ładowarkę, zamiast kupić oryginał (z racji jej ceny) kupił uniwersalną:

Maksymalne napięcie ładowania: 29,4V
Maksymalny prąd ładowania: 2A

Podłączając pod styki baterii (2 i 4), brak na ładowarce oznak ładowania.



1) Charge monitoring, presumably by temperature.
2) Negative (-)
3) Battery Meter.
4) Charging Positive (+)
5) Output Positive (+)

Powyższe zdjęcie z opisem złącz zaczerpnięte z zagranicznego forum.

Znajomy się rozpędził i chciał spróbować podać napięcie ładowarki bezpośrednio na ogniwa, pomijająć całą elektronikę baterii, sądząc że to ona stała na przeszkodzie w ładowaniu. Podobno odłączył ogniwa od elektroniki by sprawdzić napięcie na ich wyjściu i po ponownym podłączeniu ich pod elektronikę, bateria przestała dawać znaki życia. Wcześniej na wskaźniku ledowym wbudowanym w baterii pojawiała się kontrolka o rozładowaniu, a obecnie brak. Czy elektronika baterii wymaga jakieść synchronizacji z podłącząnym ogniwem zasilania?

oznaczenia baterii PANASONIC 25VOLT 12ah NKY376B2

Czy jest ktoś w stanie pomóc w rozwiązaniu problemu?
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 16 Cze, 2015   

Jesli obecnie jest brak napięcia lub /i ładowania to sprawdz czy wewnątrz pakietu jest bezpiecznik. Najczesciej jest On tzw przelotowy, na kablu.
No i po tych 'zabawach' sprawdź czy ladowarka podaje napięcie.
Zakladam ze ładowarka pasuje do typu ogniw w pakiecie.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
pawnol 
początkujący


Dołączył: 06 Lip 2012
Posty: 15
Skąd: Radzionków
Wysłany: Czw 18 Cze, 2015   

Dziękuję za zainteresowanie i odpowiedź

Z uzyskanych informacji od właściciela, czy bezpiecznik jest w środku to ciężko powiedzieć, było by trzeba całkowicie baterie rozkopać.
Zdjęcie baterii : http://ectro.pl/ptp/bateria.jpg
I tak: odłączone zostały styki zewnętrzne ogniw od elektroniki w miejscu zaznaczonym na zdjęciu A i B. Sprawdzając w obecnej chwili napięcie pomiędzy nimi wychodzi ok 17V, ( wcześniej, czyli zaraz po odłączeniu było ok 20V) Czy to kwestia zbyt niskiego napięcia że bateria - elektronika nie sygnalizuje poziomy naładowania? Gdyby jednak był bezpiecznik jak kolega wcześniej wspomniał, to miernik nic by chyba nie wskazał w przypadku jego uszkodzenia. ? Albo jednak odłączenie tych styków miało wpływ że bateria przestała działa - nie sygnalizuje, i wymagana jest jakaś synchronizacja?

Ogniwa posiadają poza krańcowymi przyłączeniami do elektroniki (A i B), co jakiś czas dodatkowe odczepy, 3 z jednej strony ogniw i 3 z drugiej ( zaznaczone na zdjęciu w załączniku kolorem niebieskim czy też turkusowym jak kto woli :) )

Zasilanie ładowania z złącza baterii trafia na górną płytkę, która jest połączona z resztą, właśnie na punktach A i B, oraz dodatkowo przewodem ( czerwony) idący na dużą płytkę - wlutowany przy zaznaczonym wyjściu zasilania z baterii.

Złącze baterii, poza biegunem ujemnym, dodatnim-ładowania, wyjściu dodatnim, posiada przewód żółty (symbol na złączu baterii B) i niebieski (symbol T).

Sama ładowarka ( uniwersalny zamiennik) jest sprawna, bo została sprawdzona na zwykłym akumulatorku i sygnalizowała ładowanie . W momencie gdy była podłączona pod złącze baterii czyli - oraz + ładowania, sygnalizacji na ładowarce brak. Czyżby jeszcze potrzebny był jakiś dodatkowy impuls by elektronika z baterii puściła ładowanie?

Czy ładowarka może być w tej sytuacji podłączona bezpośrednio na punkty A i B by naładować ogniwa? Bez obawy o uszkodzenie czegokolwiek
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 19 Cze, 2015   

Na pierwszym zdjeciu obok ogniw widze bezpiecznik na złączu. Sprawdziles go ?
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
pawnol 
początkujący


Dołączył: 06 Lip 2012
Posty: 15
Skąd: Radzionków
Wysłany: Pią 19 Cze, 2015   

tak, bezpiecznik był sprawdzony w pierwszej kolejności, oczywiście sprawny

WojtekErnest napisał/a:
Zakladam ze ładowarka pasuje do typu ogniw w pakiecie.


oznaczenie na baterii ni-co-mn/li , ładowarka litowo-jonowa (Li-Ion) więc chyba jest ok.
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Pią 19 Cze, 2015   

1. bateria ma napięcia cel poniżej krytycznego 2.5 - 2.75V i ładowarka prawdopodobnie dlatego się wyłącza.
2. trzeba podnieść napięcie baterii powyżej 20-21V (2.8-3V na ogniwo) aby BMS zaczął działać prawidłowo.
Spróbuj podłączyć tę ładowarkę do "+" i "-" baterii przez opór (np. żarówkę) ograniczającą prąd do 1A bo być może automatyka ładowarki wyłącza ładowanie uznając że bateria ma zwarcie. Po podładowaniu powyżej 21V połącz BMS i zobacz czy wskaźnik coś pokaże i czy da się ładować baterię przez BMS.
Podczas podładowywanie sprawdzaj napięcie na dodatkowych wyprowadzeniach między "+" i "-" czy nie przekraczają napięcia maksymalnego 4.2V!!! na celę.
 
 
pawnol 
początkujący


Dołączył: 06 Lip 2012
Posty: 15
Skąd: Radzionków
Wysłany: Pią 19 Cze, 2015   

tkoko napisał/a:
1. bateria ma napięcia cel poniżej krytycznego 2.5 - 2.75V i ładowarka prawdopodobnie dlatego się wyłącza.
2. trzeba podnieść napięcie baterii powyżej 20-21V (2.8-3V na ogniwo) aby BMS zaczął działać prawidłowo.
Spróbuj podłączyć tę ładowarkę do "+" i "-" baterii przez opór (np. żarówkę) ograniczającą prąd do 1A bo być może automatyka ładowarki wyłącza ładowanie uznając że bateria ma zwarcie. Po podładowaniu powyżej 21V połącz BMS i zobacz czy wskaźnik coś pokaże i czy da się ładować baterię przez BMS.
Podczas podładowywanie sprawdzaj napięcie na dodatkowych wyprowadzeniach między "+" i "-" czy nie przekraczają napięcia maksymalnego 4.2V!!! na celę.


Dzięki za poradę.
Ładowarkę próbowano wcześniej podłączyć na złączu baterii, wychodzącym z obudowy, czyli przez całą elektronikę, i faktycznie może z powodu zbyt niskiego napięcia na aku było zero reakcji .
Nie było próby jeszcze podłączenia ładowarki bezpośrednio na styki baterii z pominięciem elektroniki (BMS?) z obawy by czegoś nie uszkodzić. Dlatego woleliśmy się upewnić czy niczym to nie grozi.

Co do napięcia maksymalnego i jego pomiar, by się upewnić: podczas ładowania miernik na minus i po kolei na poszczególne wyprowadzenia LP1 V1, LP2 v2,LP3 V3 itd?
http://ectro.pl/czesci/bat.jpg
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Pią 19 Cze, 2015   

Napięcie całej baterii mierzysz między "-" a "+". Napięcie cel mierzysz "-" i LP1, LP1 i LP2, LP2 i LP3, ... itd. aż do "+".
 
 
pawnol 
początkujący


Dołączył: 06 Lip 2012
Posty: 15
Skąd: Radzionków
Wysłany: Sob 20 Cze, 2015   

czy elektronika (BMS) może mieć zabezpieczenie przed niepożądaną ingerencją w całej baterii?
Ogniwa podładowane w sposób dania napięcia bezpośrednio na + i - całego pakietu.
Przy próbie podania ładowania przez BMS dalej brak reakcji, a wskaźnik ledowy umieszczony w baterii dalej nie reaguje i niczego nie wskazuje.
Na początku, przed odłączeniem pakietu aku od elektroniki na złączach + i -, w/w wskaźnik wskazywał że bateria jest na wyczerpaniu/rozładowana. Po odłączeniu pakietu i ponownym podłączeniu przestał wskazywać. Teraz po podładowaniu pakietu dalej nic.
Na stykach idących do złącza w rowerze brak napięcia. w czym może by problem?
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 20 Cze, 2015   

Musisz sprawdzic GDZIE ginie napięcie ? Uwazaj na + i - bo w zależnosci od konstrukcji BMS te kontakty mogą być przez rózne elementy pasywne lub aktywne czyli bezpiecznik, wyłacznik, tranzystor itp.
Staraj się odtworzyć schemat połaczeń.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
pawnol 
początkujący


Dołączył: 06 Lip 2012
Posty: 15
Skąd: Radzionków
Wysłany: Nie 21 Cze, 2015   

WojtekErnest napisał/a:
Musisz sprawdzic GDZIE ginie napięcie ? Uwazaj na + i - bo w zależnosci od konstrukcji BMS te kontakty mogą być przez rózne elementy pasywne lub aktywne czyli bezpiecznik, wyłacznik, tranzystor itp.
Staraj się odtworzyć schemat połaczeń.

Dzięki, ale nie wiem czy znajomy temu podoła... :sad:
Ale czy producenci nie stosują zabezpieczeń przed ingerencją osób niepożądanych? Rower z 2014 .
I dziwne jest to że przy nawet rozładowanej baterii wskaźnik ledowy stopnia naładowania baterii działał ( znajduje się na środku elektroniki), a po samym odłączeniu od elektroniki na chwilę pakietu ogniw na + i - i po ponownym podłączeniu już wskazania nie było.
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Nie 21 Cze, 2015   

pawnol napisał/a:
Ale czy producenci nie stosują zabezpieczeń przed ingerencją osób niepożądanych? Rower z 2014 .
I dziwne jest to że przy nawet rozładowanej baterii wskaźnik ledowy stopnia naładowania baterii działał ( znajduje się na środku elektroniki), a po samym odłączeniu od elektroniki na chwilę pakietu ogniw na + i - i po ponownym podłączeniu już wskazania nie było.

Myślę że raczej chodzi tutaj o zresetowanie płytki jak w przypadku Gazelle
http://forum.arbiter.pl/v...er=asc&start=15

wibi napisał/a:
...Będę jeszcze prowadził inne "testy" ale już mogę stwierdzić, że wszystkie "balansery" które pozyskałem od kol.Eryk1000 są na 99% sprawne a cały problem sprowadza się do "uruchomienia" działania który polega na krótkim zwarciu dwóch pinów widocznego 8 pinowego złącza co uruchamia i wzbudza balanser ze stanu "uśpienia" przy podłączonej baterii....
 
 
pawnol 
początkujący


Dołączył: 06 Lip 2012
Posty: 15
Skąd: Radzionków
Wysłany: Wto 30 Cze, 2015   

tkoko napisał/a:
Myślę że raczej chodzi tutaj o zresetowanie płytki jak w przypadku Gazelle
http://forum.arbiter.pl/v...er=asc&start=15


Aktualnie jestem w kontakcie z użytkownikiem wibi, i najpewniej w najbliższym czasie dostarczę mu baterię , ale chciałbym jeszcze zasięgnąć ewentualnej pomocy na forum. Chodzi o kwestie "zablokowania" baterii . Z uzyskanych informacji menadżer baterii jest na układzie m37xxx ( dokładniej m37512 )który ponoć lubi się blokować. A bateria stała się martwa - wbudowany wskaźnik ledowy w baterii i sterownik na kierownicy nic nie wyświetlają, gdzie wcześniej przed odłączeniem ogniw wyświetlane było że bateria ma niski poziom naładowania. I operacja odłączenia trwała kilka sekund, i nic poza tym nie było czynione .

Teraz na forum doczytałem w innym temacie :
tas napisał/a:
Problemy się pojawiają jak się rusza główne łącze "MINUS" między BMSem, a sterownikiem. Tego nie można od tak odpinać.


Czy to ma coś wspólnego z moim przypadkiem? I jeżeli tak to jakie są tego skutki?
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group